Trulss Skrevet 9. juli 2023 Del Skrevet 9. juli 2023 Jeg kjøpte en kjøkkenmaskin hos en av norges største elektronikkjeder for ett par år siden og produktet har nå har tatt kvelden. Jeg ble tilbudt å få pengene tilbake men de trekker da fra strømkampanjen jeg takket ja til for å få produktet rimeligere. Er dette lov? Jeg har selvsagt hatt bindingstid og oppfylt mine forpliktelser. Produsenten lover fem års garanti. Ble også tilbudt "omlevering" men til et langt dårligere produkt fra en annen leverandør (kjedens eget merke). Den var langt unna i både kvalitet, farge og måten man bruker produktet på. På toppen av det hele fantes et helt likt produkt tilgjengelig men med et annet modellnummer (ingen synlig forskjell på hverken strømtrekk eller funksjonalitet (helt lik)) men de nektet å gi meg dette produktet. Jeg har foreløpig takket nei, men hva gjør jeg videre nå? Jeg kommer ingen vei med den lokale butikken. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. juli 2023 Del Skrevet 9. juli 2023 Så du har betalt mindre enn produktet koster, men vil ha tilbake det produktet kostet? Som regel skal du ha tilbake det du har betalt, eller nytt produkt. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 9. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2023 Dubious skrev (14 minutter siden): Så du har betalt mindre enn produktet koster, men vil ha tilbake det produktet kostet? Som regel skal du ha tilbake det du har betalt, eller nytt produkt. Indirekte kostet maskinen mye mer som følge av strømavtalen. I dette tilfellet fikk jeg tilbud om et dårlig produkt som ikke står i samsvar med det jeg kjøpte, og derfor takket jeg nei til dette. 1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 9. juli 2023 Del Skrevet 9. juli 2023 Trulss skrev (17 minutter siden): Indirekte kostet maskinen mye mer som følge av strømavtalen. I dette tilfellet fikk jeg tilbud om et dårlig produkt som ikke står i samsvar med det jeg kjøpte, og derfor takket jeg nei til dette. Stå på krava, i den grad de har tilsvarende produkt med minimale endringer så burde det vært en nobrainer at du fikk dette, Jeg ville kontaktet elektrokjeden på nytt, og sagt at hvis ikke de gir deg tilsvarende produkt selv, så går du å kjøper tilsvarende produkt hos konkurrenten (dekningskjøp) og krever at de erstatter kjøpsprisen. Elektrobutikkens ansvar er på ingen måte begrenset til det du kjøpte produktet for. Jeg ville ignorert det butikken/produsenten kaller garanti og sagt at det er en reklamasjonssak. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9. juli 2023 Del Skrevet 9. juli 2023 (endret) Butikken kan ikke heve kjøpet, det er det kun du som kan. Butikken kan kun reparere eller omlevere. Om butikken ikke vil gjøre en av delene, kan du heve kjøpet, og gjennomføre dekningskjøp. Da har du krav på summen det kostet deg å kjøpe en så lik ting som mulig, til en så lav pris som mulig. Også om du kjøper det fra en annen butikk. Endret 9. juli 2023 av Axefjord Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 9. juli 2023 Del Skrevet 9. juli 2023 Dubious skrev (8 timer siden): Så du har betalt mindre enn produktet koster, men vil ha tilbake det produktet kostet? Han betalte for et produkt, og vil ha det samme eller et tilsvarende produkt. Og det er akkurat det Forbrukerkjøpsloven tilsier at han skal ha. Sitat Som regel skal du ha tilbake det du har betalt, eller nytt produkt. Nei. Som regel skal han ha tilbake et nytt, tilsvarende produkt, eller kunne gjøre dekningskjøp i annen butikk og få dette dekket av selger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Han betalte for et produkt, og vil ha det samme eller et tilsvarende produkt. Og det er akkurat det Forbrukerkjøpsloven tilsier at han skal ha. Nei. Som regel skal han ha tilbake et nytt, tilsvarende produkt, eller kunne gjøre dekningskjøp i annen butikk og få dette dekket av selger. Det var snakk om å få tilbak penger. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 10. juli 2023 Del Skrevet 10. juli 2023 Dubious skrev (5 timer siden): Det var snakk om å få tilbak penger. TS skrev da ikke noe om at det var det han ønsket. Han klagde på at de to tilbudene selger ga han (dårligere produkt, eller for lav sum til å kjøpe tilsvarende vare) var dårlige, og det har han rett i, da Forbrukerkjøpsloven gir han mer rettigheter. Du skriver som om du synes TS ikke bør kreve at Forbrukerkjøpsloven følges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå