Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex og seponering

FruK79

Anbefalte innlegg

Hei,

Spørsmål til dere som ble dårlig ved oppstart av Cipralex OG som nå har seponert.

Jeg har stått på Cipralex 20 mg i 5 år og skal nå seponere. Da jeg startet på 10 mg var jeg dårlig av bivirkninger en måned.

Ønsker å høre med dere som ble dårlig ved oppstart, om dere ble like dårlig/dårligere ved nedtrapping, og når i nedtrappingen det værst.

Er så utålmodig med å komme i gang, men ønsker jo ikke å risikere å ødelegge ferien på utenlandsreise. 

Planen er:

15 mg 1-2 mnd
10 mg 1 mnd
5 mg 1 mnd
Slutt

Endret av FruK79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på cipralex to ganger, mellom ett og to år begge gangene. Første gangen ble jeg veldig kvalm da jeg begynte. Men jeg hadde ingen problemer eller ubehag ved seponering. Husker ikke hvor fort jeg gikk ned. Har også gått 2,5 år på Brintellix og det var grusomt å seponere. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Spør du meg bør du ikke rote for mye med dette mens du er utenlands.

Husk også på at det biokjemiske problemet du hadde som gjorde at du begynte på Cipralex i utgangspunktet sannsynligvis fremdeles er der og begynner å vise seg om du trapper ned / slutter.

Sånn jeg ser det bør du ha tilgang til oppfølging og spesielt noen som på en god måte kan diagnostisere deg korrekt og med kirurgisk presisjon gjøre det som får deg mer i biokjemisk balanse igjen isteden for å drive å rote med det lille serotoninet du har ved å gå mot kroppens reguleringssystem. Cipralex er ren symptombehandling. Problemet er gjerne mangel på næringsstoffer og/eller metylering. Så kommer jo spørsmålet hva som forårsaker det igjen.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Valmeth skrev (På 7.7.2023 den 21.03):

Dette må du ta sakte. Jeg har også gått på SSRI i flere år, til slutt ble jeg lei og sluttet over 14 dager. Har aldri opplevd så fæle fysiske abstinenser. Psyken var derimot grei.

Dette er slitsomt! Helt usannsynlig svimmel og tør ikke å gå eller kjøre bil og i tillegg spenninger/kriblingen i beina så jeg ikke får sove… vurderer å starte på laveste dose igjen bare for å slippe abstinensene. 

Lenke til kommentar

Hvor lenge siden er det du sluttet, og hvordan har du trappet ned? 

I tillegg til de symptomene du skriver fikk jeg "støt" i hjernen, om man kan kalle det slik. Kan ikke huske hvor lenge det varte, men ikke så grusomt lang tid ( par uker?). Dette er sikkert individuelt. Vil uansett anbefale alle som ikke har veldig god effekt av disse "medisinene" å slutte så fort som mulig. Revegift..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (2 timer siden):

Hvor lenge siden er det du sluttet, og hvordan har du trappet ned? 

I tillegg til de symptomene du skriver fikk jeg "støt" i hjernen, om man kan kalle det slik. Kan ikke huske hvor lenge det varte, men ikke så grusomt lang tid ( par uker?). Dette er sikkert individuelt. Vil uansett anbefale alle som ikke har veldig god effekt av disse "medisinene" å slutte så fort som mulig. Revegift..

For meg var det helt nødvendig, de reddet bokstavelig talt livet mitt. Har gått på dem i fem år.

Nedtrapping fra 20 mg:

15 mg i tre uker

10 mg i to uker

5 mg i to uker 

0

Etter hent stopp kom de værste symptomene. 
Har lest at «støt» også er vanlig ja, men uansett hvor vanlig alt er er det såååå forferdelig. Nesten uutholdelig. Men har fått tips om å gå opp til 5 mg hver annen dag, men vil avklare med lege først. Bare kjipt det er fredag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...