Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring


Nattha

Anbefalte innlegg

Det er ikke slik at "den som er først inn i rundkjøringa har forkjørsrett" selv om mange tydeligvis tror det.

Man har vikeplikt for kryssende trafikk (fra venstre) og man har vikeplikta ved feltskifte, f.eks. når man bytter fra ytre felt til indre felt.

Og er det plass til to kjøretøy i bredden så er det to felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, sedsberg said:

Det er ikke slik at "den som er først inn i rundkjøringa har forkjørsrett" selv om mange tydeligvis tror det.

Man har vikeplikt for kryssende trafikk (fra venstre) og man har vikeplikta ved feltskifte, f.eks. når man bytter fra ytre felt til indre felt.

Og er det plass til to kjøretøy i bredden så er det to felt.

Har du en link til at man har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre?

For vikepliktskilt betyr at man har vikeplikt for all trafikk på veien man kjører inn på. Og alle som kjører inn i en rundkjøring kjører forbi vikepliktskiltet

Så forskriften som opphever dette har jeg ikke fått med meg, og vil veldig gjerne lese!

EDIT: Jeg ser av denne artikkelen at en jurist hos statens vegvesen mener at man i praksis ikke kommer ut av vikepliktsituasjonen med bilene inne i rundkjøringen, dersom bilene kjører tett og med stor hastighet fra en side. 

Jeg tolker det som at du ikke kan begynne å kjøre inn i rundkjøringen før du kan være helt sikker på at du  ikke kan se ut som et hinder til noen som er der inne.

Så da blir det rett og slett, kjør fort inn i rundkjøringen og tett på trafikken foran! Så har de andre vikeplikt for deg

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/alltid-vikeplikt-fra-venstre-rundkjoringer

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Man har vikeplikt for alle som er i rundkjøringa før man kommer inn. Hvis ikke hadde det vært å bare gi gass og brøyte seg frem ved å legge seg inn. Poenget er at rød bil ikke var i rundkjøringa og derfor ikke har noe med å være til venstre for blå bil.

Her er det to som forsøker å gjøre noe samtidig. Det er derfor det sier pang. Hvis blå bil får en bedre start så er vanlig kjørelogikk å holde tilbake nok til at det ikke smeller.

Rød bil var i utgangspunktet bak blå. Blå bil får en bedre start. Alt tyder på at rød bil skulle holde tilbake. Dette hadde aldri skjedd dersom rød anerkjente at blå var først i stedet for å bane vei.

Ingen av disse bilene var i innerste felt i rundkjøringa, men begge prøver å ta det. Blå kan ikke vike for en bil som ikke er i et felt i rundkjøringa og rød må holde tilbake for blå som har en bedre start og som i utgangspunktet var først inn

Min mening er at man ikke kommer noen vei med å si at man la seg til venstre for en bil man i utgangspunktet var bak i en vei som ikke har to kjørefelt (altså veien før rundkjøringa) og så presset seg inn til venstre og krasjet med en den bilen som i utgangspunktet var foran og som hadde en bedre start.

Det er ikke å ta hensyn til annen trafikk som er ei forutsetning for å få være på veien i det hele tatt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Man har lov å kjøre inn i ledig felt. Selv om mange tror man må vente til det er helt tomt for biler i rundkjøringa så er det faktisk ikke slik.

Den andre bilen hadde passert og var i ytterste felt. At han velger å krysse over i indre felt uten å se seg for er ikke rød bils feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, sedsberg said:

Man har lov å kjøre inn i ledig felt. Selv om mange tror man må vente til det er helt tomt for biler i rundkjøringa så er det faktisk ikke slik.

Selvfølgelig har man lov å kjøre inn, men kun så lenge den øvrige trafikken ikke må regulere hastighet eller svinge unna på grunn av handlinga. Er man til hinder så kan man ikke kjøre inn.

I Bergen har de det temmelig svett i rundkjøringa uten at Statens Vegvesen akter å gjøre noe med det tross at de har målt et høyt antall feilkjøringer og situasjoner..
2d2f6afb-8b7c-42e7-9219-4f267231fd2b?fit

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
20 minutes ago, BadCat said:

Selvfølgelig har man lov å kjøre inn, men kun så lenge den øvrige trafikken ikke må regulere hastighet eller svinge unna på grunn av handlinga. Er man til hinder så kan man ikke kjøre inn.

Man kan heller ikke være opplevd som hinder, så i praksis kan du ikke kjøre inn mens det er biler i rundkjøringen, og du vil ikke ha noen måte å kjøre inn med mindre det er et opphold i trafikken fra venstre.

Og derfor blir plassering og tegngivning utrolig viktig. Hvis alle blinker til venstre i rundkjøring, så øker trafikkflyten veldig. 

Jeg kjører mer enn 2 ganger om dagen i en rundkjøring som har 80 sone for nord-sør og 40 sone for øst-vest. Når folk ikke gir tegn er det helt håpløst å komme inn i rundkjøringen, 80 sone vegen er hovedvei, og 40 sone er veldig lokalvei egentlig bare avkjøring inn på en barneskole / ungdomskole, men har naturlig nok mye trafikk i rushen

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

I nyere rundkjøringer har jeg sett at de har løst mye problematikk ved at det ikke lar seg gjøre å kjøre inn flere biler samtidig fra samme sted og ei heller ligge to i bredden i rundkjøringa. Det blir rett og slett ikke mulig å kjøre rart. Antall ulykker skal ha blitt betydelig redusert.

image.png.67c49ae6bcbb7538664ecfe7dc3fbb31.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
bzzlink skrev (4 timer siden):

Har du en link til at man har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre?

For vikepliktskilt betyr at man har vikeplikt for all trafikk på veien man kjører inn på. Og alle som kjører inn i en rundkjøring kjører forbi vikepliktskiltet

Vikepliktskiltet betyr at man har vikeplikt for all trafikk der man kjører inn, men i en rundkjøring kommer trafikken kun fra venstre. Jeg har aldri opplevd at trafikk kommer fra andre steder enn fra venstre når jeg skal inn i en rundkjøring (bortsett fra når jeg kjører i England, seff, der kommer jo alle fra høyre (og det er skiltet vikeplikt på samme måte)).

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Vikepliktskiltet betyr at man har vikeplikt for all trafikk der man kjører inn, men i en rundkjøring kommer trafikken kun fra venstre. Jeg har aldri opplevd at trafikk kommer fra andre steder enn fra venstre når jeg skal inn i en rundkjøring (bortsett fra når jeg kjører i England, seff, der kommer jo alle fra høyre (og det er skiltet vikeplikt på samme måte)).

Den skjønte jeg ikke. 

Trafikken kommer jo like mye fra høyre?

Bil B, har vikeplikt for bil A her som kommer fra høyre. Dersom bil A kjører inn i rundkjøringen før bil B.

 

D8D7F457-7289-4799-B628-59FCFC86AB4A.jpeg

Endret av bzzlink
blanda a og b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
bzzlink skrev (38 minutter siden):

Bil B, har vikeplikt for bil A her som kommer fra høyre. Dersom bil A kjører inn i rundkjøringen før bil B.

Dersom Bil A kjører først inn i rundkjøringen har Bil B vikeplikt fordi Bil A allerede er inne i rundkjøringen, ikke fordi den kommer fra høyre. Mulig vi snakker forbi hverandre her?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Den skjønte jeg ikke. 

Trafikken kommer jo like mye fra høyre?

Bil B, har vikeplikt for bil A her som kommer fra høyre. Dersom bil A kjører inn i rundkjøringen før bil B.

Biler fra høyre i en rundkjøring kommer mot kjøreretningen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Odaln skrev (1 minutt siden):

Biler fra høyre i en rundkjøring kommer mot kjøreretningen. 

..... eller man er i England/Irland/Australia m.fl.

Lenke til kommentar

Når jeg tok lappen, husker jeg kjørerlæreren sa til meg følgende:
"Ulykker inn i rundkjøringer resulterer alltid i delt skyld hos forsikringsselskapene, vær derfor ekstra oppmerksom når du kjører inn i en rundkjøring."

Skal jeg tippe har rød bil skylden. Rød bil kom på siden av blå bil, i en enfeltsrundskjøring. Blå bil var i tillegg foran rød bil, der rød bil kommer bak på siden, og "presser" seg inn. Er du heldig, blir skyldfordelingen delt likt. 

Det riktige hadde vært å vente til blå bil gjorde sitt, og lagt seg i midten av feltet

To biler inn i en rundkjøring med et felt "på likt" - selv om man skal ut i forskjellige retninger. Resulterer ofte i et "dunk". 

