Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

8 hours ago, Simen1 said:

(...) Blir man tatt på fersken så er det visstnok en del som tyr til tåkelegging, løgner, avledning osv. (...) Hvordan har populisme klart å blomstre så voldsomt opp? Jeg har inntrykk av at redelighet stakk mye dypere før i tida og at både media og folket gikk mer i sømmene på påstander og "gode intensjoner" før de tar det for god fisk. Er mennesket av natur slik at vi lar oss lure av skadelig populisme, propaganda og moralsk degradering gang på gang? (...)

Siden åttitallet har vi mistet kulturen for at journalisme skal etterstrebe objektiv framstilling, og ersattet det med at alle som styrer samfunnsdebatten har krav til en balansert framstilling. Alle påstander hadde ikke rett til å få en likeverdig balanse før, men nå praktiseres det slik.

Dette har fått vokse fram basert på en filosofi om at man møte det i debatt så vil sannheten automatisk avvæpne kontroversielle meninger og feilaktige påstander.

Det er ikke noe hold i denne filosofien. Det er mye mer effektivt å selge et budskap der man kan forme sine egne alternative sannheter. Spesielt når det kommer like profesjonelt innpakket som de andre budskapene.

I politikken har det over tid blitt slik at den største feilen man kan gjøre er å bli tatt i en feil, og man har dyrket fram tåkelegging og avledning. Det nye er at nå brukes det transparente løgner også, fordi man blir bakket opp av sin politiske stamme uansett.

Objektiviteten får vi ikke tilbake. Det er umulig å komme tilbake til det siden enhver blogg nå er en egen nyhetsleverandør og en virkelighetstolker som forteller sin versjon av virkeligheten. Det vil jo bare bli enda vanskeligere framover når det ikke er mulig å skille objektive nettsider fra botter med underliggende agenda.

Per nå så tenker jeg at teknologi som automatisk fyller på kontekst, fakta og statistikk på enhver påstand, er den eneste måten å få fakta moderne igjen. Og et slik system kan per natur ikke tiltros, for hvem styrer teknologien? Vi ser at en naturlig motreaksjon mot faktasjekking er å mistro faktasjekkerene, selv på ting som virker selvsagte for andre. Hvis man hadde teknologisk faktasjekking på mindre åpenbare ting, ville man bare tro på de faktasjekkene som passer med egen oppfatning.

Jeg vet vi er OT, men hvordan utviklingen går er vel like viktig å snakke om som de andre aspektene med denne saken.

Det ironiske er at det er tilgang på usensurert informasjon over internett som har gjort det nesten umulig å skille fakta fra propaganda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, tommyb said:

Siden åttitallet har vi mistet kulturen for at journalisme skal etterstrebe objektiv framstilling, og ersattet det med at alle som styrer samfunnsdebatten har krav til en balansert framstilling. Alle påstander hadde ikke rett til å få en likeverdig balanse før, men nå praktiseres det slik.

Dette har fått vokse fram basert på en filosofi om at man møte det i debatt så vil sannheten automatisk avvæpne kontroversielle meninger og feilaktige påstander.

Det er ikke noe hold i denne filosofien. Det er mye mer effektivt å selge et budskap der man kan forme sine egne alternative sannheter. Spesielt når det kommer like profesjonelt innpakket som de andre budskapene.

I politikken har det over tid blitt slik at den største feilen man kan gjøre er å bli tatt i en feil, og man har dyrket fram tåkelegging og avledning. Det nye er at nå brukes det transparente løgner også, fordi man blir bakket opp av sin politiske stamme uansett.

Objektiviteten får vi ikke tilbake. Det er umulig å komme tilbake til det siden enhver blogg nå er en egen nyhetsleverandør og en virkelighetstolker som forteller sin versjon av virkeligheten. Det vil jo bare bli enda vanskeligere framover når det ikke er mulig å skille objektive nettsider fra botter med underliggende agenda.

Per nå så tenker jeg at teknologi som automatisk fyller på kontekst, fakta og statistikk på enhver påstand, er den eneste måten å få fakta moderne igjen. Og et slik system kan per natur ikke tiltros, for hvem styrer teknologien? Vi ser at en naturlig motreaksjon mot faktasjekking er å mistro faktasjekkerene, selv på ting som virker selvsagte for andre. Hvis man hadde teknologisk faktasjekking på mindre åpenbare ting, ville man bare tro på de faktasjekkene som passer med egen oppfatning.

