Gå til innhold

Reise med lite bagasje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å ta lokaltog mellom storbyene i Tyskland med 49-euro-billetten. Du møter bare opp på togstasjonen, forteller hvor du vil reise - og de printer ut et "reiseskjema" med alle togene, bytter og ymse du tar. Men belag deg på mye krøll. DB er ikke akkurat det best pålitelige selskapet. 

I fjor gjorde jeg dette da 49-euro-billetten kostet 9 euro. Da kjæresten studerer i Tyskland, og jeg har vært mye der. Reisetiden blir også vesentlig lengre med lokaltog. Og 4-5-6 bytter er heller ikke uvanlig. Opplevde også buss for tog et par ganger, og litt dårlig informasjon på stasjonene da få tyskere snakker bra engelsk. Du kan heller ikke forhåndsbestille billetter på disse lokaltogene. Det er bare å hoppe på, og håpe på det beste. 😜 

Uansett er 49-euro billetten attraktiv å ha. Siden den også er gyldig på alle lokale busser, metrolinjer og lignende som jeg nevnte tidligere. Så det skal ikke så veldig mye til å spare inn kostnaden. 

Personlig foretrekker jeg Flixbus i Tyskland.

Et hot tips er å bestille Flixbus fra den tyrkiske siden til Flixbus. Pga den latterlig lave valutakursen til Tyrkia, er ikke prisene justert deretter opp mot euro - og du betaler derfor ca halve prisen mot Flixbus sin tyske/norske side. Setereservasjon er også gratis på den tyrkiske flixbus-siden. 

robertaas skrev (1 minutt siden):

Hrad Devin kan sees fra båten mellom Wien og Bratislava.

Det blir litt som å kjøre forbi et museum. Området rundt Devin er også et flott område å betrakte fra land, med mange flotte serverdigheter. 

Et bonustips for Bratislava..... 
Ta en tur ned i kjelleren her: Obchodná 530/52, 811 06 Staré Mesto, Slovakia
Se deg litt rundt, og du vil finne en artig liten norsk sak på en av hodene. :)

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (10 timer siden):

Du trenger i grunn ikke mer enn 2-3 skift + en skalljakke.

Jeg planla ved backpacking å ha skikkelig overnatting hvor jeg kunne vaske klær på rommet minst hver 3. dag. Da holdt det å ha med 3 skift. Å sitte vakt i flere timer ved vaskeautomat var noe jeg ikke prioriterte.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 minutt siden):

Jeg planla ved backpacking å ha skikkelig overnatting hvor jeg kunne vaske klær på rommet minst hver 3. dag. Da holdt det å ha med 3 skift. Å sitte vakt i flere timer ved vaskeautomat var noe jeg ikke prioriterte.

Vaskeautomatene pleier å ta ca 20 minutter. Med tørk, ca 40 totalt. Det kan faktisk være et deilig avbrekk. Kjøpe noe å drikke, finne et vaskesjappe, sitte der å kjøle seg ned, surfe litt på wifi'n (siden de fleste slike plasser har gratis wifi) og ta et lite avbrekk. Jeg syns faktisk det er litt koselig å sitte på slike vaskehaller å vente. 

Personlig vasket jeg stort sett bare ting for hånd i vasken der jeg bodde. De fleste vandrehjem/hostels tilbyr også vaskemaskin mot noen få euro... Ofte når jeg gjorde klar en vask, ble vi et lite spleiselag på vaskinga - slik at totalkostnaden ble kraftig redusert. Men nå som jeg nærmer meg 40 år, er nok ikke det så aktuelt lengre. 😜 Jo desto høyere alder, jo desto høyre krav til standard får man merker jeg. 🙃

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (12 minutter siden):

Uansett er 49-euro billetten attraktiv å ha. Siden den også er gyldig på alle lokale busser, metrolinjer og lignende som jeg nevnte tidligere. Så det skal ikke så veldig mye til å spare inn kostnaden.

Er ikke helt overbevist. Man skal oppholde seg og reise mye lokalt for å regne det inn. Det er de lange transportetappene som koster og der passer ikke billeten. Jeg klarte ikke regne det inn med et par helgeturer, men andre klarer det kanskje.

Milhouse85 skrev (17 minutter siden):

Det blir litt som å kjøre forbi et museum. Området rundt Devin er også et flott område å betrakte fra land, med mange flotte serverdigheter.

Det var ment som en bonus å se det fra båten og ikke en erstatning.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 4.7.2023 den 22.35):

Så lenge du skal fly i Europa i sommer så pass på å ikke ha innsjekket bagasje men klare deg med det du får med inn. Kommer til å bli kaos og treghet i håndtering av bagasje i sommer også.

Denne turen er ikke før midten av September, og uansett så er planen og reise kun med sekk.
En av grunnene til at jeg tar ferien senere, slippe mas og kaos + varme selvsagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...