Ofte er rundkjøringene store for at tungtransport og store busser skal komme seg rundt. Det betyr ikke nødvendigvis at rundkjøringen er konstruert til å takle tofelts-trafikk. Personlig legger jeg meg ofte bevist midt i veibanen, for å hindre at folk legger seg på siden av meg. Og dersom det skjer, kjører jeg aldri paraelt med denne bilen. Ta det rolig. Så går ting fint. :)

 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (16 timer siden):

Les innleggene som viser til teksten fra SSV. Er det plass til to felt i rundkjøringen, så er det to felt. Selv om det ikke er merket.

Det er ikke en lov, og dermed kan det ikke håndheves. 

Finnes ingen lover for rundkjøringer. 

Lenke til kommentar

Ser man på streetview bildet i første post - er det lite der som minner om to felt. 
Veien inn mot rundkjøringen er bred og fin - men den blir ikke så veldig mye større når man kommer inn mot rundkjøringen. Selv em et fugleperspektiv hadde vært enklere å vurdere sånn sett.

Lenke til kommentar
Odaln skrev (27 minutter siden):

Biler fra høyre i en rundkjøring kommer mot kjøreretningen. 

Husk at du også har vikeplikt om nokon skulle kome feil veg i rundkøyringa. Vikepliktskilter gjeld begge vegar, og at ein bilist har brutt lova ved å køyre mot einvegskøyringskiltet gir ikkje neste bilist fullmakt til å bryte vikeplikta.

Det sagt så er det såpass uventa at det kjem nokon feil veg at dei fleste bilistar ikkje tenker over det, men i teorien kan du møte f. eks ei ambulanse som tek snarvegen ved å køyre kortaste veg gjennom rundkøyringa. 

Dubious skrev (7 minutter siden):

Det er ikke en lov, og dermed kan det ikke håndheves. 

Finnes ingen lover for rundkjøringer. 

Det finnes ikkje særskile reglar for rundkøyring, men dei vanlege reglane gjeld sjølvsagt. I den samanheng blir meininga til Statens vegvesen viktigare enn meininga til den enkelte bilist når reglane skal tolkast, for det er heller ikkje ei lovfesta ei plikt til å markere køyrefelta, så berre fordi det manglar kvitstripe så betyr ikkje det at det ikkje er fleire køyrefelt. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, BadCat said:

Man har vikeplikt for alle som er i rundkjøringa før man kommer inn. Hvis ikke hadde det vært å bare gi gass og brøyte seg frem ved å legge seg inn. Poenget er at rød bil ikke var i rundkjøringa og derfor ikke har noe med å være til venstre for blå bil.

Her er det to som forsøker å gjøre noe samtidig. Det er derfor det sier pang. Hvis blå bil får en bedre start så er vanlig kjørelogikk å holde tilbake nok til at det ikke smeller.

Rød bil var i utgangspunktet bak blå. Blå bil får en bedre start. Alt tyder på at rød bil skulle holde tilbake. Dette hadde aldri skjedd dersom rød anerkjente at blå var først i stedet for å bane vei.

Ingen av disse bilene var i innerste felt i rundkjøringa, men begge prøver å ta det. Blå kan ikke vike for en bil som ikke er i et felt i rundkjøringa og rød må holde tilbake for blå som har en bedre start og som i utgangspunktet var først inn

Min mening er at man ikke kommer noen vei med å si at man la seg til venstre for en bil man i utgangspunktet var bak i en vei som ikke har to kjørefelt (altså veien før rundkjøringa) og så presset seg inn til venstre og krasjet med en den bilen som i utgangspunktet var foran og som hadde en bedre start.

Det er ikke å ta hensyn til annen trafikk som er ei forutsetning for å få være på veien i det hele tatt.

Greia er jo at vi sto side til side. Og Blå bil fikk en liten start før rød bil. Lille starten gjorde ikke at rød bil lå helt bak blå bil, det gjorde bare at fronten til blå bil var kanskje en halv meter forrand rød bil. 

Lenke til kommentar

Uansett hvem som har feil eller riktig, har jeg og motparten bestemt for skylddeling. Vi fikser saken selv, vi mener det ikke var store nok skade for å gå gjennom forsikring. Ville bare høre om det var konkret svar på hvem som hadde skylden. Takk til alle som svarte 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...