Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
a_aa skrev (4 minutter siden):

Det er mer valg enn skjebne i Norge å tilhøre gruppen "muslimer" sammenliknet med Saudi-Arabia, det tror jeg vi kan være enige om?

alle blir påvirket av omgivelsene over tid enten man vil eller ikke, så ja mht. levesett, men "i hjertet" tror jeg ikke det er enkelt å "velge" det bort, selv i Norge.

bare min hypotese da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

alle blir påvirket av omgivelsene over tid enten man vil eller ikke, så ja mht. levesett, men "i hjertet" tror jeg ikke det er enkelt å "velge" det bort, selv i Norge.

bare min hypotese da.

Religion er strengt tatt ikke 100% noe man «velger» mener jeg. Ikke 100% bevisst i alle fall. Man tror, eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det usedvanlig mye piss på denne strengen, og strengen dreier seg om ytringsfrihet, noe som vel er kjerneverdien hos Diskusjon.no?

Hva er ytringsfrihet? Er det å brenne amerikanske flagg under Vietnamkrigen som en protest mot krigen? Ja, i følge SCOTUS er det det;

TEXAS, Petitioner v. Gregory Lee JOHNSON. | Supreme Court | US Law | LII / Legal Information Institute (cornell.edu)

Dette var en 5 - 4 avgjørelse, og denne har av folkloren blitt benyttet som alibi for å brenne pride flagg, bibelen og koranen.

Jeg foreslår at dere ytringsfrihetsfundamentalistene roer dere litt ned, og tenker dere litt mer om.

En "ytring" er noe som uttrykkes gjennom aviser, i brevs form, på TV og radio, på nettet eller på Diskusjon.no. Det er ikke primært en handling, som det å brenne koranen er, men en form for meningsutveksling uten verken å drepe noen, eller å sette fyr på en religiøs bok.

En kan selvfølgelig ytre seg gjennom handlinger, men da er vi allerede i ytringsfrihetens randsone. 

For øvrig anbefaler jeg alle ytringsfrihetsfundamentalister å lese seg opp. Den eldste fortsatt aktive grunnlovsbestemmelse om ytringsfriheten er denne:

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances  

Og dere kan tippe hvor den kommer fra.

Og den nest eldste er denne (ja, I kødd You not, vi har den:)

§ 100.

Trykkefrihed bør finde Sted. Ingen kan straffes for noget Skrift af hvad Indhold det end maatte være, som han har ladet trykke eller udgive, medmindre han forsettligen og aabenbar1 enten selv har viist, eller tilskyndet andre til Ulydighed mod Lovene, Ringeagt mod Religionen, Sædelighed eller de constitutionelle Magter, Modstand mod disses Befalinger, eller fremført falske og æreskrenkende Beskyldninger mod nogen. Frimodige Yttringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte.

Det jeg har limt inn er originalen fra 1814, den er endret et par ganger, dette i motsetning til den amerikanske. Men den har samme innhold.

Så neste gang noen føler sin grunnlovsfestede rett til å skrike ut er truet, så sier jeg; ro deg ned. Du kan endog brenne koranen, bibelen og homseflaggende hvis du ikke har en mer effektiv og sympatisk måte å uttrykke dine meninger på.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Mr.M skrev (59 minutter siden):

betyr det at du egentlig er for total ytringsfrihet (i tale og ord) helt uten begrensninger? Og ergo imot det som fins av lover pr. nå som legger demper på det?

Nei, hvis du leser mine tidligere innlegg i tråden burde det være klart hvor jeg står. Det går en grense hvis ytringene oppfordrer til vold, folkemord osv.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 minutter siden):

Nei, hvis du leser mine tidligere innlegg i tråden burde det være klart hvor jeg står. Det går en grense hvis ytringene oppfordrer til vold, folkemord osv.

Vonraff: er det en beskyttelsesverdig "ytring" at det står en tulling utenfor en lokal kirke på landsbygden i Norge og setter fyr på bibelen mens kirkegjengerne kommer ut av kirken etter gudstjenesten?

Jeg har problemer der. Nå er ikke jeg religiøs og noen kirkegjenger, men jeg tipper at jeg hadde gjort en av to ting. Enten hadde jeg gått bort til han og gitt han en vennlig men bestemt omgang pryl, eller så hadde jeg vurdert hvor jeg skulle kjøre han slik at han fikk hjelp.  

Å oppfordre til vold og folkemord har jo vært dekket av ulike straffelovsbestemmelser i flere hundre år, hvorfor trekke inn noe så åpenbart straffbart? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, trikola said:

Fatter ikke at  man ikke i den islamske verden brenner en bibel i protest mot hver koranbrenning hos oss. Måtte jo være en adekvat reaksjon.

Brenning av bibelen er ikke godt nok. Muslimene ønsker å henrette de som brenner koranen. Her fra Iran for noen uker siden.

"Iran executed two people convicted over desecrating the Quran and insulting the Prophet Mohammad on Monday, the judiciary said.

Sadrollah Fazeli Zare and Youssef Mehrdad were hanged in the morning, having previously been convicted over "insulting Prophet Mohammad and... burning the Quran", the judiciary's Mizan Online website reported."

https://www.newarab.com/news/iran-executes-two-men-convicted-burning-quran

De i vesten som vil innføre lover for å forby brenning av koranen vet ikke hva de gjør. De tror de bare gjenninnfører tidligere praksis (blasfemilover) så blir alt greit og atter fred på jorden.
 
Da kjenner de ikke islam. Muslimene tar hintet og vil jobbe steinhardt for å presse igjennom nye og utvidede forbud mot alle andre ting som muslimer blir fornærmet av. De ser svakhet og vil utnytte dette til sin fordel med trussler og vold da dette åpenbart virker. De vil aldri bli fornøyd da dette er en religion som synes å søke friksjon og konflikt i stedet i stedet for å leve i fred og fordragelighet blandt de ikke-troende.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (35 minutter siden):

En "ytring" er noe som uttrykkes gjennom aviser, i brevs form, på TV og radio, på nettet eller på Diskusjon.no. Det er ikke primært en handling, som det å brenne koranen er, men en form for meningsutveksling uten verken å drepe noen, eller å sette fyr på en religiøs bok.

Jeg ser at du ytrer din mening om dette. Jeg er uenig i den. ;) 

Hadde jeg vært en smule lavpannet, hadde jeg skrevet ut din ytring på mykt papir og lagt den klar ved toalettet, og filmet papirets anvendelse og vei mot kommunens renseanlegg. Filmen hadde vært en beskyttet ytring, selv om den inneholdt en handling og selv om den var vulgær og støtende for noen.

Poenget for alle som foretar symbolske handlinger er spredningen av informasjon om dem. I våre dager "gjennom aviser, i brevs form, på TV og radio, på nettet eller på Diskusjon.no".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (15 minutter siden):

Vonraff: er det en beskyttelsesverdig "ytring" at det står en tulling utenfor en lokal kirke på landsbygden i Norge og setter fyr på bibelen mens kirkegjengerne kommer ut av kirken etter gudstjenesten?

Det er beskyttelsesverdig i den forstand at du kan ikke ha "ytringsfrihet" og samtidig fortløpende lage en haug med særbestemmelser som skal skjerme enhver interessegruppe obskur eller betydelig, fra å bli krenket fra noe som i seg selv er en fullstendig harmløs handling. Lager du en bestemmelse hvor dette er forbudt, åpner du også porten for at også andre grupper fra andre trosretninger vil kreve å bli beskyttet fra å få følelsene sine krenket.

Windfarmer skrev (27 minutter siden):

Jeg har problemer der. Nå er ikke jeg religiøs og noen kirkegjenger, men jeg tipper at jeg hadde gjort en av to ting. Enten hadde jeg gått bort til han og gitt han en vennlig men bestemt omgang pryl, eller så hadde jeg vurdert hvor jeg skulle kjøre han slik at han fikk hjelp.  

Og jeg ønsker både deg, kirkegjengerne og bibelbrenneren lykke til på den reisen

 

Windfarmer skrev (32 minutter siden):

Å oppfordre til vold og folkemord har jo vært dekket av ulike straffelovsbestemmelser i flere hundre år, hvorfor trekke inn noe så åpenbart straffbart? 

Fordi jeg ble spurt om det? Jeg ville ikke la et spørsmål stå åpent der noen lurte på om jeg var en "ytringsfrihet absolutist". Du kan da lese tråden, kan du ikke?

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (5 minutter siden):

Brenning av bibelen er ikke godt nok. Muslimene ønsker å henrette de som brenner koranen. Her fra Iran for noen uker siden.

"Iran executed two people convicted over desecrating the Quran and insulting the Prophet Mohammad on Monday, the judiciary said.

Sadrollah Fazeli Zare and Youssef Mehrdad were hanged in the morning, having previously been convicted over "insulting Prophet Mohammad and... burning the Quran", the judiciary's Mizan Online website reported."

https://www.newarab.com/news/iran-executes-two-men-convicted-burning-quran

De i vesten som vil innføre lover for å forby brenning av koranen vet ikke hva de gjør. De tror de bare gjenninnfører tidligere praksis (blasfemilover) så blir alt greit og atter fred på jorden.
 
Da kjenner de ikke islam. Muslimene tar hintet og vil jobbe steinhardt for å presse igjennom nye og utvidede forbud mot alle andre ting som muslimer blir fornærmet av. De ser svakhet og vil utnytte dette til sin fordel med trussler og vold da dette åpenbart virker. De vil aldri bli fornøyd da dette er en religion som synes å søke friksjon og konflikt i stedet i stedet for å leve i fred og fordragelighet blandt de ikke-troende.
 

Jepp. Islamistene blir ikke fornøyd før de har makten i samfunnet. Det er en krigersk og aggressiv ideologi det er snakk om.

Tviler på at de fleste støttespillerne deres virkelig forstår hva slags ideologi de hjelper til makt i samfunnet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

litt på sidelinjen kanskje, men for ikke lenge siden kappet svenskene hodet av de som fornærmet religion

68 brott som gav dödsstraff

1 §

Den som med avsikt klandrar och smädar GUD, hans heliga ord eller sakramente mister livet.

https://historiesajten.se/handelser2.asp?id=84

Vi i Vesten sluttet med slikt for lenge, lenge siden. Mens folka i Midt-Østen bare blir verre og verre på sånne ting.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at du ytrer din mening om dette. Jeg er uenig i den. ;) 

Hadde jeg vært en smule lavpannet, hadde jeg skrevet ut din ytring på mykt papir og lagt den klar ved toalettet, og filmet papirets anvendelse og vei mot kommunens renseanlegg. Filmen hadde vært en beskyttet ytring, selv om den inneholdt en handling og selv om den var vulgær og støtende for noen.

Poenget for alle som foretar symbolske handlinger er spredningen av informasjon om dem. I våre dager "gjennom aviser, i brevs form, på TV og radio, på nettet eller på Diskusjon.no".

En person som på den ene side hevder å ikke være lavpannet, kan vel neppe fortsette med:

Hadde jeg skrevet ut din ytring på mykt papir og lagt den klar ved toalettet, og filmet papirets anvendelse og vei mot kommunens renseanlegg. Filmen hadde vært en beskyttet ytring, selv om den inneholdt en handling og selv om den var vulgær og støtende for noen.

Men ikke fortvil. Diskusjon.no har plass for alle.

 

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Vi i Vesten sluttet med slikt for lenge, lenge siden. Mens folka i Midt-Østen bare blir verre og verre på sånne ting.

på høy tid å gjeninnføre denne Missgärningsbalken av 1734 eller drain the swamp som man sier :grin2:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Entern skrev (Akkurat nå):

Jepp. Islamistene blir ikke fornøyd før de har makten i samfunnet. Det er en krigersk og aggressiv ideologi det er snakk om.

Tviler på at de fleste støttespillerne deres virkelig forstår hva slags ideologi de hjelper til makt i samfunnet.

Dette med at religiøse blir krenket og krever at samfunnet reagerer og slår ned på krenkningen er med respekt å melde noe som har foregått fra alle trosretninger. De kristne hadde sine krampetrekninger på 70 og 80 tallet der de ønsket å legge ned sensur av diverse filmer og medier. At muslimer her på berget reagerer på samme måte i ettertid er ikke noe tegn på at de ønsker å kuppe "makten i samfunnet" som om det er en homogen masse av mennesker som konspirerer om å forvandle Norge til et kalifat. De er bare 40 år på etterskudd. Og så lenge samfunnet står fast ved de verdiene vi stod fast ved den gang kristne ønsket å tre ned særbestemmelser over hodene våre, vil også de som bekjenner seg til den muslimske trosretningen sakte men sikkert godta samfunnet slik det er.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Mr.M said:

litt på sidelinjen kanskje, men for ikke lenge siden kappet svenskene hodet av de som fornærmet religion

68 brott som gav dödsstraff

1 §

Den som med avsikt klandrar och smädar GUD, hans heliga ord eller sakramente mister livet.

https://historiesajten.se/handelser2.asp?id=84

Den vestlige verden har hatt en enorm fremgang siden 1700 tallet. Noe av denne fremgangen er at lover har blitt revidert i en mere humanitær retning. Beklageligvis kan vi ikke si det samme om islam hvor endel muslimske land fortsatt straffer blasfemi med døden. 
 
Hvorfor ikke presse muslimske land til å avskaffe sine groteske blasfemilover i stedet for å gjenninnføre blasfemilover i vestlige land?
 
Uten blasfemilover i Norge og Sverige lager muslimer i mange land et helvete hver gang islam fornærmes. Hvis blasfemilover innføres vil fortsatt muslimer i mange land lage helvete når de mener islam fornærmes. Det blir ingen forskjell så lenge de alltid referer til koranen og egne lands groteske blasfemilover! 

Endret av Ekspertkommentator
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

Dette med at religiøse blir krenket og krever at samfunnet reagerer og slår ned på krenkningen er med respekt å melde noe som har foregått fra alle trosretninger. De kristne hadde sine krampetrekninger på 70 og 80 tallet der de ønsket å legge ned sensur av diverse filmer og medier. At muslimer her på berget reagerer på samme måte i ettertid er ikke noe tegn på at de ønsker å kuppe "makten i samfunnet" som om det er en homogen masse av mennesker som konspirerer om å forvandle Norge til et kalifat. De er bare 40 år på etterskudd. Og så lenge samfunnet står fast ved de verdiene vi stod fast ved den gang kristne ønsket å tre ned særbestemmelser over hodene våre, vil også de som bekjenner seg til den muslimske trosretningen sakte men sikkert godta samfunnet slik det er.

Greia er at folk som med Bibel i hånd ville tvinge resten av oss til å være som dem - eller i alle fall ikke si, gjøre eller føle noe de ikke liker - nå har funnet nye kampsaker, faner, og bevegelser å veive med. Se: woke.

Og nei muslimene er ikke på etterskudd. Islamister er ikke «veldig konservative, gammeldagse muslimer», de er nynazister fra Midt-Østen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...