Gå til innhold

Kan man kjøre en 1300 W vannpumpe på et bilbatteri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (53 minutter siden):

Denne skulle faktisk fungere. Hvis vannet fra denne kjøres inn i bunnen av en lukket tank, dvs man har både inntak og uttak i bunnen, så skulle man både få trykksatt og bygd opp vennivået samtidig. Ved å bruke en ekstern stor lukket tank, så øker man rett og slett lagringskapasiteten til denne pumpen. Det vi si at man bør kunne trykksette og fylle på med vann i "reservoartanken", før man starter vaskemaskinen. Trykkregulering ved hjelp av pressostat er allerede bygd inn i denne pumpen, og da er det jo bare "å henge på" litt ekstra lagringskapasitet.

Med denne punpen så har man kanskje 2 valg. Man kan pumpe opp i en tank som ligger 10 meter oppe i terenget. Da har man 1 bar overtrykk. Eller man kan pumpe inn i bunnen av en lukket tank og få trykksatt på den måten. Da får man en trykkoppbygging som vil kunne være noe mer variabel og unøyaktig i forhold til for eksempel 10 m fallhøyde, som kanskje ville være "snillest" mot vaskemaskinen.

Så tanken ville ikke trenge høyde? Denne pumpen ville pumpe inn vann og trykk samtidig og trykket lagrer seg i tanken?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, TheodorBjork said:

Så tanken ville ikke trenge høyde? Denne pumpen ville pumpe inn vann og trykk samtidig og trykket lagrer seg i tanken?

Nei, den må jo ikke nødvendigvis ha noen høyde. Når man pumper vann inn i en tett tank så bygger man jo opp lufttrykk over vannspeiltet, og det samlede trykket i tanken blir summen av lufttrykk og trykk som følge av nivå. Den "dårlige siden" ved en slik løsning, det er at man får et trykk som ikke er konstant, det vil variere med fyllingsgraden av tanken. "Enklest design" må vel bli å ha både innløp og utløp i undersiden av tanken, og så må jo alt sammen være "tett nok". Man bør vel også passe på at ikke trykkpumpen leverer "trykk på et farlig nivå". 

Trykksatt tank er jo en løsning, men det kan vel tenkes at det vi være en bedre og sikrere løsning å for ekseplel ha en tank 10 m i høyden, hvis det er mulig. (Men det kan vel sikkert også være litt farlig, hvis man for eksempel får et tonn eller et par hundre kilo med vann i hodet.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Nei, den må jo ikke nødvendigvis ha noen høyde. Når man pumper vann inn i en tett tank så bygger man jo opp lufttrykk over vannspeiltet, og det samlede trykket i tanken blir summen av lufttrykk og trykk som følge av nivå. Den "dårlige siden" ved en slik løsning, det er at man får et trykk som ikke er konstant, det vil variere med fyllingsgraden av tanken. "Ennklest design" må vel bli å ha både innløp og utløp i undersiden av tanken, og så må jo alt sammen være "tett nok". Man bør vel også passe på at ikke trykkpumpen leverer "trykk på et farlig nivå". 

Hvor tett det er vet jeg ikke. En slik tank er jo vanntett (væsketett) men om den er helt luftett er vel usikkert? Og jeg vil ikke ende opp med å farlig trykk heller.
Hvorfor vil trykke øke med inntak og uttak på undersiden?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, TheodorBjork said:

Hvorfor vil trykke øke med inntak og uttak på undersiden?

Når du fyller på med vann slik at den innestengte luftmengdens volum for eksempel halveres så vil jo trykket i den innestengte luftmengden øke tilsvarende. Tenk deg en sykkelpumpe og at stemplet i pumpa tilsvarer vannspeilet. Når vannspeilet eller stemplet går opp, slik at volumet blir mindre, da øker trykket og vise versa. Derfor så blir det heller ikke noe konstant trykk, men et trykk som varierer med hvor stemplet eller vannspeilet står. Spørs om ikke tanken i den innkjøpte pumpen fungerer på noenlunde samme måte, slik at det egentlig bare er snakk om å gjenta det samme prinsippet en gang til, med større tank og større volum.

Her er jo noe av det samme prinsippet med membran, men det bør jo også virke på noenlunde samme måte uten membran:

https://www.hadeland-pumpeservice.no/products/industri-10bar-18-liter

Det vil jo være den innestengte luftmengden som bygger opp trykket.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bruke et system basert på lufttrykk med mindre du bruker et profesjonelt/kommersielt tanksystem til formålet. Ettersom du ikke kan fylle på vann mens vaskemaskinen går må tanken inneholde hele vannmengden (antatt 100 l) pluss flere ganger det samme volum i luft for å opprettholde brukbar trykk til slutten. Det meste kan du regne ut med formelen P x V = konstant.

  • Lekkasjer (luft) i toppen kan gjøre at puten blir mindre og trykket etterhvert minker raskere
  • trykkfasthet (=sikkerhet) - en firkantet tank som du har liggende holder garantert ikke - heller ikke for et sluttrykk på bare 0.5 bar

N

Lenke til kommentar
21 minutes ago, trikola said:

Jeg ville ikke bruke et system basert på lufttrykk med mindre du bruker et profesjonelt/kommersielt tanksystem til formålet. Ettersom du ikke kan fylle på vann mens vaskemaskinen går må tanken inneholde hele vannmengden (antatt 100 l) pluss flere ganger det samme volum i luft for å opprettholde brukbar trykk til slutten. Det meste kan du regne ut med formelen P x V = konstant.

  • Lekkasjer (luft) i toppen kan gjøre at puten blir mindre og trykket etterhvert minker raskere
  • trykkfasthet (=sikkerhet) - en firkantet tank som du har liggende holder garantert ikke - heller ikke for et sluttrykk på bare 0.5 bar

N

Sier meg enig i de vurderingene. Det er grunn til å tro at bruk av prinsippet med trykktank kan medføre noen problemer. På den annen side så skulle det jo kanskje ikke medføre de store problemer å prøve det ut. Ser også for meg problemstiling med mulig lekasje og firkantet tank, som ikke er spesielt laget for å tåle trykk, den vil ikke tåle særlig mye. (Men "plasttank med stålbur", den tåler vel litt.)

Har jo aldri prøvd, men skulle jo tro at det gikk an å få et "trykksatt brukbart volum" på for eskempel 10% av tankens kapasitet, 100 liter. Skulle nesten tro det? Man måtte jo eventuelt prøve seg fram.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
8 minutes ago, arne22 said:

Men "plasttank med stålbur", den tåler vel litt.

Nei, også den - samt stålbur - vil prøve å bli til en kule. Og før det skjer revner den et eller annet sted.

Og om du til slutt etter forbruk av 100 l fortsatt vil ha 0.5 bar må du begynne med høyere trykk. Jo høyere jo mindre tanken er.

Fasit: kjøp en ordentlig trykktank eller bruk høydetrikset eller "båtpumpe".

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det finnes forresten små trykktanker til bare 2-3 kr pr stykk som brukes av gjør-det-selvere til enkelte anvendelser: 1.5-liters-PET-brusflasker tåler ganske mye innvendig trykk og koster bare panten.

Har en sånn til trykkutjevning i min båt. Koster bare 3 kroner å bytte tanken hver sesong - eller koster egentlig bare byttejobben. Panten kan du jo få igjen etter ett års bruk

Lenke til kommentar
13 minutes ago, trikola said:

Nei, også den - samt stålbur - vil prøve å bli til en kule. Og før det skjer revner den et eller annet sted.

Ja, det kan skje, og det er akkurat det som krever litt utpøving. Men i vanlige vannrør og for eksempel i varmtvannsberedere så har man jo høyere trykk enn dette. Ville trodd at plasttanken med stålbur faktisk holder, men det blir jo foreløpig med troen. Det er ikke noe som kan garanteres. Det måtte prøves ut med litt forsiktighet.

Når forholdvis små trykk virker over store flater så blir jo dette fort til krefter på flere tonn. Men ved påfylling av vann, så vil man jo ha ganske god kontroll på om det er noe som begynner å "bule" å bli til en kule, eller gi etter. Vann er jo et lite komrimerbart medium.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvis du med "plasttank med stålbur" tenker på IBC-containere så tåler disse omtrent ingenting trykk. Vi bruker de på jobb for å fange opp skumming fra gjæringstanker. Selv med store, åpne hull i lokket bøyer de metallet og blåser seg opp mye. Og det ved trykk på < 1 bar.

79f81ef7d17335de5bbb0a92974471b8-image.jpg.1a58922e57170b29795087910d0568d0.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

vaskemaskin bruker ikke vanntrykket til å regulere mengde vann i syklusen, det er garantert en nivå føler som sender signal til kretskort, som bruker signalet til å styre ventilen for vann, som alltid er magnet ventil. en magnet ventil styres av strøm til spole, som da drar til seg en fjærbelastet aksling med magnetfeltet, akselen tettet ett lite pilot hull som slipper vann inn til ett membran som da slipper vannet igjennom, disse fjærene er ofte svakere en fjæra i en kulepenn.

Jeg hadde først prøv å ha slangen oppi ei bøtte som du setter oppå vaskemaskina, fyll slangen med vann først, det vil ta evigheter å få vannet inn i maskina i forhold til normale 6-7 bar, men har det noe å si?

Lenke til kommentar
PompelPilt skrev (1 time siden):

vaskemaskin bruker ikke vanntrykket til å regulere mengde vann i syklusen, det er garantert en nivå føler som sender signal til kretskort, som bruker signalet til å styre ventilen for vann, som alltid er magnet ventil. en magnet ventil styres av strøm til spole, som da drar til seg en fjærbelastet aksling med magnetfeltet, akselen tettet ett lite pilot hull som slipper vann inn til ett membran som da slipper vannet igjennom, disse fjærene er ofte svakere en fjæra i en kulepenn.

Jeg hadde først prøv å ha slangen oppi ei bøtte som du setter oppå vaskemaskina, fyll slangen med vann først, det vil ta evigheter å få vannet inn i maskina i forhold til normale 6-7 bar, men har det noe å si?

Så du mener vannet som går inn i maskinen ikke trenger trykk??

Lenke til kommentar
7 hours ago, sedsberg said:

Hvis du med "plasttank med stålbur" tenker på IBC-containere så tåler disse omtrent ingenting trykk. Vi bruker de på jobb for å fange opp skumming fra gjæringstanker.

Man må eventuelt ha en tank som tåler det trykket som eventuelt skal brukes.Har aldri testet en slik tank. En gammel varmtvannsbereder er jo ellers for eksempel laget for å tåle "vanlig vannstrykk".

1 hour ago, PompelPilt said:

vaskemaskin bruker ikke vanntrykket til å regulere mengde vann i syklusen, det er garantert en nivå føler som sender signal til kretskort, som bruker signalet til å styre ventilen for vann, som alltid er magnet ventil. en magnet ventil styres av strøm til spole, som da drar til seg en fjærbelastet aksling med magnetfeltet, akselen tettet ett lite pilot hull som slipper vann inn til ett membran som da slipper vannet igjennom, disse fjærene er ofte svakere en fjæra i en kulepenn.

Jeg hadde først prøv å ha slangen oppi ei bøtte som du setter oppå vaskemaskina, fyll slangen med vann først, det vil ta evigheter å få vannet inn i maskina i forhold til normale 6-7 bar, men har det noe å si?

Det kan godt tenkes at dette stemmer, men det er ikke sikkert. Hvis innstrømningen av vann i en eller flere sammenhenger styres av timere, da vil det ikke fungere. Styres det av nivåbrytere så kan det fungere.  Pådrag må vel så godt som alltid være magnetventl. Vanligvis så vil de fungere uten en stor trykkdiferans, men det er ikke 100% sikkert. Det må eventuelt prøves ut.

Man kan jo prøve ut prinsippet med en fødetank som befinner seg på et forholdvis lavt nivå over vaskemaskinen og se hvordan det går. Null trykk kan jo ikke fungere, men lavt trykk kan jo tenkes å fungere. Det er heller ikke umulig å kombinere metoder/forslag og ha bitte litt trykk på tanken.

Det man må være 100% sikker på det er at varmeelementet ikke kommer på uten vann i maskinen. Sannsynligvis s har maskinen automatikk som hindrer dette, men man bør vel følge med slik at man har en 100% sikkerhet i forhold til akurat det. (Overheting/brann)

Den aller enkleste løsningen: Det høres jo ut som at dette er en hytte med innlagt strøm. Vaskemaskinen kobles opp mot næmeste stikkontakt. Nyinnkjøpt pumpe kobles opp via skjøteledening til en kontakt som går på en annen sikringskurs. For best mulig sikkerhet, så bruker man 2.5 kvadrat skjøteledning. Regelverket innehlder krav/anbefalinger om at skjøteledninger bare skal brues "midlertidig".

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

 

Den aller enkleste løsningen: Det høres jo ut som at dette er en hytte med innlagt strøm. Vaskemaskinen kobles opp mot næmeste stikkontakt. Nyinnkjøpt pumpe kobles opp via skjøteledening til en kontakt som går på en annen sikringskurs. For best mulig sikkerhet, så bruker man 2.5 kvadrat skjøteledning. Regelverket innehlder krav/anbefalinger om at skjøteledninger bare skal brues "midlertidig".

I mitt tilfelle står vaskemaskinen i en sidebygning/anneks (som i motsetning til selve hytten ikke har innlagt vann.)

Min første tanke var å kjøre pumpen via skjøteledning fra selve hytten og vaskemaskinen fra stikkkontakt i annekset. Men jeg hadde gått ut ifra at dette uansett ville overbelaste hele systemet? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, TheodorBjork said:

Men jeg hadde gått ut ifra at dette uansett ville overbelaste hele systemet? 

Hvis du for eksempel hadde sendt et bilde av sikringsskapet, så skulle det være mulig å vurdere den saken.

Sannsynligvis så finnes det en hovedsikring på 32A eller noe slikt, og så kurssikringer på 10A eller 16A. Hvis de ruyker med pumpe og vaskemaskin, men kjører med bare vaskemaskin, så er det vel gjerne snakk om 10A sikringer.

Sannsynligvis så ville det ikke "overbelaste hele systemet" å koble opp mot to forskjellige sikringskurser. Hvis det dreier seg om en noenunde moderne installasjon, så skulle det uansett ikke skje noe mer enn at hovedsikringen eventuelt kobler ut. Med vaskemaskin + pumpe som (eneste) belastning, så er det jo lite trolig at det skjer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Hvis du for eksempel hadde sendt et bilde av sikringsskapet, så skulle det være mulig å vurdere den saken.

Sannsynligvis så finnes det en hovedsikring på 32A eller noe slikt, og så kurssikringer på 10A eller 16A. Hvis de ruyker med pumpe og vaskemaskin, men kjører med bare vaskemaskin, så er det vel gjerne snakk om 10A sikringer.

Sannsynligvis så ville det ikke "overbelaste hele systemet" å koble opp mot to forskjellige sikringskurser. Hvis det dreier seg om en noenunde moderne installasjon, så skulle det uansett ikke skje noe mer enn at hovedsikringen eventuelt kobler ut. Med vaskemaskin + pumpe som (eneste) belastning, så er det jo lite trolig at det skjer.

 

IMG_0134.jpeg

Lenke til kommentar

Bildet er tatt fra en slik vinkel at man ikke kan se dataene for den øverste raden med sikringer. Der ser det ut til å sitte et jordfeilvern og et overspenningsvern, så det må vel være der oppe at hovedsikringen er?

De to sikringene merket 9 og 10, som er av type C15, er det to kurssikringer som går ut til annekset.

Hvis det eventuelt er tilfellet, så bør det fungere helt fint å bruke de to kursene, en for vaskemaskin og en for pumpe, fra de to kursene i anekset. (HVis det er lagt opp slik.)

Det finnes kanskje også en kursfortegnelse?

Spørs hva som står på den sikringen som er merket "6"

Årstall for øvre rad ser ut til å være rundt år 2000, mens nedre rad er ettermontert etter 2010?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (12 timer siden):

I motsetning til? Aggregat?

Ja jeg lurer på om du har innlagt strøm på hytta. Hvis det er tilfelle så kan det være så enkelt som å bytte utløserkarakteristikk på sikringen til C- karakteristikk og eventuellt i tillegg starte uten belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...