Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Smarte bilkjøp?


Anbefalte innlegg

Trenger tips og råd.

Har gått på skikkelige smeller før med bilkjøp, i kort har jeg kjøpt dyre biler i en kort periode, tatt tap ved salg og kjøpt nytt.
Jeg og samboer skulle egentlig ikke flytte, men så slo sponaiteten inn og vi kjøpte hus, så nå skal bilene selges med et kjipt tap, og vi har rett å slett sett oss lei av egen dumskap og skal nå kjøpe "billige" biler og prøve å være kostnadseffektive. ( vi trenger egenkapitalen vi har i bilene basicly)

Problemet er bare at vi prøver å finne noe som passer alt, også vil vi helst ikke bruke mer enn 200k totalt.

Så jeg har sett på følgende.

Varebil til meg ( jeg kjører dog bare 4-8 km daglig, er egentlig tullete å ha bil, men som sagt, oppussing, beleilighet++)
Diesel faller vel fort bort pga det ikke skal småkjøres med slik jeg har lest meg frem, så har sett på bensin en del. Vil også ha automat helst tilfelle samboer skal kjøre ( har bare lappen på automat) Og må ha plass til 2 barn i alder 3 og 6 i sine seter.

Peugeot partner electric: Billig, relativt lav km og ny for 70-90k. Upside = Billig, automat, holder til 90% av bruken uten å være en byrde. Nedeside= Lav rekkevidde, får sikkert ikke leid ut via nabobil for litt ekstra cash, holder ikke til typiske langturer til Ikea eller mye kjøring en lørdag da man skal kjøpe inn masse materialer til oppussing., plass til 2 barneseter?

Proace: 120-140k kr,  Upside: Fin og romslig, enkel å leie ut, virker til å kunne kjøre maaange km før store kostnader kommer. Plass til barneseter.
downside: Dyr, Diesel og småkjøring?, Manuelt gir.

Ford Transit: 100-140k  kr  Upside: Fin og romslig, enkel å leie ut, kan fåes i bensin. Virker som mange er fornøyd med den,
Downside: Små seter, får man plass til 2 barn?

 

Har sett på berlingo, vanlig partner, og tilsvarende modeller av de ovennevnte. Alle ligger jo nogenlunde likt med disse bilene. 

 

Ser også etter en ny hovedbil.

Men der tror jeg at jeg er good to go.

Det blir nok enten Skoda octavia 100-120k kr eller Touran bensin 100-120k

Veier mest mot Octavia pga alle skryter av den, men selv liker både jeg og samboer typiske biler som touran best mtp hvordan man sitter og høyde på bil osv.  Er litt rare der, men it is what it is.

Så i en perfekt verden, ville jeg gått for en varebil til 80-100k.  Og en familiebil til 100-120k.

Noen som har tips? Evt noe mer å tilføye til det jeg har sett.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, DIYDari said:

Trenger tips og råd.

Har gått på skikkelige smeller før med bilkjøp, i kort har jeg kjøpt dyre biler i en kort periode, tatt tap ved salg og kjøpt nytt.
Jeg og samboer skulle egentlig ikke flytte, men så slo sponaiteten inn og vi kjøpte hus, så nå skal bilene selges med et kjipt tap, og vi har rett å slett sett oss lei av egen dumskap og skal nå kjøpe "billige" biler og prøve å være kostnadseffektive. ( vi trenger egenkapitalen vi har i bilene basicly)

Problemet er bare at vi prøver å finne noe som passer alt, også vil vi helst ikke bruke mer enn 200k totalt.

Så jeg har sett på følgende.

Varebil til meg ( jeg kjører dog bare 4-8 km daglig, er egentlig tullete å ha bil, men som sagt, oppussing, beleilighet++)
Diesel faller vel fort bort pga det ikke skal småkjøres med slik jeg har lest meg frem, så har sett på bensin en del. Vil også ha automat helst tilfelle samboer skal kjøre ( har bare lappen på automat) Og må ha plass til 2 barn i alder 3 og 6 i sine seter.

Peugeot partner electric: Billig, relativt lav km og ny for 70-90k. Upside = Billig, automat, holder til 90% av bruken uten å være en byrde. Nedeside= Lav rekkevidde, får sikkert ikke leid ut via nabobil for litt ekstra cash, holder ikke til typiske langturer til Ikea eller mye kjøring en lørdag da man skal kjøpe inn masse materialer til oppussing., plass til 2 barneseter?

Proace: 120-140k kr,  Upside: Fin og romslig, enkel å leie ut, virker til å kunne kjøre maaange km før store kostnader kommer. Plass til barneseter.
downside: Dyr, Diesel og småkjøring?, Manuelt gir.

Ford Transit: 100-140k  kr  Upside: Fin og romslig, enkel å leie ut, kan fåes i bensin. Virker som mange er fornøyd med den,
Downside: Små seter, får man plass til 2 barn?

 

Har sett på berlingo, vanlig partner, og tilsvarende modeller av de ovennevnte. Alle ligger jo nogenlunde likt med disse bilene. 

 

Ser også etter en ny hovedbil.

Men der tror jeg at jeg er good to go.

Det blir nok enten Skoda octavia 100-120k kr eller Touran bensin 100-120k

Veier mest mot Octavia pga alle skryter av den, men selv liker både jeg og samboer typiske biler som touran best mtp hvordan man sitter og høyde på bil osv.  Er litt rare der, men it is what it is.

Så i en perfekt verden, ville jeg gått for en varebil til 80-100k.  Og en familiebil til 100-120k.

Noen som har tips? Evt noe mer å tilføye til det jeg har sett.

 

Kan være greit å gå for en lite utstyrt modell, det er mindre som går galt.

Jeg solgte nettopp en 13år gammel Octavia for 46k, jeg har hatt den i 11 år med nesten ingen kostnader. 11k for AC, 8k for bremser, ca7k for fjærer, ellers ingenting på 11 år. Kjøpt for 180k, så ikke rare verditapet heller.

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (47 minutter siden):

Varebil til meg ( jeg kjører dog bare 4-8 km daglig, er egentlig tullete å ha bil, men

Men er det lurt å bruke over 100 000 i kapital og typisk 30 000 ekstra hvert år på denne tilleggsbilen da? I tillegg til tiden som går med på vedlikehold, service, dekkskift og problemer som oppstår? 

Hvis du uansett har en annen familiebil så kan du ha hengerfeste på denne og låne henger fra venner,  ikea eller bygvarehus de gangene du trenger det. 

 

Buss eller elsykkel klarer fint denne avstanden, tilogmed vanlig sykkel går greit mesteparten av året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, RJohannesen said:

Men er det lurt å bruke over 100 000 i kapital og typisk 30 000 ekstra hvert år på denne tilleggsbilen da? I tillegg til tiden som går med på vedlikehold, service, dekkskift og problemer som oppstår? 

Hvis du uansett har en annen familiebil så kan du ha hengerfeste på denne og låne henger fra venner,  ikea eller bygvarehus de gangene du trenger det. 

 

Buss eller elsykkel klarer fint denne avstanden, tilogmed vanlig sykkel går greit mesteparten av året.

Nå skriver ikke TS hvor han bor, men livssitasjonen hans tilsier 2 biler. Det er å gå veldig ned i komfort for hele familien å ha 1 bil.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Men er det lurt å bruke over 100 000 i kapital og typisk 30 000 ekstra hvert år på denne tilleggsbilen da? I tillegg til tiden som går med på vedlikehold, service, dekkskift og problemer som oppstår? 

Hvis du uansett har en annen familiebil så kan du ha hengerfeste på denne og låne henger fra venner,  ikea eller bygvarehus de gangene du trenger det. 

 

Buss eller elsykkel klarer fint denne avstanden, tilogmed vanlig sykkel går greit mesteparten av året.

veldig kort forklart så vil jeg bruke ca 100-150 timer mer i året på kun dagligdagse ting, legg til det du sier mtp ikea ++ som i mine øyne er "stress" hvis det skal løses slik så er vi sikkert opp i 200 timer.

200 timer i året for min del er verdt den prisen, enten i form av mulighet for ekstra inntekt ved å jobbe mer, eller bare det å ha mer tid med familien. 

Som man sier, livskvaliteten går betraktelig ned. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ville kjøpt minst EN billig elbil i hvertfall. De er SÅ mye billigere i drift, både på forbruk og vedlikehold.

Driver å ser litt på elektriske varebiler, prøver å tenke ut scenarioer hvor det er helt på trynet å ha en og om det ødelegger mer enn å bruke 30k mer på bensin ++ varianter.  Men er enig at elektrisk er en drøm, har 2 per idag.

er relativt handy, så med en billigbil har jeg litt mer tro på at jeg kan gjøre noe selv også dersom det er småting som må gjøres mtp vedlikehold.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Nå skriver ikke TS hvor han bor, men livssitasjonen hans tilsier 2 biler. Det er å gå veldig ned i komfort for hele familien å ha 1 bil.

Utfra det TS skriver selv så tilsier ikke livssituasjonen at de trenger 2 biler. Men det kan godt være de vil prioritere 2 biler. det er noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (24 minutter siden):

veldig kort forklart så vil jeg bruke ca 100-150 timer mer i året på kun dagligdagse ting, legg til det du sier mtp ikea ++ som i mine øyne er "stress" hvis det skal løses slik så er vi sikkert opp i 200 timer.

200 timer i året for min del er verdt den prisen, enten i form av mulighet for ekstra inntekt ved å jobbe mer, eller bare det å ha mer tid med familien. 

Som man sier, livskvaliteten går betraktelig ned. 

Det er en prioritering ja, har selv hatt behov for 2 biler en periode pga jobb, arbeidstider og barneaktiviteter, men forsøker oss nå på bare en bil.

 

Hva slags biler er det du skal selge da? Ser ut som det er elbiler i en annen post, sikker på at det ikke er lurt å beholde en av de som hovedbil og så bare kjøpe en rimelig varebil til småkjøring og varekjøring? Disse er ofte ganske rimelige.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 timer siden):

Det er en prioritering ja, har selv hatt behov for 2 biler en periode pga jobb, arbeidstider og barneaktiviteter, men forsøker oss nå på bare en bil.

 

Hva slags biler er det du skal selge da? Ser ut som det er elbiler i en annen post, sikker på at det ikke er lurt å beholde en av de som hovedbil og så bare kjøpe en rimelig varebil til småkjøring og varekjøring? Disse er ofte ganske rimelige.

Har en E-golf og Tesla X.

Teslaen skal selges uansett, har for mye kapital bundet i den og skal pusse opp osv. Samtidig har behovet endret seg drastisk på kort tid, Det var den perfekte bilen, men så flyttet vi på ren spontanitet. 

E golfen er for liten til å være noe særlig hovedbil, ei heller passer den bra som en andrebil hvis jeg skal ha varebil som er litt alfa omega på dette tidspunktet. den har også holdt seg godt mtp pris, så tapet der er minimalt.

Lenke til kommentar

Er jo fort fryktelig mye billigere og tidsbesparende å betale for å få ting levert fra ikea, elkjøp osv. Eller leie en varebil en dag hvis man absolutt trenger.

Men du må jo såklart se behovet selv som ikke vi gjør. 

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 10.7.2023 den 12.06):

jeg kjører dog bare 4-8 km daglig, er egentlig tullete å ha bil

Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet og hvordan det er med fremkommelighet\snø om vinteren osv, men har du vurdert sykkel\el-sykkel istede for bil nr.2? Voldsomt besparende og med helsegevinst som bonus.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Er ikke elsykkel 30-50 tusen, og max levetid 5 år? Får jo leafer for mindre. Selvsagt mindre driftsutgifter, men hva hjelper det hvis du blir overkjørt av bussen en dag?

Man kommer nok langt med 10-20 tusen på el-sykkel. Men ellers er dette forslaget selvfølgelig veldig avhengi av hvor en bor i landet og ellers tilgang på vei\gangveg. 

Ser mange som daglig kunne tatt beina eller sykkelen fatt istede for bilen til både barnehage, jobb og butikk.

Endret av Paccoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 12.7.2023 den 22.46):

Er ikke elsykkel 30-50 tusen, og max levetid 5 år? Får jo leafer for mindre. Selvsagt mindre driftsutgifter, men hva hjelper det hvis du blir overkjørt av bussen en dag?

Man får gode elsykler for rundt 20 000, vår er rundt 5 år og har bare byttet bremseklosser, og skiftet til piggdekk de vintrene vi har brukt den. Trenger ikke allverdens, vi valgte 8 gir internt i nav for lavt vedlikehold og slitasje, trenger ikke så mange gir når man har elmotor og holder seg på vei/sykkelsti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...