fa2001 Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 Før brukte jeg Telia-boks i bromodus og Asus-ruter, og IPv6 fungerte fint. Fikk unike public IPv6-adresser på alle maskiner koblet til lokalnettet. Jeg har byttet ut Asus pga noen problemer, og vil bruke pfSense. Altså pfSense som ruter og Telia-boks som kabelmodem. Med pfSense så får jeg ikke IPv6-prefix via DHCP6. Er det noen som vet korrekte innstillinger for Telia, og/eller får brukt DHCP6-PD på noe som ikke er Telia-boksen? Jeg har prøvd forskjellige Prefix size og andre valg i pfSense. Får aldri noe svar fra Telias server. Nå har jeg bruktbare pfSense i en måned (med bare IPv4) i håp om at en eventuell DHCP-lease tilhørende Asus skulle gå ut, men det fungerer altså ikke. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 5. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) Det skal sies at jeg prøvde med Asus igjen nå uten hell. Tror jeg er tom for IPv4-adresser i hvert fall. Jeg har brukt opp 2 stk IPv4-adresser på VMer og en på pfSense, og Telia begrenser det til 3 (public) adresser. Slår av en VM og venter 2 dager, så tester jeg med Asus igjen om den får IPv4 og IPv6 adresse. Endret 5. juli 2023 av fa2001 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 Endre fra 60 til 56, Telia gir ut 56 på DHCPv6PD Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 5. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2023 Takk, det hjelper veldig å vite at det er 56! Har prøvd alle mulighetene og det gikk ikke med en gang, skal si fra hvis det løser seg. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 https://eyenetworks.no/pfsense-ipv6-telia/ Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 6. juli 2023 Del Skrevet 6. juli 2023 da jeg hadde telia tom februar i år på Unifi var telia på /56. jeg delte dette opp i vært sitt /64 per vlan men det kommer i andre rekke, Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 23. september 2023 Forfatter Del Skrevet 23. september 2023 For å avslutte denne: Jeg ventet månedsvis men fikk aldri IPv6 på Asus igjen heller. Etter hver fikk jeg IPv4-adresse. Grunnen er at jeg har byttet modem sinden dette fungerte på Asus. Jeg spurte Telia på chat og de sa at mitt nåværende modem ikke støtter IPv6. Ok. Lenke til kommentar
kUaMooMoo Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar 17 hours ago, MartinsenGM said: Hva slags modem har du? Tipper det var bytte fra Inteno modem til Telia sitt F1 modem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå