Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Biler som forsvinner etter henting av redningstjeneste. Ansvar/forsikring.

plankeby

Anbefalte innlegg

Av og til stjeles biler etter at bilen er hentet av redningselskap/veihjelp.

Der bilen forsvinner (stjeles) etter den er hentet av veihjelp via eget forsikringsselskap, så er vel forsikringsselskapet selv ansvarlig for hendelsen? 

Der det er veihjelp utenom forsikringsselskap, hva da? 

Slik skjer av og til. Leste i lokalnytt nå at en bil var stjålet fra en Mekonomen etter å ha blitt levert der av firma under NAF. Nøkler ble stjålet fra Mekonomen. Før har biler blitt stjålet fra NAF etter innbrudd der osv. 

Hvordan er det juridiske om ansvar for bilen etter den er hentet av veihjelp. Vedrørende at den da, stjeles, eller påføres skade etter avhenting. 

Selv fikk jeg innbrudd i min bil i det den stod hos Ford vedr service. Ford tok ikke noe ansvar for skaden fra innbruddet. Bilen hadde jeg selv fraktet dit. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Biler som forsvinner etter henting av redningstjeneste. Ansvar/forsikring.
Videoannonse
Annonse

Veihjelp som tjeneste er kun transport av kjøretøyet til stedet det skal fraktes til. Tjenesteyteren er ikke ansvarlig for kjøretøyet etter at tjenesten er levert i tråd med avtalevilkårene. 

I det beskrevne tilfeller vil Mekonomen eventuelt være ansvarlige hvis de har hatt uforsvarlig oppbevaring av nøkler. Hvis ikke så er dette eiers risiko. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/30/2023 at 9:09 PM, plankeby said:

Ford tok ikke noe ansvar for skaden fra innbruddet.

Det er ikke spesielt relevant. Spørsmålet er om bilen sto under overvåkning, så innbryter og tidspunkt kan identifiseres: Derav en plikt til å bistå med informasjonen.
Ansvar har de ikke med mindre bilen har blitt låst inne. Som f.eks innbrudd i nøkkelboks.

Lenke til kommentar

Er mer det juridiske jeg lurte.

Det er vel ikke slik at å få bilen berget til verksted via sin forsikring, skal være på nivå med å gi nøkkel og bil til en fremmed på gata? 

Om bilberging gjøres uten egen forsikring og som ren veihjelp tjeneste, da er vel eier av bil ansvarlig? 

Må man følge bilen og overnatte i den... Ikke ofte biler forsvinner etter berging, men det skjer. 

Jeg tar litt i her. Biler forsvinner etter berging, som blir en tragedie og mareritt for bileier. 

Eget eksempel er en bil som stod hos forhandler til service, der innbrudd i bil ble gjort når overvåking på området ikke var i drift. 

Fant ikke noe på vilkår og avtaler hos NAF, om ansvar for bilen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...