Gå til innhold

VW stenger ned fabrikk sier det ikke er etterspørsel etter elbiler


bzzlink

Anbefalte innlegg

1 minute ago, AndersT2 said:

Hvis de ikke har endret på dette de siste 1-2 årene, så er det ikke lenger insetiver på Teslaer, da de har solgt for mange biler der borte til at det støttes med. Det var føderal støtte på 7500 USD så vidt jeg husker de hadde. Mulig enkelte stater har egen støtte.

 

https://www.quora.com/Why-did-Tesla-cars-lose-their-eligibility-for-federal-alternative-fueled-vehicle-tax-credits

De har endret til å gjelde biler under 50 000 $ må og være lagd i usa såvidt jeg i tillegg har noen stater som Colorado 5000 ekstra så 12500 rabatt på en bolt eller model 3

https://www.greencars.com/expert-insights/colorado-bumps-state-ev-tax-credit-to-5000?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dynamic_guides_combined&utm_term=&gclid=Cj0KCQjw756lBhDMARIsAEI0AgkXyuQONRt25QD5btyIoC8REuAijcNbaizGh2f7L4ev6h0OG2j-89YaArPSEALw_wcB

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (6 minutter siden):

De har kapital, men som med alle investeringer kommer man kun så langt med det og attpåtil kan man investere feil. VW og ID3/4 fadesen med lovnader de ikke holdt (hører det fortsatt er mange som enda ikke har fått oppdateringene de er lovet) i kombinasjon med at de er et polariserende merke (enten så misliker man dem ut ifra deres grumsete historikk eller så liker man dem fordi tidligere meritter er det viktigste). Som ny kjøper i dag; hvorfor betale mer for noe som ikke har software som man kan forvente i 2023, samt haptic-drittknapper og piano-sort som gir elendig kvalitetsfølelse og som attpåtil koster mer enn biler i samme segmentet fra andre deler av verden?  

De samme argumentene kan man bruke om nesten alle bilmerker i hele verden. Det finnes haugevis av argumenter mot alle merker hvis man ønsker å finne dem. Poenget er at VAG selger som hakka møkk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, AL123 said:

De samme argumentene kan man bruke om nesten alle bilmerker i hele verden. Det finnes haugevis av argumenter mot alle merker hvis man ønsker å finne dem. Poenget er at VAG selger som hakka møkk.

Er enig med deg i argumentet at de selger bra, og tror de færreste er uenige der. Spørsmålet er om de ut i fra sin størrelse selger nok, i og med at de har en organisatorisk gjeld (litt som teknisk gjeld, ting som man drar med seg og må vedlikeholde) som mange andre ikke har. Det kan være både en styrke (kapital / muskler) og være en byrde (langt høyere produksjonskostnader). 

Ellers synes jeg ikke det er riktig å si at alle bilmerker i hele verden har vært like ille, som blant annet forsøk på levende dyr og dieselgate. Flere - ja, alle - nei, og vet ikke om dette er et bra argument for å si at VW er verdensledende. 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, onkel_jon said:

De har endret til å gjelde biler under 50 000 $ må og være lagd i usa såvidt jeg i tillegg har noen stater som Colorado 5000 ekstra så 12500 rabatt på en bolt eller model 3

https://www.greencars.com/expert-insights/colorado-bumps-state-ev-tax-credit-to-5000?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dynamic_guides_combined&utm_term=&gclid=Cj0KCQjw756lBhDMARIsAEI0AgkXyuQONRt25QD5btyIoC8REuAijcNbaizGh2f7L4ev6h0OG2j-89YaArPSEALw_wcB

 

Både batterier og biler må være laget i USA. For å få $7500 insentivet

Det er vel stort sett kun Tesla som får full uttelling her.

Forventer lignende insentiv i Europa, eller faktiske tollmurer, for å holde Asia på avstand og beskytte tysk bilindustri

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

Både batterier og biler må være laget i USA. For å få $7500 insentivet

Det er vel stort sett kun Tesla som får full uttelling her.

Forventer lignende insentiv i Europa, eller faktiske tollmurer, for å holde Asia på avstand og beskytte tysk bilindustri

Mener at EU-Ursula allerede har vært på besøk hos US-Joe for å snakke om nettopp dette.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Å kjøre El bil i Tyskland må jo være et mareritt uten hjemmelading. Dette har mange erfart. Spesielt om vinteren da bilen gjerne står i 5 minus på parkeringsplassen har 10% igjen på batteriet og man må lade til neste dag. I tyskland kjører man ofte langt og hurtig så pendling på over 100km er ikke uvanlig. Har man en suv eller lignende kommer man opp i 30kwh/100km når hastighet er høy. Da må man lade hver dag. Det blir kjipt. Dessuten betaler tyskerne mye mere for strøm og det er som regel dyrere å kjøre samt å kjøpe. Dessuten kommer ofte strømmen fra kraftverk som går på brunkull. Når subsidiene forsvinner tviler jeg på at pendlerne kommer til å kjøre el. 

Det ser ut som syntetisk fornybar diesel nå er et alternativ. Selv om det koster noen kroner mere for literen. Da tanker man på ett minutt og kan kjøre 1000km enten det er sommer eller vinter

Nei fornybar diesel er ikke et alternativ. Det bare en avledningsmanøver på samme måte som syntetisk bensin.

Har du forsøkt å kjøre elbil i Tyskland? Det fungerer helt fint, så lenge noen basis ting er oppfylt:

  • Hjemmelading
  • Tilgang til Tesla sitt ladenettverk, som nå mye av er åpnet opp for alle merker
  • Bil som forvarmer batteri før superlading
  • Bil som lader raskt
  • Aerodynamisk bil, som ikke har veldig høyt forbruk i 130 km/t

Så med andre ord i en av disse bilene så fungerer det brillefint, kanskje noen andre også har ikke full oversikt

Tesla Model 3
Tesla Model Y
Tesla Model S
Hyundai Ioniq 6
Mercedes EQS, EQE

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, trikola said:

Mener at EU-Ursula allerede har vært på besøk hos US-Joe for å snakke om nettopp dette.

Og jeg tror det er her kjernen ligger. 

VW gruppen har 40% av salget sitt i Kina. Og der har salget dems halvert seg. Det er ganske dramatisk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

Nei fornybar diesel er ikke et alternativ. Det bare en avledningsmanøver på samme måte som syntetisk bensin.

Har du forsøkt å kjøre elbil i Tyskland? Det fungerer helt fint, så lenge noen basis ting er oppfylt:

  • Hjemmelading
  • Tilgang til Tesla sitt ladenettverk, som nå mye av er åpnet opp for alle merker
  • Bil som forvarmer batteri før superlading
  • Bil som lader raskt
  • Aerodynamisk bil, som ikke har veldig høyt forbruk i 130 km/t

Så med andre ord i en av disse bilene så fungerer det brillefint, kanskje noen andre også har ikke full oversikt

Tesla Model 3
Tesla Model Y
Tesla Model S
Hyundai Ioniq 6
Mercedes EQS, EQE

Kan også flette på Ford Mach E (og egentlig de fleste som ikke er Nissan Leaf 1. gen), som jeg med et par anledninger har kjørt gjennom Tyskland med de siste årene. Det er også en god del ladere rundt på kjøpesentre, butikker, hoteller i tillegg til de mer sentraliserte ladenettverkene som Ionity og Tesla - som faktisk har en del åpne nå, ref. vedlagt bilde.  

Skjermbilde 2023-07-07 132140.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, The Very End said:

Kan også flette på Ford Mach E (og egentlig de fleste som ikke er Nissan Leaf 1. gen), som jeg med et par anledninger har kjørt gjennom Tyskland med de siste årene. Det er også en god del ladere rundt på kjøpesentre, butikker, hoteller i tillegg til de mer sentraliserte ladenettverkene som Ionity og Tesla - som faktisk har en del åpne nå, ref. vedlagt bilde.  

Skjermbilde 2023-07-07 132140.jpg

Spørs hva man mener er greit og det hørtes ut som hen hadde strenge krav til hva som var greit. Derfor jeg bare tok med biler som man kan kjøre relativt fort med. Som er aerodynamiske nok til ikke å bli straffet altfor hardt i høye hastigheter.

Mustangen har litt vel høyt forbruk og lav ladehastighet til at jeg hadde vært fornøyd med den i 130 km/t ++ cruisingfart. Men jeg har ikke faktisk prøvd den da. Så har ikke førstehåndserfaring.

Ser et ganske brutalt forbruk på Mustangen i 120 km/t. Siden motstand øker eksponensielt, går jeg utifra at det blir stygt etterhvert?

1F120FC4-CEA5-413E-9422-F4CE06E75C47.thumb.jpeg.978bc4a8f7703d85a51af9761c48d554.jpeg

B0AB2BB1-23DA-4631-907E-25F917612D76.thumb.jpeg.f4eeb719680d1f217527c06087ece133.jpeg

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bzzlink said:

Spørs hva man mener er greit og det hørtes ut som hen hadde strenge krav til hva som var greit. Derfor jeg bare tok med biler som man kan kjøre relativt fort med. Som er aerodynamiske nok til ikke å bli straffet altfor hardt i høye hastigheter.

Mustangen har litt vel høyt forbruk og lav ladehastighet til at jeg hadde vært fornøyd med den i 130 km/t ++ cruisingfart. Men jeg har ikke faktisk prøvd den da. Så har ikke førstehåndserfaring.

Ser et ganske brutalt forbruk på Mustangen i 120 km/t. Siden motstand øker eksponensielt, går jeg utifra at det blir stygt etterhvert?

1F120FC4-CEA5-413E-9422-F4CE06E75C47.thumb.jpeg.978bc4a8f7703d85a51af9761c48d554.jpeg

B0AB2BB1-23DA-4631-907E-25F917612D76.thumb.jpeg.f4eeb719680d1f217527c06087ece133.jpeg

 

Ja den er en kjørende murstein som jeg litt spøkefullt kaller den av og til :) Sist satt vi cruise controllen på 120 kmh (for balanse mellom forbruk / lading og støy), og kjørte i snitt 2-2.5 timer mellom ladingene. Grunn kaffi-inntak var det som regel like greit mtp. blærene våre, men har forståelse for at folk kan synes det blir litt mye lading. Reduserer man hastigheten til 110 passerer man sikkert 3+ timer med kjøring og som bonus litt mer komfort, på bekostning av avstand pr. dag.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Nei fornybar diesel er ikke et alternativ. Det bare en avledningsmanøver på samme måte som syntetisk bensin.

Har du forsøkt å kjøre elbil i Tyskland? Det fungerer helt fint, så lenge noen basis ting er oppfylt:

  • Hjemmelading
  • Tilgang til Tesla sitt ladenettverk, som nå mye av er åpnet opp for alle merker
  • Bil som forvarmer batteri før superlading
  • Bil som lader raskt
  • Aerodynamisk bil, som ikke har veldig høyt forbruk i 130 km/t

Så med andre ord i en av disse bilene så fungerer det brillefint, kanskje noen andre også har ikke full oversikt

Tesla Model 3
Tesla Model Y
Tesla Model S
Hyundai Ioniq 6
Mercedes EQS, EQE

Tror ikke du leste første setning. 

Med unntak av Ioniq og Porsche/audi bruker vel disse en time til å lade til 100% som fort blir nødvendig når du kjører 130-150km/h 200km hver dag

Tesla 3 Short range kommer vel ikke veldig langt heller. De finnes flere biler enn det du har på lista men som jeg sa så uten hjemmelading blir det raskt en time lading hver dag om du må bruke 80% av batteriet. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Trestein said:

Tror ikke du leste første setning. 

Med unntak av Ioniq og Porsche/audi bruker vel disse en time til å lade til 100% som fort blir nødvendig når du kjører 130-150km/h 200km hver dag

Tesla 3 Short range kommer vel ikke veldig langt heller. De finnes flere biler enn det du har på lista men som jeg sa så uten hjemmelading blir det raskt en time lading hver dag om du må bruke 80% av batteriet. 
 

 

Da overså jeg nok det med hjemmelading.

Vil ikke anbefale noen å ha elbil uten å ha lading på natta. Det fungerer svært dårlig

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Da overså jeg nok det med hjemmelading.

Vil ikke anbefale noen å ha elbil uten å ha lading på natta. Det fungerer svært dårlig

Det er vel det som er problemet spesielt i den østlige delen. Store boligblokker med store parkeringsplasser ut uten lading. For dem funker det særdeles dårlig, spesielt om vinteren. Hurtigladere har de nok av men har du lang avstand slik at du må lade til 100% hver dag blir det fort traurig. Har du en bil med lite batteri kan dette fort bli et tema i Norge også. Har en kollega som må lade til 100% hver dag for å komme på jobb.

På tur blir det litt annerledes da er det godt med en pause innimellom men å stå i en time hver dag før man kommer hjem på en hurtiglader er ikke for alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Spørs hva man mener er greit og det hørtes ut som hen hadde strenge krav til hva som var greit. Derfor jeg bare tok med biler som man kan kjøre relativt fort med. Som er aerodynamiske nok til ikke å bli straffet altfor hardt i høye hastigheter.

Mustangen har litt vel høyt forbruk og lav ladehastighet til at jeg hadde vært fornøyd med den i 130 km/t ++ cruisingfart. Men jeg har ikke faktisk prøvd den da. Så har ikke førstehåndserfaring.

Ser et ganske brutalt forbruk på Mustangen i 120 km/t. Siden motstand øker eksponensielt, går jeg utifra at det blir stygt etterhvert?

1F120FC4-CEA5-413E-9422-F4CE06E75C47.thumb.jpeg.978bc4a8f7703d85a51af9761c48d554.jpeg

B0AB2BB1-23DA-4631-907E-25F917612D76.thumb.jpeg.f4eeb719680d1f217527c06087ece133.jpeg

 

Husk å korrigere for temperatur når du sammenligner. Her er det 10grader kaldere når mustangen kjører. TB har begynt å korte ned testene sine og det kan gi uheldige utslag når man ikke kjører langt. Noen ganger hurtiglader han rett før en 120km/h test og da vil bilen gjerne bruke mindre energi på oppvarming første timen fordi batteriet er varmt. Naf sin test er bedre her fordi da starter alle med samme temperatur. Model Y LR og Mustang LR har i sammenligningstester kjør omtrent like langt så forskjellen burde ha vert ca batterikapasitet 20% mere eller 256wh/km ved 120 og samme temp som tesla kjørte i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

Det er vel det som er problemet spesielt i den østlige delen. Store boligblokker med store parkeringsplasser ut uten lading. For dem funker det særdeles dårlig, spesielt om vinteren. Hurtigladere har de nok av men har du lang avstand slik at du må lade til 100% hver dag blir det fort traurig. Har du en bil med lite batteri kan dette fort bli et tema i Norge også. Har en kollega som må lade til 100% hver dag for å komme på jobb.

På tur blir det litt annerledes da er det godt med en pause innimellom men å stå i en time hver dag før man kommer hjem på en hurtiglader er ikke for alle. 

For at det skal fungere å bytte, så må politikerne på banen og sørge for lading der det er biloppstillingsplasser. Det er ikke uoverkommerlig å gjøre det. 

Det har vært betydelige subsidier for utbygging av infrastruktur for raffinering, og distribusjon av bensin og diesel opp igjennom. Både i Norge og sikkert i andre land. 

Så at man får bygget ut lastbalanserte ladere med 1kW-3kW effekt på det meste av parkeringsplasser er ikke håpløst, men det skjer ikke av seg selv. Det er allerede strøm i nærheten de fleste steder, og ved å holde det laveffekt så begrenser det kostnadene. 

Tyskland ligger på topp i reiseavstand, men det er fortsatt under 2 mil pr. dag i snitt...... så at man bosetter seg slik at man har mer enn 200 km å reise daglig i 130 km/t som er det det vil kreve å måtte lade til 100% i en moderne bil, så må man også ha lading på jobben....

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_mobility_statistics#Distance_covered

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Husk å korrigere for temperatur når du sammenligner. Her er det 10grader kaldere når mustangen kjører. TB har begynt å korte ned testene sine og det kan gi uheldige utslag når man ikke kjører langt. Noen ganger hurtiglader han rett før en 120km/h test og da vil bilen gjerne bruke mindre energi på oppvarming første timen fordi batteriet er varmt. Naf sin test er bedre her fordi da starter alle med samme temperatur. Model Y LR og Mustang LR har i sammenligningstester kjør omtrent like langt så forskjellen burde ha vert ca batterikapasitet 20% mere eller 256wh/km ved 120 og samme temp som tesla kjørte i

Sorry ass. All bortforklaring I hele verden klarer ikke å skjule forbruket til Mustangen. 


Naf sin test er bedre med at forholdene er like, men den foregår i alt for lave hastigheter. Og den avslører ikke ladehastighet heller, som var det vi diskuterte her ifm. med at tyskerne har litt andre krav til hastigheter og forbruk enn vi har her på berget.

Tall fra 1000km challenge, som illustrerer forskjellen i forbruk til Model Y ved forskjellige temperaturer, men hvor lite forskjell det gjør i tid.

Når man legger sammen forbruk, rekkevidde og ladehastighet, så kommer forskjellen klart frem mellom en bil som er en god elbil, og en som er midt på treet.

Screenshot 2023-07-08 at 10.20.20.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg, altså som eier, kan bekrefte at mustangen har et høyt forbruk i høy hastighet. Det er uproblematisk, men må på samme tid komme frem. Jeg synes det er fair at man kan si det er en god bil, men at det nok ikke er den beste elbil siden den har et høyt forbruk og midt på treet ladehastighet. For å få litt positivitet inn kan jeg nevne at det var eneste bil meg og kona var enige om, da batteristørrelse (medregnet buffer etc.) for langt livsløp, komfort, plass og blanding av moderne/gammelt var avgjørende. Nå var jeg vel diplomatisk og ikke helt blendet av egen investering? 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (12 minutter siden):

Jeg, altså som eier, kan bekrefte at mustangen har et høyt forbruk i høy hastighet. Det er uproblematisk, men må på samme tid komme frem. Jeg synes det er fair at man kan si det er en god bil, men at det nok ikke er den beste elbil siden den har et høyt forbruk og midt på treet ladehastighet. For å få litt positivitet inn kan jeg nevne at det var eneste bil meg og kona var enige om, da batteristørrelse (medregnet buffer etc.) for langt livsløp, komfort, plass og blanding av moderne/gammelt var avgjørende. Nå var jeg vel diplomatisk og ikke helt blendet av egen investering? 😅

Det kommer jo an på hvordan bilen brukes. Kjører man mye langtur, så vil nok forbruket påvirke opplevelsen av bilen totalt sett. For meg, som aldri kjører mer enn 200km på en dag og tar fly når jeg skal på ferie, så er både forbruk og rekkevidde relativt uinteressant for andre årsaker enn annenhåndsverdi. Å prioritere disse faktorene foran andre kvaliteter vil da gi en redusert bilopplevelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

For at det skal fungere å bytte, så må politikerne på banen og sørge for lading der det er biloppstillingsplasser. Det er ikke uoverkommerlig å gjøre det. 

Der er ikke uoverkommelig, men det blir helt absurd meningsløst dyrt. Mye av parkeringen her er ikke på oppmerkede plasser på rekke og rad, spesielt igrunn kreves det at gigantiske områder graves opp og omorganiseres. Og selv om det ofte kommer som et sjokk på "rekkehus-folket" i Norge så er det en boform en forholdsvis liten andel av Europas befolkning har.

Og er slike gigantiske og uendelig dyre prosjekter i det hele tatt bærekraftig mtp miljø? Jeg tviler. Så lenge det finnes kullkraftverk i verden er det i alle fall helt feil prioritering 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Sorry ass. All bortforklaring I hele verden klarer ikke å skjule forbruket til Mustangen. 


Naf sin test er bedre med at forholdene er like, men den foregår i alt for lave hastigheter. Og den avslører ikke ladehastighet heller, som var det vi diskuterte her ifm. med at tyskerne har litt andre krav til hastigheter og forbruk enn vi har her på berget.

Tall fra 1000km challenge, som illustrerer forskjellen i forbruk til Model Y ved forskjellige temperaturer, men hvor lite forskjell det gjør i tid.

Når man legger sammen forbruk, rekkevidde og ladehastighet, så kommer forskjellen klart frem mellom en bil som er en god elbil, og en som er midt på treet.

Screenshot 2023-07-08 at 10.20.20.png

Jeg skrev vel forholdet mellom batterikapasitet over og det er vel 20% Legger du til 20% på 254 får du 305

De aller beste sammenligningene av biler og rekkevidde er vel out of spec review som gjør. De kjører 70miles/h fra full til tomt. Der kommer mustang rimelig bra ut. TB bruker bare board computer selv om han fint kunne lagt inn hva han etterfyller på 1000km challange. Da hadde man sett effektivitet. 

https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...