Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning

Anbefalte innlegg

Abigor skrev (10 timer siden):

Om det gir meg en bedre dag? Å brenne koranen varmer både kropp og sjel.

da er du veldig påvirkelig av overfladisk "billig" symbolikk.

Hadde det forandret noe fundamentalt i samfunnet, om Greven hadde brent ned ti kirker i sin tid? Eller om person X brenner 10 Koraner i uka? Det blir ikke mindre religion av denslags, du bare ødelegger gjenstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste med kirkebrenningen til Vikernes var at eldgamle kulturminner gikk tapt. Ikke det at det var kirker. På samme måte som at jeg syns det ville vært tragisk om Nidarosdomen ble revet og erstattet av et kjøpesenter. Ikke fordi det er en kirke, men på grunn av all historien.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi må skille mellom å brenne en masseprodusert koran til 150 kroner, som du selv har kjøpt på ebay-

og å brenne er verneverdig kulturminne som en kirke, som vil koste flere titalls millioner å bygge opp igjen.

Det hadde ikke vært så kontroversielt om Greven kjøpte noen kirker som allikevel skulle rives, og brant dem. Men vi snakker offentlige bygg her.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.M said:

da er du veldig påvirkelig av overfladisk "billig" symbolikk.

Hadde det forandret noe fundamentalt i samfunnet, om Greven hadde brent ned ti kirker i sin tid? Eller om person X brenner 10 Koraner i uka? Det blir ikke mindre religion av denslags, du bare ødelegger gjenstander.

Det gjør godt å vise avsky mot en forferdelig ideologi. Å brenne kirker er noe helt annet da det er bygninger som ikke tilhører en selv, kan være mennesker inni osv. Det blir ikke mindre religion av å brenne koranen, men man viser hva man synes om faenskapet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Det gjør godt å vise avsky mot en forferdelig ideologi.

Er det noen forskjell på å "vise avsky" og å "vise hat"? Den lille siterte setningen er kjernen til veldig mye av debatten - er koranbrenninger en hatefull ytring? Det er i tilfelle straffbart. 

Grensen her er hårfin. Det finnes sikkert jurister som ville argumentert godt for både ja og nei.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 minutter siden):

Det verste med kirkebrenningen til Vikernes var at eldgamle kulturminner gikk tapt. Ikke det at det var kirker. På samme måte som at jeg syns det ville vært tragisk om Nidarosdomen ble revet og erstattet av et kjøpesenter. Ikke fordi det er en kirke, men på grunn av all historien.

men poenget mitt er at begge deler er fåfengt, hvis det liksom er religion i seg sjøl man tror man bekjemper. Det er håpløst naivt.

Ideologier forandres kun over tid og innenfra, vandalisme og pøbelstreker forandrer ikke en tøddel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det hadde ikke vært så kontroversielt om Greven kjøpte noen kirker som allikevel skulle rives, og brant dem.

Hadde kanskje til og med vært finansiert av NRK i en episode av "Ikke gjør dette hjemme" 🤣

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal det være straffbart å ytre at man hater noe, uten trusler om å påføre skade?

Jeg anser ikke det som logisk etter norsk tradisjon og ytringsfrihet, men en spesiallaget regel for å hindre kritikk av islam.

Jeg har allerede ytret hva jeg mener om torsk til middag. Gjelder regelen bare islamkritikk?

Abigor skrev (8 minutter siden):

Hatefull ytring straffbart? Hvor har du slikt tøys fra?

Vet virkelig ikke folk at endeløst hat og blasfemi flyter fritt?

Lik det eller ei, men det er nå sånn det er. 

Sitat

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller håne (forhåne) noen, eller fremme hat, forfølgelse eller forakt (ringeakt) overfor noen på grunn av deres

hudfarge, nasjonal eller etniske opprinnelse
religion eller livssyn
seksuelle orientering
kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
nedsatte funksjonsevne
Diskriminerende eller hatefulle ytringer vil kunne rammes av straffeloven § 185. Som ytring regnes også bruk av symboler.

Den som fremsetter en slik ytring kan straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

https://www.politiet.no/rad/hat-ytringer-og-trusler/hatefulle-ytringer/#hva-er-hatefulle-ytringer-button

• Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, :utakt said:

Er det noen forskjell på å "vise avsky" og å "vise hat"? Den lille siterte setningen er kjernen til veldig mye av debatten - er koranbrenninger en hatefull ytring? Det er i tilfelle straffbart. 

Grensen her er hårfin. Det finnes sikkert jurister som ville argumentert godt for både ja og nei.

Det er greit å vise hat mot en ideologi også. Nei, det er ikke straffbart. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

SIAN brenner en bok, ikke en muslimsk person på grunn av hans tro.

Viser Thorsen i SIAN forakt over muslimen som står og ser på, når han gjør det? På bakgrunn av hans religion?

Du kan argumentere med at muslimen ikke trenger å se på. Poeng. Man kan kontre med at det er vanskelig å unngå det når de stiller seg opp utenfor moskeer og andre steder der muslimer ferdes. 

Jeg vet det har vært vurdert som "ikke straffbart", men igjen, grensen der er tynn. 

Jeg vil ikke forby noe, jeg bare sier at jeg skjønner at folk reagerer. Dette er like konstruktivt som da vi som unger veivet med hendene ti cm fra ansiktet til en annen og sa "lufta er for alle". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

Hatefull ytring straffbart? Hvor har du slikt tøys fra?

det jeg sa, du er "solgt" til billig scene symbolikk.

jeg tror ikke bandene du er så entusiastisk for, har forandret noe særlig i verdenshistorien, bortsett fra på MTV og lignende steder. Men for all del, folk får gjerne henge på seg nagler og skinnklær aka Baron Blod og tro de er viktige korsfarere i bekjempelse av verdensreligionene.

rlxsEc7.png

aka Otto Jespersen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...