Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

DYR bensin?


Woff

Anbefalte innlegg

Er det GREIT at den gjengse forbruker må betale ekstra for at vi / de blir pådyttet UBRUKELIG drivstoff? Dette fordi det visstnok skal være 'grønnere' å svi av sprit enn bensin? (Noe jeg ikke fatter hvordan de får til, men de klarer jo å overbevise folk om at elbiler er grønne også, med strøm fra kullkraft og atomkraft)).
https://www.nrk.no/vestland/den-nye-e10-bensinen-forer-ikke-til-lavere-klimagassutslipp-i-veitrafikken-1.16469619
De tenker overhode ikke på at de som blir tvunget til dyrere drivstoff ofte ikke har andre muligheter? De fleste i etableringsfasen med unger har ikke råd til batteribil..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ikke advart tydelig nok mot hvor farlig det er å bruke det nye, utvannede skvipet. Det kan ødelegge motoren og forårsake brann, så alle bensinpumper med det nye drivstoffet burde være utstyrt med store advarsler, som tobakk.

"Denne varen er motorskadelig og kan være brannfremkallende"

Det ødelegger motorer og motorredskaper, kan gi båter motorstopp og biler og motorsykler tar fyr.

Er det bra for miljøet å ødelegge folks eiendeler? Da øker forbruket fordi folk må ha ny bil, ny gressklipper, ny motorsykkel osv.

Dette er ugjennomtenkt, men alt som kan kalles klimatiltak går gjennom uten debatt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Vanlig bensin løser ikke opp gummislanger og pakninger så motorsykkelen/bilen tar fyr når du kjører den.

Jeg har personlig erfaring med å bytte slange på mopeden. Det oppstod stor bensinlekkasje i fart på grunn av den nye bensinen. Slangen hadde krakelert, det var tusenvis av sprekker over hele slangen. I en bøy kom det ut ei skikkelig stråle bensin ned mot den varme motoren. Det tok heldigvis ikke fyr, men kunne endt i avisene.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Myndighetene vil åpenbart å pense enda flere inn på diesel !   (Den tåler nok 10% innblandingen bedre enn bensinmotorer...)

Regnestykket er enkelt:  Innkjøp 110 000,- av driftssikker dieselbil og lite kjøring 800 mil/år * 5 år a 20 kr/liter (snitt) 0,7 forbruk/mil = 56K + olje/dekk/svc (30k) = 196K totalt med alt og gjeldfri.   

Grei EL-bil med litt rekkevidde 500K - med 100K i egenkapital gir det 400K i lån over 5 år med rente 5% gir lånekostnad 70K + ladeboks/mnd abo 25K + 2kr/KWh 8K = total kostnad over 5år ca 603K    (og da har jeg ikke tatt med dekk som for 19-20 tommers felger er svindyre... eller annen service... bremseklosser / forstilling etc)

M.a.o. kjører man lite og ikke har noen bomveier, så er det ikke gunstig å kjøpe ny elbil i et 5-års perspektiv.  400K spart med dieseldyret.  Ja, ikke like fancy som en ny el-bil, men bil er for meg transport fra pkt A-B.  Mer spennende blir det uansett ikke med norske fartsgrenser og lusekjørere i fleng.   Føler ikke at jeg savner noe heller, 2L motor, skinnseter, automatgir, AC og godt lydanlegg. 

Men ja, MC finnes kun med bensinmotorer (utover noen sære militære greier) så blir nok et poeng å ta et par fyllinger med 98 / E5 før vinterlagring for å ikke få vann i systemet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Myndighetene vil åpenbart å pense enda flere inn på diesel !   (Den tåler nok 10% innblandingen bedre enn bensinmotorer...)

Regnestykket er enkelt:  Innkjøp 110 000,- av driftssikker dieselbil og lite kjøring 800 mil/år * 5 år a 20 kr/liter (snitt) 0,7 forbruk/mil = 56K + olje/dekk/svc (30k) = 196K totalt med alt og gjeldfri.   

Grei EL-bil med litt rekkevidde 500K - med 100K i egenkapital gir det 400K i lån over 5 år med rente 5% gir lånekostnad 70K + ladeboks/mnd abo 25K + 2kr/KWh 8K = total kostnad over 5år ca 603K    (og da har jeg ikke tatt med dekk som for 19-20 tommers felger er svindyre... eller annen service... bremseklosser / forstilling etc)

M.a.o. kjører man lite og ikke har noen bomveier, så er det ikke gunstig å kjøpe ny elbil i et 5-års perspektiv.  400K spart med dieseldyret.  Ja, ikke like fancy som en ny el-bil, men bil er for meg transport fra pkt A-B.  Mer spennende blir det uansett ikke med norske fartsgrenser og lusekjørere i fleng.   Føler ikke at jeg savner noe heller, 2L motor, skinnseter, automatgir, AC og godt lydanlegg. 

Men ja, MC finnes kun med bensinmotorer (utover noen sære militære greier) så blir nok et poeng å ta et par fyllinger med 98 / E5 før vinterlagring for å ikke få vann i systemet

Det er ikke myndighetene som gjør dette, det er bransjen selv. Mekk heller elbil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Det er ikke myndighetene som gjør dette, det er bransjen selv. Mekk heller elbil.

Sannhet med modifikasjoner. De er under press, og løser dilemmaet på denne lite hensiktsmessige måten.

Sitat

Årsaken er det såkalte omsetningskravet. Staten krever at 17 prosent av all drivstoff som blir solgt på bensinstasjoner i Norge skal være biodrivstoff.

 

Bensinstasjonskjedene løser dette ved å blande inn biodrivstoff i bensin og diesel.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
PgUp skrev (17 minutter siden):

Det er ikke myndighetene som gjør dette, det er bransjen selv. Mekk heller elbil.

PROBLEMET er de som IKKE mekker eller har råd til batteribil. Og det er MANGE! Tenk på de som prøver å starte opp en familie.. Det er ikke all verden med penger hos de fleste vet du!
De som har råd til batteribil har som regel også en SUV av nyere dato som går på diesel og som tåler innblandingen.  Og hvis den ikke tåler det så har folka råd til å få den reparert på verkstedet.
Greit nok at mange her på forumet har flust med penger, men jeg går ut fra at mange her også kjenner folk som ikke har drøssevis med penger og som MÅ klare seg med en billig bensin / diesel bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp.

De skriver at de øker mengden biodrivstoff i bensin til 10%, og senker den i diesel, så det har vært mer enn 10% i diesel?

Det er vel minimalt med biler som kjører på 100% biodrivstoff?

Mangler alltid slik informasjon i artiklene. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (18 minutter siden):

PROBLEMET er de som IKKE mekker eller har råd til batteribil. Og det er MANGE! Tenk på de som prøver å starte opp en familie.. Det er ikke all verden med penger hos de fleste vet du!
De som har råd til batteribil har som regel også en SUV av nyere dato som går på diesel og som tåler innblandingen.  Og hvis den ikke tåler det så har folka råd til å få den reparert på verkstedet.
Greit nok at mange her på forumet har flust med penger, men jeg går ut fra at mange her også kjenner folk som ikke har drøssevis med penger og som MÅ klare seg med en billig bensin / diesel bil?

Er lov å kjøpe brukt også, MÅ ikke ha alt nytt. Finnes masse alternativer. Mulig du MÅ det men det gjør ikke de fleste.  Brukt elbil er ofte mye billigere enn gammel fossil som må på verksted hele tiden. 

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 minutter siden):

enn gammel fossil som må på verksted hele tiden

Nå sammenligner du ikke akkurat samme årgang.. Greit at du får en brukt batteribil billig, men den bør som du sikkert vet ikke være veldig gammel. Hvis du sammenligner en 8 år gammel batteribil med en tilsvarende bensinbil er iallefall ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt! (Forøvrig er min GAMLE bensinbil allerede passert 5 år ja, altså ikke akkurat ny)
Å skifte hele batteripakka på en eldre bil er fortsatt alt for dyrt!
I tillegg så er det ikke unormalt at å skaffe seg batteribil også drar med seg andre kostnader som for eksempel nyere el-anlegg til lader..
(For øvrig er ikke JEG i gruppa som holder på med etablering..  Bikka 64 år her forleden..)

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er vel rundt 30% mindre energi i etanolen også, så både forbruk og kostnad går opp for forbrukeren.

testa med e5 vs e10, jeg ligger 1.2L høyere i gjennomsnitt når jeg fyller e10. 

Tviler på at det i realiteten er bedre for miljøet totalt sett å ha etanol innblandet, å produsere og bytte deler som vil få ekstra slitasje vil slippe ut masse utslipp.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Woff said:

 men de klarer jo å overbevise folk om at elbiler er grønne også, med strøm fra kullkraft og atomkraft)).
 

Litt av greia her er jo effektivitet da. En elbil med 500km+ rekkevidde har jo batteri med energi tilsvarende ca 10 liter Diesel.

Du må bare bite i det noen år til nå så har du råd til en god elbil. Det begynner å komme gode biler til gode priser nå som de har vært på veiene noen år.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (46 minutter siden):

Hvis du sammenligner en 8 år gammel batteribil med en tilsvarende bensinbil er iallefall ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt!

En gjennomsnittlig 8 år gammel batteribil har fortsatt 70-80 % batterikapasitet igjen - minst!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Tenker «faren» og frykten for E10 er ekstremt sterkt overdrevet. Mange land har brukt bensin med både 10% og høyere etanol-andel i mange år uten problemer. Ingen grunn til at det skal være annerledes i Norge. 

Uten problemer? Det var å ta litt i.

Det er spesielt et problem på kjøretøy som står parkert  over lengre tid, eller brukes lite.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (9 timer siden):

Uten problemer? Det var å ta litt i.

Det er spesielt et problem på kjøretøy som står parkert  over lengre tid, eller brukes lite.

Jeg tenker i forhold til medieoppstyret. "Livsfarlig bensin". "Denne bensinen ØDELEGGER motoren din". Og så videre.

Ja, enkelte vil få problemer. Men for de aller fleste, selv med veteranbiler, vil det gå mer eller mindre smertefritt. Vi har allerede vært igjennom dette et par ganger før. Husk på alt oppstyret når blybensin ble forbudt. Motorer kom til å havarere i hopetall. Men det skjedde aldri. For de fleste bilene gikk overgangen helt fint, og for de som ikke kunne kjøre på blyfri bensin fantes (og finnes fremdeles) blytilsetning. Og jeg husker nøyaktig samme mediestyret når E5 ble introdusert. Det var ikke måte på hvor farlig denne bensinen var for spesielt eldre kjøretøy. Men det gikk fort over når skrekkspådommene aldri materialiserte seg.

Det samme vil skje her. Mange land har brukt E10 i en årrekke allerede, og det har gått helt fint. Og en rekke land har mye høyere etanol-innhold enn 10 %, og har hatt det i flere tiår. Det kommer til å gå bra også i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...