wampster Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Hadde bilen min på service for litt siden og de bemerket at min høyre frontfjær var brukket De ga meg så et prisestimat på bytte av en som var rundt 7.000. I og med at at bilen er 10 år gammel er det sikkert greit å bytte begge samtidig tenker jeg noe som da hadde gitt en verkstedpris på rundt 14.000 Har tidligere skrudd/byttet en god del ting selv etter å ha satt meg inn i det / sett youtube videoer og det har hittil vært ganske rett frem/problemfritt, så tenkte jeg skulle prøve dette selv også da det så ganske rett frem ut Har nå begynt selv og kan ikke få den siste biten ut/ned av delen som skal ut (se vedlagt bilde / youtube link fra 05:20 - 07:20) https://www.youtube.com/watch?v=ZfYKedTo7lo I videoen ser det ut som han nesten ikke trenger å bruke kraft i det hele tatt, men jeg får ikke den siste biten av/ut selv om jeg tar i en del (uten å dælje til, ettersom jeg ikke vil ødelegge noe). Må jeg lage/prøve å lage en større avstand på baksiden eller er det noen annen måte å prøve å få ned de siste 3-4 cm? Alle hint/tips/ideer tas imot med takk Lenke til kommentar
Zeropoint Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Du må utvide sporet litt. Litt varierende av hva du har av utstyr, brekkjern kan virke, letteste er vel en gaffel ala dette https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/brytegaffel-200-mm-2000017010 Lenke til kommentar
Zeropoint Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 De påpekte ikke bremsene dine.....??? Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Slå nedi en meisel eller en kile så det utvider sporet litt, så får du den lett ut. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Bruk en større slegge og mye Wd-40. Husk at du bør bytte begge tårnlagrene samtidig hvis ikke så går det ikke lang tid før de nye fjærene knekker, ikke glem å bruk gode fjærklemmer hvis du vil unngå ubehagelig overraskelser. Bytter du hele sulamitten som han på videoen så trenger du ikke tenke på tårnlager og fjærklemmer. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Du må bruke et verktøy for å utvide sporet ja. Det finnes egne verktøy for dette men sist jeg sjekket pris var det latterlig dyrt. Selv pleier jeg å bruke brytespak om vi er to som driver på ellers så tar jeg en liten forlenger jeg ikke er redd for/trenger, slår inn i sporet og bruker en skralle for å vri den rundt ca 45 grader. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2023 Zeropoint skrev (1 time siden): De påpekte ikke bremsene dine.....??? Bremsene er helt fine, litt rust på dem da bilen har stått stille i 8 mnd Både skiver og klosser ble byttet for 2 år siden. Rusten bremses nok av i løpet av kort tid så fort jeg har fått byttet fjær Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2023 (endret) Takker for innspill Den er nå løs, måtte bare legge litt vekt på den mens jeg slo så gikk det meget lett av. Har nå et annet spm ettersom jeg skal bruke et verktøy til å komprimere fjæren som jeg har skjønt er (meget?) farlig om det gjøres feil. Har verktøyet, men synes ikke det ser ut til at det får nok "grep". (Oppdaterer med bilder om 1 min) Er dette vanlig/slik det skal være eller må jeg gjøre noe annerledes? Meget lite interessert i å skade meg dersom noe ikke er som det skal (Oppdatert med bilder) Endret 11. juli 2023 av wampster Vedlagt bilder Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Helt vanlig, stram de jevnt på begge sider til spennet er borte fra demperen. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2023 Ja, men jeg synes det verktøyet jeg skal bruke for å stramme ikke sitter ordentlig rundt selve fjæra? (se bilder) Er det bare meg eller skal de sitte slik? Lenke til kommentar
El burro Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 wampster skrev (4 minutter siden): Ja, men jeg synes det verktøyet jeg skal bruke for å stramme ikke sitter ordentlig rundt selve fjæra? (se bilder) Er det bare meg eller skal de sitte slik? Ser ikke ut til at fjærklemmene har den riktige buen, vanligvis så kommer slike sett fjærklemmer med forskjellige størrelser. Du må bruke to sett klemmer men ville vært litt forsiktige med de klemmene der, er tross alt voldsomme krefter i sving hvis det skulle glippe. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2023 Ja slik jeg ser det og, men bestilte fjærklemmene sammen med fjærene og ble forsikret om at det var korrekt, kanskje jeg må henvende meg til der jeg kjøpte det og sjekke om de har sendt feil.. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Funker sikkert, men jeg har lånt sånn type der jeg har kjøpt fjørene. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-mcpehrson-2000022289 Om bilrekvisita butikker låner / leier ut sånt lenger vet jeg ikke, er ca. 20 år siden jeg sist byttet en fjær Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Klemmene er designet for å fungere på flere forskjellige typer fjærer. Som jeg skriver er det der helt normalt, jeg har brukt slike klemmer på å bytte sikkert 50-talls fjærer de siste 20årene. Det finnes langt dyrere verktøy, som er både bedre og sikrere. Men verdt å kjøpe om du bare bytter et sett hvert annet år? Tja.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Det virker som du har "universalklemmer" som de blant annet selger på Biltema, disse er er mer "miss" en "hit". Jeg anbefaler at du bruker jekkestropper, to stk som du klipper ned til riktig lengde slik at de passer. på din bil. Kan også brukes i tillegg til fjærklemmene. Det kan være lurt også å skifte demper og støvmansjett samtidig, gjør at dy slipper å ta det ned den dagen demperen ryker. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2023 Stakk på Biltema og kjøpte den "sikre" varianten jeg. Takk for innspill/linker etc Lenke til kommentar
wampster Skrevet 12. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2023 Oppdatering. Med biltemaverktøyet var det grei skuring og begge sider foran er nå byttet og montert (Jeg antar at det er smart å bytte begge sider samtidig? Selv om kun den ene siden var brukket) EU etterkontroll i morgen tidlig, så da finner jeg ut om jeg har gjort det i henhold til slik det skal 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Gjorde det samme selv på forrige bilen da éne fremme knakk. Bytta alt sammen på begge sider. Fjører og dempere+tilbehør. De gamle var ganske segne, for den ble noe høyere fremme etterpå. Endret 12. juli 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå