Gå til innhold

DYR bensin?


Woff

Anbefalte innlegg

Kajac skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker i forhold til medieoppstyret. "Livsfarlig bensin". "Denne bensinen ØDELEGGER motoren din". Og så videre.

Ja, enkelte vil få problemer. Men for de aller fleste, selv med veteranbiler, vil det gå mer eller mindre smertefritt. Vi har allerede vært igjennom dette et par ganger før. Husk på alt oppstyret når blybensin ble forbudt. Motorer kom til å havarere i hopetall. Men det skjedde aldri. For de fleste bilene gikk overgangen helt fint, og for de som ikke kunne kjøre på blyfri bensin fantes (og finnes fremdeles) blytilsetning. Og jeg husker nøyaktig samme mediestyret når E5 ble introdusert. Det var ikke måte på hvor farlig denne bensinen var for spesielt eldre kjøretøy. Men det gikk fort over når skrekkspådommene aldri materialiserte seg.

Det samme vil skje her. Mange land har brukt E10 i en årrekke allerede, og det har gått helt fint. Og en rekke land har mye høyere etanol-innhold enn 10 %, og har hatt det i flere tiår. Det kommer til å gå bra også i Norge.

Det kan ødelegge motoren, det er et stort problem hvis det brukes i kjøretøy som ikke er laget for å tåle e10. Ja faktisk de som er også, hvis den står over lengre tid uten å bli brukt.

Vannet samler seg i bunnen og da begynner metallet å ruste/irre.

Den er også hardere mot gumm og plast.

 

Hvis man ser mye på motor relaterte innhold på youtube fra usa, hvis bensin er noen måneder gammel så blir den ofte betraktet som dårlig og må byttes.

I motorsykler og biler som står over tid så er de fra land med denne bensinen ofte veldig opptatt av fylle et ethanol fri alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (26 minutter siden):

Det kan ødelegge motoren, det er et stort problem hvis det brukes i kjøretøy som ikke er laget for å tåle e10. Ja faktisk de som er også, hvis den står over lengre tid uten å bli brukt.

Vannet samler seg i bunnen og da begynner metallet å ruste/irre.

Den er også hardere mot gumm og plast.

 

Hvis man ser mye på motor relaterte innhold på youtube fra usa, hvis bensin er noen måneder gammel så blir den ofte betraktet som dårlig og må byttes.

I motorsykler og biler som står over tid så er de fra land med denne bensinen ofte veldig opptatt av fylle et ethanol fri alternativ.

Da er det vel strengt tatt bare til å kjøre tanken nesten tom før lagring, og evt. fylle den med 98. Det virker som noe de fleste bør klare å få til. Det finnes også bensinstabiliserings-produkter man kan helle i tanken før langtidslagring.

Slik jeg ser det er dette et "ikke-problem" oppkonstruert av media og diverse interesse-organisasjoner. Og for de få som skulle oppleve problemer med E10, så finnes fremdeles 98, alkylatbensin og bensinstabiliseringstilsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vi nødt til å importere dette problemet som ikke har noen fordeler, bare fordi andre overlever?

Ja, de fleste vil overleve i Norge også, men det har ingen hensikt å gjøre bensinen dårligere og dyrere.

Nå må man lete etter spesialbensin for hageredskaper, båter, eldre biler og biler som skal lagres.

Helt unødig, og det vil være ulykker og branner. Spesielt alvorlig i båt.

Og det er ingen klimagevinst, så man gjør det helt unødig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Woff said:

(Noe jeg ikke fatter hvordan de får til, men de klarer jo å overbevise folk om at elbiler er grønne også, med strøm fra kullkraft og atomkraft)).

Elbiler ER mye grønnere - ikke minst lokalt! - En elbil har ingen lokale utslipp, så da holder vi utslippene fra den lille kullkraften som eventuelt måtte komme opp i Norge der det brennes(og atomkraft er jo definitivt grønt), og alle utslippene fra produksjonen blir tilbake i u-land - dette er selvsagt veldig bra for oss her oppe :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

hva skjer med Shell 95 FuelSave som har tilsetningsstoff for mer effektivt drivstoff?

https://www.shell.no/privatkunder-og-bilister/shell-fuels/shell-fuelsave-fuels.html

Er det blitt E10 med samme tilsetningen? Var faktisk å fylte i dag, men bare trykte vanlige knappen uten å legge merke til hva som evt. står nå.

Står E10 på pumpen på Klett.  (E5 på 98)

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (14 timer siden):

Shell og Esso sin 98 oktan er etanolfri. E5-merking er bare fordi det er påkrevd uten at jeg vet hvorfor.

E-markeringen sier hvor mye etanol som er maksimalt tillatt. Altså maks 10 % i 95 og 5 % i 98. Men begge deler kan inneholde 0 % etanol. Det er opp til bensinstasjonene å bestemme. Eneste kravet er at en viss prosentandel av drivstoffet som selges skal være fra fornybare kilder. 

Esso og Shell har valgt 0 % etanol i 98-bensinen for å ha et tilbud til dem som ønsker etanolfri bensin.

Endret av Kajac
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 10.7.2023 den 21.54):

Tenker «faren» og frykten for E10 er ekstremt sterkt overdrevet. Mange land har brukt bensin med både 10% og høyere etanol-andel i mange år uten problemer. Ingen grunn til at det skal være annerledes i Norge. 

Det kommer veldig an på bruksmønster osv.

De med moderne biler så er det for det meste ikke noe å tenke på. Men det kan være problemer der også, når bensinen ikke holder så lenge som før i tiden. Tenk en pensjonist som har liten gjerrig bensin bil, bruker den til og fra nærbutikken 1-2 ganger i uken. Bensinen kan da i verstefall før den er brukt opp ha blitt ubrukelig, og kan skade bilen.

Det samme hvis noen stikker til varmere strøk på vinteren og er borte i noen måneder som enkelte er.

Men som alt annet, de fleste vil ikke legge merke til noe problemer, men noen få vil få det. Og det er jo som regel de som har problemer som klager, og ikke de som alt er ok med.

 

Litt erfaringer rundt dette for 8 år siden i California:

(NB Denne er også en salgsvideo for tilsettningsstoffer for å hjelpe). 

 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

98-bensinen mener du vel.

Det stemmer

Mr.M skrev (24 minutter siden):

hvor mange % etanol blander de i e10 bensinen? Har de lagt seg helt opp til grensa eller lavere?

Det er opp til bensinstasjonen/produsenten. Eneste kravet så vidt jeg vet er at en viss prosent av omsetningen er fra fornybare kilder. Hvordan de når den prosenten er ikke så nøye egentlig. 

 

AndersT2 skrev (5 minutter siden):

Det kommer veldig an på bruksmønster osv.

De med moderne biler så er det for det meste ikke noe å tenke på. Men det kan være problemer der også, når bensinen ikke holder så lenge som før i tiden. Tenk en pensjonist som har liten gjerrig bensin bil, bruker den til og fra nærbutikken 1-2 ganger i uken. Bensinen kan da i verstefall før den er brukt opp ha blitt ubrukelig, og kan skade bilen.

Det samme hvis noen stikker til varmere strøk på vinteren og er borte i noen måneder som enkelte er.

Men som alt annet, de fleste vil ikke legge merke til noe problemer, men noen få vil få det. Og det er jo som regel de som har problemer som klager, og ikke de som alt er ok med.

 

Litt erfaringer rundt dette for 8 år siden i California:

(NB Denne er også en salgsvideo for tilsettningsstoffer for å hjelpe). 

Joda, bruksmønster har noe å si. Men det er ikke slik at bensinen blir dårlig over natten heller. Nå har jeg aldri opplevd at E5 har blitt dårlig, selv etter flere år i kanne ute i boden. Så E10 skal holde mye lenger enn et par måneder. 

Når det kommer til om motoren tåler det eller ikke, så kommer det hovedsakelig an på om man har elektronisk innsprøyting eller forgasser. En bil med elektronisk innsprøyting overvåker forbrenningen og justerer mengden bensin kontinuerlig for optimal forbrenning. Disse vil kjøre like fint på E10 som på E0. En "gammeldags" forgassermotor kan trenge en liten justering siden etanol har lavere energitetthet. Men det er fort gjort å gjøre selv eller få noen andre til å gjøre, og er sannsynligvis egentlig ikke nødvendig en gang.

Når det kommer til bensinslanger, så vil de aller fleste biler produsert fra 80-tallet og fremover ha slanger av såpass høy kvalitet at etanolen ikke er et problem. Og helt ærlig, når bilen er blitt så gammel er det kanskje lurt å sjekke bensinslangene og evt. bytte dem. Og da bytter man selvsagt til noen som er godkjent for minst E10.

Så har det også dukket opp mange historier i den siste tiden om rekordmange gressklippere og andre små motorer som har sluttet å fungere pga E10. Jeg vil nesten våge å kalle dette for "fake news", i og med at E10 ble introdusert for bare noen måneder siden, og ingen E10 har rukket å bli dårlig enda. Ikke kan man skylde på E5 heller, da det har vært på markedet i 15 år, så da skulle problemene materialisert seg for 14 år siden.

 

En ellers interessant observasjon er at kondensvæske i all hovedsak består av etanol. Og det har folk helt på tanken i ualminnelige tider. Men nå som bensinen kommer med "innebygget kondensvæske" er det plutselig krise.

Lenke til kommentar

Det var aldri normalt å fylle 10% kondensfjerner.

https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/ovrige-tilsetningsmidler/kondensfjerner-500-ml-2000046896

Sitat

500 ml holder til ca. 50 liter bensin.

Det er 1%.

Jeg vil forklare hvordan jeg tror det fungerer. Bensin er et oljeprodukt, og derfor kan det ikke blandes med vann. Olje og vann kan ikke blandes.

Etanol som kondensfjerner kan blandes med både olje og vann, og kan dermed tilsettes i bensintanken fra en forseglet beholder for å løse problemer ved vann i bensinen.

Langtidslagret E10 vil absorbere mye større mengder kondens fra atmosfæren enn ren bensin med litt kondensfjerner i. Mer vann i bensinen er ikke ønskelig for motoren og drivstofftanken av metall.

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det er opp til bensinstasjonen/produsenten. Eneste kravet så vidt jeg vet er at en viss prosent av omsetningen er fra fornybare kilder. Hvordan de når den prosenten er ikke så nøye egentlig. 

 

Musefella skrev (38 minutter siden):

10%

ja, 10% på papiret, men gjør de det i virkeligheten? Jeg kan forsåvidt ikke "kreve" at folk her inne skal vite prosent-andelen, og selskapene sjøl har muligens ikke gått offentlig ut med hvor mye de blander inn i E10

Kunne vært interessant om en av bilorganisasjonene, NAF, AMCAR, etc. faktisk foretok en test på et utvalg prøver. Kan vel ikke være rakettforskning å analysere etanol-nivå skulle jeg tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...