Gå til innhold

Slaktet Model S Plaid. Nå har pipen fått en annen låt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så for bare 200.000,- ekstra får man en bil som er stabil i svinger og over humper, som ikke føles tung og som ikke har bremser som er "som smør", og som har gode seter?

Hvis noen skal unnskylde noe burde det vel være Tesla som ikke klarte å få til dette i S Plaid uten Track Package?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Så for bare 200.000,- ekstra får man en bil som er stabil i svinger og over humper, som ikke føles tung og som ikke har bremser som er "som smør", og som har gode seter?

Hvis noen skal unnskylde noe burde det vel være Tesla som ikke klarte å få til dette i S Plaid uten Track Package?

Nå er jo dette ubrukelig for de aller fleste, så det er jo fint å kunne velge det bort å spare noen kroner for folk flest. Er vell likt hos konkurrentene? Oppgradere bremser og hjul?

Setene er forøvrig like.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Husker den gangen du fikk en Model S til under 400 000 kroner. Nå starter den over én million. Og til den prisen er det ganske mange biler jeg heller vil ha enn en Tesla.

Nå fikk en jo en helt annen bil for 400 000 da, også har vi jo hatt en god del inflasjon. Har selv eid noen 70/75D tidligere, til rundt 700+. Det var noe helt annet enn det en får i dag. Både ift krefter og rekkevidde, for ikke å snakke om det oppdaterte interiøret ift det gamle.

Men det er dyrt, og masse annet å velge i mellom i dag. Ingen tvil om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

Husker den gangen du fikk en Model S til under 400 000 kroner. Nå starter den over én million. Og til den prisen er det ganske mange biler jeg heller vil ha enn en Tesla.

Hva ville du valgt isteden for Tesla?

Har inntrykk av at konkurrentene fort er veldig mye dyrere? Men prisen har kanskje ikke så mye å si i 1 mill. + prisklassen. (klarer ikke helt å se det for meg, for det er dobbelt av hva jeg har råd til, så klarer ikke sette meg inn i hvordan man forholder seg til pris i det segmentet.)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Hva ville du valgt isteden for Tesla?

Har inntrykk av at konkurrentene fort er veldig mye dyrere? Men prisen har kanskje ikke så mye å si i 1 mill. + prisklassen. (klarer ikke helt å se det for meg, for det er dobbelt av hva jeg har råd til, så klarer ikke sette meg inn i hvordan man forholder seg til pris i det segmentet.)

Skulle jeg brukt rundt én mill på en sedan, hadde det heller blitt Porsche Taycan, BMW, eller Mercedes. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Skulle jeg brukt rundt én mill på en sedan, hadde det heller blitt Porsche Taycan, BMW, eller Mercedes. 

Da hadde du ofret farten og brukt mer penger, som virker å være argumentet - du får en familiebil som går ekstremt fort selv på bane for 1 mill. Det er ikke akkurat toppmodellen man får heller, om man velger f.eks en ny Taycan.

Praktisk er den også. For meg ser den gammel ut nå (men liker designet), og den er heller ikke spesielt interessant utover de sjuke kjøreegenskapene og farta.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (20 minutter siden):

Da hadde du ofret farten og brukt mer penger, som virker å være argumentet - du får en familiebil som går ekstremt fort selv på bane for 1 mill. Det er ikke akkurat toppmodellen man får heller, om man velger f.eks en ny Taycan.

Praktisk er den også. For meg ser den gammel ut nå (men liker designet), og den er heller ikke spesielt interessant utover de sjuke kjøreegenskapene og farta.

Men for de summene så forventer man egentlig noe kulere enn det Tesla leverer. Jeg har ikke kjørt en Taycan, men jeg har sittet på og selv der merker man hvor mye bedre den føles ut. Kjørefølelsen skal visst være mye bedre. Og så ser den jo mye råere ut. Jeg liker Tesla godt, men med det de leverer så passer de best i summen under 600k. Synes jeg da. Har ikke kjørt de absolutt nyeste S og X, men har prøvekjørt noen som fra rundt 3-4 år tilbake.

Når du bruker 1+ mill så har du lyst på noe som ikke har familiebil som førsteinntrykk.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Hvordan kan rekorden godkjennes da? Jeg trodde alt på bilen måtte være lovlig på vei. Mulig at det opereres med flere rekorder.

Litt forvirret rundt det hele selv, det jobbes vistnok med å få goodyear dekkene godkjente på vei i Europa på lik linje med at de er godkjente i statene, så muligens det faktoreres inn. Det er uansett godkjent eller ikke, ikke noe du vil bruke på veien da de er komplett ubrukelige med det minste antydning av våt veibane.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Men for de summene så forventer man egentlig noe kulere enn det Tesla leverer. Jeg har ikke kjørt en Taycan, men jeg har sittet på og selv der merker man hvor mye bedre den føles ut. Kjørefølelsen skal visst være mye bedre. Og så ser den jo mye råere ut. Jeg liker Tesla godt, men med det de leverer så passer de best i summen under 600k. Synes jeg da. Har ikke kjørt de absolutt nyeste S og X, men har prøvekjørt noen som fra rundt 3-4 år tilbake.

Når du bruker 1+ mill så har du lyst på noe som ikke har familiebil som førsteinntrykk.

Jeg er enig med deg, for meg appelerer den ikke - men ingen andre biler i salg er så raske. Jeg har kjørt både S og Taycan forøvrig, men ikke de raskeste versjonene. Kvalitetsfølelse, materialer og design er en ren walk-over.

Men, Om det er utrolig viktig for kjøpermed en sinnsykt rask bil (sub 3sek) så er ikke Taycan aktuell i den prisklassen, da må du ut med 2 millioner.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (28 minutter siden):

Jeg er enig med deg, for meg appelerer den ikke - men ingen andre biler i salg er så raske. Jeg har kjørt både S og Taycan forøvrig, men ikke de raskeste versjonene. Kvalitetsfølelse, materialer og design er en ren walk-over.

Men, Om det er utrolig viktig for kjøpermed en sinnsykt rask bil (sub 3sek) så er ikke Taycan aktuell i den prisklassen, da må du ut med 2 millioner.

Skal dog sies at interiøret i plaid/ny S er langt bedre enn de eldre versjonene. Men fortsatt milevis i fra Tyskerne på mange områder, men det er iallefall hakket bedre. Det er iallefall min opplevelse etter 3 stykk. 2 med det gamle med noen få forskjeller som next gen seter etc.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 timer siden):

Hva ville du valgt isteden for Tesla?

Tja, hva med å velge en av bilene man finner et eller annet sted mellom 1. plass og 125. plass på listen som beskrives her ? (sitat):
"Tesla får stryk. Tesla Model S har like mange «betydelige feil» som billigbilen Dacia og havner tredje sist av totalt 128 biler som er testet. I den store, tyske TÜV-rapporten for 2022, som tar for seg feil på biler som er inne til EU-kontroll, har for første gang fire elektriske biler blitt vurdert. Tesla Model S er en av bilene og resultatet er oppsiktsvekkende dårlig. Av de 128 modellene som er med i klassen for to-tre år gamle biler, havner Model S på plass nummer 126.....De to vanligste årsakene til at Model S stryker på testen, er feil og slitasje på hjuloppheng"
 

I mer detalj: TÜV rapporterte i fjor sine uavhengige funn av tekniske feil på 9.6 millioner biler av 128 modeller som var opptil 3 år gamle av både elbiler og fossil-biler.
Det som var spesielt denne gangen var at for første gang var el-biler inkludert i TÜVs undersøkelse siden TÜV mener at en bilmodell må ha et visst antall år på veiene, og at et visst antall av modellen bør være undersøkt, før man kan konkludere noe om feilraten til den modellen.
Tesla S kom på siste plass blant el-bilene med dobbelt så mange feil som elbil-verstingen Renault Zoe, og Tesla S viste seg også å være omtrent like dårlig som den fossile notoriske jumbo-verstingen Dacia Duster.
Rapporten forteller videre at mer en 10% av alle Tesla model S ikke besto sin aller første EU-kontroll.

Det aller morsomste her er at når Tesla-eierne sjøl får rapportere, så er de stort sett enige med TüV, (sitat):
"Publisert 08/03 2022. Over 48.000 britiske bileiere har svart på undersøkelsen til forbrukerorganisasjonen Which?....Kia er forøvrig merket som samlet sett kommer best ut. I den andre enden av skalaen finner vi Tesla med flest feil.....Selv om Tesla kommer dårlig ut i den britiske undersøkelsen, er merket en suveren nummer én på salgstoppen blant elbilprodusentene, også i Storbritannia"

.....og som kjent i Norge også.
Ja verden vil sannelig bedras.

Men leser man debatten her inne, så får man inntrykk av at folk innbiller seg at alle biler er ekvivalente mht byggekvalitet, og det eneste som skiller bilene er ratioen akselerasjon/pris.
Men sånn er den virkelige verden ikke.
Når folk kjøper seg bil, så har de som regel den bilen noen år, og akselerasjon/pris forteller ikke en 
fjært om problemene som oppstår i løpet av disse årene.
Og det er nettopp problemene som oppstår etter kjøpsøyeblikket som skiller bilene og forteller om byggekvaliteten.
Heldigvis har vi uavhengig statistikk fra EU-kontroller som det ikke nytter å bortforklare, og som kan fortelle oss om akkurat det der med byggekvalitet, og der kommer Tesla pokker så dårlig ut, punktum.
Det er i hvertfall det jeg hovedsaklig bryr meg om når jeg står ovenfor et bilkjøp.
Det er selfølgelig mye mulig at folk synes det er attraktivt å ha bilen på verksted i store andeler av eiertiden og prioriterer å sponse verksted-eierne, så det skal ikke jeg legge meg borti eller kritisere, for smaken er som baken, men det er ikke det jeg prioriterer.
Jeg vil ha kvalitet for pengene.
Så kan resten av røkla fortsette sin premature krangel så mye de vil om hvor kjapp akselerasjon man får for pengene.

Men fenomenet rundt Tesla er ikke unikt, for der finnes mange andre historiske eksempler på at noe som det selges mye av egentlig suger balle og ikke kan forsvares ut fra et fornuftig synspunkt, som eksempelvis sigarettrøyking til alle tider, ask-avkok og platåsko på 70-tallet, cowboy-boots på 80-tallet, solhattpreparater på 90-tallet, seilersko brukt av hjerneløs ungdom midt på kaldeste vinteren som man kan observere nå for tiden, Windows-Vista og Windows 8, telefoner fra Nokia på midten av 2000-tallet, etc, bare for å nevne det jeg kom på i farta.

Endret av RadonReady
la til ekstra info
Lenke til kommentar

Mange ville nok ofret noen hestekrefter i bytte mot en bedre sammensatt bil. 
Sannsynligvis ville det økt salget mot den mer krevende kundegruppen. 

Man ser helt tydelig at bilen ikke er i stand til å håndtere kreftene så selv en god sjåfør vil aldri kunne utnytte potensialet i hestekreftene som bilen har. 
Man kan spørre seg selv hvorfor bilen ikke kommer med oppgraderingen som standard.. 

Plaid koster nå det samme som en Long Range på finn.. 

Endret av Marzo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, RadonReady said:

Tja, hva med å velge en av bilene man finner et eller annet sted mellom 1. plass og 125. plass på listen som beskrives her ? (sitat):
"Tesla får stryk. Tesla Model S har like mange «betydelige feil» som billigbilen Dacia og havner tredje sist av totalt 128 biler som er testet. I den store, tyske TÜV-rapporten for 2022, som tar for seg feil på biler som er inne til EU-kontroll, har for første gang fire elektriske biler blitt vurdert. Tesla Model S er en av bilene og resultatet er oppsiktsvekkende dårlig. Av de 128 modellene som er med i klassen for to-tre år gamle biler, havner Model S på plass nummer 126.....De to vanligste årsakene til at Model S stryker på testen, er feil og slitasje på hjuloppheng"

Leser man debatten her inne, så får man inntrykk av at folk innbiller seg at alle biler er ekvivalente mht byggekvalitet, og det eneste som skiller bilene er ratioen akselerasjon/pris.
Men sånn er den virkelige verden ikke.
Når folk kjøper seg bil, så har de som regel den bilen noen år, og akselerasjon/pris forteller ikke en 
fjært om problemene som oppstår i løpet av disse årene.
Og det er nettopp problemene som oppstår etter kjøpsøyeblikket som skiller bilene og forteller om byggekvaliteten.
Heldigvis har vi uavhengig statistikk fra EU-kontroller som det ikke nytter å bortforklare, og som kan fortelle oss om akkurat det der med byggekvalitet, og der kommer Tesla pokker så dårlig ut, punktum.
Det er i hvertfall det jeg hovedsaklig bryr meg om når jeg står ovenfor et bilkjøp.
Det er selfølgelig mye mulig at folk synes det er attraktivt å ha bilen på verksted i store andeler av eiertiden og prioriterer det, så det skal ikke jeg legge meg borti eller kritisere, for smaken er som baken, men det er ikke det jeg prioriterer.
Jeg vil ha kvalitet for pengene.
Så kan resten av røkla fortsette sin premature krangel så mye de vil om hvor kjapp akselerasjon man får for pengene.

Jeg er på 5. året med Tesla eierskap, og på det 28. året med bileierskap generelt.

Så jeg føler jeg har veldig god innsikt i det du beskriver. 

Spørsmålet mitt var oppriktig, hvilke biler er det forskjellige mennesker anser som konkurrenter til Model S, Evnt hvorfor er ikke Model S en konkurrent til disse?

Dette vil naturlig nok være forskjellig utifra behov/livssituasjon og, i mitt hode: pris.

Jeg anser følgende el biler som konkurrenter til Model S/X, men de er tildels betydelig dyrere. Men det kan være at 200.000 fra eller til spiller mindre rolle i dette segmentet, som jo også var en del av spørsmålet mitt, og det jeg var nysgjerrig på

Mercedes EQE
Mercedes EQS

BMW iX
BMW i7
BMW i5 stv. 

Ditt poeng med at man er redd for et ungt bilmerke er absolutt noe jeg kjenner igjen, og skjønner hvorfor man ikke anser Model S som et valg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...