Jeg vet vi er OT, men hvordan utviklingen går er vel like viktig å snakke om som de andre aspektene med denne saken.

Det ironiske er at det er tilgang på usensurert informasjon over internett som har gjort det nesten umulig å skille fakta fra propaganda.

Noen ganger bryr man seg ikke om å begrunne påstander. Det er nok å anta tvilsomme motiver blant "motstanderne". Russisk propaganda er ofte slik, men de er ikke alene om tilnærmelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (15 timer siden):

Siden åttitallet har vi mistet kulturen for at journalisme skal etterstrebe objektiv framstilling, og ersattet det med at alle som styrer samfunnsdebatten har krav til en balansert framstilling. Alle påstander hadde ikke rett til å få en likeverdig balanse før, men nå praktiseres det slik.

Dette har fått vokse fram basert på en filosofi om at man møte det i debatt så vil sannheten automatisk avvæpne kontroversielle meninger og feilaktige påstander.

Det er ikke noe hold i denne filosofien. Det er mye mer effektivt å selge et budskap der man kan forme sine egne alternative sannheter. Spesielt når det kommer like profesjonelt innpakket som de andre budskapene.

I politikken har det over tid blitt slik at den største feilen man kan gjøre er å bli tatt i en feil, og man har dyrket fram tåkelegging og avledning. Det nye er at nå brukes det transparente løgner også, fordi man blir bakket opp av sin politiske stamme uansett.

Objektiviteten får vi ikke tilbake. Det er umulig å komme tilbake til det siden enhver blogg nå er en egen nyhetsleverandør og en virkelighetstolker som forteller sin versjon av virkeligheten. Det vil jo bare bli enda vanskeligere framover når det ikke er mulig å skille objektive nettsider fra botter med underliggende agenda.

Per nå så tenker jeg at teknologi som automatisk fyller på kontekst, fakta og statistikk på enhver påstand, er den eneste måten å få fakta moderne igjen. Og et slik system kan per natur ikke tiltros, for hvem styrer teknologien? Vi ser at en naturlig motreaksjon mot faktasjekking er å mistro faktasjekkerene, selv på ting som virker selvsagte for andre. Hvis man hadde teknologisk faktasjekking på mindre åpenbare ting, ville man bare tro på de faktasjekkene som passer med egen oppfatning.

Jeg vet vi er OT, men hvordan utviklingen går er vel like viktig å snakke om som de andre aspektene med denne saken.

Det ironiske er at det er tilgang på usensurert informasjon over internett som har gjort det nesten umulig å skille fakta fra propaganda.

Dagbladet sin nye sjefsredaktør sier det greit, at de er en sjokk og sladder avis, at de aldri vil vinne noe tillitspris.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/gE1oP1/frode-hansen-vi-faar-en-del-kritikk-fra-eliten

Klipp

 

Screenshot_20230716_133509.jpg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ulempen for Rødt nå er at valgkampen begynner for fullt om 2 uker. De må agere nå om de skal gjøre noe, så det ikke overskygger valget. Hvis de lar Moxnes fortsette, så er det ikke sikkert det er så lurt at han drar på valgkampturne. Kanskje er det strategisk best at han forblir sykmeldt gjennom valgkampen.

 

 

Endret av kilik
Lenke til kommentar
On 7/18/2023 at 1:28 PM, kilik said:

Ulempen for Rødt nå er at valgkampen begynner for fullt om 2 uker. De må agere nå om de skal gjøre noe, så det ikke overskygger valget. Hvis de lar Moxnes fortsette, så er det ikke sikkert det er så lurt at han drar på valgkampturne. Kanskje er det strategisk best at han forblir sykmeldt gjennom valgkampen.

 

 

Det kan da ikke være strategisk smart at politiker og partileder moxnes fortsetter sitt sykepengebedrag? Han ble tatt for tyveri og forsøker å løse saken med trygdesvindel? 

Moxnes er ikke skikket hverken til å fortsette som partileder eller politiker. Det eneste riktige er at Moxnes trekker seg både fra sine politiske verv og som partileder. Vi har ikke bruk for løgnaktige og kriminelle politikere. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er verst:

Moxnes stjal og løy. Han holder på partiledervervet inntil videre.

Sentralstyret i Rødt, som stiller seg bak ham, til tross for at han hadde stjålet samt ført dem bak lyset.

Kjernevelgerne i Rødt lar seg ikke affisere av tyveriet: Rødt har inntil videre omtrent samme oppslutning som før det ble kjent at Moxnes hadde stjålet på flyplassen. Nå er Rødt riktignok mer enn Moxnes, men når sentralstyret stiller seg bak ham, begynner man å lure på verdisynet til partiets kjernevelgere. SV har jo mye av den samme politikken, men de er vel ikke revolusjonære nok?

bojangles skrev (1 time siden):

Det kan da ikke være strategisk smart at politiker og partileder moxnes fortsetter sitt sykepengebedrag? Han ble tatt for tyveri og forsøker å løse saken med trygdesvindel? 

Det er jo litt vanskelig å si hundre prosent at det skyldes tyveriet når det ikke har kommet ut informasjon om hvorfor han er sykemeldt. Jeg tror imidlertid mange, om ikke de fleste, arbeidsgivere i privat sektor ville gjort et forsøk på å bestride en tilsvarende sykemelding under tilsvarende omstendigheter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
NULL skrev (28 minutter siden):

Så, er tyveri grunn for sykemelding? Skal han få betalt for å gå hjemme på min bekostning fordi han har stjålet og nå har litt vondt i magen?

Tull og tøys, her får han ha seg på jobb, eller søke permisjon uten betaling om han synes det er ekkelt å gå på jobb frem til politiet har gjort sin jobb.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Så, er tyveri grunn for sykemelding? Skal han få betalt for å gå hjemme på min bekostning fordi han har stjålet og nå har litt vondt i magen?

Jeg er hverken utpreget empatisk eller veldig god på å sette meg inn i andres situasjon, men slike kommentarer er grunnen til at jeg ikke orker å diskutere politikk. Du forstår altså ikke at det kan være en påkjenning med det trykket i media? Eller går det ikke an å skille mennesket fra sak? Jeg forstår helt fint at det kan føre til sykemelding og synes kun det vitner om dårlig forståelse å kalle det for "litt vondt i magen".

Cascada81 skrev (14 minutter siden):

Jeg tror imidlertid mange, om ikke de fleste, arbeidsgivere i privat sektor ville gjort et forsøk på å bestride en tilsvarende sykemelding under tilsvarende omstendigheter.

Og jeg tror du tar feil der. Jeg har personlig sett flere eksempler med mye mindre medietrykk blitt sykemeldt. Men politikere er jo mer vant til det.

Cascada81 skrev (17 minutter siden):

Kjernevelgerne i Rødt lar seg ikke affisere av tyveriet: Rødt har inntil videre omtrent samme oppslutning som før det ble kjent at Moxnes hadde stjålet på flyplassen.

Har ikke Rødt vokst en del utover "kjernevelgerne"? Og er dette målinger for lokalvalg? Og da i Oslo du henviser til eller? Det er jo lokalvalg nå. Rødt er ikke på lista over aktuelle partier for meg, men denne saken hadde nok hatt tilnærmet null betydning for meg selv om det var aktuelt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Vel dette medietrykket er for det første skapt helt på egenhånd. Både tyveriet og alle løgnene. Vi må heller ikke glemme at Moxnes har kursing i nettopp slikt - håndtere media midt i en storm.

Dessuten er det faktisk helt opp til Moxnes å punktere presset. Moxnes kan når som helst opptre som en voksen og ansvarlig mann og sende ut en pressemelding om at han dropper videre sykemelding, sier fra seg sine verv og ber folket om tilgivelse for sine synder. Han kan faktisk også be om ro om han føler han trenger det i en periode, og både folket og media ville respektert det. 

Men tyven Moxnes fortsetter å stjele, nå fra fellesskapets kasse. I et desperat forsøk på å gjøre seg utilgjengelig til denne saken blåser over velger altså Moxnes å legge til ytterligere kriminelle handlinger. Nå stjeler han fra deg og meg. 

Det er ikke presset som gjør at Moxnes er sykemeldt. Det er fordi han kan. Fordi Moxnes vet legen vil skrive ut sykemelding og fordi det er langt mer behagelig å gå sykemeldt på max sykelønn enn å ta ansvar for sine handlinger å trekkes seg fra sine verv og dermed miste millionlønnen. 

Det er på ingen måte synd på Moxnes. Hele dette sirkuset har han stelt i stand på egenhånd. Og det blir ikke bedre av at han runder av med trygdebedrageri.

Jepp. Godt sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sykemeldingen er betent fordi Rødt har vært stygge og harde i kjeften når andre har blitt sykmeldt for lignende (selvforskyldte tabber).

Alt handler om at Rødt er ræva rollemodell her. De står ikke for noe av sin politikk og handling når det gjelder eget parti. 

Ja Moxnes har tabbet seg grovt ut, så bidrar Rødt i tillegg til å forverre dette. 

Det store spørsmålet mange ikke forstår: Hvorfor holder Moxnes på plassen sin?

Hadde ikke Rødt vært så opptatt av såkalt høy moral og peke på andre som viser lav moral. Hadde alt vært annerledes. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (34 minutter siden):

Så, er tyveri grunn for sykemelding? Skal han få betalt for å gå hjemme på min bekostning fordi han har stjålet og nå har litt vondt i magen?

Tull og tøys, her får han ha seg på jobb, eller søke permisjon uten betaling om han synes det er ekkelt å gå på jobb frem til politiet har gjort sin jobb.

Tyveriet har neppe vært grunn for sykemelding. Psykisk belastning i en svært anstrengt situasjon er derimot grunn for sykemelding. Nå er sykemelding en konfidensiell sak mellom lege og pasient så ingen av oss har direkte innsyn i grunnen, derfor skriver jeg "neppe" i stedet for mer bastante "ikke".

Det sagt så har arbeidsgiver en plikt til å forsøke å tilrettelegge annet arbeid for sykemeldte og pasienten har plikt til å jobbe delvis hvis han er i stand til det. Uten å være bastant kan det hende Moxnes bryter med vilkårene for sykemelding nå ved at han og arbeidsgiver ikke gjør nok for å begrense sykemeldingen. Nå har vi som sagt ikke innsyn i journalen hans så dette er bare spekulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Jeg er hverken utpreget empatisk eller veldig god på å sette meg inn i andres situasjon, men slike kommentarer er grunnen til at jeg ikke orker å diskutere politikk. Du forstår altså ikke at det kan være en påkjenning med det trykket i media? Eller går det ikke an å skille mennesket fra sak? Jeg forstår helt fint at det kan føre til sykemelding og synes kun det vitner om dårlig forståelse å kalle det for "litt vondt i magen".

 

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Tyveriet har neppe vært grunn for sykemelding. Psykisk belastning i en svært anstrengt situasjon er derimot grunn for sykemelding. Nå er sykemelding en konfidensiell sak mellom lege og pasient så ingen av oss har direkte innsyn i grunnen, derfor skriver jeg "neppe" i stedet for mer bastante "ikke".

Det sagt så har arbeidsgiver en plikt til å forsøke å tilrettelegge annet arbeid for sykemeldte og pasienten har plikt til å jobbe delvis hvis han er i stand til det. Uten å være bastant kan det hende Moxnes bryter med vilkårene for sykemelding nå ved at han og arbeidsgiver ikke gjør nok for å begrense sykemeldingen. Nå har vi som sagt ikke innsyn i journalen hans så dette er bare spekulasjon.

Selvfølgelig vet vi ikke, selvfølgelig antar vi, men når han går seg på denne smellen og blir sykemeldt rett etter så sier det seg selv, og nei, han er langt fra den første som sykemeldes etter press. Selvfølgelig har han det tøft. Selvfølgelig "insert dulle dulle"

MEN! I don't care. Dette er et press som er 100% selvforskyldt, det levner ingen tvil om hva som har skjedd, det er ingen formidlende omstendigheter. Dette er folk som har betalt for å leve i søkelyset, og de skal være våre representanter, de skal være moralske ledestjerner, vi forventer mer, rett og slett. For, med "great power comes great responsibility", faktisk.

Det handler ikke om manglende forståelse, jeg forstår veldig godt, og han bør sitte hjemme og føle på hvor ettertrykkelig han har bæsjet på draget. Og, han bør sitte hjemme og føle på dette uten at skattepengene skal finansiere det.

Naturligvis er dette et spørsmål mellom han og legen, naturligvis har han rettigheter, naturligvis, naturligvis, naturligvis, men det betyr ikke at jeg synes det er greit.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (32 minutter siden):

Det store spørsmålet mange ikke forstår: Hvorfor holder Moxnes på plassen sin?

For alt hva vi vet, er det ingen som vil overta plassen til Moxnes. Eller at partiet ikke blir enige om hvem som bør overta.

Men mulig at de må ha valg på arvtager innad i partiet, og at det skjer først etter at han har gått av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 minutter siden):

MEN! I don't care. Dette er et press som er 100% selvforskyldt, det levner ingen tvil om hva som har skjedd, det er ingen formidlende omstendigheter.

Det er mange som havner i selvforskylte vanskelige situasjoner. Trafikklovbrudd med konsekvenser, vold, svindel osv osv. Det betyr ikke at samfunnet skal trekke sykemeldinger på grunn av selvforskylthet. En sånn praksis ville rammet mange andre enn Moxnes også. Samfunnet skal heller fokusere på å lede folk forbi problemene og få de produktive igjen. Jeg tipper Moxnes fint kunne vasket stortingskantina (han har sikkerhetsklarering og er jo ikke fysisk skadet eller smittsom). Eller han kunne ryddet i arkivet til Rødt eller noe sånt. Det er ikke sånn at han kan avfeie "dårlige" jobber i partiet fordi han er prippen på arbeidsoppgaver, når situasjonen er sykemelding. Da er han og partiet pliktig å sette han i egnet arbeid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Serpentbane said:

MEN! I don't care. Dette er et press som er 100% selvforskyldt, det levner ingen tvil om hva som har skjedd, det er ingen formidlende omstendigheter.

Sykmelding - også langvarig - spør ikke om det er selvforskyldt eller ikke.

Om noen skulle drikke seg full og ikke kan gå på jobb dagen etter er det også selvforskyldt. Får hen trekk i lønn da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Det er mange som havner i selvforskylte vanskelige situasjoner. Trafikklovbrudd med konsekvenser, vold, svindel osv osv. Det betyr ikke at samfunnet skal trekke sykemeldinger på grunn av selvforskylthet. En sånn praksis ville rammet mange andre enn Moxnes også. Samfunnet skal heller fokusere på å lede folk forbi problemene og få de produktive igjen. Jeg tipper Moxnes fint kunne vasket stortingskantina (han har sikkerhetsklarering og er jo ikke fysisk skadet eller smittsom). Eller han kunne ryddet i arkivet til Rødt eller noe sånt. Det er ikke sånn at han kan avfeie "dårlige" jobber i partiet fordi han er prippen på arbeidsoppgaver, når situasjonen er sykemelding. Da er han og partiet pliktig å sette han i egnet arbeid.

Jeg kjenner ingen som har blitt sykemeldt av en trafikkbot. Det er også noe som heter egnethet til yrket
Er man døv blir man ikke musikklærer. Er man blind blir man ikke bussjåfør. 
Tåler man ikke oppmerksomhet så blir man ikke toppolitiker. Da får man finne seg et mer egnet yrke. 

Gud forby at Moxnes en dag ble minister. Ville du lite på Moxnes som helseminister om det kom et nytt korona, svineinfluensa, kriser med forurenset vann?
Ville du lite på Moxnes som samferdselsminister om en bro kollapset med mange døde, tunnelsvikt, flykræsj?
Ville du lite på Moxnes som forsvarsminister om Norge ble angrepet?
Fyren ville antageligvis ha blitt sykmeldt/gått og gjemt seg et sted sporenstreks under ekte kriser, du ville ikke sett snurten av ham. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...