Gå til innhold

Kritisk profetier som kan gå i oppfyllelse i løpet av 2 år.

Jobs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HvemFormetMeningeneDine skrev (5 minutter siden):

Svaret får du i vers 34-36, dobbel betydning.

“Be careful, or your hearts will be weighed down with carousing, drunkenness and the anxieties of life, and that day will close on you suddenly like a trap.  For it will come on all those who live on the face of the whole earth.  Be always on the watch, and pray that you may be able to escape all that is about to happen, and that you may be able to stand before the Son of Man.”

Jeg oppfatter dette som en understrekelse av hva som allerede er sagt (første linja kunne forøvrig nesten Buddha sagt og kunne da vært et godt råd om livet generelt og at vi alltid tar feil i en ting, at vi har tid). Det hverken opphever eller gir noen "dobbel betydning" for meg; det er allerede gjort klart at dette, alt sammen, skjer og innen når det skjer.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (5 minutter siden):

For it will come on all those who live on the face of the whole earth.  Be always on the watch

Fikk alle på kloden se Jerusalem` ødeleggelse i år 70?.

HowardGayle skrev (6 minutter siden):

that you may be able to stand before the Son of Man.”

Kom Jesus igjen i år 70 når Jerusalem ble ødelagt?

Tror du klarer å resonnere deg frem til riktig svar på spørsmålene, jeg har tro på deg👍🏼

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (11 minutter siden):

Fikk alle på kloden se Jerusalem` ødeleggelse i år 70?.

Kom Jesus igjen i år 70 når Jerusalem ble ødelagt?

Tror du klarer å resonnere deg frem til riktig svar på spørsmålene, jeg har tro på deg👍🏼

Nei og nei. Så jesus tok feil. Det virker som jeg ser en voksende erkjennelse hos deg.

En ting til han tok feil om var jo den der med generasjon, de ble 30-40 år på den tiden.

Endret av HowardGayle
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (1 time siden):

Dette gir svært liten mening for meg, men så er jeg en enkelt fyr. For kontekst:

When these things begin to take place, stand up and lift up your heads, because your redemption is drawing near.” He told them this parable: “Look at the fig tree and all the trees. When they sprout leaves, you can see for yourselves and know that summer is near. Even so, when you see these things happening, you know that the kingdom of God is near.

Dette er jesus som snakker. I tempelet. Om tider som skal komme. Dette er veldig konkret, og veldig rettet mot tilhørere. (rett dere opp og løft hodet, det er et lite kart etter hva de skal se etter). 

denne generasjonen skal ikke forgå, forsvinne før dette skjer. Det er helt tydelig å lese dette, jeg trenger iingen forklaringsnøkkel som "dette viser til" (det høres litt ut som for noen hundre år siden da kun prester fikk lov til å lese og tolke skriftene), jeg ser jo hva som faktisk står.

Mener du at jesus lyver til tilhørerne? Om din versjon var korrekt burde han kanskje i rettferdighetens navn sagt, "men nå gjelder ikke dette dere, altså, det kommer til å gå en god stund, så dere kan bare slappe av" (selv om det nok hadde ødelagt litt av den dramatiske effekten). Mener du det er flere steder man skal helt se bort fra hva jesus faktisk sa?

Bibelforståelse er komplisert, man bør bruke hele Bibelen for å forstå hvordan den er bygget opp og den er ikke laget i sammenheng. Man kan jo si at alle bøker den inneholder, eller har inneholdt utfyller hverandre. Hvis man leser et vers i Bibelen uansett hvor, vil du se at mange, eller de fleste vers har henvisninger til andre bibelsteder som igjen også har henvisninger, og sånn kan man stort sett holde på til man har lest hele Bibelen på denne måten. Da ser man at alt henger sammen med alt. Kanskje en ny metode å lese på, men det åpner seg virkelig perspektiver!

Et lite(?) eksempel: I 1.Mos.3.15 (Gud snakker til slangen: Jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt og hennes ætt, den skal ramme ditt hode, men du skal ramme dens hæl.

1.Mos.3.15 viser til: Rom 16,20, Hebr 2,14f, 1 Joh 3,8, Åp 12,4f

Man finner igjen tekster om denne problemstillingen her og man får flere oppklaringer. Når man kommer til den 3. henvisningen (1.Joh.3.8) ser man hvem som ville ramme slangen slik at han skulle bli fjernet. Siste henvisning viser til Åp.12 hvor man gjerne også må lese mer, i v9 forklares den gamle slangen som djevelen og satan men også dragen. Vi ser at det bryter ut krig i himmelen og dragen kastes ned på jorden for å forføre verden.

Noen av de versene vi har vært innom henviser jo videre, men for å gjøre en lang historie kort, så er dette i enden av den siste tid, Man finner igjen historien om satan i Åp.20 hvor også dyret befinner seg og den første oppstandelse av de som ikke har tatt imot dyrets merke og har mistet livet pga Jesu vitnesbyrd, de blir da levende igjen og hersker som konger sammen med Kristus i tusen år, Djevelen er her bundet med de samme antall år, hvorette han slippes fri en kort periode for å forfør jorden etter de tusen år har endt. Deretter blir han fortært av ild og svovel – ildsjøen.

Kort fortalt var det for å knuse slangen at Jesus kom til verden, men det er ingenting som tyder på at bekjempelsen har vært. Matt.1.17 forteller at Jesus ble til 14 slektsledd fra bortføringen til Babylon.

Her mangler man en del forklaring hvis man da ikke bruker de Apokryfiske skrifte, men man finner igjen Jesus beskrevet som Lammet i kampen mot dyret og dommen mot Babylon i Åp.17

Dette Babylon er ikke det historiske og stemmer heller ikke med Jesu fødsel. Paulus beskriver hans fødsel av en kvinne i «tidens fylde» i Gal.4.4. Det er i samme tidsrom som Gud vil fullføre sin frelsesplan. (Ef.1.10)

Siden Bibelen er profetisk, fremsynt) er det derfor ingen særlig grunn for å spekulere i hvorfor det er slik og sånn når Paulus fremhever at hvis de døde ikke står opp er heller ikke Kristus stått opp.

Det er heller ingen ting som tyder på at man kan løse noen setninger i et enkelt vers på egen hånd, slik man gjør med Nostradamus, som selv hevder at alt har en sammenheng. Det er bare å følge vershenvisninger, google eller bruke databibel med søk ord - register.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 minutt siden):

Ja, nå rev du i filler overbevisningen min, søren å!

Det var ikke meningen min overhodet, jeg mente erkjennelse over at man kan lese dette på annen måte enn meg, og hva som faktisk står der.

. Poenget mitt er at narrativet ditt kun godtas om man på forhånd har akseptert en ufeilbarlighet hos jesus/bibelen, og deretter leser bibelen med det som bakteppe.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 minutter siden):

Man finner igjen tekster om denne problemstillingen her og man får flere oppklaringer. Når man kommer til den 3. henvisningen (1.Joh.3.8) ser man hvem som ville ramme slangen slik at han skulle bli fjernet. Siste henvisning viser til Åp.12 hvor man gjerne også må lese mer, i v9 forklares den gamle slangen som djevelen og satan men også dragen. Vi ser at det bryter ut krig i himmelen og dragen kastes ned på jorden for å forføre verden

Så før man hadde hele bibelen så kunne man ikke forstått dette. Det er også rent faktisk feil at noe flere hundre år gammelt kan vise til noe nyere. (spesielt ikke hvis den er profetisk og fremovervendt!) Slik jeg leser dette er det mer at senere forfattere har pyntet på historien, utmalt den, slik at den skal være mer "logisk". I utgangspunktet var det altså slange vs menneske. Ikke noe mer.

(dette minner meg om historien om Siddharta Gautma som barn, "han var så vakker at det vokste lotusblomster i fotefarene hans". Alle skjønner at det ikke er ment som en konkret henvisning, eller øyevitneskildring. Det er en måte å skjønnmale historien på, for å gjøre den "bedre")

Og jeg har lest hele bibelen, flere ganger, og oppfatter den som et forsøk på å slå sammen to religioner (ved å vise til profetier i den ene som bevis på den andre), den blir allikevel svært ulogisk hvis man ettergår den i sømmene, Flere steder i nt synes jeg det finnes fine og gode passasjer, ja det er vel faktisk nioen i gt også når jeg tenker meg om, men jeg synes ikke de beskriver samme gud, samme budskap, samme retning overhodet. 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (46 minutter siden):
  HvemFormetMeningeneDine skrev (2 timer siden):

Å du vet sikkert at Jesus skulle komme igjen, kan hans profetiske ord ha dobbel betydning tro?

Heb.9.27-28:

Slik alle mennesker må dø én gang og siden komme for dommen, slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

Ingen krisgjerninger i hans andre komme

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (7 minutter siden):

Seriøst?

Internett og ironi er dårlig kombo.

Jeg skjønner veldig godt ironi, jeg understreker bare at jeg ikke debatterer slike ting for å frata noen ens oppfatning, jeg gir bare mitt syn, min opplevelse uten noe ønske om forandringer eller underliggende agenda.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (4 minutter siden):

Og jeg har lest hele bibelen, flere ganger, og oppfatter den som et forsøk på å slå sammen to religioner (ved å vise til profetier i den ene som bevis på den andre), den blir allikevel svært ulogisk hvis man ettergår den i sømmene, Flere steder i nt synes jeg det finnes fine og gode passasjer, ja det er vel faktisk nioen i gt også når jeg tenker meg om, men jeg synes ikke de beskriver samme gud, samme budskap, samme retning overhodet. 

Jo, men da har jo Bibelen rett da? Du har sikkert lest det?

Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskapen som vi forkynner. For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger...

Verden fortsetter jo å forkynne noe feilaktig, nemlig dårskap...

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt ironi

Godt å høre.

HowardGayle skrev (8 minutter siden):

ironi, jeg understreker bare at jeg ikke debatterer slike ting for å frata noen ens oppfatning,

HowardGayle skrev (34 minutter siden):

Det virker som jeg ser en voksende erkjennelse hos deg.

Motsier du deg selv her?

Vær trygg på at min overbevisning står støtt.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt ironi, jeg understreker bare at jeg ikke debatterer slike ting for å frata noen ens oppfatning, jeg gir bare mitt syn, min opplevelse uten noe ønske om forandringer eller underliggende agenda.

Bibelselskapet | Nettbibelen

Dette er både internett og muligheter, intet press. Det ligger ingen ironi dette, interessant er det også!

Lenke til kommentar

Jo, men da har jo Bibelen rett da? Du har sikkert lest det?

Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskapen som vi forkynner. For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger...

Verden fortsetter jo å forkynne noe feilaktig, nemlig dårskap...

Ok, den der er en del av en hel tirade etter frustrasdjon over indre stridigheter, og jeg oppfatter det mer som en furten "bare vent, de vise er de egentlig dumme, det er vi som har løst koden", nettopp for å samle troppene og hindre gnisninger av intelektuell art.

• Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (11 minutter siden):

Godt å høre.

Motsier du deg selv her?

Vær trygg på at min overbevisning står støtt.

Jeg svarte deg med "jeg mente erkjennelse over at man kan lese dette på annen måte enn meg, og hva som faktisk står der." og det var skrekkelig dårlig formulert, så man skulle nesten tro det..

Jeg mente "erkjennelse over at man kan lese dette på annen måte enn deg, og se hva som faktisk står der."

Endret av HowardGayle
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelselskapet | Nettbibelen

Dette er både internett og muligheter, intet press. Det ligger ingen ironi dette, interessant er det også!

Jeg etterlyser ikke akkurat retning i livet, og jeg har som sagt lest den flere ganger. (adressen bruker jeg av og til i disse debattene da jeg ikke husker alt ordrett, eller husker alle kildehenvisninger)

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (9 minutter siden):

Ok, den der er en del av en hel tirade etter frustrasdjon over indre stridigheter

Hvordan kan du tolke det dit hen?

Se i vers 21

For Guds visdom kommer til uttrykk på denne måten: Verden lærte ikke Gud å kjenne ved sin visdom, men Gud bestemte seg for å frelse dem som tror, ved det budskapet som oppfattes som tåpelig.

Tror du han bare snakket til mannen i gata for 2000 år siden?

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du tolke det dit hen?

Se i vers 21

For Guds visdom kommer til uttrykk på denne måten: Verden lærte ikke Gud å kjenne ved sin visdom, men Gud bestemte seg for å frelse dem som tror, ved det budskapet som oppfattes som tåpelig.

Tror du han snakket til mannen i gata for 2000 år siden?

Er det ikke akkurat det som står der da? Det er en erkjennelse over at budskapet oppfattes som tåpelig. (Intelektuelle insigelser legger vi tilside.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...