Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reklamasjon etter bremseskifte på verksted


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Mag ne said:

Så det må byttes kalipere også, etter at verkstedet først mente nye bremsedeler og oppsmøring, med gamle kalipere, var ok.

Så skal kalipere også byttes.

Det er vel ikke første gang i historien et verksted prøver å spare en kunde mange tusen ved å ikke bytte " alt" på en ti år gammel bil, men det som vurderes nødvendig der og da. Hvorfor er det et poeng at dette er en "reklamasjon ", skal du ha kaliperne gratis?

 

Verkstedet rørte ikke kaliperne i det hele tatt. Ikke når vi kom tilbake med bekymring om varme bremser heller, kun en heller "dårlig" ny smøring av "ørene" på klossene. 

Det jeg har klaget på her er at de sendte oss av gårde med varme bremser etter vi kom tilbake og sa vi ikke skulle bekymre oss om det, selv om vi skulle rett til fjells. 

Vi resultatet blir her vet jeg ikke enda, men verkstedet har allerede sagt at det har skjedd en stor svikt her, og at de skal rette opp så godt det lar seg gjøre. Klossene er nok også godt slitt, samtidig med mulig skade på skivene. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Musefella said:

Blir de så varme at det kommer røyk?

Hvis ikke så kan det godt hende at man kun trenger å bytte den utslitte kaliperen

Ingen røyk, men lukt når man kommer nærme nok. Dette gjelder som sagt begge sider. Bremserør og klave syns jeg virker som overkill, så er nok trygg på at det er kalipere. De skal ta inn bilen på tirsdag å se derfra (så lenge vi kommer oss over fjellet). 

Lenke til kommentar

Blir for drøyt å holde verkstedet ansvarlig for at de ikke kunne se visualt at en 10 år gammel kaliper var dårlig. Skulle hatt sånt ansvar må de bytte alt hver gang, og prisene for verkstedsbesøket mangedobles for alle som ikke har noe galt også.

Tåler man ikke at sånt kan skje må man nesten kjøpe ny bil.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, MailMan13 said:

Blir for drøyt å holde verkstedet ansvarlig for at de ikke kunne se visualt at en 10 år gammel kaliper var dårlig. Skulle hatt sånt ansvar må de bytte alt hver gang, og prisene for verkstedsbesøket mangedobles for alle som ikke har noe galt også.

Tåler man ikke at sånt kan skje må man nesten kjøpe ny bil.

 

Jeg har heller ikke krevd noen nye kalipere gratis av verkstedet, men jeg syns det er litt merkelig helle situasjonen når vi kom tilbake dit etter skifte, og det første de sa når jeg i dag ringte de var at de ønsket å rette opp i det her. 

Lenke til kommentar

Hvis kaliperne aldri har vært vedlikeholdt på 10 år er de nok utslitt. Lurt å ta de av en gang i året eller hvert andre år, kjøre de helt til bunns så de får beveget seg, vaske og smøre opp igjen, sjekke for lekkasjer. De fleste gjør aldri vedlikehold på bilen sin dessverre og da får de noen store regninger etter hvert som ting slites ut. Vedlikehold av bremser er egentlig ganske enkelt men det går jo en 3-4 timer i året minst hvis man skal vaske og pusse, rengjøre hjulbuen osv. Det er mange fordeler med dette da man får rørt det meste av bolter så det ikke ruster fast. Men VAGs løsning med håndbrekk innebygd i kaliper er en svært dårlig løsning. Koster ikke de kaliperne 5-6 tusen kroner stykket, samt man må inn med diagnose for å jobbe på de? Er en ganske kjent feil at de slites og går i stykker av elde og rust.

Lenke til kommentar
Just now, kremt said:

Hvis kaliperne aldri har vært vedlikeholdt på 10 år er de nok utslitt. Lurt å ta de av en gang i året eller hvert andre år, kjøre de helt til bunns så de får beveget seg, vaske og smøre opp igjen, sjekke for lekkasjer. De fleste gjør aldri vedlikehold på bilen sin dessverre og da får de noen store regninger etter hvert som ting slites ut. Vedlikehold av bremser er egentlig ganske enkelt men det går jo en 3-4 timer i året minst hvis man skal vaske og pusse, rengjøre hjulbuen osv. Det er mange fordeler med dette da man får rørt det meste av bolter så det ikke ruster fast. Men VAGs løsning med håndbrekk innebygd i kaliper er en svært dårlig løsning. Koster ikke de kaliperne 5-6 tusen kroner stykket, samt man må inn med diagnose for å jobbe på de? Er en ganske kjent feil at de slites og går i stykker av elde og rust.

Vi kjøpte bilen i november, så jeg vet ikke om de er originale og hvordan de er vedlikeholdt, men vi hadde bremseservice i desember hvor de ble smurt opp ihvertfall. 

På tilbudet jeg fikk fra Meca var prisen ca. 5000 per kaliper. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, thbergseng said:

Jeg har heller ikke krevd noen nye kalipere gratis av verkstedet, men jeg syns det er litt merkelig helle situasjonen når vi kom tilbake dit etter skifte, og det første de sa når jeg i dag ringte de var at de ønsket å rette opp i det her. 

Da er de nok bare grei med deg.

Det hender bremseklossene kan henge litt om de ikke er montert akkurat riktig, fjærene og og blikket de står i er ikke alltid 100% og må benkes litt opp rett ut av embalasjen også. At de mistenkte noe her er naturlig.

Får du noe ekstraservice utover det skal du være veldig fornøyd. Får du ikke det, så er det også helt naturlig. Shit happens på 10 år gamle biler, også på ferie.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Blir for drøyt å holde verkstedet ansvarlig for at de ikke kunne se visualt at en 10 år gammel kaliper var dårlig. Skulle hatt sånt ansvar må de bytte alt hver gang, og prisene for verkstedsbesøket mangedobles for alle som ikke har noe galt også.

Tåler man ikke at sånt kan skje må man nesten kjøpe ny bil.

 

Man merker det når man trykker stempelet tilbake, mulig verkstedet brukte luftverktøy til dette og derfor ikke la merke til det.

Endret av Musefella
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
thbergseng skrev (2 timer siden):

Bremserør og klave

Det er ikke uvanlig å bytte bremseslangen som går fra caliper og til bremserøret som sitter i hjulbuen. Ofte så kniper man denne slangen for å sikre at det ikke kommer luft i bremserøret når man tar den av caliperen. Nye slanger tåler dette mens gamle kan sprekke/allerede ha sprekker så den bør skiftes. Bremserør skiftes ved påvist (for mye) rust/skade/lekkasje.

Bolter som holder klave (samme med de som holder caliper) kan være av type strekkbolter og disse bør da skiftes. Hvis det med 'klave' menes braketten som caliper festes i så tenker jeg at den i utgangspunktet ikke er noe som skiftes (uten påvist feil). 

image.thumb.png.14c39a98e6d07a80ae9988ba668fdd1f.png

Lenke til kommentar
20 minutes ago, NoBo said:

Hvis det med 'klave' menes braketten som caliper festes i så tenker jeg at den i utgangspunktet ikke er noe som skiftes (uten påvist feil). 

Det bygger seg ofte opp så mye korrosjon/rust i de sporene på siden av der klossene ligger at klossene henger seg opp. Tipper det varierer litt om verksteder sandblåser de gamle eller bare bestiller nye.

Husk at verkstedene skal gå god for og gi garanti på både arbeidet de har gjort og på delene de skaffer. Så de vil aller helst bare bruke nye deler fremfor å prøve å fikse gamle deler. Calipere kan f.eks. overhales men omtrent ingen verksteder gjør dette pga. tiden det tar og den høye sjansen for at det er noe mer galt og det blir en reklamasjon.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (5 timer siden):

Blir for drøyt å holde verkstedet ansvarlig for at de ikke kunne se visualt at en 10 år gammel kaliper var dårlig. Skulle hatt sånt ansvar må de bytte alt hver gang, og prisene for verkstedsbesøket mangedobles for alle som ikke har noe galt også.

Tåler man ikke at sånt kan skje må man nesten kjøpe ny bil.

Gitt et tenkt scenario der en kunde med en 10 år gammel bil har bestilt service av bremsene og verkstedet vurderer at det er godt nok å bytte skiver og klosser. Noen dager senere kommer kunden tilbake med varmgang i bremsene med skader på skiver og klosser som følge av dette og det blir først da påvist av verkstedet at også caliperne er dårlige. At det er kunden som betaler for nye calipere og bytte av disse hersker det vel liten tvil om, men hvem av verkstedet og kunden mener du skal bære det økonomiske ansvaret for nok et sett med skiver og klosser, og hvorfor? (andre enn @MailMan13 må gjerne også svare :) )

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hollabaloo skrev (På 14.7.2023 den 5:16 PM):

Gitt et tenkt scenario der en kunde med en 10 år gammel bil har bestilt service av bremsene og verkstedet vurderer at det er godt nok å bytte skiver og klosser. Noen dager senere kommer kunden tilbake med varmgang i bremsene med skader på skiver og klosser som følge av dette og det blir først da påvist av verkstedet at også caliperne er dårlige. At det er kunden som betaler for nye calipere og bytte av disse hersker det vel liten tvil om, men hvem av verkstedet og kunden mener du skal bære det økonomiske ansvaret for nok et sett med skiver og klosser, og hvorfor? (andre enn @MailMan13 må gjerne også svare :) )

Med bremsebytte (skiver og klosser) blir stemplene i calliperene trekt tilbake, å glideflaten til stempelet får ett nytt arbeids område. De fleste mekanikere merker fort hvordan de følte stempelet returnerte. Å mange sjekker også under stempel mansjetten før de tar inn stempelet. Selv med god samvittighet og stolthet i arbeidet en har gjort, har jeg sett bilen komme tilbake med blåe bremser. På mitt værksted er det aller viktigst at kunden er fornøyd, å også ha forståelse for hva kunden har betalt for. Ville tatt betalt for den nye calipperen så klart, å gjort jobben med å bytte den kostnadsfritt, men i alle slike tilfeller monterer jeg også nye skiver og klosser  uten å ta betalt for det. Hvordan ellers kan mann gå god for bremse bytte vedr. Garanti og ikke minst bevare en hver god kunde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MAtroxX said:

Med bremsebytte (skiver og klosser) blir stemplene i calliperene trekt tilbake, å glideflaten til stempelet får ett nytt arbeids område. De fleste mekanikere merker fort hvordan de følte stempelet returnerte. Å mange sjekker også under stempel mansjetten før de tar inn stempelet. Selv med god samvittighet og stolthet i arbeidet en har gjort, har jeg sett bilen komme tilbake med blåe bremser. På mitt værksted er det aller viktigst at kunden er fornøyd, å også ha forståelse for hva kunden har betalt for. Ville tatt betalt for den nye calipperen så klart, å gjort jobben med å bytte den kostnadsfritt, men i alle slike tilfeller monterer jeg også nye skiver og klosser  uten å ta betalt for det. Hvordan ellers kan mann gå god for bremse bytte vedr. Garanti og ikke minst bevare en hver god kunde. 

Hvor var du i sommer 😁

Vi var tilbake på verkstedet etter vi kom oss over fjellet, de sa de"smure opp og det så greit ut". 2 dager, like varmt igjen.

Endte med kaliperskifte privat hos en kjenning. Han kunne dog konstatere at skiver og klosser så ganske bra ut.

Jeg var aldri innstilt på å få nye kalipere, men reagerte på at kalipere aldri ble nevnt som en mulig årsak. I tillegg så ripet de opp bilen 🫠

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (1 minutt siden):

Hvor var du i sommer 😁

Vi var tilbake på verkstedet etter vi kom oss over fjellet, de sa de"smure opp og det så greit ut". 2 dager, like varmt igjen.

Endte med kaliperskifte privat hos en kjenning. Han kunne dog konstatere at skiver og klosser så ganske bra ut.

Jeg var aldri innstilt på å få nye kalipere, men reagerte på at kalipere aldri ble nevnt som en mulig årsak. I tillegg så ripet de opp bilen 🫠

Som kunde er det jævlig irriterende å oppleve slike holdninger. Ikke minst konsekvensen det gir kunden som gjerne ikke kan så mye om bil, å plutselig står med låste hjul halvveis på ferien med tre barn som skriker i baksete og en kone i passasjer sete som lurer på hva som skjer. Hadde klikket for meg hvertfall. Veldig ofte og som oftest når slike hendelser skjer har værkstedet og mekanikeren prøvd å være grei med kunden for å prøve å holde utgifter nede. Denne smører vi i ett år til liksom🤠 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, MAtroxX said:

Som kunde er det jævlig irriterende å oppleve slike holdninger. Ikke minst konsekvensen det gir kunden som gjerne ikke kan så mye om bil, å plutselig står med låste hjul halvveis på ferien med tre barn som skriker i baksete og en kone i passasjer sete som lurer på hva som skjer. Hadde klikket for meg hvertfall. Veldig ofte og som oftest når slike hendelser skjer har værkstedet og mekanikeren prøvd å være grei med kunden for å prøve å holde utgifter nede. Denne smører vi i ett år til liksom🤠 

Det var inntrykket mitt etterpå, eller at "vi nevner det ikke, så blir det ikke noe mas om garanti". Vi hadde samtidig dårlig tid siden vi skulle flytte, så måtte få saken ut av verden. Og for å være ærlig så ville jeg ikke ha bilen hos de i igjen heller 😅

Nå har vi flytta, tester nytt verksted i dag da bilen skal på service, samt feilsøke på Webasto som virker å sirkulere dårlig, så håper på et godt forhold med det nye verkstedet 😅

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (6 minutter siden):

Det var inntrykket mitt etterpå, eller at "vi nevner det ikke, så blir det ikke noe mas om garanti". Vi hadde samtidig dårlig tid siden vi skulle flytte, så måtte få saken ut av verden. Og for å være ærlig så ville jeg ikke ha bilen hos de i igjen heller 😅

Nå har vi flytta, tester nytt verksted i dag da bilen skal på service, samt feilsøke på Webasto som virker å sirkulere dårlig, så håper på et godt forhold med det nye verkstedet 😅

Er det webasto med thimer eller bare en hjelpe varmer?

Lenke til kommentar
Just now, MAtroxX said:

Er det webasto med thimer eller bare en hjelpe varmer?

Timer. Den starter som den skal, men det blir ikke skikkelig varmt, så fikk beskjed av en annen her inne om å teste den i varmere vær å se om den gikk for fullt de første 15 minuttene. Den går ned på "lav styrke" kjapt, så verksted mkstenkte også sirkulasjonspumpe (er student, så krysser fingrene for at jeg ikke blir ruinert 😅 ). Ellers så har jeg bestilt montering av elektrisk motorvarmer også, rett og slett fordi vi bor i Valdres og det blir pisskaldt her 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...