Habla Møberg Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Guttungen flytter på hybel og utleier har en 5G ruter fra Telenor /Huawei som både familien og guttungen kan bruke. Men kun 1 trådløst nett. Er det mulig å lage flere nett og gjerne deling av kapasitet på denne enheten, eller hvilken enhet kan være greit å ha bak? Går det feks an å slå av ruter-delen? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Denne boksen har gjestenett som en kan konfigurere. Vet Telenor har oppdatert firmware på den, så har ikke fått testet den nye, men prøv å logg inn på administrasjon av boksen. IP-addressen på den (10.0.0.138 eller .137 tror jeg det var) og så passordet. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2023 vidor skrev (1 time siden): Denne boksen har gjestenett som en kan konfigurere. Vet Telenor har oppdatert firmware på den, så har ikke fått testet den nye, men prøv å logg inn på administrasjon av boksen. IP-addressen på den (10.0.0.138 eller .137 tror jeg det var) og så passordet. Hjarteleg! Det hjelper endel på. Men om ikke dette blir godt nok (blir endel brukere, opptil 4 gamere, og en kjapp måling ga meg bare 45mbps og en relativt høy ping, så godt mulig må vi ha noe som kan fordele båndbredden godt... Er det mulig å slå av ruteren på den? For å få til fordeling av båndbredde må vel den funksjonen stå i enheten som også fungerer som ruter vil jeg tro? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Jeg forstår det slik at det er ruteren til høyre i bildet som det er snakk om her? Det er forresten en 4G-ruter - mao. ikke 5G-støtte. Så vidt jeg husker er 2,4 og 5GHz samlet i ett nett. Normalt sett er dette det greieste - ruteren styrer da hvilke enheter som skal være på 5GHz hvis enheten (altså klienten) støtter det. Hvis det blir svakt signal på 5GHz, blir den flyttet over til 2,4GHz som gjerne har lengre rekkevidde (med mindre det ikke er mye støy - er gjerne mer støy på 2,4GHz). Man kan separere det ut i 2,4 og 5GHz. Men normalt sett ikke hensiktsmessig. Hva mener du med "slå av ruterdelen"? At den skal i Bridge mode? Tror ikke det er mulig på denne. At du fr 45 Mbps og relativt høy ping kan kan hende handler om hva som er 4G-kapasiteten i området, og at høy ping gjerne blir å forvente på 4G. Eller at det er snakk om et abonnement som ikke gir mer, hvis det er snakk om "Trådløst bredbånd". Plassering av en slik ruter innendørs kan også påvirke. Helst burde man egentlig vite i hvilken retning Telenor-basestasjonen er, og videre plassere Huawei-ruteren i et vindu vendt mot basestasjonen. Endret 12. juli 2023 av NULL 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) NULL skrev (1 time siden): Jeg forstår det slik at det er ruteren til høyre i bildet som det er snakk om her? Det er forresten en 4G-ruter - mao. ikke 5G-støtte. Så vidt jeg husker er 2,4 og 5GHz samlet i ett nett. Normalt sett er dette det greieste - ruteren styrer da hvilke enheter som skal være på 5GHz hvis enheten (altså klienten) støtter det. Hvis det blir svakt signal på 5GHz, blir den flyttet over til 2,4GHz som gjerne har lengre rekkevidde (med mindre det ikke er mye støy - er gjerne mer støy på 2,4GHz). Man kan separere det ut i 2,4 og 5GHz. Men normalt sett ikke hensiktsmessig. Hva mener du med "slå av ruterdelen"? At den skal i Bridge mode? Tror ikke det er mulig på denne. At du fr 45 Mbps og relativt høy ping kan kan hende handler om hva som er 4G-kapasiteten i området, og at høy ping gjerne blir å forvente på 4G. Eller at det er snakk om et abonnement som ikke gir mer, hvis det er snakk om "Trådløst bredbånd". Plassering av en slik ruter innendørs kan også påvirke. Helst burde man egentlig vite i hvilken retning Telenor-basestasjonen er, og videre plassere Huawei-ruteren i et vindu vendt mot basestasjonen. Har ikke sett enheten selv fordi jeg kun var i utleiedelen, men fruen i huset fant dette bildet av ruteren og sa det var en 5G-ruter, så hva som, er riktig er jeg faktisk usikker på. Det er fri sikt til senderen, nokså kort avstand, så jeg forstår ikke helt den hastigheten om det faktisk er 5G. Men men, det er dette vi har å forholde oss til. Selve wifiet virket å ha rikelig god dekning, men hadde separat nett for 2,4 og 5, selvom det var samme navn på disse 2 nettene. Jeg sa til fruen i huset at jeg skulle se om vi ikke kunne få til iallefall 2 separate nett, og gjerne en fordeling av kapasiteten. Det blir ganske mange ungdommer i huset der, så det kan fort bli en viss skjevfordeling, så jeg hadde et håp om å få til en viss fordeling, slik at husfruen kan se Netflix og gutta spille uten at alt går helt i stå. Ser for meg at det enkleste her hadde vært å satt opp en passe solid ruter med mulighet for flere wifi-nett, skikkelig QoS etc, men om ikke det er mulig å sette opp egen ruter så er det vel ikke så lett å få til slikt... Tenkte først på noe Unifi-utstyr, har god erfaring med ruterne og aksesspunktene fra de. Dette er forøvrig beste mulige nettforbindelse i dette området, ingen mulighet for fiber eller annet stabilt. Musk med Starlink har sikkert dekning dertil, men tviler på at huseier er interessert i å bruke noe særlig mer peng enn det de gjør idag, bortsett fra at de kan være villig til å handle inn en ruter-dings om det hjelper på så flest mulig får en stabil forbindelse. Endret 12. juli 2023 av Habla Møberg Lenke til kommentar
NULL Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Kan jo hende at at det er 5G i området, og at utendørs 5G-antenne hadde hjulpet en del. En del av det du snakker om vil ellers trolig ikke ha spesiell effekt. Hvis man snakker om separate nett på samme ruter, er det fortsatt samme radio og deling av samme ressursene. QoS-løsninger på slikt blir "så som så" - kan være like greit at det er en god ruter med god grunnleggende wifi-implementasjon, der det å mekke med QoS bare blir helt unødvendig. Løsninger der man skal evt. sette opp begrensninger på båndbredde på forskjellige "wifi-nett" (dvs. wifi-nett-navn, aka SSID) blir for bare noe som fører til at det blir enda dårligere. Over 4G, er 60Mbps maks det Telenor tilbyr for trådløst bredbånd. Er det god 5G-dekning i området, er det vel 500Mbps. Hvis utleier har lav hastighet på sitt abo og ikke er villig til oppgradering, kan jo en løsning være eget BB-abonnement..... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2023 NULL skrev (5 minutter siden): Kan jo hende at at det er 5G i området, og at utendørs 5G-antenne hadde hjulpet en del. En del av det du snakker om vil ellers trolig ikke ha spesiell effekt. Hvis man snakker om separate nett på samme ruter, er det fortsatt samme radio og deling av samme ressursene. QoS-løsninger på slikt blir "så som så" - kan være like greit at det er en god ruter med god grunnleggende wifi-implementasjon, der det å mekke med QoS bare blir helt unødvendig. Løsninger der man skal evt. sette opp begrensninger på båndbredde på forskjellige "wifi-nett" (dvs. wifi-nett-navn, aka SSID) blir for bare noe som fører til at det blir enda dårligere. Over 4G, er 60Mbps maks det Telenor tilbyr for trådløst bredbånd. Er det god 5G-dekning i området, er det vel 500Mbps. Hvis utleier har lav hastighet på sitt abo og ikke er villig til oppgradering, kan jo en løsning være eget BB-abonnement..... Vi må nok klare oss med den linjen huseier tilbyr. Nå har jeg hatt rett så god erfaring med å bytte til "eget utstyr" på flere lokasjoner med fiber fra Altibox og Telenor, så tanken min er ikke bare noe teoretisk, men jeg har ingen erfaring med 4G/5G og utstyret som hører til det, derfor jeg spør. Å ha separate wifinett er for at ikke alle skal ligge på samme åpne lokalnett, for sikkerhets skyld, ikke for å nødvendigvis fordele kapasitet. På det Unifi-utstyret jeg har kan man jo fordele både per klient, per tjeneste og per wifi-nett/vlan, men SVJV må utstyret stå i ruter-modus for å gjøre dette...? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2023 Nå har en fugl visket meg i øre at dobbel NAT ikke trenger å være et problem, så da tenker jeg at en Ubiquitu UDM evt UDR kan gjøre en grei jobb her. Min kunnskap om NAT er nokså gammel og tydeligvis utdatert. Har satt opp endel UDM-Pro og de har så langt gjort en ypperlig jobb med å fordele kapasitet uten at det lugger for mye, så håper vi får litt effekt av det her også. Den har og mulighet for flere wifi/vlan. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 13. juli 2023 Del Skrevet 13. juli 2023 (endret) 10 hours ago, Habla Møberg said: Nå har en fugl visket meg i øre at dobbel NAT ikke trenger å være et problem, så da tenker jeg at en Ubiquitu UDM evt UDR kan gjøre en grei jobb her. Min kunnskap om NAT er nokså gammel og tydeligvis utdatert. Har satt opp endel UDM-Pro og de har så langt gjort en ypperlig jobb med å fordele kapasitet uten at det lugger for mye, så håper vi får litt effekt av det her også. Den har og mulighet for flere wifi/vlan. Strengt tatt er det vel "trippel NAT" i et slikt tilfelle, med mindre man ikke endrer APN på Huawei-boksen slik at den ikke er bak CGNAT. Endret 13. juli 2023 av NULL 1 Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 13. juli 2023 Del Skrevet 13. juli 2023 (endret) Voldsomt til komplisert du skal lage det da. Unifi er total overkill. Flaskehalsen her er 4G, og det høres ikke ut som du kan gjøre noe med det. Har du stabil 45 mbit download? Upload er ikke nevnt her, noe som er vesentlig. Ping-resultatet ditt regner jeg med er fra wifi, som ikke forteller noe annet enn at det er interferens en plass. Mest sannsynlig fra wifi. Det enkle er ofte det beste. Kjøp en router med mulighet for maks båndbredde per klient. F.eks 7 mbit ned og 2 mbit opp (hvis upload er stabil 10 mbit). Minst mulig trådløse nett. Sørg for at alle gamere kobler til 5 GHz eller ideelt sett kabel. Sett router i 4G/5G modem med kabel. Ved behov for mer hastighet for store nedlastinger så vil dette uansett ødelegge for andre, så det må planlegges og kan like gjerne gjøres med kabel eller direkte fra modem. Endret 13. juli 2023 av Komplett ubrukelig Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2023 Komplett ubrukelig skrev (17 minutter siden): Voldsomt til komplisert du skal lage det da. Unifi er total overkill. Flaskehalsen her er 4G, og det høres ikke ut som du kan gjøre noe med det. Har du stabil 45 mbit download? Upload er ikke nevnt her, noe som er vesentlig. Ping-resultatet ditt regner jeg med er fra wifi, som ikke forteller noe annet enn at det er interferens en plass. Mest sannsynlig fra wifi. Det enkle er ofte det beste. Kjøp en router med mulighet for maks båndbredde per klient. F.eks 7 mbit ned og 2 mbit opp (hvis upload er stabil 10 mbit). Minst mulig trådløse nett. Sørg for at alle gamere kobler til 5 GHz eller ideelt sett kabel. Sett router i 4G/5G modem med kabel. Ved behov for mer hastighet for store nedlastinger så vil dette uansett ødelegge for andre, så det må planlegges og kan like gjerne gjøres med kabel eller direkte fra modem. Øhmm.. OK. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 13. juli 2023 Del Skrevet 13. juli 2023 3 hours ago, Komplett ubrukelig said: Voldsomt til komplisert du skal lage det da. Unifi er total overkill. Flaskehalsen her er 4G, og det høres ikke ut som du kan gjøre noe med det. Har du stabil 45 mbit download? Upload er ikke nevnt her, noe som er vesentlig. Ping-resultatet ditt regner jeg med er fra wifi, som ikke forteller noe annet enn at det er interferens en plass. Mest sannsynlig fra wifi. Det enkle er ofte det beste. Kjøp en router med mulighet for maks båndbredde per klient. F.eks 7 mbit ned og 2 mbit opp (hvis upload er stabil 10 mbit). Minst mulig trådløse nett. Sørg for at alle gamere kobler til 5 GHz eller ideelt sett kabel. Sett router i 4G/5G modem med kabel. Ved behov for mer hastighet for store nedlastinger så vil dette uansett ødelegge for andre, så det må planlegges og kan like gjerne gjøres med kabel eller direkte fra modem. Ping-resultatet er nok i hovedsak også fordi man her er på 4G. WiFi gjør det ikke bedre, men står nok normalt sett for en ganske liten prosentandel. Men ellers enig her at at det virker som man er på tur til å bruke ganske mye penger på noe som nødvendigvis ikke gir så høy gevinst, så lenge flaskehalsen er aksessen. Det å sette båndbreddebegrensninger per klient kan fort også gjøre ting verre totalt sett. F.eks. kan du ende opp med at en klient også vil bruke mye lengre tid på en del operasjoner, og ligge jevnt å bl.a. påvirke latency. For en del løsninger forsvinner også HW-akselerasjonsfunksjoner i ruteren når slike funksjoner tas i bruk, og igjen kan påvirke latency negativt - også når det ikke er spesiell annen trafikk. Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 13. juli 2023 Del Skrevet 13. juli 2023 (endret) NULL skrev (29 minutter siden): Ping-resultatet er nok i hovedsak også fordi man her er på 4G. WiFi gjør det ikke bedre, men står nok normalt sett for en ganske liten prosentandel. Men ellers enig her at at det virker som man er på tur til å bruke ganske mye penger på noe som nødvendigvis ikke gir så høy gevinst, så lenge flaskehalsen er aksessen. Det å sette båndbreddebegrensninger per klient kan fort også gjøre ting verre totalt sett. F.eks. kan du ende opp med at en klient også vil bruke mye lengre tid på en del operasjoner, og ligge jevnt å bl.a. påvirke latency. For en del løsninger forsvinner også HW-akselerasjonsfunksjoner i ruteren når slike funksjoner tas i bruk, og igjen kan påvirke latency negativt - også når det ikke er spesiell annen trafikk. Uten belastning så ser jeg sjelden ping over 40 ms fra norske operatører, selv under dårlige forhold. Dette da rett fra 4g modem og ekstern antenne med fri sikt (kanskje ikke så representativt for en hybel midt i Oslo). Angående båndbreddebegrensinger så tror jeg det vil skape mindre problemer enn å krangle om 45 mbit som de fleste klienter vil oppnå flere ganger daglig. Endret 13. juli 2023 av Komplett ubrukelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå