Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeil som kommer og går...

Anbefalte innlegg

Dersom utstyr er fysisk frakoblet (enten ved å plugge ut eller ved bryter som bryterpå alle faser) så er det ikke mulig at utstyret laget en jordfeil. Med mindre feilen skjer i forkant av bryteren.

Om det er en elektriker som har gått fra en tilkoblet sikring liggende løst mellom to sikringsrader slik som det kan se ut på bildet hadde jeg reklamert på jobben, da det ikke er forskriftsmessig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Larzen_91 skrev (17 minutter siden):

Dersom utstyr er fysisk frakoblet (enten ved å plugge ut eller ved bryter som bryterpå alle faser) så er det ikke mulig at utstyret laget en jordfeil. Med mindre feilen skjer i forkant av bryteren.

Om det er en elektriker som har gått fra en tilkoblet sikring liggende løst mellom to sikringsrader slik som det kan se ut på bildet hadde jeg reklamert på jobben, da det ikke er forskriftsmessig.

I så fall skal  Oneco få det glatte lag!

Lenke til kommentar

Litt usikker om det - eller tilsvarende - ble nevnt før:

om du la inn kurs 1...13 i tur og orden og alle disse hadde en jordfeil som TILSAMMEN med ulike bidrag etterhvert resulterer i 29 mA strøm fra fase til jord så hadde det ikke skjedd noe som helst ettersom den FELLES jordfeilbryter ikke reagerer på mindre enn 30 mA - nå tar jeg det nøyaktig på mA.

Så legger du inn kurs nr 14 med kun 2 mA jordfeilstrøm og SAMLET kommer strømmen over 30 mA og - PANG - utløser jordfeilbryteren.

Det er ulempen med FELLES jordfeilbryter: den reagerer på SUMMEN av jordfeilene og beskytter bra, men hjelper lite å finne hvilken kurs av alle som har største jordfeil.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verd å nevne at jeg har tatt utgangspunkt i IT-nett som er det mest brukte nettet i Norge. Er det derimot et TN-nett så vil frakobling og megging være nødvendig da spenningsmåling ikke vil være til hjelp. På et TN-nett vil jordfeil mellom L1 og jord gi kortslutning men jordfeil mellom N og jord vil man ikke kunne spenningsmåle da de har samme potensial, så derfor vil frakobling og megging være nødvendig.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 timer siden):

Alt spenningssatt utstyr kan forårsake jordfeil sjølv om det ikkje er påslått. Dvs. det har spenning på ein termostat, lysbrytar, kun spenning på ein fase osv.

Ja, og det er derfor jeg tydeliggjør at med "avslått" mener jeg et fysisk brudd av spenning på begge faser. Om det er tilfellet vil det ikke forårsake en jordfeil. Det samme vil skje ved enpolig brudd på et TN anlegg, da i utgangspunktet det ikke skal være spenning på nøytralleder.

Så mitt svar på spørsmålet "kan avslått utstyr lage jordfeil?" vil være "det spørs" og ikke "ja, helt klart".

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann...

Det viste seg at det var en lysarmatur over vask på kjøkken, som utløste jordfeilen. Og det gjorde den selv når den var avslått. Jeg vil tro den lampen må ha vært 40 år gammel,dog lite brukt de siste ti år.

0.thumb.jpg.c64bde90e3efbc19c396b74f0bfe9ebb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest alt det andre skrevet her foruten din siste post, men slet med det samme. Hos meg var det særlig problematisk når det hadde regnet lenge ute, men kunne også skje på soldager. Ble mer stabilt når gitte kurser var koblet ut, men ikke alltid. Noen gnager skjedde det mange ganger om dagen, andre ganger måneder i mellom.

Hadde elektriker inne for å måle fem ganger, fant ingen ting. De mente feilen kunne være hvor som helst, også utenfor huset, hos naboen etc. Og, det kunne være at summen av alle kurser slo ut. 

Enden på visa ble at jeg byttet ut alle sikringene til typen med jordfeilbryter på hver kurs, fremfor en felles for hele skapet. Etter dette forsvant problemet.

Så hvem vet hva som egentlig foregikk... Fint du fant feilen og slapp å bygge om skapet slik jeg gjorde. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (40 minutter siden):

Har ikke lest alt det andre skrevet her foruten din siste post, men slet med det samme. Hos meg var det særlig problematisk når det hadde regnet lenge ute, men kunne også skje på soldager. Ble mer stabilt når gitte kurser var koblet ut, men ikke alltid. Noen gnager skjedde det mange ganger om dagen, andre ganger måneder i mellom.

Hadde elektriker inne for å måle fem ganger, fant ingen ting. De mente feilen kunne være hvor som helst, også utenfor huset, hos naboen etc. Og, det kunne være at summen av alle kurser slo ut. 

Enden på visa ble at jeg byttet ut alle sikringene til typen med jordfeilbryter på hver kurs, fremfor en felles for hele skapet. Etter dette forsvant problemet.

Så hvem vet hva som egentlig foregikk... Fint du fant feilen og slapp å bygge om skapet slik jeg gjorde. 

Hei..din beskrivelse av problemet, kunne like gjerne vært hjemme hos meg.  Jeg klarte å isolere kursen med den største feilen, og så begynte jeg og fysisk koble bort apparat etter apparat. Selv om de fleste ikke var i daglig bruk. Dette var en periode hvor sikringen gikk etter max 1 time, slik det gjorde feilsøking enklere. Når jeg kom til denne lampen, opphørte problemet. For sikkerhets skyld koblet jeg den på igjen, og huset ble på nytt mørklagt . Så ja, fant feilen selv. 

Slapp å  bytte til nye sirkringer da. Når det er sagt, så vurderer jeg en oppgradering der. Svevde i den villfarelse at det var moderene. Koster ca  20 tusen for ny innmat, så det er jo ikke avskrekkende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...