Gå til innhold

Leder for Unge-Høyre(Ola Svenneby) foreslår FRP/ND sin innvandringspolitikk


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Jeg kalte partiet Norgesdemokratene for rasistisk.

Svennebys politikk har jeg flere ganger sagt jeg ikke mener er rasistisk.

Jeg har presisert hva jeg mener flere ganger, og jeg finner det kanskje litt rart å skulle kverulere på hva jeg mener.

Om du ikke leser innlegg i verste mening så burde det være en enkel sak å skjønne, selv om jeg sikkert formulerte det uklart i første innlegg.

Kjære vene, du kan ikke si at du ikke mener at politikken til Svenneby er rasistisk for så i neste åndedrag si at det er det det er. Forstår du ikke det selv? Det kan ikke misforståes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Kjære vene, du kan ikke si at du ikke mener at politikken til Svenneby er rasistisk for så i neste åndedrag si at det er det det er. Forstår du ikke det selv? Det kan ikke misforståes.

Jøsses. Jeg sier ikke det, og for fjerde gang: jeg mener ikke det.

Dette har jeg skrevet mange ganger nå. Nå synes jeg du bare er rar som henger deg opp i dette. Det er litt uheldig å gå masse innlegg off-topic for å kverulere på at jeg mener noe annet enn det jeg selv sier og presiserer at jeg mener. Men greit, hvis du så sterkt ønsker at jeg skal mene noe jeg ikke gjør, så får du tro det.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Jøsses. Jeg sier ikke det, og for fjerde gang: jeg mener ikke det.

Dette har jeg skrevet mange ganger nå. Nå synes jeg du bare er rar som henger deg opp i dette. Det er litt uheldig å gå masse innlegg off-topic for å kverulere på at jeg mener noe annet enn det jeg selv sier og presiserer at jeg mener. Men greit, hvis du så sterkt ønsker at jeg skal mene noe jeg ikke gjør, så får du tro det.

Nå forsøker du å gaslighte meg, jeg kverulerer ikke, jeg prøver nytteløst å få deg til å forstå hva du selv sier.
Dette må være en av de mest absurde meningsutvekslingene jeg har hatt på forumet tror jeg.
Du nekter for å si noe, for deretter skrive, i klartekst, det du nekter for å si. Det blir rett og slett for dumt.
 

Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er ikke realistisk at Svennebys syn blir norsk politikk med det første, med mindre rasistpartier som Norgesdemokratene o.l. vinner frem nasjonalt - noe som er veldig urealistisk.

Du sier jo rett frem at Svennebys politikk er rasistisk. Og når du skal presisere hva du mener, så sier du det igjen.
 

Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er ikke det jeg mener, som sagt. Kanskje dårlig formulert av meg. Men jeg mener at dersom Norgesdemokratene eller lignende rasistiske partier skulle få makt, vil vi definitivt se slik restriktiv politikk. At Norgesdemokratene er et rasistisk parti (noe jeg tror så godt som alle er enige om) betyr ikke at Svennebys forslag er rasistiske.

Du kaller Svennebys restriktive politikk(dine ord) for rasistisk. For detter si at den allikevel ikke er rasistisk. Du roter deg jo helt bort i mental gymnastikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvordan kan du nevne et kjempelite rasistisk parti, ved siden av en mening/person også si det ikke er rasistisk.

Eneste grunnen til å dra inn norgesdemokratene blir jo for å kalle meningen rasistisk, ellers har det ingen relevanse. Kunne like gjerne sagt at det ikke skjer om FRP blir ledenes eller høyre skifter mening (som parti)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 hours ago, Snikpellik said:

Prøv gjerne å svare igjen på en ordentlig måte, uten å kalle meg "venstreekstremist", hjernevasket og indoktrinert for å ha helt normale betraktninger om innvandring som samsvarer med synet til samtlige partier på det norske Stortinget.

Med vanlig folkeskikk kan det hende det kan bli en ordentlig diskusjon, men sånt tull orker jeg ikke å forholde meg til.

"Hvorfor kaller folk meg for venstreekstrem?"

Vet ikke jeg. Kan det være

Ordforråd? Ordvalg? Setningstruktur? Kilder som brukes? Oppførsel? Behandling av andre? Hvilke standarder man har og om man bruker dem konsistent eller ikke? Forsøk på å bruke forskjellige hersketeknikker? Vanskeligheter for å svare på spørsmål eller ikke? Politikk og/eller retorikk man har/bruker/fører? "Quote mining"? Det er dusinvis av faktorer som man ser som indirekte peker på hvor man sitter. 

Nå vil jeg ikke akkurat kalle deg venstreekstrem, men du sitter definitivt langt utpå venstre.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (37 minutter siden):

Nå forsøker du å gaslighte meg, jeg kverulerer ikke, jeg prøver nytteløst å få deg til å forstå hva du selv sier.
Dette må være en av de mest absurde meningsutvekslingene jeg har hatt på forumet tror jeg.
Du nekter for å si noe, for deretter skrive, i klartekst, det du nekter for å si. Det blir rett og slett for dumt.
 

Du sier jo rett frem at Svennebys politikk er rasistisk. Og når du skal presisere hva du mener, så sier du det igjen.
 

Du kaller Svennebys restriktive politikk(dine ord) for rasistisk. For detter si at den allikevel ikke er rasistisk. Du roter deg jo helt bort i mental gymnastikk.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan du fremdeles kommer til at jeg mener Svennebys forslag er rasistiske når jeg skriver eksplisitt, klart og tydelig at jeg mener de ikke er rasistiske, og har presisert dette veldig mange ganger nå. Hvor mye klarere kan det egentlig bli?

Du vil ha meg til å mene noe jeg ikke mener. Det er det som er absurd.

Det virker som du henger deg opp i semantikk i stedet for å lytte til hva jeg faktisk mener, og at jeg mener Norgesdemokratene er et rasistisk parti. At jeg mener det, og at de trolig ville forsøkt å innføre noen av Svennebys forslag er på ingen måte det samme som at hans forslag er rasistiske.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan du fremdeles kommer til at jeg mener Svennebys forslag er rasistiske når jeg skriver eksplisitt, klart og tydelig at jeg mener de ikke er rasistiske, og har presisert dette veldig mange ganger nå. Hvor mye klarere kan det egentlig bli?

Du vil ha meg til å mene noe jeg ikke mener. Det er det som er absurd.

Det virker som du henger deg opp i semantikk i stedet for å lytte til hva jeg faktisk mener, og at jeg mener Norgesdemokratene er et rasistisk parti. At jeg mener det, og at de trolig ville forsøkt å innføre noen av Svennebys forslag er på ingen måte det samme som at hans forslag er rasistiske.

Men det er jo det du sier. Det oppsiktvekkende at du ikke ser det selv.
Nå ser jeg du forsøker å moderere deg litt.

Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Det virker som du henger deg opp i semantikk i stedet for å lytte til hva jeg faktisk mener, og at jeg mener Norgesdemokratene er et rasistisk parti. At jeg mener det, og at de trolig ville forsøkt å innføre noen av Svennebys forslag er på ingen måte det samme som at hans forslag er rasistiske.

Det er ingen skam å snu, helt greit for meg at du mener Svennebys politikk er rasistisk, men da får du stå for det, ikke prøve å overbevise resten av verden at du ikke mener det, selv om dine uttalelser sier det motsatte.
Nå snakker du om at "de trolig ville ha forsøkt å innføre noen av av forslagene til Svenneby", dette er en nedtoning av dine tidligere uttalelser i tråden.

Sitat

Det er ikke realistisk at Svennebys syn blir norsk politikk med det første, med mindre rasistpartier som Norgesdemokratene o.l. vinner frem nasjonalt - noe som er veldig urealistisk.

Som forteller meg at du forsøker å gå tilbake på dette uten å innrømme at du mener det du sier, at hans politikk ikke får noe støtte før "rasistpartier som Norgesdemokratene o.l. vinner frem nasjonalt - noe som er veldig urealistisk."

Dette er en veldig uærlig måte å debattere på. Det er greit for meg at du synes forslagene er rasistiske, det er jo ikke som om det er en uvanlig mening, det er ganske mainstream i Norge i dag - dessverre.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (7 minutter siden):

"arbeis"innvandrer, den må du lengre ut på landet med. 

Det er polakkene som er på landet og jobber, og mange andre EØS/EUI arbeidsinnvandrere. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i saken, din agenda er ikke relevant i denne sammenhengen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Det er ingen skam å snu, helt greit for meg at du mener Svennebys politikk er rasistisk, men da får du stå for det, ikke prøve å overbevise resten av verden at du ikke mener det, selv om dine uttalelser sier det motsatte.

Jeg har ikke skrevet at jeg mener Svennebys forslag er rasistiske. Dette er noe du leste ut av det første innlegget, der jeg som sagt formulerte meg noe uklart. Derfor presiserte jeg i svar til deg hva jeg mener, men det vil du av en eller annen grunn ikke godta at er meningen min (!). Noe jeg synes er ganske spesielt. At du i tillegg synes jeg er uærlig, og ikke ser at det er du som forsøker å bestemme hva jeg mener på tross av jeg gjentatt sier jeg ikke mener det, det er rart.

Nå har jeg presisert og gjort det klart hva jeg mener veldig mange ganger. Jeg har ikke gått tilbake på noe, og jeg har aldri ment det du innbitt hevder at jeg skal mene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Snikpellik - fyren som mener at alle som har klart å tuske til seg et norsk pass er de facto nordmenn - blir så eksaltert og fjåg når han kan kalle noen rasistiske, at omgangen med sannheten blir heller lemfeldig. Han snubler i sine egne bortforklaringer og blir stående avkledd. 

Har man norsk statsborgerskap blir man omtalt som norsk, sa jeg i respons til en som lurte på hvorfor Dagbladet omtalte noen med norsk statsborgerskap som norsk. Så nei, jeg har ikke skrevet «at alle som har klart å tuske til seg et norsk pass er de facto nordmenn».

Resten av innlegget skjønner jeg ikke helt hva du sikter til. Jeg har kalt partiet Norgesdemokratene rasistisk, og det mener jeg at jeg har godt grunnlag for å gjøre. Jeg har ikke kalt noen andre for rasistiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden har sporet helt av.

Poenget til Ola Svenneby var egentlig ganske enkelt. For å integrere innvandrere må de det være en majoritetskultur å integreres inn til. Nå har vi fått såpass mange innvandrere at veldig mange nyankomne ikke lenger bosetter seg i majoritetskulturen, men i lukkede innvandrerkulturer hvor de har liten kontakt med etniske nordmenn og da er veien kort til svenske og franske tilstander.

Den beste løsningen er altså å redusere antall innvandrere en periode, spesielt fra kulturer som står langt unna den norske.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg mener Svennebys forslag er rasistiske. Dette er noe du leste ut av det første innlegget, der jeg som sagt formulerte meg noe uklart. Derfor presiserte jeg i svar til deg hva jeg mener, men det vil du av en eller annen grunn ikke godta at er meningen min (!). Noe jeg synes er ganske spesielt. At du i tillegg synes jeg er uærlig, og ikke ser at det er du som forsøker å bestemme hva jeg mener på tross av jeg gjentatt sier jeg ikke mener det, det er rart.

Nå har jeg presisert og gjort det klart hva jeg mener veldig mange ganger. Jeg har ikke gått tilbake på noe, og jeg har aldri ment det du innbitt hevder at jeg skal mene.

Jeg går bare utifra det du skriver, jeg kan ikke lese dine tanker. At du sier en ting, for så si det motsatte i den neste setningen, og deretter hevde at du ikke sa det, er uærlig. Andre ville kanskje ha forsøkt å "brunbeise" Svenneby på en mer subtil måte, men du hoppet uti med begge føttene og sa at hans politikk ikke vil få noe støtte før han får støtte fra et "rasistparti", det kan ikke bli sagt noe tydeligere enn det. At du senere presiserte at bare "noe" av politikken til Svenneby er rasistisk endrer ikke akkurat på saken. 

Jeg ønsker å bevare min egen fornuft og anser meg ferdig med saken. Innleggene taler for seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Denne tråden har sporet helt av.

Poenget til Ola Svenneby var egentlig ganske enkelt. For å integrere innvandrere må de det være en majoritetskultur å integreres inn til. Nå har vi fått såpass mange innvandrere at veldig mange nyankomne ikke lenger bosetter seg i majoritetskulturen, men i lukkede innvandrerkulturer hvor de har liten kontakt med etniske nordmenn og da er veien kort til svenske og franske tilstander.

Den beste løsningen er altså å redusere antall innvandrere en periode, spesielt fra kulturer som står langt unna den norske.

Ja, men det er åpenbart veldig kontroversielt. Jeg synes det er en veldig fornuftig politikk og noe som vil gagne alle.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (12 minutter siden):

Ja, men det er åpenbart veldig kontroversielt. Jeg synes det er en veldig fornuftig politikk og noe som vil gagne alle.

Det er kontroversielt i det offentlige. Prater man med "vanlige folk" (misliker egentlig det begrepet, men), fremstår disse tankene ikke som kontroversielle i det hele tatt.

Edit: problemet er at fornuftige forslag som dette alltid brunes til av en del konspiratorikere fra ytre høyre

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Yakamaru said:

"Hvorfor kaller folk meg for venstreekstrem?"

Vet ikke jeg. Kan det være

Ordforråd? Ordvalg? Setningstruktur? Kilder som brukes? Oppførsel? Behandling av andre? Hvilke standarder man har og om man bruker dem konsistent eller ikke? Forsøk på å bruke forskjellige hersketeknikker? Vanskeligheter for å svare på spørsmål eller ikke? Politikk og/eller retorikk man har/bruker/fører? "Quote mining"? Det er dusinvis av faktorer som man ser som indirekte peker på hvor man sitter. 

Nå vil jeg ikke akkurat kalle deg venstreekstrem, men du sitter definitivt langt utpå venstre.

Dude, tror du seriøst at det som er uthevet er noe som helst pekepinn på hvor man står politisk?

Spesielt seksjon to av uthevet skjer over hele det politiske spekteret og gir absolutt null veileding om hvor noen står.

Føles nesten som at du la til disse symptomene ekstra bare for å få det til å se større og mer anklagene ut, uten å ha belegg for det.

--

Sorry @Snikpellik, høyresiden handler bare om å være skeptisk til innvandrere (som alle vet, betyr nøyaktig det samme som folk med asyl), du må nok levere partimedlemskortet ditt og slutte å engasjere deg lokalt for Høyre.

Vi har jo visst lenge at globalistiske konservative som vil ha mer samarbeid over grensene og åpne markeder alltid har vært venstreekstreme. Spesielt Reagan.

/s

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (26 minutter siden):

Jeg går bare utifra det du skriver, jeg kan ikke lese dine tanker. At du sier en ting, for så si det motsatte i den neste setningen, og deretter hevde at du ikke sa det, er uærlig. Andre ville kanskje ha forsøkt å "brunbeise" Svenneby på en mer subtil måte, men du hoppet uti med begge føttene og sa at hans politikk ikke vil få noe støtte før han får støtte fra et "rasistparti", det kan ikke bli sagt noe tydeligere enn det.

Jeg ønsker å bevare min egen fornuft og anser meg ferdig med saken. Innleggene taler for seg selv.

Ingenting av dette stemmer, ærlig talt. Det er helt sprøtt hva du gjør dette til, og jeg kan faktisk ikke helt tro at du orker. Men når du holder på sånn, da må jeg svare for meg selv om det er idiotisk og ekstremt plagsomt for tråden. For hvis du ikke vil akseptere at jeg mener det jeg skriver jeg mener, er videre diskusjon om emnet vanskelig.

Slik burde det vært:

  1. Jeg skrev en mening.
  2. Du svarte på denne meningen, og misforstod hva jeg mente.
  3. Jeg svarte at jeg ikke mente det, og sa at jeg sikkert formulerte meg uklart. Så jeg presiserte til deg hva jeg mener.
  4. Du kunne svart: "ok, da forstår jeg hva du mener, men du skrev det på en måte som gjorde at jeg misforstod".
  5. Ferdig med saken.

I stedet aksepterer du ikke at jeg mener det jeg gjør, og kaller meg uærlig og vil nekte meg å ha min egen mening selv om jeg gjentatte ganger presiserer hva jeg mente.

Sitat

At du senere presiserte at bare "noe" av politikken til Svenneby er rasistisk endrer ikke akkurat på saken. 

Det har jeg ikke gjort. Jeg har aldri sagt at "noe av politikken til Svenneby er rasistisk". Jeg har klart og tydelig skrevet at jeg ikke synes noen av forslagene til Svenneby er rasistiske. Mange ganger. Du må nesten bare akseptere at jeg mener det ikke er noe rasisme i forslagene hans.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (25 minutter siden):

Det er kontroversielt i det offentlige. Prater man med "vanlige folk" (misliker egentlig det begrepet, men), fremstår disse tankene ikke som kontroversielle i det hele tatt.

Edit: problemet er at fornuftige forslag som dette alltid brunes til av en del konspiratorikere fra ytre høyre

Ja, helt enig.

Det som står i veien for å ha en god og faktabasert debatt er assosiasjonsleken som tidligere ble demonstrert i denne tråden. Mange eksempler på at et parti kommer med et forslag som blir møtt med forferdelse, noen år seinere så foreslår et annet parti det samme og da er det plutselig "kosher", fordi det ikke kom "fra den kanten".
Fokuset bør være på politikken, at nazi-per sier seg enig i noe, kan ikke være med å bestemme om det er god politikk eller ikke. Vi kan ikke la den gjengen påvirke norsk politikk på noe som helst måte.

Jeg har tro på at Svenneby sine forslag vil bli godtatt før eller senere. Jeg håper han fortsetter i politikken.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...