Subara Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Gouldfan skrev (35 minutter siden): Hvor kommer denne reserverte holdningen til normennn fra, er jeg mer interessert i. Frykten for fremmede feks, det må jo ligge i oss og genene fra gammelt av? I motsetning til England, Spania og Frankrike feks, Danmark har også noe lignende som Norge og Sverige. Forslag. At vi bodde i dype daler på hver vår gård og hadde liten kontakt med de som bodde på den andre siden av fjellet, som det igjen ble mange dialekter av. Det kalde klimaet. Finnene er kjent for tungsinnet, men her er kanskje nordmenn mer moderate. I følge Per Fuggeli i 2014 har Ola Nordmann mistet noe av nysgjerrigheten. Vikingene hadde nok ikke fremmedfrykt. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0Bb2/fem-diagnoser-som-mangler-i-den-norske-folkesjelen-i-dag-per-fugelli 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 16. juli 2023 Del Skrevet 16. juli 2023 Subara skrev (3 timer siden): Forslag. At vi bodde i dype daler på hver vår gård og hadde liten kontakt med de som bodde på den andre siden av fjellet, som det igjen ble mange dialekter av. Det kalde klimaet. Finnene er kjent for tungsinnet, men her er kanskje nordmenn mer moderate. I følge Per Fuggeli i 2014 har Ola Nordmann mistet noe av nysgjerrigheten. Vikingene hadde nok ikke fremmedfrykt. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0Bb2/fem-diagnoser-som-mangler-i-den-norske-folkesjelen-i-dag-per-fugelli Er nok mye sant i dette. Det er ikke mange generasjoner siden det var en dagstur for å kjøre til nabobygda med hest og kjerre. En forsiktig nysgjerrighet til nye kulturer er bare sunt. Har de samme verdisett eller annen religion, vil de oss godt eller vondt, er det kjeltringer eller solide arbeidsfolk, er de inkluderende eller ekskluderende ? Vikingene fryktet nok ingen, men mange fryktet dem….. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Inspector skrev (15 timer siden): Er nok mye sant i dette. Det er ikke mange generasjoner siden det var en dagstur for å kjøre til nabobygda med hest og kjerre. En forsiktig nysgjerrighet til nye kulturer er bare sunt. Har de samme verdisett eller annen religion, vil de oss godt eller vondt, er det kjeltringer eller solide arbeidsfolk, er de inkluderende eller ekskluderende ? Vikingene fryktet nok ingen, men mange fryktet dem….. Jeg tenker at det er forskjell på å ha ulike verdier og å være en kjeltring. Religion er på vei ut når et samfunn moderniseres. Forhåpentligvis fortsetter vi med humane/humanistiske verdier, selv om de ikke blir formidlet av presten, i et samfunn som er mer individualistisk enn før. Kari Nordkvinne har høy grad av tillitt til andre mennesker og staten. Ikke som i metropolen Paris, hvor feks. skolegårder er avsondret med murvegger, så man ikke kan komme å gå som man vil. Det er trygt å bo i Norge, selv om vi også har erfart terror. Vi er heldige som kan lene oss på velferdsstaten ved sykdom og arbeidsledighet. Vi bor i et rikt land med naturressurser og lite korrupsjon. Mao. har vi små problemer, som gir et godt grunnlag for å opprettholde en høy moral. Men at velstand gjør noen grådige. Befolkningen og media passer nøye på så det ikke blir forskjellsbehandling, feks. når en politiker stjeler briller. 1 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) Inspector skrev (19 timer siden): Er nok mye sant i dette. Det er ikke mange generasjoner siden det var en dagstur for å kjøre til nabobygda med hest og kjerre. En forsiktig nysgjerrighet til nye kulturer er bare sunt. Har de samme verdisett eller annen religion, vil de oss godt eller vondt, er det kjeltringer eller solide arbeidsfolk, er de inkluderende eller ekskluderende ? Vikingene fryktet nok ingen, men mange fryktet dem….. En må bli kjent med naboen for å vite alt dette di peker på, noe som expats sier altfor mange nordmenn ikke gjør. Ignorer du folk så blir du aldri kjent med dem og vet deres verdisett, religion osv…Når ulik folk blir kjent med hverandre så gjør det mulig å endre hverandres verdier og øke kompatibiliteten. Endret 17. juli 2023 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Gouldfan skrev (På 15.7.2023 den 8.48): Er mye smak i norsk mat, men mye krydder er langveisfra og ikke så vanlig i tradisjonell husmannskost. Pizza og sånt er vel egentlig italiensk, og hjemmelaget pizza amerikansk pan stil med elgkjøttdeig tomatsaus løk og Jarlsberg er feks lørdagsmiddag hos min mor. Andre har taco, jeg synes hjemmelaget pizza er bedre, enn det ferdiglaget tacosaus sølet. Kjøttkaker, ribbe og fårikål er meget godt synes jeg, men alt er sesong relatert, flesk med duppe osv.. Spekeskinke synes jeg Norge er meget bra på, mye bedre enn Tysk spekemat og det er godt med eggerøre, eggehakk. Vi har verdens beste torsk vil jeg si og laks. Kona lager norsk gravlaks når den beste laksen kommer på salg. Gravlaks er veldig snadder med spekeskinke og eggehakk, norsk tapas omtrent. Expats i undersøkelsen er mest glad i Mexico, Spania og Panama. Billig og spicy mat! 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 jjkoggan skrev (3 timer siden): Expats i undersøkelsen er mest glad i Mexico, Spania og Panama. Billig og spicy mat! Det er jo folka og ikke systemet. Mexico er forøvrig kidnappings og kartell land nr 1. Damer og barn stjeles og får fingre og ører avkuttet selvom man betaler 100-200k i løsepenger. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Gouldfan skrev (32 minutter siden): Det er jo folka og ikke systemet. Mexico er forøvrig kidnappings og kartell land nr 1. Damer og barn stjeles og får fingre og ører avkuttet selvom man betaler 100-200k i løsepenger. Det er mer enn bare folka. Expats bor ofte i områder uten mye kriminalitet på slike land Expats living in Mexico rate it highly for how easy it is to settle in there, as well as the friendliness of locals and ease of building your own community. International workers in Mexico say it's easy to adjust to the country's culture, and its affordable living makes it easy to find housing. While it scores lower on political stability, expats say they enjoy their leisure options throughout the country. https://www.cnbc.com/amp/2023/07/11/the-no-1-destination-to-live-and-work-abroad-according-to-expats.html 1 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) jjkoggan skrev (1 time siden): Det er mer enn bare folka. Expats bor ofte i områder uten mye kriminalitet på slike land Expats living in Mexico rate it highly for how easy it is to settle in there, as well as the friendliness of locals and ease of building your own community. International workers in Mexico say it's easy to adjust to the country's culture, and its affordable living makes it easy to find housing. While it scores lower on political stability, expats say they enjoy their leisure options throughout the country. https://www.cnbc.com/amp/2023/07/11/the-no-1-destination-to-live-and-work-abroad-according-to-expats.html https://howsafeismexico.com/mexico-kidnapping-rate/#:~:text=Mexico has the highest rate,of kidnapping experienced by Colombia. https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/us/mexican-kidnappers-targeting-american-tourists-have-no-code-curbing-ruthlessness-expert.amp https://www.cbsnews.com/news/kidnapped-americans-mexico-matamoros-medical-tourism/ Det går nok bra om du ikke er naiv nordmann og tror du kan gå hvor som helst, holder deg på hotellet eller steder med sikkerhet og ikke vifter med penger. Endret 17. juli 2023 av Gouldfan Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Gouldfan skrev (6 minutter siden): https://howsafeismexico.com/mexico-kidnapping-rate/#:~:text=Mexico has the highest rate,of kidnapping experienced by Colombia. https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/us/mexican-kidnappers-targeting-american-tourists-have-no-code-curbing-ruthlessness-expert.amp https://www.cbsnews.com/news/kidnapped-americans-mexico-matamoros-medical-tourism/ At det skjer tviler ingen på. At expats mener det er et stort problem er noe annet. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) jjkoggan skrev (6 timer siden): Expats i undersøkelsen er mest glad i Mexico, Spania og Panama. Billig og spicy mat! Spansk mat er ikke spicy. Og ikke billig heller. Ihvertfall ikke nå lenger. Endret 17. juli 2023 av Morromann 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Kan min erfaring med at reserverte folk er mest et by-fenomen? Jeg kan faktisk ikke komme på at folk ute på bygda har vært særlig vanskelige å komme i kontakt med. Om ikke jeg hilser, hilser de jeg møter, der det er naturlig etter mitt skjønn. Jeg har hatt med hundene til turstier i bynære strøk, og stadig vekk ser jeg folk som er pinn stive med hysterisk (og unnvikende) blikk som går unaturlig fort forbi. Når man sier "hallo" til disse går de enda fortere og ser ut som det er full breakdown i skallen. Tenker umiddelbart at vedkommende er seriemorder, eller grovt psykisk syk. Ikke rart utlendingene tenker som de gjør. Selvsagt er de fleste folk i vater, men disse "seriemorderne" har jeg kun støtt på der det er forbindelse med 2-sifrig bussnummer 😛 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 DiskuPer skrev (På 15.7.2023 den 23.35): I Usa er det motsatt, der ønsker de ikke å hevde seg, de har ingenting å bevise og de søker bare å lage så gode lover som overhodet mulig, slanke men milde og frie lover. Denne er til deg @DiskuPer, en artig liten snutt over "slanke, milde og frie lover": https://www.instagram.com/reel/CuQcPKELlNS/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== Dette er kun et lite knippe. Finnes mange fler bak et enkelt Google-søk. 1 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Subara skrev (20 timer siden): Vi bor i et rikt land med naturressurser og lite korrupsjon. Nja, Norge er faktisk rangert som det mest korrupte landet i Norden. Fortatt langt nede i internasjonal rangering men verst i Norden faktisk. Gouldfan skrev (11 timer siden): https://howsafeismexico.com/mexico-kidnapping-rate/#:~:text=Mexico has the highest rate,of kidnapping experienced by Colombia. https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/us/mexican-kidnappers-targeting-american-tourists-have-no-code-curbing-ruthlessness-expert.amp https://www.cbsnews.com/news/kidnapped-americans-mexico-matamoros-medical-tourism/ Det går nok bra om du ikke er naiv nordmann og tror du kan gå hvor som helst, holder deg på hotellet eller steder med sikkerhet og ikke vifter med penger. Det er snakk om enkelte områder; spesielt grenseområdene nært USA; ikke de områdene hvor expats vanligvis befinner seg eller hvor turister reiser. Blir feil å generalisere et av verdens største land baser på forholdene i enkelte regioner. jjkoggan skrev (11 timer siden): At det skjer tviler ingen på. At expats mener det er et stort problem er noe annet. Er nok også forskjeller på expats som vet hvor man skal bevege seg og ikke rote seg ut i farer slik mange naive turister kan ha en tendens til. Trygghet er relativt. Valmeth skrev (10 timer siden): Jeg har hatt med hundene til turstier i bynære strøk, og stadig vekk ser jeg folk som er pinn stive med hysterisk (og unnvikende) blikk som går unaturlig fort forbi. Når man sier "hallo" til disse går de enda fortere og ser ut som det er full breakdown i skallen. Tenker umiddelbart at vedkommende er seriemorder, eller grovt psykisk syk. Ikke rart utlendingene tenker som de gjør. Ja, det er noe som irriterer meg mest med nordmenn; at man blir sett stygt på om man bare prøver å være imøtekommende og vennlig; hva er det slags holdning til medmennesker? Men jeg registrerer at det også er mer og mer en vanlig holdning i storbyer verden over; jeg tror storbylivet gjør mennesker mer uvennlige og apatiske; tror ikke det er bra for den menneskelige psyke å leve alt for lenge i et slikt miljø. Forøvrig; du skrev du går tur med hundene, kan det tenkes at disse med hysterisk blikk lider av cynofobi(frykt for hunder)? 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Alle jeg møter på skogstur hilser, nordmenn ofte her jeg bor i Strømstad, samme i Norge. På byen er det derimot stress når ukjente ungdommer hilser, pantet brusbokser i går da hilset en ukjent ungdom. Jeg nikket og hilste, deretter fikk jeg mye drittslenging. Hyggelig. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Morromann skrev (2 timer siden): Nja, Norge er faktisk rangert som det mest korrupte landet i Norden. Fortatt langt nede i internasjonal rangering men verst i Norden faktisk. Norden består av fem land; Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Dersom du skal rangere disse fem innbyrdes, må nødvendigvis én av de havne nederst. Men det trenger ikke bety at å være nederst er dårlig. (Selv om det selvfølgelig hadde vært hyggelig å være på topp!). På en liste over kun fem land, vil det jo være 20% sannsynlighet for å havne nederst. Hvordan ligger vi an i europeisk sammenheng? Ser det like ille ut da også? For i så fall blir jeg meget bekymret! 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 qualbeen skrev (29 minutter siden): Norden består av fem land; Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Dersom du skal rangere disse fem innbyrdes, må nødvendigvis én av de havne nederst. Men det trenger ikke bety at å være nederst er dårlig. (Selv om det selvfølgelig hadde vært hyggelig å være på topp!). På en liste over kun fem land, vil det jo være 20% sannsynlighet for å havne nederst. Hvordan ligger vi an i europeisk sammenheng? Ser det like ille ut da også? For i så fall blir jeg meget bekymret! Det der har med ukjente folk og prisnivå å gjøre. Tror svenskene er kjempefornøyd med alle norske arbeidsplasser. Klart en Spanjol som er vant til å snakke på bussen trives bedre i andre land? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Norge er verdens 4 minst korrupte land pr 2022 iht Transparancy internationals CPI. 3 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 On 7/15/2023 at 5:57 PM, Subara said: Enig at Dagbladet er ute etter flest mulig leserklikk. Viktig å lese den oppprinnelige undersøkelsen, hva de har målt og etter hvilke kriterier. https://cms.in-cdn.net/cdn/file/cms-media/public/2023-07/Expat-Insider-2023-Survey.pdf Den er på 144 sider, for de som orker å lese. Noe av det positive med norsk kultur, er at vi går for å være ærlige og har tillitt til hverandre. Men vi er trege på å ta kontakt. Dette legger utlendinger merke til. Ofte blir det bedre etter noen glass øl eller vin. [...] Nordmenn på sitt beste finner vi på tur i skogen eller i fjellheimen. Da hilser vi på alle 🙂 Takk for linken! Har ikke lest gjennom alt, men i hvert fall det som gjelder Norge og andre nordiske land. En ting som virker litt misforstått i tråden er at expats er det samme som innvandrer, men slik jeg forstår begrepet expat så er det en undergruppe av arbeidsinnvandrere med høy utdannelse eller spesialkompetanse. Slik jeg leser undersøkelsen ser dette ut til å være bekreftet. Det er altså folk som flytter til Norge fordi de er tilbudt jobb, men kunne like gjerne valgt et annet land. Det er med andre ord en gruppe som sammenligner Norge med et sannsynligvis godt liv i eget land eller et annet land de har jobbet i tidligere. Norge scorer dårlig på personlig finans. Det kan ha noe med likheten i Norge. I andre land hvor det er større ulikheter vil de med høy kompetanse komme bedre ut. I tillegg har kronen falt kraftig, noe som fører til inflasjon og et reelt lønnskutt om man f.eks. er hos familiet i USA eller eurosonen. Nordmenn kan være både tolerante og høflige, men kritikken går på at det er vanskelig å finne venner. Det tør jeg påstå er vanskelig i Norge, og etter erfaring i andre land en del enklere i andre kulturer. Det er verdt å ta slik informasjon på alvor. De fleste plasser jeg har jobbet har det vært expats i varierende antall, og de gjør en viktig bidrag til norsk industri. Og min erfaring er at de arbeidsplassene som er færrest utlendinger er de kjedeligst plassene å jobbe på, så det er bare å holde Norge attraktivt i verdenssammenheng. 2 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 (endret) Morromann skrev (3 timer siden): Nja, Norge er faktisk rangert som det mest korrupte landet i Norden. Fortatt langt nede i internasjonal rangering men verst i Norden faktisk. Ser ut til å være en del vennskapskorrupsjon her (2007), også begått av politikere i det siste. https://www.kommunal-rapport.no/etikk/norge-mest-korrupt-i-norden/68372!/ Kanskje litt vanskelig å måle? Sitat Korrupsjonseksperten med lang erfaring fra FN-systemet mener den norske naiviteten er en dårlig grunnutrustning i møtet med den globale korrupsjonskulturen som brer om seg - også her hjemme. Endret 18. juli 2023 av Subara 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 On 7/16/2023 at 1:42 PM, Gouldfan said: Hvor kommer denne reserverte holdningen til normennn fra, er jeg mer interessert i. Frykten for fremmede feks, det må jo ligge i oss og genene fra gammelt av? I motsetning til England, Spania og Frankrike feks, Danmark har også noe lignende som Norge og Sverige. Den beste teorien jeg har hørt er at både Norge og Sverige har hatt en samfunnsstruktur basert på familiegårder, men lange avstander til nærmeste nabo. Pga dette er vi vant til å ha sosial kontakt innad i familien og ikke så mye med fremmede. I kontinentale Europa, inkludert Danmark, er samfunnet organisert i landsbyer, så det er en annen form for sosialisering. Det er også en forklaring på hvorfor vi bergensere er litt forskjellige fra resten av Norge, siden det er en bykultur fra gammelt av med mye handel og innvandring. Dansk holdning er nok litt anderledes. Mentaliten er muligens formet av samlingen av Tyskland på 1800-tallet, og frykten for å bli erobret inn i det tyske riket. Det er i hvert fall der man kan sporer dansk nasjonalisme og fokus på hva som er dansk og hva som ikke er det. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå