Gå til innhold

NV40 og R420 i april

Anbefalte innlegg

Detaljer rundt disse er det nok ingen vanlige dødelige som vet enda. R380 blir etterfølgeren til 9600XT, og R370 erstatter low-end-kortene, 9200 og 9600SE.

Siden det er "ingen" som vet får jeg vel komme med noen gjettinger:

R370 blir sikkert en ny versjon av 9600SE med følgende endringer: 0,13 mikron prosess i stedet for 0,15 mikron. Dette gjør de billigere å produsere og de lettere å klokke opp, og det lager mindre varme. Dette er nettopp gjort med 9600XT i forhold til 9600 Pro med god suksess (ingen store forsinkelser). Men for at den ikke skal konkurrere med 9600XT så vil jeg tro de enten halverer minnebussen til 64-bit (slik som på 9600SE) eller disabler halvparten av pipelinene. (sansynligvis det førstnevnte) Den smale minnebussen veies sikkert delvis opp med litt kjappere minne. (= ser fint ut på papiret/specs) En slik chip forventer jeg vil yte minst 20% bedre enn Radeon 9600SE.

R380 er en litt hardere gjett siden 9600XT allerede har 0,13 mikron prosess, men jeg tror det kan være snakk om en R420 (0,13 mikron) med halvparten av pipelinene disablet (dvs 4 eller 8 pipeliner alt etter hvor mange R420 får), og en halvert minnebuss på 128bit i stedet for 256bit. En slik chip forventer jeg vil yte minst 25% bedre enn Radeon 9600XT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer også en overgang som gjør at du kan bruke AGP kort i PCI-Express sloten.

Det eneste jeg har hørt er at nVidia kommer med en AGP<-->PCI express bridge chip som gjør at dem kan utstyre dagens skjermkort med PCI express, men da uten fordelene med PCI express.

R370 blir sikkert en ny versjon av 9600SE med følgende endringer: 0,13 mikron prosess i stedet for 0,15 mikron. Dette gjør de billigere å produsere og de lettere å klokke opp, og det lager mindre varme. Dette er nettopp gjort med 9600XT i forhold til 9600 Pro med god suksess (ingen store forsinkelser). Men for at den ikke skal konkurrere med 9600XT så vil jeg tro de enten halverer minnebussen til 64-bit (slik som på 9600SE) eller disabler halvparten av pipelinene. (sansynligvis det førstnevnte) Den smale minnebussen veies sikkert delvis opp med litt kjappere minne. (= ser fint ut på papiret/specs) En slik chip forventer jeg vil yte minst 20% bedre enn Radeon 9600SE.

Både RV350 (R9600/SE/PRO) og RV360 (R9600XT) er 0,13m chiper.

R380 er en litt hardere gjett siden 9600XT allerede har 0,13 mikron prosess, men jeg tror det kan være snakk om en R420 (0,13 mikron) med halvparten av pipelinene disablet (dvs 4 eller 8 pipeliner alt etter hvor mange R420 får), og en halvert minnebuss på 128bit i stedet for 256bit. En slik chip forventer jeg vil yte minst 25% bedre enn Radeon 9600XT.

Det ville nok ha vært mye større forskjell enn det (sett av dem var klokket nogenlunde likt), men en R420 med halvparten av pipelinene disablet er forsatt en R420. Siden det er snakk om R3xx så er nok dette PS/VS2.0 chiper.

Jeg syns det er synd hvis dem har tenkt å gå i fra RV navnet på value og midrange chipene. Fra det jeg har hørt er RV380 PCI express versjonen av R9600.

Lenke til kommentar
Både RV350 (R9600/SE/PRO) og RV360 (R9600XT) er 0,13m chiper.

Jeg måtte sjekke det opp for å være sikker, og du har helt rett. Jeg fant dette avsnittet hosTHG:

"ATi provides few details about the benefits of TSMC's new 0.13µ processes on which the RV 360 is manufactured. Instead of using an insulation material called FSG (fluorine-doped silicate glass), the new technique uses TSMC's newly developed "Black Diamond" material to insulate the die's individual transistors instead. The reduced capacitance of this material allows for much higher clockspeeds, TSMC and ATi claim - ATi emphasizes this claim as a way to counter the accusation that the RV360 is in fact nothing more than an overclocked RV350 chip."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...