Gjest Baardsen Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Lurer ganske enkelt på hva som er den lengste bakken i Norge. Noen som vet? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Et veldig raskt søk ga meg denne artikkelen, som sier turen opp Skåla er den lengste sammenhengende (mot)bakken i landet, med 1 843 høydemeter. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 En bakke kan være lang selv om det ikke dreier seg om mange høydemeter. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 28. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2023 (endret) 1 hour ago, Runar said: Et veldig raskt søk ga meg denne artikkelen, som sier turen opp Skåla er den lengste sammenhengende (mot)bakken i landet, med 1 843 høydemeter. Æsj, jeg snakker da ikke om fjell og fjorder. Jeg snakker om bilveier og lignende. Fjellturer er ikke bakker som sådan. Endret 28. juni 2023 av Gjest Baardsen Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) Usikker på om den faktisk er den lengste, men i hvert fall en av de lengste. Veien begynner nede ved Geirangerfjorden, og går over 2 mil i stort sett sammenhengende bakke opp til Geiranger Skywalk, på toppen av Dalsnibba, 1500 moh. En annen vei, er veien opp til Juvasshytta, ved Galdhøpiggen, som er norges høyeste vei, på 1853 moh, men veien starter oppe i Jotunheimen og er kun 13,2 km lang, men stiger totalt 1346 høydemeter, med et gjennomsnitt på 10% stigning. Dalsnibba er både lengre (21km), og med mer stigning i høydemeter (ca. 1500 m). Fun fact : En av verdens lengste oppoverbakker er i Columbia. Alto de Letras går fra byen Mariquita til byen Letras, 80.7 km unna. Mariquita ligger 468 meter over havet, mens Letras er 3650 meter over havet. Et populært sted for syklister, joggere, maratonløpere og andre gærninger som liker bakker ! Jeg tror Alto de Letras er verdens lengste sammenhengende bakke, men i høydemeter blir den slått av veien opp til observatoriet på toppen av Mauna Kea, Hawaii, som er en aktiv vulkan på hovedøya. Veien begynner i byen Hilo, som ligger ved havet, og går opp til observatoriet som ligger på 4192 moh. Selve fjellet er totalt 4205 meter høyt. Lengden på veien er 69.2 km, og den er altså kortere enn Alto de Letras, men når høyere. En annen fun fact, er at det kan ligge snø på toppen av Mauna Kea, Hawaii, om vinteren. Endret 29. juni 2023 av 0laf 2 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) 0laf skrev (1 time siden): Usikker på om den faktisk er den lengste, men i hvert fall en av de lengste. Veien begynner nede ved Geirangerfjorden, og går over 2 mil i stort sett sammenhengende bakke opp til Geiranger Skywalk, på toppen av Dalsnibba, 1500 moh. En annen vei, er veien opp til Juvasshytta, ved Galdhøpiggen, som er norges høyeste vei, på 1853 moh, men veien starter oppe i Jotunheimen og er kun 13,2 km lang, men stiger totalt 1346 høydemeter, med et gjennomsnitt på 10% stigning. Dalsnibba er både lengre (21km), og med mer stigning i høydemeter (ca. 1500 m). Fun fact : En av verdens lengste oppoverbakker er i Columbia. Alto de Letras går fra byen Mariquita til byen Letras, 80.7 km unna. Mariquita ligger 468 meter over havet, mens Letras er 3650 meter over havet. Et populært sted for syklister, joggere, maratonløpere og andre gærninger som liker bakker ! Jeg tror Alto de Letras er verdens lengste sammenhengende bakke, men i høydemeter blir den slått av veien opp til observatoriet på toppen av Mauna Kea, Hawaii, som er en aktiv vulkan på hovedøya. Veien begynner i byen Hilo, som ligger ved havet, og går opp til observatoriet som ligger på 4192 moh. Selve fjellet er totalt 4205 meter høyt. Lengden på veien er 69.2 km, og den er altså kortere enn Alto de Letras, men når høyere. En annen fun fact, er at det kan ligge snø på toppen av Mauna Kea, Hawaii, om vinteren. Jeg ville heller kalt den verdens lengste veistigning, med mangen bakker. Lysefjordvegen, er jo, ikke en bakke, men mangen bakker. Endret 29. juni 2023 av Karltorbj Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 29. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2023 Hva med Gudbrandsdalen, kan det være en potensiell kandidat? Tipper langtransportsjåfører har god greie på akkurat dette. Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 Helt klart den på veien til jobb (og merkelig nok den nestliggende på vei hjem igjen) 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 ChatGPT mener Trollstigen (gitt mitt spørsmål) 😊 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 er det flest oppoverbakker eller nedoverbakker i Norge? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 noen som har formening om lengste bakke i rett strekning, altså uten svinger? Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Mr.M skrev (45 minutter siden): noen som har formening om lengste bakke i rett strekning, altså uten svinger? Det er jo det, som er en bakke. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Karltorbj skrev (2 timer siden): Det er jo det, som er en bakke. ?? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Karltorbj skrev (2 timer siden): Det er jo det, som er en bakke. mente selvsagt (lengste) opp/nedover bakke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå