Kenhten Skrevet 7. august Rapporter Del Skrevet 7. august Glemte en ting. Du får hentet Emudeck og Deckyloader direkte inne i Bazzite. Da får du filer på desktop'en. Bash skript. Når du du starter de så lastes det ned og installeres programmene automatisk. Trur Russ hadde dette i videoen hans. Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 7. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august Kenhten skrev (1 time siden): Glemte en ting. Du får hentet Emudeck og Deckyloader direkte inne i Bazzite. Da får du filer på desktop'en. Bash skript. Når du du starter de så lastes det ned og installeres programmene automatisk. Trur Russ hadde dette i videoen hans. Jeg glemte det, og installerte steamdeck-versjonen, men valgte at device var Linux. Ser ut til å funka helt fint. Model 2 & 3 fungerer også. Gøy! Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 7. august Rapporter Del Skrevet 7. august Sjekk om du kan slå av CPU boost. https://github.com/aarron-lee/SimpleDeckyTDP/?tab=readme-ov-file#are-there-cpu-boost-controls Så ikke dette som en mulighet i videoen til Russ. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 7. august Rapporter Del Skrevet 7. august https://www.zotac.com/no/page/zotac-gaming-zone-portable-handheld Vet ikke noen har postet link til denne. Spennende Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 8. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. august Kenhten skrev (11 timer siden): Sjekk om du kan slå av CPU boost. https://github.com/aarron-lee/SimpleDeckyTDP/?tab=readme-ov-file#are-there-cpu-boost-controls Så ikke dette som en mulighet i videoen til Russ. Jeg skal prøve. Hittil liker jeg den, men jeg har et problem med at jeg hele tiden får trykket feil på de knappene bak på konsollen, de M-knappene, eller hva de heter. Ellers vil jeg anbefale Capcom humble bundle. Den inneholdt flere av spillene jeg spilte på Xbox, deriblant Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy. Jeg tror jeg må starte det trdje spillet på nytt, men da savner jeg det ikke så mye i alle fall Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 8. august Rapporter Del Skrevet 8. august Sitat Note, CPU Boost should generally be disabled for the ROG Ally and Ally X, CPU boost is known to cause excessive power draw on the Ally and Ally X CPU Boost controls require a scaling-driver that supports CPU boost. Many distros, by default, use amd-pstate-epp as the scaling driver. You must be on a newer kernel for to get CPU Boost controls on amd-pstate-epp CPU boost controls will appear automatically if they're available If you previously changed to amd_pstate=passive for to get CPU boost controls on BazziteOS, you can revert it via the following Slik jeg leser det så er CPU boost av eller tenker jeg feil? Installerte Bazzite i går kveld. Mye er forandret siden sist jeg prøvde. Fikk ABXY layout. Installerte ProtonUp-Qt, Protontricks og Heroic Games Launcher og diverse annet. Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 8. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. august (endret) Kenhten skrev (2 timer siden): Slik jeg leser det så er CPU boost av eller tenker jeg feil? Installerte Bazzite i går kveld. Mye er forandret siden sist jeg prøvde. Fikk ABXY layout. Installerte ProtonUp-Qt, Protontricks og Heroic Games Launcher og diverse annet. Uklart! Men jeg sliter med at allyen bruker veldig lang tid på å slå seg av med det nye operativsystemet. Har tvangsavslått den to ganger nå. Hvilemodus er fin da edit: Kan kanskje være relatert til at jeg slo av fast boot for å wifi til å fungere? Endret 8. august av Tailzo Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 8. august Rapporter Del Skrevet 8. august Driver å laster ned alle indiespill og diverse annet som er under opptil 3-4GB. Blir moro å se hvordan de fungerer på Bazzite. Har ikke prøvd WIFI ennå. Den er tilkoblet men jeg er tilkoblet kabel via en dock. Det tar lengre tid enn Windows. Men du booter ikke inn i en desktop slik som med Windows. Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 9. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. august Kenhten skrev (På 8.8.2024 den 6:03 PM): Driver å laster ned alle indiespill og diverse annet som er under opptil 3-4GB. Blir moro å se hvordan de fungerer på Bazzite. Har ikke prøvd WIFI ennå. Den er tilkoblet men jeg er tilkoblet kabel via en dock. Det tar lengre tid enn Windows. Men du booter ikke inn i en desktop slik som med Windows. Jeg vet ikke hva som skjedde, men de to siste gangene har Allyen slått seg av normalt. Kanskje den egentlig dreiv med noe konfigurasjon i bakgrunn. Hittil fungerer Linux greit. Ligner i grunn en del på windows, men noen funksjoner er andre steder. Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 10. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. august https://www.pcgamer.com/hardware/handheld-gaming-pcs/new-steamos-beta-hints-at-an-imminent-general-install-with-rog-ally-support-added/ Dette kan værr spennende. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 10. august Rapporter Del Skrevet 10. august Tja. Alle som lager innhold om Ally og Steam Deck har rapportert om dette her. Folk venter på SteamOS men vet ikke at SteamOS er akkurat det samme som alle andre distroer. SteamOS er ikke noe spesielt bortsett fra på en Steam Deck. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. august Rapporter Del Skrevet 11. august (endret) Kjørte SteamOS på min PlayStation 4. Var ikke så stor forsjell fra de andre distroene nei. Holder meg nok til windows på allyen enn så lenge. Funker veldig bra så. Endret 11. august av Complexity 1 Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 11. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. august Kenhten skrev (På 10.8.2024 den 8:19 AM): Tja. Alle som lager innhold om Ally og Steam Deck har rapportert om dette her. Folk venter på SteamOS men vet ikke at SteamOS er akkurat det samme som alle andre distroer. SteamOS er ikke noe spesielt bortsett fra på en Steam Deck. Trodde kanskje en offisiell Steam OS var bedre, men jeg har liten erfaring med det. Complexity skrev (30 minutter siden): Kjørte SteamOS på min PlayStation 4. Var ikke så stor forsjell fra de andre distroene nei. Holder meg nok til windows på allyen enn så lenge. Funker veldig bra så. Oi, kult. Ante ikke at det var mulig. Hva klarer en ps4 å kjøre av Steam spill? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. august Rapporter Del Skrevet 11. august 3 hours ago, Tailzo said: Trodde kanskje en offisiell Steam OS var bedre, men jeg har liten erfaring med det. Oi, kult. Ante ikke at det var mulig. Hva klarer en ps4 å kjøre av Steam spill? Klarer vel det meste av småspill. Jeg testet BeamNG og det klarte den å kjøre men var ikke spillbart med så lav framerate. Ps4 er ganske avleggs. Man må også kjøre alternative OS fra usb og PS4 har bare USB 2 porter så ikke akkurat raske greier i bruk. 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 11. august Rapporter Del Skrevet 11. august (endret) Trur ikke Valve kommer med SteamOS i den utgaven folk håper på. Hvis SteamOS kommer så kommer det en ny Steam Machine. Nå lager frivillige devs ChimeraOS, Bazzite etc. på fritiden sin. De setter sammen operativsystem som er ment for spilling på forskjellige hardware løsninger. Ikke alt fungerer like bra. Tenk hvor mange ansatte med kunnskap Valve måtte ha på support. De er et selskap, ikke en gjeng med frivillige utviklere som vil lage noe sammen. Valve må ha support tilgjengelig og det koster penger. Edit: en offisiell Steam OS bedre? Hva kan Valve bedre enn alle andre Linux devs som har holdt på med dette i 30 år? Det Valve og Codeweavers har gjort for Linux gamere er fantastisk. Men de kan ikke trylle. Endret 11. august av Kenhten 1 Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 11. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. august Kenhten skrev (3 timer siden): Edit: en offisiell Steam OS bedre? Hva kan Valve bedre enn alle andre Linux devs som har holdt på med dette i 30 år? Det Valve og Codeweavers har gjort for Linux gamere er fantastisk. Men de kan ikke trylle. Jeg aner ikke, jeg 🙂 Jeg ble bare inspirert av deg, og har ikke peiling på Linux fra før av. Sånn som jeg forstår deg, så er det ikke en selvfølge at en Valve versjon av Steam os til asus rog ally vil være så bra at jeg må avinstallere det jeg har nå. 🙂 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 11. august Rapporter Del Skrevet 11. august (endret) Tok en liten "test". Fra desktop mode til game mode var Bazzite på Ally raskere enn Steam Deck. Oppstart fra AV var Steam Deck litt raskere. Snakk om få sekunder. Tok 32 sekunder og noen ekstra på Ally. Bazzite er basert på Fedora Kinoite, en KDE versjon av Fedora Silverblue. SteamOS er Arch basert. Begge er immutable. Begge kjører de samme programmene. Discovery for installering av programmer og oppdateringer. Dolphin for filer. EDIT: Alt ser veldig likt ut. Bortsett fra den dårlige batteritiden til Rog Ally 😆 Siden Asus ROG Ally er den mest solgte håndholdte PC/konsollen etter Steam Deck så kan det være en mulighet for at Valve lager noe som fungerer bra på den. Hvorfor ikke? Valve får vell ikke så mange nye kunder på det siden de fleste bruker Steam uansett. Men de kommer til å miste Steam Deck salg. Spesielt etter Ally X kom. Mange Windows brukere/gamere trur en SteamOS kommer til å være noe bedre og nytt. Som en Linux bruker så trur ikke jeg dette er tilfelle. En Linux distro er det det er. For mange passer ikke dette til deres bruk. Dette vil ikke forandre seg med SteamOS. Det er en Linux distro. Desktop PC og HTPC(mer riktig å kalle det konsoll-PC) versjon av SteamOS vil være akkurat som ChimeraOS og Bazzite. Har ikke satt meg inn i hvem som lager hva. Ta f.eks. Bazzite. Det er ikke de som lager Discover. Det er 3 karer som heter Aleix, Nate og Dan. Dolphin; 14 karer står som devs. Alle programmer, dependencies osv lages av forskjellige folk som ikke har noe med OSet å gjøre. Hvis du skal lage et OS å ha kontroll på alt så er du gal(og ha like mye penger som Mark Shuttleworth). Jeg prøvde Red Hat og Mandrake i 2000/2001. Altfor avansert for meg. Jeg er ganske tett 😄 Testet Ubuntu i 2007. Jeg var ikke klar. Gikk for Mac X i 2008-2012, elsket Mac og alt Apple. Fra 2012/13: Windows med Surface 2 og Win 8 og 8.1 Gikk fra iPhone 4s til Windows Phone. Fra 2015 gikk jeg over til Ubuntu MATE, Peppermint OS og etterhvert Android. Holdt meg der siden, bortsett fra litt distro hopping; Men har holdt meg til Ubuntu for det meste. Nå i 2024 har jeg kun brukt NobaraOS. Å lese litt om og følge historen til Linux og distroene er interessant. Det tok noen måneder før jeg skjønte hva FOSS var og hvordan FOSS ble laget. Det tok meg 5 år før jeg skjønte at tallene i distronavnet til Ubuntu var måned og år 😂 Snakk om å være dum. Da Ubuntu MATE 20.04 kom så gikk det opp for meg at det var år og måned. Årets facepalm 😝 Jeg brukte Ubuntu MATE. Husker ikke hvorfor. Men kan huske at jeg hadde problemer med Linux Mint så jeg byttet over til MATE. Jeg hørte på noen podcaster og så noen YT videoer. Jeg hadde et problem med MATE og spurte i kommentarfeltet på en random YT video om MATE. Fikk svar på spørsmålet fra en som heter Martin Wimpress. Jeg synes jeg kjente igjen navnet fra en podcast der han gik under navnet Wimpy. Googlet han og fant ut han var hovedutvikleren av Ubuntu MATE. Dette var i 2015 og jeg hadde brukt Linux i noen måneder og jeg syntes dette var det kuleste som kunne skjedd. Han som lager OSet svarte meg i en random YT video. På den tiden takket han de som gikk gjennom en Ubuntu MATE review på YT. Uansett, jeg syntes det var kult 🙂 Pga dette begynte jeg å lese litt om han og andre som lagde FOSS. Det var da jeg begynte å donere penger eller kjøpe merch for å støtte. Jeg fant ut at det var vanlige folk som jobbet 8-16, kom hjem og lagde software med åpen kildekode som alle kunne bruke helt gratis. Og det er ikke alltid de som gjør dette jobber innen IT heller. De har en stor IT, koding, utvikler interesse men ingen utdanning innen det. De gjør det for at det er gøy. Jeg liker å prøve de programmene de lager. Å starte opp en nytt OS jeg aldri har prøvd er alltid moro. Jeg liker at det er mange forskjellige versjoner. F.eks. så fant jeg nettopp ut om CachyOS, en Arch basert OS som ble laget i 2022. Det skal visst være bra. Ikke prøvd det. Skal prøve det når jeg får tid. Så jeg anbefaler alle til å teste ut og eksperimentere. Både på Ally'en og på laptop/desktop. Det er bare å reinstallere Windows igjen hvis man ikke liker det. Endret 11. august av Kenhten 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 11. august Rapporter Del Skrevet 11. august (endret) Nevnte CachyOS i "rantenhistoren" min. Fant nettopp ut at de har en handheld versjon. Skal jeg prøve? https://cachyos.org/download/ OKEY. Jeg lastet ned CachyOS handheld. Slo av secure Boot. Bootet opp CachyOS. Havnet i en live USB enviroment. Valgte install. Det tok rundt 7 minutter. Re-boot. Startet opp og lastet ned noen pakker etc. Startet opp i SteamOS oppstart, valgte språk etc logget meg inn og kunne laste ned spill etter 11 minutter. Mer kommer... Andre farger på CachyOS. Spennende... EDIT: Ennå ikke helt klar. En god del bugs. Men førsteinntrykket er bra. Prøvde litt High on Life og Teardown i dag. Bazzite er best hvis man ønsker en SteamOS Ally. Endret 12. august av Kenhten Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 18. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. august Jeg har nå brukt Bazzite på Asus rog Ally lenge nok til å konkludere med at jeg fortsetter uten Windows. Det går litt raskere å komme inn i spill. Sleep mode virker litt bedre. Steam OS er mye bedre å navigere enn Windows med joysticken. Og jeg har installert Hero Launcher for å spille de gratis Epic store spillene. Takk, @Kenhten🙂 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Heroic games launcher fungerer utmerket. Hvis du ikke får startet et spill så er det et triks. Finne en annen exe fil i mappen til spillet. Jeg fått 2 spill som ikke ville starte opp ved å gjøre dette. Har prøvd CachyOS og ChimeraOS på nytt. De er for buggy akkurat nå. Vet ikke hva som har skjedd med ChimeraOS, trudde det skulle være bedre med den nyeste versjon. Jeg får ikke brukt Armory Crate knappene. Får ikke opp menyen ved å trykke B heller. Noe rart der. CachyOS er lovende men det er for få devs trur jeg. Kan du Arch og ikke vil installere Arch trur jeg dette er OSet for deg. De har custom kernels og mye annet gaming relatert. Bazzite er et godt valg. RetroGameCorps, Nerdnest, FanTheDeck og WulffDen har byttet over til Bazzite på Ally X. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå