CaZpeR Skrevet 13. september Rapporter Del Skrevet 13. september Kalle Klo skrev (6 timer siden): Dette er farlig for Microsoft. Hvis man kan kjøre spill (og da sannsynligvis de fleste andre Windows applikasjoner) på Linux, da er det mange som kommer til å hoppe vekk. Microsoft bruker mesteparten av energien sin på ting folk egentlig ikke vil ha - AI, spyware, evige UX-forandringer uten mål og mening. Drømmen hadde vært en stabil Windows 10-aktig opplevelse (kanskje til og med rydde opp i litt UX-rusk), ingen spyware, reklame og annen skit. Har ikke tro på at det er mange som kommer til å hoppe over. Entusiaster, ja. Majoriteten, nei. Må ikke glemme at mange bruker gaming PC-en til andre ting (Teams, Zoom etc. etc.) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. september Rapporter Del Skrevet 13. september 2 hours ago, CaZpeR said: Har ikke tro på at det er mange som kommer til å hoppe over. Entusiaster, ja. Majoriteten, nei. Aldri si aldri. Elbil var en nisje ting for noen år siden. Steam deck er Linux basert. Windows koster penger, og de pusher dritt på oss. Noen år til med dette så kommer flere og flere til å spille på Linux os. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. september Rapporter Del Skrevet 13. september Visse spill funker jo faktisk bedre under Linux enn under Windows.. Det at man kan piratkopiere Windows om dagen uten at de løfter en finger vise litt hvor desperate de er på å beholde kunder.. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 14. september Rapporter Del Skrevet 14. september Playtron, SteamOS, ChimeraOS og Bazzite er for kraftigere HTPCer og håndholdte PCer. De er ikke laget for desktop bruk. Trur de heller kommer til å påvirke de som står mellom valgene; konsoll eller PC og ikke bryr seg om de spillene konsoll/Windows tilbyr. Men de som installerer disse OSene og ønsker å lære litt mer vil prøve Linux på desktop. Noen av disse vil bytte fra Windows. Nå er markedsandelen 4.55% det er sinnsykt for den har vært på 1-2% i mange år. Immutable Linux distroer er framtiden sammen med Flatpak og Snaps(Ubuntu/Canonical). Hvis markedsandelen blir stor nok så vil selskapene lage software for Linux. Jeg trur disse vil komme i form av snaps via Canonical. 1 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. september Rapporter Del Skrevet 15. september På Bazzite - hvordan "skrur man på" ssh login? Har sjekket dokumentasjon, og søkt mye, men ikke funnet svaret. På en "vanlig" distribusjon (eks. Debian) så er det bare sudo apt install openssh-server , men for read-only som feks. Bazzite så vet jeg ikke om det er rett måte? Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 15. september Rapporter Del Skrevet 15. september Det er SSH på Bazzite. Hadde Bazzite ikke vært immutable så hadde nok Sudo dnf install xxxx vært det riktige. I terminalen på Bazzite: sudo systemctl start sshd sudo systemctl stop sshd sudo systemctl enable sshd sudo systemctl start sshd Så prøver du... ssh "bruker"@"ip-adresse"... osv 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 15. september Rapporter Del Skrevet 15. september (endret) hehe... Dette var jo litt moro. Logget inn på Rog Ally'en via ssh. Lagde en distrobox. Ubuntu. Oppdaterte. Lagde en mappe for MC-server. Lastet ned MC server med wget. Installerte Java og serveren. Spilte Minecraft på desktop PCen og brukte Rog Allyen som Minecraft Server 😆 ujust distrobox-assemble Creating 'ubuntu' using image ghcr.io/ublue-os/ubuntu-toolbox:latest [ OK ] Distrobox 'ubuntu' successfully created. To enter, run: distrobox enter ubuntu sudo apt update sudo apt upgrade mkdir mc-server cd mc-server/ wget https://piston-data.mojang.com/v1/objects/59353fb40c36d304f2035d51e7d6e6baa98dc05c/server.jar sudo apt install default-jre java -Xmx4G -Xms1G -jar server.jar nogui [ServerMain/WARN]: Failed to load eula.txt [ServerMain/INFO]: You need to agree to the EULA in order to run the server. Go to eula.txt for more info. nano eula.txt =true (ctrl+x enter...) java -Xmx4G -Xms1G -jar server.jar nogui Plugg inn Allyen så den får strøm og nå har du en Minecraftserver. java -Xmx12G -Xms1G -jar server.jar nogui Øk max RAM hvis det er ønskelig. Her med minimum 1GB og max 12GB... Endret 15. september av Kenhten Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september 22 hours ago, Kenhten said: Det er SSH på Bazzite. Hadde Bazzite ikke vært immutable så hadde nok Sudo dnf install xxxx vært det riktige. I terminalen på Bazzite: sudo systemctl start sshd sudo systemctl stop sshd sudo systemctl enable sshd sudo systemctl start sshd Så prøver du... ssh "bruker"@"ip-adresse"... osv Aha! Min eneste unnskylding er at jeg har jobbet for lenge på Debian, tenkte ikke på at den kunne være sshd istedet. Nå funker det. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september Neste utfordring - hvordan få lyd i høyttalerne på Ally'en. Jeg teser med Youtube i Firefox fra Destop mode - hvis jeg plugger inn hodetelefoner, så har jeg lyd. Plugger dem ut - ingen lyd. Har prøvd å endre på alt i Sound Settings, uten at de hjalp. wpctl status sier tingo@bazzite:~$ wpctl status PipeWire 'pipewire-0' [1.0.7, tingo@bazzite, cookie:3297374916] └─ Clients: 32. Steam Voice Settings [1.0.7, tingo@bazzite, pid:8083] 33. WirePlumber [1.0.7, tingo@bazzite, pid:5658] 34. pipewire [1.0.7, tingo@bazzite, pid:5657] 44. WirePlumber [export] [1.0.7, tingo@bazzite, pid:5658] 58. plasmashell [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7334] 59. Steam [1.0.7, tingo@bazzite, pid:8083] 60. libcanberra [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7334] 90. pipewire [1.0.7, tingo@bazzite, pid:6176] 91. [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7334] 92. kded6 [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7305] 93. uresourced [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7123] 95. wpctl [1.0.7, tingo@bazzite, pid:12546] 96. Firefox [1.0.7, tingo@bazzite, pid:2] 100. kwin_wayland [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7133] 101. QtPulseAudio:7212 [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7212] 102. kded6 [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7305] 103. libcanberra [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7305] 105. xdg-desktop-portal [1.0.7, tingo@bazzite, pid:7149] Audio ├─ Devices: │ 87. Rembrandt Radeon High Definition Audio Controller [alsa] │ 88. Family 17h/19h HD Audio Controller [alsa] │ ├─ Sinks: │ 72. Family 17h/19h HD Audio Controller Analog Stereo [vol: 0.40] │ * 74. Rembrandt Radeon High Definition Audio Controller Pro [vol: 0.91] │ ├─ Sources: │ * 70. Family 17h/19h HD Audio Controller Analog Stereo [vol: 1.00] │ ├─ Filters: │ - filter-chain-5657-28 │ 35. ROG Ally [Audio/Sink] │ 36. ROG Ally corrected [Stream/Output/Audio] │ └─ Streams: 106. Firefox 98. output_FR > ROG Ally:playback_FR [active] 108. output_FL > ROG Ally:playback_FL [active] Video ├─ Devices: │ 89. OBS Virtual Camera [v4l2] │ ├─ Sinks: │ ├─ Sources: │ ├─ Filters: │ └─ Streams: Settings └─ Default Configured Devices: Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september Du har lyd i Game Mode? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september 42 minutes ago, Kenhten said: Du har lyd i Game Mode? ikke i høyttalere, kun i hodetelefoner. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. september Rapporter Del Skrevet 22. september Har vurdert Bazzite, men tapet av AMD Motion Fluid Frames og LSS blir for stort på disse håndholdte maskinene. Her bør Valve få inn en egen løsning. Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 22. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september Windoge skrev (50 minutter siden): Har vurdert Bazzite, men tapet av AMD Motion Fluid Frames og LSS blir for stort på disse håndholdte maskinene. Her bør Valve få inn en egen løsning. Jeg er nok en simpel bruker av disse håndholdte. Jeg har aldri brukt det, nøyer meg med 60 fps vanligvis og de aller fleste spill jeg spiller kjører uten at det virker som rog ally må jobbe hardt. Så Bazzite fungerer for meg. Men det blir sikkert mer nyttig med sånne funksjoner når jeg i fremtiden støter på spill som ikke kjører bra 🙂 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 22. september Rapporter Del Skrevet 22. september Klarer meg med gamescope. Prøvde såvidt Fluid motion greia. Nå er ikke jeg en fan av adrenaline heller. Hva er LSS? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. september Rapporter Del Skrevet 23. september On 22.9.2024 at 10:39 AM, Kenhten said: Klarer meg med gamescope. Prøvde såvidt Fluid motion greia. Nå er ikke jeg en fan av adrenaline heller. Hva er LSS? LSS gir deg 2x, 3x eller 4x mer FPS ved et tastetrykk. Samme teknologi som Fluid Frames fra AMD. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 24. september Rapporter Del Skrevet 24. september DLSS? Nvidia sitt? Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 26. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. oktober @Kenhten jeg skulle spille Skyrim med Bazzite. Men den tror jeg bruker Steam Deck med 16:10 skjerm. Prøvde forgjeves å Google hvordan jeg skifter til 16:9. Tips? Ellers ser jeg at helt unsupported spill som Shenmue funker perfekt. Spilte Gjennom Shenmue 1, og har startet Shenmue 2. Nydelige spill 😎 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober Lurer på om jeg skal bytte G Cloud med noe annet. Det er ikke så mange av spillene mine som er tilgjengelig på Geforce Now, så streaming er litt så som så. Det som ligger der funker veldig bra, men jeg savner en del titler også. Jeg tror jeg skal følge litt med på Black Friday. 🙂 Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 1. november Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november :utakt skrev (19 timer siden): Lurer på om jeg skal bytte G Cloud med noe annet. Det er ikke så mange av spillene mine som er tilgjengelig på Geforce Now, så streaming er litt så som så. Det som ligger der funker veldig bra, men jeg savner en del titler også. Jeg tror jeg skal følge litt med på Black Friday. 🙂 Tenkte du da å kjøpe en håndholdt som kan kjøre spillene native, uten å streame? Hvor mye krever spillene du vil kjøre, og hva er budsjettet ditt? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. november Rapporter Del Skrevet 1. november Tailzo skrev (34 minutter siden): Tenkte du da å kjøpe en håndholdt som kan kjøre spillene native, uten å streame? Hvor mye krever spillene du vil kjøre, og hva er budsjettet ditt? Det står vel i grunnen mellom Rog Ally og Steam Deck. Begge er sikkert mer enn gode nok, spillene er ikke helt siste nytt. Fordelen med G Cloud er jo at batteriet holder en liten evighet. Det føles råflott å betale ti lapper for Ally X, men samtidig kommer jeg til å irritere meg altfor mye hvis jeg må lade en maskin nesten hver gang jeg skal bruke den. Steam Deck er kanskje det beste valget per nå.. Men den ser så gigantisk ut på bilder 😅 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå