Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
denflådderev skrev (5 minutter siden):

Det virkelig spesielle er at hvis en eksil-iraner bosatt i Norge først og fremst anser seg selv som iraner, og ikke norsk, ville du fortsatt ansett vedkommende som norsk.

De aller fleste med utenlandsk opphav jeg har møtt, anser seg selv å tilhøre den opprinnelige gruppen de kommer fra. De færreste anser seg selv som norske. Nettopp fordi de ikke befinner seg i en psykotisk forvirring om deres egen identitet.

Likevel insisteres det på at vedkommende først og fremst er nordmenn, fordi de bor i Norge, har norsk statsborgerskap og snakker norsk. At de anser seg selv som sin egen nasjonalitet først og fremst, er tydeligvis irrevelant for de "velmenende" nordmenn.

Merkelig mentalitet.

Enig i det du skriver. Folk skal få føle seg akkurat som de selv ønsker, uavhengig av hva andre måtte mene.

Ellers så er dette temaet så langt unna det opprinnelige temaet at om du ønsker å flisespikke videre på dette må du finne deg en egnet tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et politisk melkesirkus dette er blitt. Store mektige menn gråter på tv fordi noen brant en bok i en annen verdensdel. Og folk biter på. Uttrykk som "misbruk av ytringsfrihet", "hatkriminalitet" og "islamofobi". Alt dette kommer fra et annet "misbruk". Et politisk misbruk av religion (skjønt å kalle det misbruk stemmer ikke helt når religion alltid blir brukt som politisk virkemiddel). Dette er akkurat hva møkkaland trenger, en liten flamme i et fjernt land som de kan lede folkets øyne mot, så ikke de ser all dritten som overskygger deres egen tilværelse.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Abigor skrev (7 minutter siden):

For et politisk melkesirkus dette er blitt. Store mektige menn gråter på tv fordi noen brant en bok i en annen verdensdel. Og folk biter på. Uttrykk som "misbruk av ytringsfrihet", "hatkriminalitet" og "islamofobi". Alt dette kommer fra et annet "misbruk". Et politisk misbruk av religion (skjønt å kalle det misbruk stemmer ikke helt når religion alltid blir brukt som politisk virkemiddel). Dette er akkurat hva møkkaland trenger, en liten flamme i et fjernt land som de kan lede folkets øyne mot, så ikke de ser all dritten som overskygger deres egen tilværelse.

Helt enig.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O821Ow/khamenei-om-sverige-gjoer-seg-klar-for-krig

Når jeg leser slikt, så ser jeg mindre og mindre til det "verktøyet" jeg tidligere har skrevet om.

Lenke til kommentar
On 7/21/2023 at 9:50 PM, Bugle said:

Å brenne koranen kun for å provosere, krenke og hetse muslimer er å misbruke ytringsfriheten.

Han Irakeren fikk også oppmerksomhet fra mange andre folk, og varmet hendene sine. Så det blir minst 2 grunner til. Er det normal bruk av ytringsfrihet da?

On 7/21/2023 at 9:50 PM, Bugle said:

Men å finne et godt verktøy på disse problemstillingene er helt umulig når flere medlemmer her inne på død og liv ønsker å provosere, krenke og hetse muslimer.

Mener du vi skulle finne gode verktøy for filmen "Life of Brian", og den Norske homokampen, og afroamerikanere som valgte å sitte foran i bussen i USA?

Eller kanskje bare finne gode verktøy hvis de kristne og de hvite hadde blitt kjempesur og voldelig pågrunn av "Life of Brian", homokampen, og de som satt foran i bussen?

On 7/21/2023 at 9:50 PM, Bugle said:

Blir litt som om jeg skulle hisse opp noen som ikke vet bedre selv, og når personen eksploderer så står jeg å peker på han å sier "hva var det jeg sa".

Nettopp. Da får mange flere mer kunnskap om det og vil forstå verden litt bedre.

Foreksempel hvis jeg snakker om at noe som ble gratis utdelt til folk er giftig og at det var en internasjonal kneblingsprosess for å tie alle som snakket om det, så blir poenget ekstra godt vist frem når andre personer også forsøker å tie meg med undertrykkelsesteknikker, svartmaling, etc...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Mr.M skrev (På 20.7.2023 den 12.28):

søknaden er godkjent av politiet

Ny koranbränning planeras – tillstånd beviljat

https://tidningensyre.se/2023/19-juli-2023/ny-koranbranning-planeras-tillstand-beviljat/

"Personen bakom ansökan säger till TT att det är samma personer som tidigare i somras brände en koran utanför en moské i Stockholm."

Som kilden viser, må denne typen demonstrasjoner søkes om på forhånd hos den lokale polisen.

Hvorfor har ikke svensk polis «baller nok» til å bestemme demonstrasjonens premisser ?
Feks ved å sette krav til sted, tid og arrangøransvar .
En søknad om å bruke Koranen til opptenning i peisen på en hytte i villmarka, ville sikkert blitt godkjent.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Inspector said:

Som kilden viser, må denne typen demonstrasjoner søkes om på forhånd hos den lokale polisen.

Hvorfor har ikke svensk polis «baller nok» til å bestemme demonstrasjonens premisser ?
Feks ved å sette krav til sted, tid og arrangøransvar .
En søknad om å bruke Koranen til opptenning i peisen på en hytte i villmarka, ville sikkert blitt godkjent.

Du tenker at det er greit å si hva man vil, så lenge ingen andre hører på?

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (17 minutter siden):
Bugle skrev (På 21.7.2023 den 21.50):

Å brenne koranen kun for å provosere, krenke og hetse muslimer er å misbruke ytringsfriheten.

Han Irakeren fikk også oppmerksomhet fra mange andre folk, og varmet hendene sine. Så det blir minst 2 grunner til. Er det normal bruk av ytringsfrihet da?

Ytringsfriheten er ikke absolutt, og det finnes flere lovbestemte begrensinger.

Man kan se på brenningen av koranen, på offentlig sted ved en Moské som en hatefull ytring. 

I Sveriges tilfelle må slike demonstrasjoner søkes om og i mitt forslag som "verktøy" er å avvise slike søknader men la det gjennomføres likevel. Viser forøvrig til mine tidligere innlegg om dette, hvor jeg skriver noe mer rundt dette.

Selfuniverse skrev (32 minutter siden):

Mener du vi skulle finne gode verktøy for filmen "Life of Brian", og den Norske homokampen, og afroamerikanere som valgte å sitte foran i bussen i USA?

Eller kanskje bare finne gode verktøy hvis de kristne og de hvite hadde blitt kjempesur og voldelig pågrunn av "Life of Brian", homokampen, og de som satt foran i bussen?

Er litt usikker på hva du skal fram til her. Kan du være litt mer direkte enn spørrende?

Selfuniverse skrev (35 minutter siden):

Nettopp. Da får mange flere mer kunnskap om det og vil forstå verden litt bedre.

Foreksempel hvis jeg snakker om at noe som ble gratis utdelt til folk er giftig og at det var en internasjonal kneblingsprosess for å tie alle som snakket om det, så blir poenget ekstra godt vist frem når andre personer også forsøker å tie meg med undertrykkelsesteknikker, svartmaling, etc...

De aller fleste er oppmerksom på at flere deler av den muslimske verden ikke har skoler/undervisning foruten læren om Islam.

Å hisse muslimer som er i en slik situasjon til de eksploderer og deretter stå å peke på de, gangner hverken de eller oss (vesten), det skaper kun større avstand.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Bugle said:

Er litt usikker på hva du skal fram til her. Kan du være litt mer direkte enn spørrende?

Enkelt oversatt: Hvis reaksjonene ikke er voldelig trenger man ikke å innføre 'verktøy'. Hvis reaksjonene er voldelig trenger man 'verktøy'. Var spørsmålet.

Og om man generelt skulle moderert slike ytringer i historien som har forandret samfunnet vårt til det det er i dag.

35 minutes ago, Bugle said:

De aller fleste er oppmerksom på at flere deler av den muslimske verden ikke har skoler/undervisning foruten læren om Islam.

Og jeg vet, og mange er klar over, at store deler av den voksne befolkningen får sin tro om verdenen fra TV kanaler. Når TVn sier til alle disse at arsenikk er bra for kroppen, og jeg ser på internet at arsenikk ikke er bra for kroppen. Og jeg da prøver meg frem med å si til andre at arsenikk ikke er bra for kroppen, og folk da som har sett på TV blir aggressiv og voldelig mot meg. Skal jeg da modereres? (Bare for eksempel. Har ikke skjedd)

35 minutes ago, Bugle said:

Å hisse muslimer som er i en slik situasjon til de eksploderer og deretter stå å peke på de, gangner hverken de eller oss (vesten), det skaper kun større avstand.

Så i eksempelet over, når jeg hisser opp TV tittere ved å si at arsenikk ikke er bra for kroppen, skal jeg da modereres, eller bli pålagt 'verktøy', eller bare få lov til å gå i annen dialog med TV tittere? Skal jeg ikke få si rett ut at arsenikk ikke er bra for kroppen, fordi det skaper bare større avstand ifølge deg? (Fremdeles bare ett eksempel. Har ikke skjedd.)

Å hisse muslimer = Å hisse TV tittere ?

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (12 minutter siden):

Enkelt oversatt: Hvis reaksjonene ikke er voldelig trenger man ikke å innføre 'verktøy'. Hvis reaksjonene er voldelig trenger man 'verktøy'. Var spørsmålet.

Ja og nei. Alle situasjoner og hendelser er forskjellige og trenger ulik oppfølging/strategi.

Selfuniverse skrev (15 minutter siden):

Og jeg vet, og mange er klar over, at store deler av den voksne befolkningen får sin tro om verdenen fra TV kanaler. Når TVn sier til alle disse at arsenikk er bra for kroppen, og jeg ser på internet at arsenikk ikke er bra for kroppen......

Jeg ser poenget ditt, tror jeg. Religion er ikke bra, enig med deg. Jeg kan faktisk ikke fordra religion.

Men vi må faktisk ta inn over oss at religion er kommet for å bli en stund, selv i 2023. Og det er MANGE mennesker som er religiøse.

Å provosere vil aldri føre til dialog - kun distansering.

Å sammenligne religion med arsenikk er heller ikke egnet til dialog.

(Jeg bruker order dialog feil nå. Men når jeg skriver dialog, tenker jeg at man møter andre grupper, mennesker, etc. med åpent sinn, setter seg inn i deres situasjoner, og jobber på deres nivå, enten det er på høyt akademisk eller åndelig nivå).

I alle samfunn og miljøer er det individer med forskjellige følelser og meninger. Derfor kan man ikke ha et strømlinjeformet system for hvordan man skal handle opp mot de ulike samfunnene og miljøene.

Det må håndteres på best måte ut fra hvilken situasjon man står i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (2 minutter siden):

Gjorde ikke det. Det var bare ett eksempel der jeg ga TVn en feil mening, mens jeg ga meg selv rett. Det kunne likeså godt vært omvendt.

Jeg spiser kua, kua spiser gress og derfor er jeg delvis vegetarianer?

Sorry, men nå skjønner jeg ikke hva du skal frem til. Hva med å heller skrive direkte hva du mener, istedenfor å komme med vage hint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Abigor skrev (8 timer siden):

Du tenker at det er greit å si hva man vil, så lenge ingen andre hører på?

Å høre på er heldigvis frivillig.
Å velge sted, tid og aksjonsform med mål om å provosere mest mulig for å eskalere en konflikt, er respektløst og lite smart.

Det er fullt mulig å være uenig uten å starte en krig. 
Tenk om feks en stortingsdebatt utartet til slåsskamp i vandrehallen

Lenke til kommentar

Må si at det skremmer meg at mange ønsker forbud mot koran-brenning. Hvorfor skal alltid de som utdøver vold få fordeler? Hvorfor skal de som oppfører seg som galninger bli gitt særfordeler? Vi incentiverer muslimene til å drive vold, hærverk og være så galne de kan. Forstår dere ikke det? La dem være sinte, det har de bare godt av.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (17 minutter siden):

Må si at det skremmer meg at mange ønsker forbud mot koran-brenning. Hvorfor skal alltid de som utdøver vold få fordeler? Hvorfor skal de som oppfører seg som galninger bli gitt særfordeler? Vi incentiverer muslimene til å drive vold, hærverk og være så galne de kan. Forstår dere ikke det? La dem være sinte, det har de bare godt av.

Jepp. Klokt sagt.

Viktig poeng, som altfor mange «snille» mennesker ikke klarer å fatte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
qwerty11 skrev (1 time siden):

Må si at det skremmer meg at mange ønsker forbud mot koran-brenning. Hvorfor skal alltid de som utdøver vold få fordeler? Hvorfor skal de som oppfører seg som galninger bli gitt særfordeler? Vi incentiverer muslimene til å drive vold, hærverk og være så galne de kan. Forstår dere ikke det? La dem være sinte, det har de bare godt av.

Hvem har snakket om særfordeler for «de andre» ?

Det handler om gjensidig respekt. 

Demonisering og mistenkeliggjøring av motparten skaper sjelden bærekraftig fred.
Paralellen ser man både i Midt-østen og i Ukraina

Lenke til kommentar
Inspector skrev (36 minutter siden):

Hvem har snakket om særfordeler for «de andre» ?

Det handler om gjensidig respekt. 

Demonisering og mistenkeliggjøring av motparten skaper sjelden bærekraftig fred.
Paralellen ser man både i Midt-østen og i Ukraina

De, som alle andre, bør måtte forholde seg til friheten vi har til å ytre oss slik vi ønsker. Å brenne en bok vi eier selv, skal være lov. Koranen forsvinner ikke fra verden om noen ark blir brent. Vi har lov å si at vi ikke liker koranen både med ord og handlinger.

Den eneste måten vi får slutt på oppførselen deres på, er å aldri gi inn. De skal få være sinte. La dem være sinte til det ødelegger kroppen deres. Når de finner ut at det ikke hjelper å være sinte, så begynner de å fokusere på andre ting, for egen helses skyld.

Endret av qwerty11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
qwerty11 skrev (2 minutter siden):

De, som alle andre, bør måtte forholde seg til friheten vi har til å ytre oss slik vi ønsker. Å brenne en bok vi eier selv, skal være lov. Koranen forsvinner ikke fra verden om noen ark blir brent. Vi har liv å si at vi ikke liker koranen både med ord og handlinger.

Den eneste måten vi får slutt på oppførselen deres på, er å aldri gi inn. De skal få være sinte. La dem være sinte til det ødelegger kroppen deres. Når de finner ut at det ikke hjelper å være sinte, så begynner de å fokusere på andre ting, for egen helses skyld.

Slik «vi» ønsker ?

Er det underordnet hva de «andre» ønsker ?

Hvis noen skal holde fred, er det viktig at man blir enige først….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Slik «vi» ønsker ?

Er det underordnet hva de «andre» ønsker ?

Hvis noen skal holde fred, er det viktig at man blir enige først….

Hva er det å bli enige om? Vi har retten til å ytre oss. Muslimene skal forholde seg til det og de kan stresse seg opp, være sinte og plage seg selv så mye de vil. Det er bare bra.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...