Gå til innhold

Burde straffene for grov vold og drap økes?

Anbefalte innlegg

Las nettopp denne artikkelen: https://www.nrk.no/sorlandet/oliver-erland-om-livet-etter-drapsforsoket-1.16463673

Der kan vi lese at knivstikking som nesten drap offeret og har gitt han varige men både fysisk og psykisk. Ikke får mer enn noen få år i fengsel.

Jeg føler det er moralsk forkastelig at kriminelle får så lite straff av å ødelegge andre sine liv. Selv jobber jeg i et yrke der jeg av og til har med kriminelle å gjøre, når de forteller straffen de har fått gjør det meg kvalm.

Jeg kan ikke forstå at resosialisering eller "omsorg" for kriminelle skal stå i sentrum i slike saker. Noe jeg derimot kan forstå ved tyveri og mindre alvorlige hendelser.

Endret av qwerty11
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qwerty11 skrev (9 minutter siden):

Jeg kan ikke forstå at resosialisering eller "omsorg" for kriminelle skal stå i sentrum i slike saker.

Med mindre du skal låse de inn for resten av livet så skal de ut i samfunnet igjen. Og så kan du spørre seg selv hvilke eks-fanger du vil ha i samfunnet. De som ble forsøkt rehabilitert eller de som ble kun straffet og kommer verre ut enn de gikk inn?

Jeg er helt med på at drap, grov vold og voldtekt burde føre til lengre straffer, men rehabilitering og omsorg må fortsatt stå i sentrum. Frihetsberøvelse er selve straffen. Utover det må man gjøre det man kan for å sikre framtiden.

Man kan aldri fjerne drap og vold fra samfunnet, det ligger for dypt i instinktene, men man kan senke sannsynligheten for at folk gjentar det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (Akkurat nå):

Straffene man får i dette landet for grov vold og også drap er helt latterlige.

Jeg forstår ikke hva det er lederne våre tenker på. Hvorfor skal resosialisering trumfe rettmessig straff for en ondskapsfull handling som gir varige men? Må si jeg blir sint.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Med mindre du skal låse de inn for resten av livet så skal de ut i samfunnet igjen. Og så kan du spørre seg selv hvilke eks-fanger du vil ha i samfunnet. De som ble forsøkt rehabilitert eller de som ble kun straffet og kommer verre ut enn de gikk inn?

Jeg er helt med på at drap, grov vold og voldtekt burde føre til lengre straffer, men rehabilitering og omsorg må fortsatt stå i sentrum. Frihetsberøvelse er selve straffen. Utover det må man gjøre det man kan for å sikre framtiden.

Man kan aldri fjerne drap og vold fra samfunnet, det ligger for dypt i instinktene, men man kan senke sannsynligheten for at folk gjentar det.

Tanken min var at de fikk lav straff pga resosialisering. En kan selvsagt kombinere rehabilitering og lange fengselsstraffer. Trenger ikke fengsler slik de har i mange andre land.

Jeg synes 10 år for begge og 1 mill i erstatning er nesten minimum.

Endret av qwerty11
Lenke til kommentar

Synes temaet er vanskelig. Hjertet sier at å drepe eller utsette noen for uopprettelig skade burde straffes kjempehardt. Hevnsenteret sier meg at de burde kjenne på den samme smerten de selv har påført andre, mens huet mitt forteller meg at jeg er usikker på hva hensikten er med ekstremt strenge straffer. 

Jeg tviler sterkt på, at når noen går i draps eller voldsmodus så er hvilken straff de kan få en del av vurderingen før de gjør ugjerningen. Jeg lurer rett og slett på om lange straffer i seg selv er et preventivt virkemiddel? Det som er opplagt, er jo at strenge straffer forhindrer en drapsmann å drepe igjen all den tid vedkommende er bak lås og slå. Det i seg selv er kanskje et argument for strengere straffer, men dersom det fører til en enda mer aggressiv forbryter når vedkommende kommer ut igjen, så er jo det også problematisk. 

Sånn generelt, så syns jeg straffenivået i Norge er ganske lavt, man kunne nok økt strafferammene litt på det aller meste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tilbakefallsandelen i Norge er lav, også sammenlignet med de andre landene i Norden:

fig3-16.gif?preset=fullsize

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-39-20202021/id2861926/?ch=3

Relativt korte straffer sammenlignet med andre land er blitt pekt på som en viktig årsak til at tilbakefallsraten er såpass lav i Norge:

Sitat

- Suksessfaktoren er at vi i Norge har veldig korte straffer uavhengig av hva du har gjort. Det betyr at de innsatte ikke blir så destruktive. Men aller viktigst er det samfunnet man blir løslatt ut i, sier postdoktor ved institutt for kriminologi og rettssosiologi, Thomas Ugelvik til Nettavisen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/suksessfaktoren-er-at-norge-har-veldig-korte-straffer/s/12-95-8520144

Så det handler vel å finne balansen mellom "riktig" straff og hva som er best for samfunnet som helhet. Ut fra statistikken med få tilbakefall vil jeg tro at denne balansen er ganske god i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Tilbakefallsandelen i Norge er lav, også sammenlignet med de andre landene i Norden:

fig3-16.gif?preset=fullsize

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-39-20202021/id2861926/?ch=3

Relativt korte straffer sammenlignet med andre land er blitt pekt på som en viktig årsak til at tilbakefallsraten er såpass lav i Norge:

https://www.nettavisen.no/nyheter/suksessfaktoren-er-at-norge-har-veldig-korte-straffer/s/12-95-8520144

Så det handler vel å finne balansen mellom straff og hva som er best for samfunnet som helhet. Ut fra statistikken med få tilbakefall vil jeg tro at denne balansen er ganske god i Norge.

Men hvilke kriminelle handlinger er dette? Er det drap og grov vold? Eller er det tyveri ol.? Greit nok med lave straffer for mindre traumatiserende og grove handlinger.

Om vi henrettet dem hadde tilbakefallsraten vært enda lavere. Faktisk lavere enn alle de andre nordiske landene. Kanskje vi egentlig burde gå for det. I alle fall når vi er helt sikre på hva som skjedde.

Endret av qwerty11
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er et godt poeng @Snikpellik, men det er nok også en god del andre faktorer som bidrar til at vi har lav tilbakefallsprosent. Det er nå en gang slik i Norge at de aller færreste er nødt til å ty til kriminalitet for å klare seg, selvom man har vært tidligere innsatt. Velferdsstaten tar også hånd om de som har sittet inne. I veldig mange andre land, så blir man fort dømt til et liv i kriminalitet, rett og slett fordi det ikke finnes noen andre muligheter. 

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (16 minutter siden):

Straffene man får i dette landet for grov vold og også drap er helt latterlige.

straffenivå er ofte strengt nok, problemet et vel så mye, at folk slipper ut lenge før tiden?

Vedkommende som er siktet for dobbel-drap i Oslo her om dagen, er dømt for dobbel-drap tidligere (1998), da fikk han 21 års fengsel og 10 års sikring. I 2012 ble han satt fri. Han har også begått flere nye lovbrudd etter løslatelsen, frem til han nå altså drepte to mennesker igjen

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drepte-ektepar-pa-brutalt-vis/15864169/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er et godt poeng @Snikpellik, men det er nok også en god del andre faktorer som bidrar til at vi har lav tilbakefallsprosent. Det er nå en gang slik i Norge at de aller færreste er nødt til å ty til kriminalitet for å klare seg, selvom man har vært tidligere innsatt. Velferdsstaten tar også hånd om de som har sittet inne. I veldig mange andre land, så blir man fort dømt til et liv i kriminalitet, rett og slett fordi det ikke finnes noen andre muligheter. 

Ja, det er helt sant og er nok en veldig viktig del av det. Vi er et land med høy levestandard, gode forutsetninger og ordninger. Vi er dog ganske mye bedre på denne statistikken enn de andre nordiske landene som også er veldig like oss på levestandard og forutsetninger, så mye har nok å gjøre med straffelengde som denne professoren peker på, hvordan fengselsoppholdet er og hvordan Kriminalomsorgen jobber.

I artikkelen jeg lenker til over snakker professoren litt om det du nevner, og hvordan fengslene er bygget opp på samme måte som samfunnet forøvrig:

Sitat

Samfunnet utenfor har mye å si
Han peker på at det er stor forskjell på å komme ut av fengsel til en «inner city» i en amerikansk storby og en norsk fungerende velferdsstat uten arbeidsledighet.

- I motsetning til nesten hele verden er det norske fengselsystemet tenkt som en del av en større velferdsstatlig ramme, og dette utgjør en stor forskjell.

Ugelvik viser til at lærere i norske fengsler ikke er ansatt av fengselet, men en del av norsk skolesystem. Legen i fengselet er ikke ansatt av fengselet, men av helsevesenet. Biblioteket i fengselet er en del av det offentlige biblioteksystemet.

- På en veldig viktig måte ekskluderer vi ikke de innsatte totalt, men lar dem være en del av den samfunnsrammen som fungerer utenfor også.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (10 minutter siden):

Men hvilke kriminelle handlinger er dette? Er det drap og grov vold? Eller er det tyveri ol.? Greit nok med lave straffer for mindre traumatiserende og grove handlinger.

Om vi henrettet dem hadde tilbakefallsraten vært enda lavere. Faktisk lavere enn alle de andre nordiske landene. Kanskje vi egentlig burde gå for det. I alle fall når vi er helt sikre på hva som skjedde.

Jeg fant litt mer detaljert statistikk her i denne rapporten:

https://tilbakefall.no/onewebmedia/Tilbakefallsnotat_020523.pdf

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ja, det er helt sant og er nok en veldig viktig del av det. Vi er et land med høy levestandard, gode forutsetninger og ordninger. Vi er dog ganske mye bedre på denne statistikken enn de andre nordiske landene som også er veldig like oss på levestandard og forutsetninger, så mye har nok å gjøre med straffelengde som denne professoren peker på, hvordan fengselsoppholdet er og hvordan Kriminalomsorgen jobber.

I artikkelen jeg lenker til over snakker professoren litt om det du nevner, og hvordan fengslene er bygget opp på samme måte som samfunnet forøvrig:

Joda, jeg tror måten vi gjør det på her, beviselig er bedre enn konvensjonelle fengsler som de fleste andre land har. Hvor stor del av æren korte straffer har, er jeg dog usikker på. En faktor, som man kanskje ikke hører så mye om er hvordan det påvirker de mange pårørende, siden opplegget kan fremstå som at straffen for å drepe ens kjære, er 10 år bak lås og slå, i et slags alright samfunn, minus fullstendig frihet. Men for all del, det er nok ikke kjempegøy å sitte fengslet i mange år, selv i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Joda, jeg tror måten vi gjør det på her, beviselig er bedre enn konvensjonelle fengsler som de fleste andre land har. Hvor stor del av æren korte straffer har, er jeg dog usikker på. En faktor, som man kanskje ikke hører så mye om er hvordan det påvirker de mange pårørende, siden opplegget kan fremstå som at straffen for å drepe ens kjære, er 10 år bak lås og slå, i et slags alright samfunn, minus fullstendig frihet. Men for all del, det er nok ikke kjempegøy å sitte fengslet i mange år, selv i Norge.

Det er nok et mareritt for offer og pårørende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Straffene er helt åpenbart for milde.

Jeg skulle påpeke det samme som Mr M. Vi hadde et dobbeldrap i Oslo denne uken, av en fyr, som tidligere har begått dobbeldrap. Så nå har han drept fire personer. Hvor lang tid før han er ute igjen og dreper to til?

Fengsel eksisterer hovedsakelig for å reformere folk, men de har også en samfunnsbeskyttende funksjon.

I Norge og særlig Oslo har vi nå store problemer med vold og drap forbundet med rus, psykiatri og gjenger.

Noe må gjøres. Ellers får vi franske og svenske tilstander.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ble litt sjokkert når jeg så "straffen" de fikk, husker jeg tenkte "hvorfor ikke forvaring?". De påførte han skader egnet for å drepe, det minste man kan kreve (utover gjerningsmannens rehabilitering), er samfunnet beskyttes intil det tidspunkt hvor man med nokså stor sikkerhet kan si det er trygt å slippe slike ut igjen.

Jeg kunne tenke meg en generell vridning til 60/40 når slikt dømmes (beskyttelse av samfunnet/rehabilitering), slik at ofrenes rettigheter og befolkningens trygghet garantert er sikret til fordel for gjerningsmannens rehabilitering kontra slik det er i dag - det motsatte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...