Gå til innhold

Microsoft seiret i retten – kjøpet av Activision Blizzard godkjent i USA

Anbefalte innlegg

Iki skrev (23 timer siden):

Grunnen til at dommeren i dette tilfellet godtok avtalen var at Microsoft har gått ut og sagt at Activision spillene skal gjøres mer tilgjengelige, gjennom strømmetjenester, på de ulike konsollene.

Dette skal ifølge dommeren ikke føre til noe tap for Sony. 

Microsoft selv kom med følgende beskjed:

"Since we first announced this deal, our commitment to bringing more games to more people on more devices has only grown. We’ve signed multiple agreements to make Activision Blizzard’s games, Xbox first party games and Game Pass all available to more players than they are today."

Det inkluderer playstation og Nintendo switch. 

Grunnen til at dommeren avfeide FTC er pga FTC ikke har klart å presentere bevis på at salget vil skade konkurranse eller kunder. FTC ble jo regelrett slaktet for dem som fulgte med. 

Nå er ikke det her helt over enda, FTC har anket og om dem ikke har en joker på hånd så kommer vi nok til å se dem drite seg ut igjen. Personlig tror jeg mest dem anket slik at Khan ikke kunne svare på alle spørsmålene hun fikk under høringen idag....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LarZen skrev (5 timer siden):

Grunnen til at dommeren avfeide FTC er pga FTC ikke har klart å presentere bevis på at salget vil skade konkurranse eller kunder. FTC ble jo regelrett slaktet for dem som fulgte med. 

Veldig rart egentlig, med tanke på hvor lett det er å bevise.

Må neste lure på om de ikke har satt seg inn i saken.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er en pc masterrace type fra ungdommen og vokst opp med sc:bw, wc3 og sc2, synes jeg dette er en tragedie for forbrukere i framtiden. Microsoft har altfor stor makt i hele den vertikale kjeden, vanvittig mye større en Sony, Nintendo eller Valve. Dette kommer til å gjøre det mye vanskeligere for ny konkurrent på markedet, spesielt innenfor streaming.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 minutter siden):

Selv om jeg er en pc masterrace type fra ungdommen og vokst opp med sc:bw, wc3 og sc2, synes jeg dette er en tragedie for forbrukere i framtiden. Microsoft har altfor stor makt i hele den vertikale kjeden, vanvittig mye større en Sony, Nintendo eller Valve. Dette kommer til å gjøre det mye vanskeligere for ny konkurrent på markedet, spesielt innenfor streaming.

40 land som har undersøkt om dette skade forbrukere mener noe annet, inkludert Norge. 

Men er mange meninger der ute, men ekspertene som jobber med det her har gitt en klar melding. «Skader ikke forbrukere eller konkurranse»

Lenke til kommentar
LarZen skrev (1 time siden):

Men er mange meninger der ute, men ekspertene som jobber med det her har gitt en klar melding. «Skader ikke forbrukere eller konkurranse»

Er de eksperter på spilling da? Eller er de noe annet?

Er dommeren som nå ga klarsignal i denne rettsaken en ekspert på monopoler? Spill?

Alt man trenger å spørre seg for å bevise om dette er positivt eller negativt er følgende:

Vil dette oppkjøpet føre til økt variasjon og konkurranse i markedet (spill) eller vil det minske sjansene for andre selskaper?

Lenke til kommentar
2 hours ago, LarZen said:

40 land som har undersøkt om dette skade forbrukere mener noe annet, inkludert Norge. 

Tja CMA er litt uenig i deg. Altså Microsoft har nesten total markedkontroll på pc markedet. De har også en enorm kontroll på sky/streaming via azure. Deres vertikale kontroll er helt latterlig etter dette kjøpet her. Kanskje det går geit idag, men blir ikke overrasket hvis Microsoft igjen blir tvunget til å bli delt opp nok en gang om 15 år hvis dette går igjennom.

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 timer siden):

Er dommeren som nå ga klarsignal i denne rettsaken en ekspert på monopoler? Spill?

Alt man trenger å spørre seg for å bevise om dette er positivt eller negativt er følgende:

Vil dette oppkjøpet føre til økt variasjon og konkurranse i markedet (spill) eller vil det minske sjansene for andre selskaper?

Dem er eksperter på oppkjøp, konkurranse i markedet og forbruker interesser. Judge Jacqueline Scott Corley har massiv erfaring med saker som det her og det så en veldig godt for dem som fulgt med enten via audio eller "live" oppdateringer. Hun stilte dem rette spørsmålene noe som gjorde det veldig, veldig enkelt for henne å vise at FTC hadde ikke noe å stille opp med.  

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 timer siden):

Tja CMA er litt uenig i deg. Altså Microsoft har nesten total markedkontroll på pc markedet. De har også en enorm kontroll på sky/streaming via azure. Deres vertikale kontroll er helt latterlig etter dette kjøpet her. Kanskje det går geit idag, men blir ikke overrasket hvis Microsoft igjen blir tvunget til å bli delt opp nok en gang om 15 år hvis dette går igjennom.

CMA har tatt opp et potensielt problem i fremtiden. Et marked som ikke finnes i dag da cloud gaming er et nisje market. Til og med sjefen til Sony gikk ut og sa at dem er langt langt ifra å kunne løse problemene med cloud gaming. Om dem noen gang kommer til å løse det....

Men skal bli spennende å se hva som skjer i UK. Er vel i løpet av helga eller mandag vi får vite hva som blir bestemt. 

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (7 timer siden):

Microsoft er en lilleputt i PC-markedet når det gjelder dataspill. Riktignok en voksende lilleputt med Game Pass og Xbox Store, men de er fortsatt langt bak Valve og Steam. Nå har mange av dem lagt vekt på konsollbransjen, men Microsoft's posisjon i spillbransjen er en stor grunn til hvorfor så mange forbrukertilsyn har sagt ja til oppkjøpet.

Med oppkjøpet av ABK vil de selvfølgelig stille vesentlig sterkere på både PC, konsoll og mobil. Det er godt mulig at det vil gi Microsoft for mye makt i fremtiden, men det gjenstår å se. Da håper jeg at, som du sier, forbrukertilsynene står klare til å gripe inn.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mr. Pants said:

Microsoft er en lilleputt i PC-markedet når det gjelder dataspill. Riktignok en voksende lilleputt med Game Pass og Xbox Store, men de er fortsatt langt bak Valve og Steam. Nå har mange av dem lagt vekt på konsollbransjen, men Microsoft's posisjon i spillbransjen er en stor grunn til hvorfor så mange forbrukertilsyn har sagt ja til oppkjøpet.

Med oppkjøpet av ABK vil de selvfølgelig stille vesentlig sterkere på både PC, konsoll og mobil. Det er godt mulig at det vil gi Microsoft for mye makt i fremtiden, men det gjenstår å se. Da håper jeg at, som du sier, forbrukertilsynene står klare til å gripe inn.

Ville du si at Sony er en lilleputt på playstation? De eier jo ikke så mange studioer på playstation og utvikler få spill iforhold andre større studioer som gir ut ekslusivt på playstation. PC for spilling er Microsoft sin platform (xbox er bare i tillegg til det), noe mange glemmer da de effektivt har monopol på OS til den største platformen for gaming. Sony utvikler playstation. Microsoft utvikler Windows. De har bare ikke hardwaren. Men hvem trenger det, når man har hele resten av den vertikale kjeden? Spesielt siden Microsoft faktisk eier den framtidige hardwaren, platformen, og service, i den retning en stor andel gaming er på vei, nemlig streaming. 

CMA har tatt opp et potensielt problem i fremtiden. Et marked som ikke finnes i dag da cloud gaming er et nisje market. Til og med sjefen til Sony gikk ut og sa at dem er langt langt ifra å kunne løse problemene med cloud gaming. Om dem noen gang kommer til å løse det....

Et nisjemarked som er under sterk vekst, noe det er veldig gode grunner til. Har du noen gang brukt f.eks. geforce now på en rævva og billig PC?  Eller på en telefon/ipad?

Det som holder Sony igjen er deres egen dårlige utvikling på feltet. Det virker som de drar føttene etter seg på etthvert steg. Et eksempel på det er f.eks. at de ikke lar deg streame til playstation på telefonen ved bruk av mobildata. Hvis jeg setter opp et hotspot på en annen telefon er det null issue. Dette er idiotisk. La meg spille spillene mine på bussen hjem fra jobb på telefonen, hvis jeg vil og har fri data. Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøpte ps5.

Lenke til kommentar

Dem er eksperter på oppkjøp, konkurranse i markedet og forbruker interesser. 

Det blir litt mye å påstå når dem ikke kan legge frem eksempler på hvorfor oppkjøpet ikke burde gå gjennom.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Ville du si at Sony er en lilleputt på playstation? De eier jo ikke så mange studioer på playstation og utvikler få spill iforhold andre større studioer som gir ut ekslusivt på playstation. PC for spilling er Microsoft sin platform (xbox er bare i tillegg til det), noe mange glemmer da de effektivt har monopol på OS til den største platformen for gaming. Sony utvikler playstation. Microsoft utvikler Windows. De har bare ikke hardwaren. Men hvem trenger det, når man har hele resten av den vertikale kjeden? Spesielt siden Microsoft faktisk eier den framtidige hardwaren, platformen, og service, i den retning en stor andel gaming er på vei, nemlig streaming. 

Et nisjemarked som er under sterk vekst, noe det er veldig gode grunner til. Har du noen gang brukt f.eks. geforce now på en rævva og billig PC?  Eller på en telefon/ipad?

Playstation er i praksis den eneste aktøren på Playstation og er dermed for en gigant å regne i det økosystemet. De kontrollerer blant annet salg av hardware, spill, abonnement og får royalties fra tredjepartsutgivere. Microsoft kontrollerer ikke hva Valve, Epic eller andre aktører gjør på PC.

Jeg ser poenget med en mulig dominans når det gjelder strømming av spill, men det segmentet er altfor lite og altfor uforutsigbart akkurat nå. Microsoft har selv uttalt at de fleste bruker Xcloud til å teste spillene mens de venter på at de lastes ned.

Microsofts rolle som OS-operatør er et helt annet spørsmål og er totalt urelevant for diskusjonen rundt oppkjøpet av ABK. Selv det for så vidt er et legitimt spørsmål i diskusjonen rundt operativsystem på PC og andre dingser.

Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Det blir litt mye å påstå når dem ikke kan legge frem eksempler på hvorfor oppkjøpet ikke burde gå gjennom.

Nå er det kun FTC som har prøvd seg. Dem resterende 39 landene mener det er ingen grunn til å stoppe oppkjøpet. Jeg antar at verdens konkurranse tilsyn har bedre innsikt i det her en synsende karer som meg og deg 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (19 minutter siden):

Det som holder Sony igjen er deres egen dårlige utvikling på feltet. Det virker som de drar føttene etter seg på etthvert steg. Et eksempel på det er f.eks. at de ikke lar deg streame til playstation på telefonen ved bruk av mobildata. Hvis jeg setter opp et hotspot på en annen telefon er det null issue. Dette er idiotisk. La meg spille spillene mine på bussen hjem fra jobb på telefonen, hvis jeg vil og har fri data. Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøpte ps5.

Har prøvd alle tjenestene som er tilgjengelig her i Norge. Og ja det har blitt bedre men det er så langt ifra å spille lokalt enda at det kommer nok til å være en nisje market i mange år til. Enten skjer det et gjennombrudd og cloud gaming blir skikkelig stort eller så blir det noe for veldig casuals og et bitte lite nisje market.

Personlig synes jeg Stadia har vært det beste med tanke på latency. Men det gikk jo i dass... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det kun FTC som har prøvd seg. Dem resterende 39 landene mener det er ingen grunn til å stoppe oppkjøpet. Jeg antar at verdens konkurranse tilsyn har bedre innsikt i det her en synsende karer som meg og deg 😉

Vi ser vel gang på gang at de ikke har det.

Lenke til kommentar
Iki skrev:

Min påstand blir at det vil føre til økt variasjon og konkurranse fordi markedslederne Sony og Nintendo får hardere konkurranse og dermed må skjerpe seg.
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (2 timer siden):

Min påstand blir at det vil føre til økt variasjon og konkurranse fordi markedslederne Sony og Nintendo får hardere konkurranse og dermed må skjerpe seg.

Nå er vel Activision i realiteten større enn Nintendo, og lagde spill allerede.

Altså vil den store forskjellen være hvor pengene går, og hvem som får eksklusive spill nå.

Frem til nå har spillene blitt gitt ut til alle, men dette vil altså begrenses til dem som vil abbonere på Microsoft sitt system, et system dem nå vil ha inn på konkurrentene sine konsoller.

Kommer Microsoft til å åpne opp for at psn kan støttes på xbox?

Hva skjer når Microsoft øker prisen på tjenesten sin? (se spotify, Netflix, disney, etc) hvor mye kan dem øke prisen når dem sitter med eksklusivitet på spill?

Når alle pengene går til Microsoft, som allerede har mest penger, hva skjer da med konkurransen?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Iki said:

Nå er vel Activision i realiteten større enn Nintendo, og lagde spill allerede.

Altså vil den store forskjellen være hvor pengene går, og hvem som får eksklusive spill nå.

Frem til nå har spillene blitt gitt ut til alle, men dette vil altså begrenses til dem som vil abbonere på Microsoft sitt system, et system dem nå vil ha inn på konkurrentene sine konsoller.

Kommer Microsoft til å åpne opp for at psn kan støttes på xbox?

Hva skjer når Microsoft øker prisen på tjenesten sin? (se spotify, Netflix, disney, etc) hvor mye kan dem øke prisen når dem sitter med eksklusivitet på spill?

Når alle pengene går til Microsoft, som allerede har mest penger, hva skjer da med konkurransen?

Både Switch og PlayStation har allerede massivt mange flere eklsusiver enn Xbox nå. Om noen av titlene fra ABK skulle bli ekslusive til Xbox vil det styrke konkurransen, CoD er lovet tilgjengelig på alle og flere  plattformer i lang tid framover.

Om PSN slipper inn på Xbox vil tiden vise, en tredjeparts strømmetjeneste har allerede sluppet inn.

https://www.eurogamer.net/retro-streaming-platform-antstream-arcade-is-first-third-party-cloud-gaming-service-on-xbox

Uansett kommer ikke alle pengene til å gå til Xbox, konkurrentene er der fortsatt og PS er fortsatt størst selv etter oppkjøpet eventuelt blir sluttført.

Spørsmålet du må stille deg er om PlayStation vil møte hardere konkurranse med å innovere på pris, spill og tjenester eller om de vil stagnere, lene seg tilbake og være fornøyd med å være markedsleder.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...