Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Maur i leilighet


Milla-03

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte en leilighet ifjor vinter/vår og da sto det at tidligere eier har sett noen maur i boligen ved sommere/våren året før . Tenkte ikke mye over det da grunnet maur kan jo komme inn i bolig uansett, men nå er det maur i leiligheten hele tiden. 
har snakket med styret og de sa jeg må kontakte selskapet jeg har innboforsikring med. Jeg gjorde det og da kontaktet jeg skadedyrselskap som har komt og lagt ut gift diverse steder i boligen. Nå har jeg gjort dette i ca 6 månder og ingenting funker. Jeg vet at min leilighet er den eneste som har rapportert problemet inn til styret grunnet de hadde ikke hørt om noe maur før. 
jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre enn bare litt gift her og der. Det har ikke hjulpet noe og maurene kommer tilbake. Føler at maurene bor inne i fasaden og kanskje til og med på badet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kommer jo unektelig inn ett sted, om det er skader i fasaden/lufteventiler o.l. bør du undersøke om dette kan være noe du ikke har ansvar for å utbedre.

Maur legger igjen duftspor for å varsle andre maur om mulige matkilder, renhold er med andre ord viktig.

De kommer ofte tilbake om de har funnet en slik matkilde, det kan være matrester på gulv/benk, osv.

Når man legger ut gift på denne måten er hensikten den at arbeiderne skal ta denne med seg tilbake og forgifte dronningen, prosessen kan ta opptil ett år.

 

https://www.nrk.no/livsstil/smamaur-overalt_-slik-blir-du-kvitt-dem-1.13497824

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mye maur der du bor, så kan de komme inn fra grunnen. Er det vanlig maur (sukkermaur), så er de vanligvis ute nå. Jeg har pleid å helle malt pepper på hellene ved inngangspartiet og på uteterrassen, og det funker 😄 

Det er mye maur her jeg bor (husene er bygd på skogbunn), men jeg har altså funnet en måte å holde maurene unna. Strør malt pepper rundt grunnmuren, tipper maurene nyser ihjel 😂  Bør nok være forsiktig med pepperet hvis du har kjæledyr, hvis ikke vil de trolig nyse mye.

Maur liker heller ikke sitronlukt, så ren Ajax sitron fungerer en liten stund,men det fordamper fort.

Kommer det mye maur på badet, så kan du ha et fuktproblem, så du bør få sjekka om du kan ha råteskader bak veggen, e.l.

Og, husk at er det mye matsmuler og sånt på terrassen din, så inviterer du mauren dit.  Ikke la de få ha gratis buffe hos deg (det rådet gjelder også mot mus og rotter).

 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar

Det er jordmaur som har komt inn. Har snakket med skadedyr selskap og de legger ned div gift i håp om å drepe maurene, men føler det ikke har hjulpet. Hadde aktivitet av maur i vinter som tyder på at de bor i fasaden av leiligheten. 
Ja kan være at jeg bor ved en del maur men ingen andre i leilighetskomplekset har opplevd maur inne.

Lenke til kommentar

Maur er sinnsykt irriterende, men heldigvis ikke farlig. Har selv slitt med det noen år etter at vi pusset opp et gammelt hus.
Første året la vi ut maurbokser innvendig uten at jeg syns det var veldig effektivt. De kom igjen året etter, da brukte jeg pulver rundt muren utvendig, det førte til masse døde maur utendørs, men det kom også inn noen maur i år.
Da gikk jeg igjen rundt muren med et stoff jeg brukte på stabburet mot husbukk, Mito
https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/skadedyr-og-insektsfjerning/2073807?v=ObsBygg-7032960800157&gclid=Cj0KCQjw2eilBhCCARIsAG0Pf8s8oNQnsvF-RUI8oDTaYh0tE19_X2J0cJIvLVDSeq38moBkAasPoOcaAoKdEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Etter det har all mauren forsvunnet, så jeg håper det holder seg slik. :)
Ellers er det helt rett som det står over: renhold er veldig viktig slik at de ikke finner noe å spise, og et godt skadedyrsfirma burde greie å løse problemet ditt. Men det kan ta mer tid enn 6mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...