Andyflaks1 Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 Hei, Har letet over hele "nettet" etter andre som har gjort dette før, men uten hell, så da prøver jeg lykken her! Jeg skal sette inn et nytt vindu i en lysåpning hvor det er bue i toppen, og ønsker videre at glipen øverst skal bli så liten så mulig uten å måtte begynne med spesialbestillinger av vindu. Vedlagt ligger et bilde av lysåpningen. Jeg har to tanker på hvordan jeg kan løse dette, samt noen spørsmål: Alternativ 1: Pusse ned buen til det laveste punktet (ca. 10 cm), isolere med dytt, bunnfyllingslist og så fugemasse. Spørsmål til alternativ 1: Hvordan skal jeg få pussen til å sitte ordentlig, slik at den ikke faller ned? Er det noen som har en fin fremgangsmåte de kan dele? Hvilken puss egner seg best til å bruke? Alternativ 2: Prøve å skumme hele glipen, og så pusse med pussmørtel på utsiden av skummet rundt vinduet. Spørsmål til alternativ 2: Vil dette bli tett? Blir glipen for stor til at jeg kan bruke byggskum? Hvilket skum egner seg eventuelt best til å bruke? Hvilket av de to alternativene ville dere gått for (om noen i det hele tatt), og hva ville eventuelt du gjort for å få det tettest mulig her? Håper det er noen kloke hoder her inne som har noen innspill! Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) Det beste og peneste, er jo å bestille et vindu som passer akkurat. Vinduer bestilt på mål er jo ikke så voldsomt dyre. Personlig ville jeg anbefalt Troll Vindufabrikk. Sjekk litt priser før du går for en jalla-løsning. Skal du bruke firkantet vindu, så mener jeg den rette måten å gjøre dette på, er å beholde teglbuen, og mure opp litt lengre inn til rette størrelsen, med mindre du skal pusse hele muren slett e.l. men skal beholde den originale stilen. Det vanlige er at man har størrelsen på vinduet, og lager en treramme som er litt mindre som en slags forskaling, legger inn noe armering, og støper/pusser opp kantene, med en liten skråkant inn mot vinduskarmen, og en liten dryppkant i underkant osv. Når dette er støpt, så trer man vinduet inn fra innsiden, retter det opp med midlertidige klosser og enten skummer, eller fortrinnsvis benytter karmskruer med plugger i murverket, og dyttestrimmel. Det er jo også mulig å forblende buen med treverk, og fremdeles ha selve vinduet firkantet. PS: Store mengder byggskum med murpuss på utsiden ville neppe holde særlig lenge. Endret 10. juli 2023 av 0laf Lenke til kommentar
Andyflaks1 Skrevet 10. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) 0laf skrev (6 timer siden): Det vanlige er at man har størrelsen på vinduet, og lager en treramme som er litt mindre, legger inn noe armering og støper opp kantene, med en liten står inn mot vinuskarmen. Tusen takk for innspill. Jeg er nysgjerrig på hva du mener her. Altså lage en forskaling som står litt ut i fra murveggen inni lysåpningen, fylle denne med støp, og så fjerne forskalingen? Eller misforstår jeg? Skal absolutt sjekke ut Troll Vindusfabrikk først 👍🏻 Endret 10. juli 2023 av Andyflaks1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) Jeg tenkte vel kun på en ramme lysåpningen. Med mindre du har tenkt til å bruke murblokker på de små glippene, så må du vel ha noe å legge støp mot. Det er (minst) to muligheter. Enten lager du en firkant som er litt større enn vinduet, og støper mellom den og murveggen. Du må da ha lister på utsiden for å dekke glippen, eller forsøke å rote med murpuss. Eller, så lager du firkanten noen centimeter mindre enn vinduet, og lager "listene" i støp, og trer inn vinduet fra innsiden etterpå, så har du murverk helt inn til vindusrammen. Dette er den mer vanlige måten å sette inn vinduer i mur, uten lister. Du kan jo også bare skru inn i vinduet i den åpningen som er der, og tette resten med treverk å male det hvitt, det blir sikkert helt grei. Endret 10. juli 2023 av 0laf Lenke til kommentar
Andyflaks1 Skrevet 10. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2023 Jeg har prøvd å tegne opp en skisse på dette, hvor de røde strekene er rammen (90° vinkler) og det gule er området fylles med armering og støp. Deretter settes et 2-3 cm mindre vindu inn i den nystøpte lysåpningen, slik at det er plass til dyttestrimmel, bunnfyllingslist og fugemasse. Da behøves vel ikke lister? Var det slik du også tenkte i det første løsningsforslaget ditt? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 Andyflaks1 skrev (29 minutter siden): Deretter settes et 2-3 cm mindre vindu inn i den nystøpte lysåpningen, slik at det er plass til dyttestrimmel, bunnfyllingslist og fugemasse. Da behøves vel ikke lister? Det må du nesten finne ut av selv, men dersom vinduet er mindre enn lysåpningen, så må du vel ha noe som dekker den glippen, med mindre du planlegger å bare fylle det med en eller annen type fugemasse? Lenke til kommentar
Andyflaks1 Skrevet 10. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2023 Det var det jeg tenkte i utgangspunktet, altså å fylle glipen med fugemasse. Fugemasse måtte jeg vel uansett ha brukt, om jeg så valgte å støpe en for stor eller liten ramme, for å få det helt tett mellom muren og karm? 👍 Noe à la som dette: https://youtu.be/OyNg2Oj2tr4 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 Andyflaks1 skrev (23 minutter siden): Noe à la som dette: Ser ut som en plan. Kjør på ! Lenke til kommentar
Andyflaks1 Skrevet 10. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2023 Da satser jeg på det! Tusen takk for gode innspill så langt, @0laf! Oppdaterer tråden med resultatet når jeg er ferdig, uansett om det blir buet vindu eller nystøpt ramme 😊 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 Jeg ville ha satt inn noen treblokker langs kant og topp av vindu, for så å satt treverk på yttersiden og malt i etterkant, da blir sluttresultatet nokså likt det Olaf la ved bilde av. Bak så er det ok å fylle med isolasjon som du har gjort, men ville fylt alle glippene med sprayisolasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå