Gå til innhold

AMD Ryzen 5 7535HS vs Intel Core i7 12700H

Anbefalte innlegg

Heisann. Skal ha ny laptop til litt casual gaming. Det står mellom to ASUS TUF med ellers identiske specs (16GB RAM, RTX4060), men der den ene er utstyrt med Ryzen 5 7535HS og den andre med Core i7 12700H. Sistnevnte ligger 500kr høyere i pris.

Jeg gamer primært ArmA3, Fallout-serien, Skyrim moddet og GTA-serien. Red Dead Redemption 2 står får tur. Kommer nok til å hoppe på Starfield når det kommer. Men det går med andre ord mest i eldre spill.

Så kort oppsummert: Er det noen poeng å legge 500kr ekstra i Intel-maskina?

Edit: Ble AMD-maskina.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror nok det var et greit nok valg. Prosessoren er jo nyere og trekker mindre strøm.

Noe som trekker Intel opp er at den kan steppe mer ned på klokkefrekvens om du bruker maskinen lett samtidig som den gir bedre ytelse når den får brukt alle kjernene sine. I praksis har jeg funnet ut at det neppe utgjør så mye i de fleste spill, fordi de rett og slett ikke utnytter mange kjerner så bra. Bedre med færre og raskere kjerner slik som på Ryzen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den drar i hvert fall alle overnevnte spill på full grafikk, inkl. ArmA3 med max view-range, som går for å være ganske krevende på CPU. Ytelsesmessig er det i hvert fall ikke noe jeg har å trekke for på maskina.

Skal jeg kicke på noe, var det at denne samkjøringen mellom innebygd GPU på prosessoren og Geforce-kortet har hikket litt. Det fungerer stort sett veldig bra, men ved et tilfelle førte en driveroppdatering til at maskina ikke klarte å bytte mellom GPU'ene lengre. Var dog relativt enkelt å løse ved å legge inn både Geforce- og AMD-driverne på nytt.

Sånn generelt, synes jeg også den ene ventilasjonsslotten på høyre side kunne vært plassert annerledes, fordi det fort kan bli litt vel varmt på hånda som styrer musa. Det virker også som om Armory crate-programmet sliter med å overstyre Windows sine batteriinnstillinger. Men ellers er det lite å plukke på og mange gode løsninger også, bla. er tastaturet av de bedre jeg har prøvd på en laptop og har mange dedikerte knapper til nyttige funksjoner. Det var også veldig enkelt å få satt inn en ekstra SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...