Gå til innhold

VW stenger ned fabrikk sier det ikke er etterspørsel etter elbiler


bzzlink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I alle fall i tysk bilindustri stenges produksjonen hvert år om sommeren: da går de som produserer på ferie og de som er igjen omstiller produksjonen på neste års modeller og går på ferie etterpå.

Men skulle tro at broom vet det, så skal ikke utelukke at det er noe mer enn bare den vanlige ferieavviklingen.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (25 minutter siden):

https://www.tv2.no/broom/vw-kutter-utsetter-produksjonen-av-flaggskipet/15870299/

Betyr dette at det er dalende interesse etter elbiler generelt, eller er det bare at folk ikke vil ha Volkswagen?

Ser salgstallene til andre merker slår alle rekorder, både i Norge, Europa, USA og Kina

Handler nok mer om at utviklingen ikke går så raskt som enkelte hadde håpet fremfor at interessen synker. Salgstallene i både Europa og USA viser en stor prosentvis økning, men man er ikke i nærheten av der man bør være dersom man skal kutte utviklingen av nye fosilbiler om 6-7 år. Elbil er fremdeles for dyrt og for upraktisk for flesteparten av Europas befolkning. I resten av verden ser det enda verre ut.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mag ne said:

Iea: Electric car sales break new records with momentum expected to continue through 2023

https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023/executive-summary

Det som er med mange sånne rapporter er at de regner Hybrid biler som "EV's" 

Klarte ikke umiddelbart å se om dette også gjelder denne, siden de ikke skriver noe, så tipper jeg at hybrider er med. Og det blir litt annen diskusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Elbil er fremdeles for dyrt og for upraktisk for flesteparten av Europas befolkning. I resten av verden ser det enda verre ut.

I Norge er det hvertfall jæævlig billig og praktisk, savner ikke stå med diesel pumpen i kø på de dagene det er 5kr billigere enn de andre slik eg ser det er nå. 
Er vel strømstøtten og et godt ladenettverk som gjør det så bra for oss i Norge då? Og ikke minst glad eg slipper den elendige dyre servicen fra fossilt

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, AL123 said:

Handler nok mer om at utviklingen ikke går så raskt som enkelte hadde håpet fremfor at interessen synker. Salgstallene i både Europa og USA viser en stor prosentvis økning, men man er ikke i nærheten av der man bør være dersom man skal kutte utviklingen av nye fosilbiler om 6-7 år. Elbil er fremdeles for dyrt og for upraktisk for flesteparten av Europas befolkning. I resten av verden ser det enda verre ut.

Jeg tror du er inne på de to absolutt viktigste blokkerne: Upraktisk og pris.

Så er bare spørsmålet, når prisen går ned, veier det opp, sånn at si 70% kjøper fullelektriske biler innen dette tiåret er omme?

For prisen har jo stupt nå de siste ukene. Bestselgerne av familiebiler er satt ned med mellom 100.000 og 170.000 kr over hele linja. Sleng på litt subsidier, så er vi jo allerede på prisparitet i de store markedene i utviklede (deler av) land

I hvert fall paritet på total eier kost, men kanskje ikke helt på innkjøpspris

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 minutt siden):

I Norge er det hvertfall jæævlig billig og praktisk, savner ikke stå med diesel pumpen i kø på de dagene det er 5kr billigere enn de andre slik eg ser det er nå. 
Er vel strømstøtten og et godt ladenettverk som gjør det så bra for oss i Norge då? Og ikke minst glad eg slipper den elendige dyre servicen fra fossilt

Problemet er nok verre enn som så. Rigktignok begynner det norske ladenettverket å bli bra, men det er ikke spesiellt vanskelig å kopiere for andre land, dersom de ønsker det. Problemet med å sammenligne norge mer resten av europa er todelt. For det første har vi muligheter for hjemmelading som ingen andre har, og som de heller ikke kan skaffe seg, for det andre er en bil til 4-500k en relativt rimelig bil i Norge. I mange andre land er det svindyrt. Se feks på Europas mest solgte bil, Peugeot 208. I UK koster billigste utgave £17000. Billigste elutgave koster 29000. Det er et enormt gap. Elbilprisene vil sakte men sikkert gå ned, men det har oppstått et problem i at færre og færre produsenter er interessert i billigsegmentet. Problemet med ladeinfrastruktur er imidlertid et mye større problem i et europa der enebolig kun er en drøm for de fleste.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er også lettere i Norge for alt er elektrifisert fra før. I Tyskland er gjennomsnittsforbruket per husstand 3500 kWh per år. En elbil vil doble konsumet. Det betyr at infrastrukturen må dobles og kanskje mer enn det om man tar hensyn til topplaster.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Det som er med mange sånne rapporter er at de regner Hybrid biler som "EV's" 

Klarte ikke umiddelbart å se om dette også gjelder denne, siden de ikke skriver noe, så tipper jeg at hybrider er med. Og det blir litt annen diskusjon. 

På totaltallene så er hybrid med, men når tallene brytes ned så er veksten for ren elbil prosentvis enda større. Fra artikkelen jeg linket til:


"The growth in electric car sales took place in the context of globally contracting car markets: total car sales in 2022 dipped by 3% relative to 2021. Electric car sales – including battery electric vehicles (BEVs) and plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs) – exceeded 10 million last year, up 55% relative to 2021.2 This figure – 10 million EV sales worldwide – exceeds the total number of cars sold across the entire European Union (about 9.5 million vehicles) and is nearly half of the total number of cars sold in China in 2022. In the course of just five years, from 2017 to 2022, EV sales jumped from around 1 million to more than 10 million. It previously took five years from 2012 to 2017 for EV sales to grow from 100 000 to 1 million, underscoring the exponential nature of EV sales growth. The share of electric cars in total car sales jumped from 9% in 2021 to 14% in 2022, more than 10 times their share in 2017.

Increasing sales pushed the total number of electric cars on the world’s roads to 26 million, up 60% relative to 2021, with BEVs accounting for over 70% of total annual growth, as in previous years. As a result, about 70% of the global stock of electric cars in 2022 were BEVs

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Jeg tror du er inne på de to absolutt viktigste blokkerne: Upraktisk og pris.

Så er bare spørsmålet, når prisen går ned, veier det opp, sånn at si 70% kjøper fullelektriske biler innen dette tiåret er omme?

For prisen har jo stupt nå de siste ukene. Bestselgerne av familiebiler er satt ned med mellom 100.000 og 170.000 kr over hele linja. Sleng på litt subsidier, så er vi jo allerede på prisparitet i de store markedene i utviklede (deler av) land

I hvert fall paritet på total eier kost, men kanskje ikke helt på innkjøpspris

Joda, prisene har stupt, men er disse prisene bærekraftige? Uansett vil det jo få en del folk over på el, men det vil ikke være i nærheten av å monne da biler til 350k + er utopi for mange europeere. Og selv om en typisk bensinsmåbil koster rund 18-20k euro, så er det ikke garantert at det blir en kjempesuksess selv om man klarer å lage en konkuransekraftig elbil til den prisen. Bilproduksjon har hatt en enorm kostnadsøkning de siste årene og det er ikke mange år siden man fikk en 208 type bil for 10k euro, så selv en innstegsmodel til 18-20k fremstår for mange som veldig dyrt. Det er litt av grunnen til at mange produsenter rømmer fra dette segmentet, og det hjelper jo ikke akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (32 minutter siden):

Problemet er nok verre enn som så. Rigktignok begynner det norske ladenettverket å bli bra, men det er ikke spesiellt vanskelig å kopiere for andre land, dersom de ønsker det. Problemet med å sammenligne norge mer resten av europa er todelt. For det første har vi muligheter for hjemmelading som ingen andre har, og som de heller ikke kan skaffe seg, for det andre er en bil til 4-500k en relativt rimelig bil i Norge. I mange andre land er det svindyrt. Se feks på Europas mest solgte bil, Peugeot 208. I UK koster billigste utgave £17000. Billigste elutgave koster 29000. Det er et enormt gap. Elbilprisene vil sakte men sikkert gå ned, men det har oppstått et problem i at færre og færre produsenter er interessert i billigsegmentet. Problemet med ladeinfrastruktur er imidlertid et mye større problem i et europa der enebolig kun er en drøm for de fleste.

Er det kun Norge som kan lade hjemme?😂

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilane som har fått 100-150k avslag er stort sett lagerbilar dei vil få ut. Du får stort sett ikkje det ved bestilling av nye bilar.

Eg veit ikkje med Europa, men her oppe er det medt premiumsegmentet som har gått kraftig ned. Model Y pøser dei ut om dagen. ID.7 blir ikkje akkurat ein billeg bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper dette er litt "skremselspropaganda" fra Volkswagen da de egentlig ikke har så lyst å lage elbiler. Dette er nok først og fremst en del av lobbyvirksomheten for å prøve å få EU og andre land som har vedtatt salgsstopp av biler med forbrenningsmotor til å endre mening.

Elbil-toget har kommet alt for langt til at det går an å stoppe det nå. De som ikke hiver seg på eller som sakker akterut nå, er de bilprodusentene som ikke lenger eksisterer om ti år. Kanskje er VW en av dem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Er det kun Norge som kan lade hjemme?😂

 

Skrv jeg det? Det jeg skrev var at få land i Europa har samme mulighet for hjemmelading som man har i Norge (og norden), og de har også få muligheter til å skaffe hjemmelading. Bare i hovedstedene, London, Paris, Madrid og Milano bor det ca 30 millioner mennesker. Forsvinnende få av de som bor der har mulighet for hjemmelading.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Skrv jeg det? Det jeg skrev var at få land i Europa har samme mulighet for hjemmelading som man har i Norge (og norden), og de har også få muligheter til å skaffe hjemmelading. Bare i hovedstedene, London, Paris, Madrid og Milano bor det ca 30 millioner mennesker. Forsvinnende få av de som bor der har mulighet for hjemmelading.

 

Det er da bare å montere ladere i garasjer eller langs veien. Hjemmelading må ikke foregå montert på et hus. Mange i Norge som bor i leiligheter og lader i garasjen. Rart å påstå det er et problem. 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 minutter siden):

Det er da bare å montere ladere i garasjer eller langs veien. Hjemmelading må ikke foregå montert på et hus. Mange i Norge som bor i leiligheter og lader i garasjen. Rart å påstå det er et problem. 

Hehe, eller la dem spise kaker...Tror du folk nedover i Eurpa bor i typiske "norske" leiligheter med garasjeanlegg? De bor enten i gigantiske leilighetskompleks med store parkeringsområder eller i byleiligheter med gateparkering. Selv de som bor i hus i byene har gjerne gateparkering. Selvfølgelig er det folk som bor ute på bondelandet nedover i Europa også, enten i enebolig eller mindre leilighetsbygg, men ikke mange nok til at man enkelt kan få til en omstilling til elbil. At mange ikke eier boligene de bor i gjør ikke saken lettere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Joda, prisene har stupt, men er disse prisene bærekraftige? Uansett vil det jo få en del folk over på el, men det vil ikke være i nærheten av å monne da biler til 350k + er utopi for mange europeere. Og selv om en typisk bensinsmåbil koster rund 18-20k euro, så er det ikke garantert at det blir en kjempesuksess selv om man klarer å lage en konkuransekraftig elbil til den prisen. Bilproduksjon har hatt en enorm kostnadsøkning de siste årene og det er ikke mange år siden man fikk en 208 type bil for 10k euro, så selv en innstegsmodel til 18-20k fremstår for mange som veldig dyrt. Det er litt av grunnen til at mange produsenter rømmer fra dette segmentet, og det hjelper jo ikke akkurat.

Med insentiver så er en Model 3 under $30.000 i USA. De har sagt at de kommer med en bil som det koster 40% mindre å produsere innen 1-2 år. Nå er jo ikke alltid tidslinjene til Tesla helt til å stole på, men hvis ikke de gjør det så kan du banne på at Kina gjør det.

Norge er ikke de eneste som har strømstøtte. Eller de eneste som har dyr bensin / diesel.

Når det kommer en elbil på størrelse med 208 som går 400km og koster 23.000 EUR før subsidier. da tror jeg det kan skje fort

Europa må få i gang atomkraftverkprogram fort som svint for at det skal nytte kanskje? Jeg kan ikke nok om kapasiteten i det europeiske strømnettet

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Med insentiver så er en Model 3 under $30.000 i USA.

Norge er ikke de eneste som har strømstøtte. Eller de eneste som har dyr bensin / diesel.

Men ja, Europa må få i gang atomkraftverkprogram fort som svint for at det skal nytte kanskje. 

Joda, men insentiver kan man neppe basere fremtiden på. Startpris fra fabrikk, uten insentiv, men også uten moms eller andre avgifter er over $40000. Til sammenligning koster en Honda Accord $27000. Selv om også fossilbiler har steget kraftig i pris de siste årene, fremstår elbil fremdeles som et dyrt alternativ i de fleste land utenom Norge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...