Gå til innhold

Tråden for gaming håndholdte - Rog Ally, OneXPlayer, Legion, GPD Win, Ayaneo, Steam Deck og andre PCer du kan holde i hendene


Anbefalte innlegg

Steam Deck er veldig grei å oppdatere. Samme med andre lignende Linux OS.

"SteamOS",  gå inn i menyen og oppdater. Veldig greit. Steam på PC blir oppdatert når du starter den, siden Steam Deck alltid er i Big Picture/Game mode og det er en oppdatering så kommer det opp ett tannhjul med ett gult utropstegn oppe i høyre hjørne, evt. gå inn i setting selv.

Man må gå inn i Desktop mode for å oppdatere KDE desktop, MESA drivere osv. Har man mange Flatpaks installert skjer dette samtidig. Jeg gjorde dette akkurat nå. Nesten 10GB med oppdateringer og det tok 3 minutter. Ingen omstart. Jeg har en del emulatorer, ProtoUpQT osv.

Nede på Task manager kommer det opp en sirkel med en pil pekende oppover. Det er Discover appen, du laster ned software som  og oppdaterer med den.

 

Jeg har Discover på NobaraOS. Helt lik. Jeg må restarte PCen, en grunn til at de System oppgraderingene er der å venter 😄

Screenshot_20240706_191816.png.be5e9b5bc006a30dc5715dfc12dbedfc.png

Screenshot_20240706_191717.thumb.png.28067247d4f98191628cb3ecab5a283b.png

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kenhten skrev (1 time siden):

Hvis dere tar en Recovery på Asus Rog Ally så vil dere skjønne hvorfor jeg foretrekker Linux.

Game Pass, Fornite, CoD osv. er ikke verdt det. Jeg tar heller rare Linux problemer framfor dette. 

Er recovery det samme som jeg gjorde da jeg oppgraderte ssd? Jeg er enig med at det tok en stund, men jeg lot egentlig bare maskina holde på selv, så sjekka jeg innimellom. 

Jeg har vært veldig fristet til å prøve en av de andre operativsystemene du har vist, Kenhten. De virker mye mer "spillfokuserte" enn Windows.

Men så bruker jeg Gamepass nesten hver dag 😅

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med Windows update og MyAsus update. Nå oppdaterer den BIOS fra 336 til 337.

Trur kun Armory Crate gjenstår. Sikkert noe mer fra Windows...

 

Sitter å leser om Bazzite. Hadde tenkt å gå for Linux Mint på PCen min. Har allerede installert Mint på PCen til ungene. Muligens jeg kanskje går for Bazzite, men ikke i Deck mode. Da starter den opp i Desktop mode. 

Lenke til kommentar

Den Windows installeringen var ingen suksess. Får ikke startet flere spill. Det er jo verre enn på Linux. 😆

Trur det blir Bazzite når jeg kommer hjem fra ferie. Vurderer Bazzite på hovedPCen også. Immutable OS frister siden jeg klarer ofte å ødelegge OSet med diverse eksperimenter 😁

 

 

Linket noen vesker til Ally i Temu tråden. Veldig praktisk. Billig! Så lenge man ikke river og sliter i håndtaket så holder sikkert sømmene seg. Hva kan man forvente seg av 118-150kr? Fikk med den originale ROG vesken fa jeg kjøpte den første Ally'en brukt. Ikke verdt 650kr. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (20 minutter siden):

Den Windows installeringen var ingen suksess. Får ikke startet flere spill. Det er jo verre enn på Linux. 😆

Trur det blir Bazzite når jeg kommer hjem fra ferie. Vurderer Bazzite på hovedPCen også. Immutable OS frister siden jeg klarer ofte å ødelegge OSet med diverse eksperimenter 😁

 

 

Linket noen vesker til Ally i Temu tråden. Veldig praktisk. Billig! Så lenge man ikke river og sliter i håndtaket så holder sikkert sømmene seg. Hva kan man forvente seg av 118-150kr? Fikk med den originale ROG vesken fa jeg kjøpte den første Ally'en brukt. Ikke verdt 650kr. 

Takk for gode råd og lenker, @Kenhten. Jeg tenkte å bli flinkere til å handle fra Temu og Aliexpress. Jeg kjøpte min veske til Asus rog ally fra sistnevnte, men det er flere dingser jeg vurderer å skaffe meg.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 6.7.2024 den 4:39 PM):

Dere som har brukt Windows på Ally de siste 4 månedene, er det blitt bedre? 

Har det kommet BIOS oppdateringer?

 

Recovery tar en evighet. 😭

https://rogallylife.com/2024/07/10/rog-ally-update-bios-339-july-10th/

Nå er svaret ja. For 16 timer siden faktisk. 

"A new ROG Ally update has released today on July 10th that includes BIOS 339. It includes a modification to the fan curve when using Turbo Mode.

You can download the latest BIOS through Armoury Crate in the update center."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har støtt på et ganske funky problem med min ROG Ally Z1X:

Tidligere hadde jeg den koblet på en eldre Lenovo-skjerm via en USB-C mini-dock, og det gikk helt greit. Skjermen er begrenset til 60 Hz og har en oppløsning på 2560x1600. Skjermen er relativt gammel og støtter ikke moderne HDMI- eller DP-standarder, men funket som sagt fint med det Ally'n leverte.

Så byttet jeg ut skjermen med en 32" Odyssey G5 G50A QHD 165Hz (2560x1440) og da skar det seg helt, selv med samme dock.

HDMI via dock funker ikke i det hele tatt. Jeg får kun bilde på Ally'n og ikke på skjermen, som timer ut og slår seg av. Det ser ikke ut til at noen av enhetene oppdager koblingen. Det funker med direkte USB-C til DP, men da får jeg ikke ladet. Direkte USB-C til HDMI uten dock funker også, men heller ikke da får jeg ladet, så det er heller ikke en løsning.

Resultatet er det samme uansett om skjermen står på autodetect eller jeg setter manuelt på HDMI 1.4 eller 2.0.

Jeg vil helst slippe å bruke mer penger på dette, men jeg lurer på om jeg kan bli nødt til å kjøpe en annen dock som enten har en ekstra USB-C, eller støtter 4K på 60 Hz. Jeg er usikker på om min nåværende dock støtter 4K på mer enn 30 Hz. Jeg tror det er denne, og den gjør i alle fall ikke det.


Jeg vurderer nå å bestille denne, men vil som sagt helst slippe. Noen tips?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Bruker Ugreen Dock som har hdmi. Skjermen jeg bruker er 1080p 60Hz.

Trur jeg testet ut på 3440x1440p skjermen min også.

Har en USB-C til hdmi også som fungerte, samme med en billige dongle sak jeg kjøpte på Harald Nyborg i Danmark for noen år siden.

Når jeg booter opp skjer alt på Ally skjermen, samme med bios. 

Den bytter over rett før OSet starter opp.

 

Trur er det er et OS problem, du må nok bytte til Bazzite 😜

Lenke til kommentar
Aetius skrev (38 minutter siden):

Jeg har støtt på et ganske funky problem med min ROG Ally Z1X:

Tidligere hadde jeg den koblet på en eldre Lenovo-skjerm via en USB-C mini-dock, og det gikk helt greit. Skjermen er begrenset til 60 Hz og har en oppløsning på 2560x1600. Skjermen er relativt gammel og støtter ikke moderne HDMI- eller DP-standarder, men funket som sagt fint med det Ally'n leverte.

Så byttet jeg ut skjermen med en 32" Odyssey G5 G50A QHD 165Hz (2560x1440) og da skar det seg helt, selv med samme dock.

HDMI via dock funker ikke i det hele tatt. Jeg får kun bilde på Ally'n og ikke på skjermen, som timer ut og slår seg av. Det ser ikke ut til at noen av enhetene oppdager koblingen. Det funker med direkte USB-C til DP, men da får jeg ikke ladet. Direkte USB-C til HDMI uten dock funker også, men heller ikke da får jeg ladet, så det er heller ikke en løsning.

Resultatet er det samme uansett om skjermen står på autodetect eller jeg setter manuelt på HDMI 1.4 eller 2.0.

Jeg vil helst slippe å bruke mer penger på dette, men jeg lurer på om jeg kan bli nødt til å kjøpe en annen dock som enten har en ekstra USB-C, eller støtter 4K på 60 Hz. Jeg er usikker på om min nåværende dock støtter 4K på mer enn 30 Hz. Jeg tror det er denne, og den gjør i alle fall ikke det.


Jeg vurderer nå å bestille denne, men vil som sagt helst slippe. Noen tips?

Jeg mistenker at docken ikke klarer å levere det skjermen krever, som du selv er inne på. Selvfølgelig kan det også være noe windows-relatert, som @Kenhten nevner, men siden det fungerte med den forrige skjermen, tror jeg det er docken. Jeg bruker en ny dock jeg kjøpte til Ally. Jeg prøvde med en gammel, men den leverte ikke nok strøm til å kjøre full styrke.

Lenke til kommentar

ASUS hadde stream i kveld. Lansering av nye Armoury Crate SE 1.5 er satt til 22. juli (også for første ROG Ally). Men kunne dukke opp tidligere da de ikke har 100% kontroll på nøyaktig tidspunkt for når programvaren ruller ut.

Hadde og en gjennomgang av de nye funksjonene. Så veldig greit ut egentlig. Flyten var bedre enn den gamle versjonen.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
CaZpeR skrev (2 timer siden):

Da er Armoury Crate SE versjon 1.5 ute for OG Rog Ally.

Ja, jeg liker godt å ha launchere i egen tab

Edit:

kan jeg definere hva som er en launcher? Skulle gjerne hatt Emulationstation, Emudeck og RetroArch samme sted som Steam, Gamepass, osv.

Endret av Tailzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...