Gjest 6eb88...bbd Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Har vi rett til å be om bytte av kontaktperson? Ting tar tid og «alltid» må hen sjekke med kollega, glemmer og blir oppgitt når eg purrar etter ein/to mnd. Vil helst si iflg. forskrift/lov, paragraf etc. ynskjer eg nå saksbehandlar. Anonymous poster hash: 6eb88...bbd Lenke til kommentar
0laf Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 (endret) Du har ingen lovbestemt rett til å bytte veileder hos NAV. Et tips er å forsøke å ringe leder for det lokale NAV-kontoret, å spørre om det er mulig å få en ny veileder. Tips nummer to, må være å forsøke å være diplomatisk, altså oppgi grunner som ikke setter nåværende veileder i dårlig lys, dersom det ikke skulle la seg gjøre å bytte veileder. Endret 11. juli 2023 av 0laf Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Virker som en ustrukturert ansatt som ikke evner å behandle sakene sine ordentlig og som ikke tåler berettiget kritikk. Her synes jeg du har full rett til å ta det opp med overordnede og be om noen som kan følge opp mer profesjonelt. Hadde du møtt en like dårlig saksbehandler i det private hadde overordnede satt stor pris på å få en slik tilbakemelding. Hvordan NAV forholder seg til dette kommer nok an på hvor lett/vanskelig det er å få tak i nye folk. I beste fall ordner det seg og i verste fall ender DU opp som problemet ved å påpeke feil. Det kan som 0laf nevner være smart å ikke direkte klage og fortelle om problemet, men si at kjemien mellom deg og saksbehandler ikke fungerer og om det er mulig å få tildelt en ny saksbehandler. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Alle avgjørelser om hvem innen et organ som skal behandle hvilke saker ligger under forvaltningens egen styringsrett. De eneste bestemmelsene som forbyr en saksbehandler å behandle visse saker er habilitetsbestemmelsene i forvaltningsloven. Den eneste måten å bytte saksbehandler på er ved henvendelse til saksbehandlerens overordnede. Det fører i praksis aldri frem, men det er den eneste måten å gjøre det på. 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Hør om du kan bytte saksbehandler, om ikke så informerer du samtidig om at du vil sende en klage. Endret 12. juli 2023 av Trulss Lenke til kommentar
HValder Skrevet 20. oktober 2023 Del Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Skulle tro dette fungerer på samme måte som i Storbritannia (hvor jeg bor). Lite sannsynlig å få gjennomslag selv, men betydelig mer sannsynlig hvis du får hjelp av en tredjepart som gjerne har et profesjonelt forhold til NAV. Enten det er fra en frivillig organisasjon, advokat, eller lokal politiker. Jeg jobber som forstnevnte her, og dette er en vanlig problemstilling. EDIT: Dog er det da generelt snakk om mer alvorlige saker, hvor det har oppstått konflikt e.l. mellom klient og saksbehandler. Endret 20. oktober 2023 av HValder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå