Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slutter å dra i bakker

Anbefalte innlegg

Hei. I går da jeg skulle ut på min første langtur med bilen min så fikk jeg meg en overraskelse når jeg skulle kjøre over et fjell. I starten så dro bilen godt opp over bakkene, men etterhvert så virket det som den sluttet å dra. Mistet all fart å ble usikker på om jeg skulle klare å komme meg opp fjellet. Jeg har en Kia niro hybrid, tror det er en 2018 modell. Noen som vet hva som kan være årsaken til det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Håvard1988 skrev (3 minutter siden):

Noen som vet hva som kan være årsaken til det? 

Skjedde dette plutselig, eller kom det gradvis? Har du feilkoder i displayet?

Kan det være så enkelt at du fikk hjelp fra elmotoren i starten, men når batteriet var tomt for strøm får du kun bensinmotoren? Besinmotoren på denne er vel på 105 hk, så noe fartsmonster er den ikke. 

Lenke til kommentar

Nei, elmotoren var allerede tom da jeg startet turen så den kjørte bare på bensin. Det kom sånn gradvis, ingen feilkoder i displayet heller. Er vel mest egnet for by kjøring en sånn bil men burde vel komme seg greit opp, ekkel følelse å miste all kraften 

Lenke til kommentar

Selv om du begynte med tomt batteri vil jeg tro den brukte bensinmotoren til å lade batteriet frem til det begynte å bli såpass motbakke at bensinmotoren ikke lenger hadde overskudd, så har du en stund fått hjelp av det som var kommet inn på batteriet, og til slutt fant du ut hva som skjer når en liten bensinmotor prøver å dra en tung bil alene.

Hvor tregt gikk det på det verste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Håvard1988 skrev (1 time siden):

Kom vel ned i rudt 50, mye bråk av høyt turtall 

Med 105 hk bør det ikke være noe problem å kjøre opp bakker. 

Hva lå turtallet på? Var det turtallssperren som begrenset hastigheten? Kan det være noe feil med styringen av DSGen, slik at den ikke gearer riktig? Kan du se/høre om den skifter gear som den skal?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Håvard1988 said:

Ja, det kan virk som at det va den som begrensa hastigheten. Skal ha den på service snart så da skal æ nevn det her

Det er vel fortsatt garanti på bilen, så hvorfor ikke ta det med en gang? Hvis man her ikke reklamerer tidlig etter at man merket problemet, kan det faktisk være at garanti/reklamasjon ikke er gyldig - bl.a. fordi det å ta tak i problemet tidlig kan unngå ytterligere skader ved visse problemer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde nettopp bilen inne på service, nevnte dette for verkstedet, men dem kunne ikke finne noen feilkoder. Etter servicen fikk jeg time hos de som har kia her i Bodø, der fant dem heller ikke noen feil med bilen. Fikk beskjed om å kjøre en tur over et fjell igjen for å se om det samme skjedde på nytt for så å ta kontakt igjen. Fikk også beskjed om å prøve å kjøre med strøm og ikke strøm i El batteriet. 

Han sa også at bilen kunne bli slapp dersom jeg bare drev med bykjøring  på El batteriet og lite langkjøring med El og bensin. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...