VoidPlayz Skrevet 2. juli 2023 Del Skrevet 2. juli 2023 Hei. Jeg kjøpte en Opel Vectra C 2007 modell med Z19DTH for noen dager siden. Etter 5 timer kjøring fikk jeg opp varsel på at jeg var tom for kjølevæske noe jeg ikke var. Så har den jo funka fint siden, fram til her om dagen da den slukte (har kjørt mye fram til da uten problemer). Den begynte å sluke en tank på alt fra 10 minutter til en halvtime. Mens andre ganger bruker den ingenting. Dette er mens motoren er varm. Jeg synes ikke dette gir mening da den burde vel brukt like mye kjølevæske hele tiden om den skulle hatt problemer? Aner ikke hva feilen kan være. Brukte seriøst nærmere 8l kjølevæske på en halvtime sist jeg kjørte den. Temperaturmåleren funker ikke om det har noe å si. Iallfall ikke viseren funker. Den går fra 90 til 75 til 80 grader som den vil hele tiden. Om ikke den funker og at det er noe annet galt da? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juli 2023 Del Skrevet 2. juli 2023 Er det noe synlig lekkasje under eller hvit røyk fra eksosen? Lenke til kommentar
VoidPlayz Skrevet 4. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2023 kremt skrev (På 2.7.2023 den 7.31): Er det noe synlig lekkasje under eller hvit røyk fra eksosen? Nei Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 Høres ut som du har kjøpt katta i sekken. Et sted forsvinner kjølevæska. Sannsynligvis innvendig i motoren og det må til en større reparasjon som sannsynligvis overstiger verdien på bilen. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 Du kan trykkteste systemet. Du kan da lett oppdage eksterne lekkasjer siden motoren ikke må være i gang. Da kan du mange ganger til og med høre hvor lekkasjen er. Og hvis kjølesystemet ikke klarer å holde på trykket så har du en lekkasje. Faller trykket og du ikke ser noe utvendig så må det være internt. Du kan også sjekke kjølevæska for CO2 (toppakning). Hvis du mangler kjølevæske så er det ofte at temperatursensorer viser for lite og/eller fullstendig feil. Lenke til kommentar
VoidPlayz Skrevet 6. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2023 sedsberg skrev (9 timer siden): Du kan trykkteste systemet. Du kan da lett oppdage eksterne lekkasjer siden motoren ikke må være i gang. Da kan du mange ganger til og med høre hvor lekkasjen er. Og hvis kjølesystemet ikke klarer å holde på trykket så har du en lekkasje. Faller trykket og du ikke ser noe utvendig så må det være internt. Du kan også sjekke kjølevæska for CO2 (toppakning). Hvis du mangler kjølevæske så er det ofte at temperatursensorer viser for lite og/eller fullstendig feil. Får prøve det da🤞🏻 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2023 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Skal du trykkteste selv så husk å ikke gå bananas med trykket. Vanlig testtrykk er ca. 1 bar. Anbefaler håndpumpe da det fort kan gå galt hvis man bruker kompressor. Jeg har et slikt sett, men det koster litt så er kanskje like greit å bruke verksted hvis man ikke mekker mye på biler. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/kjolevaskeverktoy/trykktestersett-for-radiator-2000020967 Endret 6. juli 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Penny Skrevet 6. juli 2023 Del Skrevet 6. juli 2023 Da en av mine slukte kjølevæske uten å lage en hvit sky var det en stuss skrudd inn i blokken som lakk. Har du mulighet til å parkere et sted hvor det er godt synlig om det drypper på underlaget? Feks inni en garasje, helst med lyst, glatt gulv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå