Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

UP vil forby varsling av kontroller


Runar

Anbefalte innlegg

UP er der for å luke ut verstingene som er til fare for alle. Det er et privilegium å få kjøre bil, men enkelte ser på dette som en rettighet uten noe ansvar (delvis p.g.a ung alder og underutvikling). Slike folk vil ikke UP ha på veien, med rette.

Tviler på at de som problemfritt varsler andre om UP-kontroll tenker så mye over at disse folkene får fortsette å herje på veiene og i verste fall blir medvirkende til dødsstatistikken.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hva som skal gjøres ulovlig. Alle har vel lov til å fortelle om en politikontroll de har sett? Merkelig at selskapet bak ikke ønsker at systemet skal si fra om promillekontroller også. Hvorfor ikke det, når de kan melde om fartskontroll?

Lenke til kommentar
Iki skrev (12 timer siden):

Burde bare sette opp flere fotobokser over hele landet, alle med gjennomsnittsmåling. 

Gjerne en hver mil.

 

Snittmålinger fungerer mot sin hensikt. 

Ja folk kjører under fartsgrensen, men folk kjører under fartsgrensen..
60 i 70 sonen, og folk stirrer mer på fartsmåleren enn på veien.  
Og etter snittmålingen så ligger de 10+ over.
Har vært 2 ulykkker i Vuddudalen på kort tid, en strekning med snittmåling.
Har ikke sett noen årsak ennå.

Lenke til kommentar

UP bør satse mer på andre ting enn fartsmålinger.
Fart er svært sjeldent årsaken til ulykker.

De kan f.eks stå i en rundkjøring, blinklys, belte, mobilbruk. 
Skal vedde at de får mer penger der på noen timer enn en hel dag med fartsmålinger.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (42 minutter siden):

Ja folk kjører under fartsgrensen, men folk kjører under fartsgrensen..

Bra.

Dubious skrev (42 minutter siden):

Og etter snittmålingen så ligger de 10+ over.

Derfor man må ha 100% dekning over landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (46 minutter siden):

UP bør satse mer på andre ting enn fartsmålinger.
Fart er svært sjeldent årsaken til ulykker.

De kan f.eks stå i en rundkjøring, blinklys, belte, mobilbruk. 
Skal vedde at de får mer penger der på noen timer enn en hel dag med fartsmålinger.

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hva du mener er årsakene til ulykker. Fart er nesten alltid en faktor.

For å dra det litt langt: hvor mange trafikkulykker hadde man hatt hvis alle biler sto i ro?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

UP bør satse mer på andre ting enn fartsmålinger.
Fart er svært sjeldent årsaken til ulykker.

De kan f.eks stå i en rundkjøring, blinklys, belte, mobilbruk. 
Skal vedde at de får mer penger der på noen timer enn en hel dag med fartsmålinger.

Dette stemmer ikke helt. Av det som er publisert i blant annet https://www.tshandbok.no/del-2/3-trafikkregulering/doc660/ og https://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/bitstream/handle/11250/3014673/310822 Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2021.pdf?sequence=4&isAllowed=y, så kommer det klart frem at fart er en sterk bidragsyter. Nå er ofte ulykker komplekse, og med 2, 3 eller flere faktorer som er til stedet for at disse skjer, men lavere hastighet vil redusere sannsynlighet og omfang av ulykker. 

Ellers forstår jeg ikke hvorfor folk er imot at det blir et forbud om å ha varslingstjenester. De som bruker disse er folk som bevisst har et dårlig forhold til reglene på veien, og ruskjørere, råkjørere og andre risikovillige sjåfører holder seg da i skinnet de få gangene de møter politiet, mens resten av året kjører de på en måte som setter deg og de du er glad i i fare. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

Men ikke hovedårsaken.

Folk fikler med ting de bør stoppe for å fikle med, men det har de ikke tid til, så kræsjer de. 

Men er det ikke fornuftig å fjerne en av de store bidragsyterne til ulykker? Varsling om kontroll vil jo også forhindre at folk på mobiler, uten belte, kjører med rus eller annet unngår å bli tatt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

UP bør satse mer på andre ting enn fartsmålinger.
Fart er svært sjeldent årsaken til ulykker.

De kan f.eks stå i en rundkjøring, blinklys, belte, mobilbruk. 
Skal vedde at de får mer penger der på noen timer enn en hel dag med fartsmålinger.

Målet er ikke å unngå ulykker, men å unngå alvorlige skader og dødsfall i trafikken. At noen bulker i en rundkjøring er ikke så farlig, og har man skyld i ulykken så får man bot og forsikringskrav allikevel. 

Belte og mobilbruk er det særdeles ofte kontroll på, dette skjer vel samtidig som fartskontrollene uansett (?) Jeg har ihvertfall blitt stoppet i en fartskontroll pga beltebruk, siden de ikke så selen over den svarte jakka mi. 

Det meste effektive er nok at de har flest fartskontroller, der de også tar syndere som ikke bruker belte, eller tar syndere som fikler med andre ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Bøtelegg de som ikke blinker ut av rundkjøringen så vil færre kjøre for fort.

Jeg skjønner ikke hvorfor? 

Dubious skrev (11 minutter siden):

og, fart har aldri drept noen.

Nei, det er når man stopper brått eller blir truffet av en bil i fart man dør. Så teknisk sett har du rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor? 

Dårlig oppførsel fra andre trafikanter, som å ikke blinke ut av rundkjøringer når andre venter, bryte vikeplikten, kjøre godt under fartsgrensen tilsynelatende uten grunn, syklister som suser forbi køen og det røde lyset, alt slikt bidrar til økt frustrasjon og sinne hos andre. Frustrerte og sinte sjåfører kjører aggressivt, og da øker gjerne farten.

Ergo, hvis alle blinker når de skal, tar hensyn og er hjelpsomme, så vil folk flest kjøre rundt i lykkerus og ikke føle behovet for å kjøre fort og aggressivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Runar skrev (Akkurat nå):

Dårlig oppførsel fra andre trafikanter, som å ikke blinke ut av rundkjøringer når andre venter, bryte vikeplikten, kjøre godt under fartsgrensen tilsynelatende uten grunn, syklister som suser forbi køen og det røde lyset, alt slikt bidrar til økt frustrasjon og sinne hos andre. Frustrerte og sinte sjåfører kjører aggressivt, og da øker gjerne farten.

Ergo, hvis alle blinker når de skal, tar hensyn og er hjelpsomme, så vil folk flest kjøre rundt i lykkerus og ikke føle behovet for å kjøre fort og aggressivt.

Her bør det jo gjøres et skikkelig holdningsendringsarbeid. Liker den kampanjen som pågår nå, med slagordet "kjør som en kjerring".

Klart det kan være litt irriterende når noen ligger i 60 i 80-sonen, men man velger i stor grad selv om man lar seg irritere. Hvis man er helt avhengig av å kjøre i eller over fartsgrensen for å rekke noe var man allerede for sent ute når man startet kjøreturen. 

Jeg syns det er helt hårreisende at man aksepterer utsagn som "det er sinkene som skaper farlige situasjoner" når det kommer til trafikk. Det er sjåfører som ikke klarer å holde kaldt i møte med sinker som er problemet. 

Jeg greier ikke la være å lese det siste du skriver der med en undertone av "alle andre må ta hensyn til meg", for hvis man selv er innstilt på å ta hensyn greier man også fint å ta hensyn til tregere trafikanter, manglende blinklysbruk og folk som bryter vikeplikten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
HansiBanzi skrev (1 minutt siden):

Hvis man er helt avhengig av å kjøre i eller over fartsgrensen for å rekke noe var man allerede for sent ute når man startet kjøreturen. 

Jeg legger opp en margin på 15 minutter for å rekke ferger, og selv med så god margin så hender det at jeg kommer akkurat tidsnok, ved å kjøre fortere.
Ved å følge fartsgrensen så har jeg 10-15 minutters margin. 

Lenke til kommentar
HansiBanzi skrev (1 minutt siden):

Jeg greier ikke la være å lese det siste du skriver der med en undertone av "alle andre må ta hensyn til meg", for hvis man selv er innstilt på å ta hensyn greier man også fint å ta hensyn til tregere trafikanter, manglende blinklysbruk og folk som bryter vikeplikten.

Jeg overdrev en smule i innlegget mitt, men jeg kan fint stå for at både de som ikke holder fartsgrensen og ikke slipper forbi kjøretøy bak, og de som ikke blinker seg ut av rundkjøringer når andre venter, har like lite i trafikken å gjøre som de som kjører i 90 km/t i en 80-sone.

Ikke bare har vi paragrafer som gjør disse konkrete handlingene straffbare (trafikkreglenes § 12 fjerde ledd for lavt fart og § 14 for å ikke bruke blinklys), så har vi den velkjente vegtrafikklovens § 3 som gjør det ganske klart at man ikke unødig skal hindre eller forstyrre annen trafikk.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at å ferdes i trafikken er et samspill. Jeg har ikke mer rett til å ferdes enn andre, og jeg forventer ikke at andre tar mer hensyn til meg. Men jeg forventer at andre tar hensyn, og gjør det de kan for at vi alle kommer frem så trygt, effektivt og smidig som mulig.

Det er viktig å holde hodet kaldt selv i stressende og provoserende situasjoner, og jeg forsvarer ikke direkte aggressiv oppførsel. Like lite forsvarer jeg ignorant oppførsel, som eksemplene nevnt tidligere. Slik oppførsel påvirker flere negativt enn om noen bryter fartsgrensen.

Lenke til kommentar
HansiBanzi skrev (20 minutter siden):

Jeg syns det er helt hårreisende at man aksepterer utsagn som "det er sinkene som skaper farlige situasjoner" når det kommer til trafikk. Det er sjåfører som ikke klarer å holde kaldt i møte med sinker som er problemet. 

Jeg greier ikke la være å lese det siste du skriver der med en undertone av "alle andre må ta hensyn til meg", for hvis man selv er innstilt på å ta hensyn greier man også fint å ta hensyn til tregere trafikanter, manglende blinklysbruk og folk som bryter vikeplikten

Det blir litt feil innfallsvinkel for min del, å si at sinker skal få lov å styre hastigheten på trafikken. Dersom man ikke evner å kjøre opp mot fartsgrensen under normale forhold, så er man også en dårlig trafikant. I utgangspunktet, så er det ikke noe stort problem at enkelte kjører for sakte, problemet oppstår når de ikke legger til rette for å slippe de bak forbi seg. Denne kombinasjonen ser jeg ofte, og det er til hinder for mange trafikanter, helt unødvendig. 

Alle må ta hensyn til alle, og innenfor regelverket som du skal være istand til å forstå og håndtere når du får førekort. Både det å være til hinder, og det å kjøre risikabelt er begge brudd på denne "avtalen". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...