Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør tips være vanlig i norge?


Deechon

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at stadig flere og flere tjenester her i landet ønsker at vi som kunder skal gi tips/driks ved kjøp av varer og tjenester. Særlig i mat og servicerelaterte bransjer er det helt vanlig å bli spurt om man vil legge til tips i bestillingen.

Jeg personlig pleier å legge inn tips på de tjenestene jeg bruker, men syntes alikevel at det er en uting at dette blir mer og mer populært. Det burde strengt tatt ikke være nødvendig i rike norge at folk er avhengig av tips for å kunne betale husleie osv. Jeg sliter også med å skjønne hvorfor kundene selv skal finansiere en bedrift sine egne ansatte.

Det var ikke sånn før her i landet, så hvordan har denne (u?)kulturen vokst seg frem? Og syns dere tips er en bra eller dårlig ting å spørre etter?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som jobber i hotell- og restaurantbransjen blir visst hardt behandlet av sjefene. Lange arbeidsdager med mye kjefting. Så for den del.. Samtidig er vi i Norge som du skriver, og den allerede dyre maten og alkoholen har blitt mye dyrere de siste åra. 

Lenke til kommentar

Måten enkelte restauranter i USA har løst dette på er å kutte ut tips og justere prisene slik at alle tjener en sum som er til å leve med.
Selv når de opererte med tips før ble ikke fordelingen av innkommende tips rettferdig fordelt på de ansatte, noe den nye ordningen rettet opp i.

Selv synes jeg bedrifter skal betale ansatte en fair lønn som ikke er avhengig av tips. Dette vil jo også fjerne tvil fra kundene som ikke vet om de lokale forventningene. Gir du f.eks tips til noen i en restaurant i Japan ser de på det som en fornærmelse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Synes det bare roter til prosessen. Jeg vil ikke at kundebehandlerne skal måtte gjøre noe annet enn jobben sin, ei heller ha muligheten til å forskjellsbehandle kunder basert på hvor mye de tror de kan få dem til å tipse. Og jeg vil ha prisen i klartekst, ikke gjøre det til en vurderingssak.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bestandig irriterende å måtte taste inn summen manuelt. Jeg vil betale det varene kostet, verken mer eller mindre. Det tips-greiene fremstår som tigging for min del. Samt at selve betalingen tar 3-4 ganger lenger tid når man står i en bar etc. Helt unødvendig. Og man kan vel knapt betale kontant lenger.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tipser aldri her til lands av prinsipp. Det er aldeles ikke fordi jeg er misfornøyd med noe, men jeg ønsker ikke å bidra til en kultur som innbyr til å holde lønnssatser nede. Vil heller at biffen er litt dyrere, enn at jeg og min samvittighet skal være ansvarlig for å lønne serveringspersonellet.

Dette er noe drit som kommer fra USA. Jeg tipser ikke kassapersonellet på Meny, mekanikeren på verkstedet som bytta clutch eller elektrikeren som la opp en ny kurs heller. Dem gjør jobben sin. Hvorfor er det da forventa at jeg skal tipse personen som tar imot bestilling og kommer med maten min?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom det skal være akseptabelt å tipse i Norge så må min tips behandlast målretta. Når eg tipsar på ein restaurant så er det sjølvsagt ingen andre enn meg som bestemmer om tipsen er til servitøren eller kokken. Det er sjølvsagt heilt uaktuelt å tipse arbeidsgivaren og la arbeidsgivaren få velge om pengane går til servitøren, kokken eller firmaet. 

Det skattemessige skal no være i orden ettersom det etter nytt regelverk er arbeidsgivar som plikter å holde kontroll på kva dei ansatte får i tips og at dette blir ført opp som skattbar inntekt samt arbeidsgivaravgift. Men eg mistenker at det fortsatt er mykje svart inntekt i bransjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kom nettopp hjem etter fem uker i Colombia. Der har de løst dette på en finslig måte. 

Hver gang du er ute å spiser eller drikker. Spør dem om du ønsker å legge til "servicetillegg". Det er en valgfri 10% tillegg, som fungerer som frivillig tips. De fleste sier ja, dersom de er fornøyd med servicen. På mine fem uker der nede, sa vi nei tre ganger. De aksepterte avslaget uten diskusjon og uten noe som helst av ubemerkligheter. Svarte du ja, så var "servicetillegget" tydelig spesifisert på kvitteringen man fikk tilbake; noe som gjør skatteberegninger og alt annet vesentlig enklere.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Vil vi virkelig ha det som i USA, hvor folk må leve på tips?
Det er en ukultur.

Men, det foregikk mye tipsing når vi brukte kontanter, fordi hvem vil drasse rundt på mynter..

Jeg tipser gjerne, også i Norge, hvis jeg får MER enn forventet ift service og de ansattes innstilling. Hvis jeg bestiller via en app og henter maten sjæl i kassa - hvorfor FAEN skal jeg tipse deg fordi du bare har gjort jobben din? I noen tilfeller får jeg ikke øyekontakt med den ansatte en gang, men «10% tips gjør oss glad» griner mot meg fra et syltetøyglass ved kassa. Fuck dere.

Jeg forvilla meg inn på subredditen til doordash-ansatte. Der sitter doordashfolk og rettferdiggjør at en matrett til 12 dollar inkl tips selvfølgelig skal koste 48 dollar. Med den største selvfølge. De jobber jo ikke gratis sier de og har du ikke råd til 200% tips så bør du gi faen i å bruke doordash. Dersom de ikke får nok tips så girer de hverandre opp og ned på hvor surt de kan gjøre leveringsopplevelsen for en betalende kunde. Fuck doordash som i sin passitivitet oppfordrer til en slik økonomi for da slipper de å lønne sine «ansatte», og måtte aldri denne sure holdningen med tips spre seg til andre siden av Atlanteren. Yey til fastlønn og ta gjerne litt mer fra meg rett i foret hvis du byr på litt ekstra god service. Tips er ikke en menneskerett.

For de som lurer:

 

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips kan de fint droppe om vi skal operere med samme priser. Betal  ansatte eller legg ned driften.  De bedriftene som opererer med tips i kortterminalen gir jeg en mindre stjerne på Google anmeldelser de få gangene jeg gjør det.

Vil de ha "tips" så legg til et meny valg som gir noe ekstra..

Hvordan hadde de reagerert om leverandøren, rørleggeren, elektrikeren og snekkeren ba om tips for utført arbeid? 

Endret av Saltkorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs litt hvordan det implementeres, om kunden selv vil gi litt ekstra for en "above and beyond" service så ser jeg ikke noe galt med det, men så fort tjenesteyter har en forventning om tips så er det en feil retning etter min mening. Så lenge det ikke blir som i USA:

 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (3 timer siden):

Hvor går pengene når man tipset via kortterminalen?

Det er det jeg undrer på mest, jeg også. Enten er servitørene registrert i kassa (ved bruk av et nummer f.eks.) og det avledes derav hvem som fikk tipsen eller alle tipser ender opp på samme konto. Da kan de enten fordeles rettferdig mellom alle servitører eller ikke i det hele tatt. I det minste er det det jeg antar. 

Endret av rjuj
Lenke til kommentar

Tips er en forbanna uting. Prisen er den som står på varen, ferdig snakka.

Lever de ansatte av tipsen sier du? Da får prisen settes opp så den dekker de kostnadene bedriften har.

Blir prisen så høy at ingen vil handle hos deg? Da driver du kanskje en bedrift som ikke er liv laga og bør legge ned?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...