plankeby Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 (endret) Jeg merker at mine kommentarer til artikler hos Aftenposten ofte blir tatt bort raskt av moderator. Kommenterer forøvrig sjeldent. Opplever en sensur jeg sliter med å forstå. Forstår at de sikkert sensurerer mye for å holde orden og saklighet med mer. Til artikkelen (betaling) https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/2BgAwx/opprop-ogsaa-muslimsk-ungdom-er-norsk-ungdom kommenterte jeg (bildet øverst her i tråd). Til saken om rektor som reagerte i plenum på manglende håndhilsen. Nederte bilde er fra en annen, ikke sensurert bort. For meg er nederste kommentar med 312 liker i mine øyne mer kraftig enn mitt innlegg. Mulig jeg tråkket feil ved å stille spørsmål ved mer konservativ utvikling hos muslimer? Jeg setter stor pris på innspill på hva jeg skrev som tilsier fjerning kontra f.eks. innleggene under. NB: Mitt innlegg er bildet som starter med "Måten det ble sagt på...". De to andre bildene erandre som har kommentert, som i mine øyne også har sterk ordlyd. Jeg er abonnement med fulle persondata hos Aftenposten. Umulig å få forklaring derfra. Dette er ikke stor sak, men forvirrer meg. Takker for innspill og refleksjon. Endret 28. juni 2023 av plankeby 1 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Det hadde vært interessant med en forklaring fra Aftenposten, for jeg skjønner ikke helt hvorfor innlegget ditt skulle fjernes. Det ligger en generell kommentar om at Aftenposten ønsker en saklig debatt og «dra tilbake der du kom fra»-innlegg blir fjernet. Kanskje innlegget ble tolket slik, men det blir å dra det litt langt. Det er to ting jeg reagerer på: «Religiøse trumfkort skal ikke stilne all debatt»: Dette virker litt malplassert når det er et tilsvar fra elevene etter en riksdekkende sak, og med tilsvar i kommentarfeltene. Er ikke dette debatt, og skal ikke minoriteter delta som andre? «Økte tendenser til konservatisme»: Det fins sikkert eksempler, men jeg ser ikke dette som en generell trend, og jeg tror nok mye blir misforstått. Uansett hvem som har rett så er det kanskje mer takhøyde for «jeg mener at» enn «faktum er». Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2023 (endret) Takker for innspill. Artikkelen er ikke skrevet av elever, så vil ikke kalle det et direkte tilsvar fra dem. Ja, elever har signert på teksten skrevet av voksne. Artikkelen er skrevet av muslimer som: Zeliha Kazmouz-Acar kaller seg «født og oppvokst i moské». Aftenposten har skrevet om henne hun kaller, seg konservativ muslim, ble kjent for bl.a. å ikke håndhilse på kronprinsen. Andre kommentarer sier ordrett "det er fritt å reise fra Norge", syntes det er mer avvisende enn min ordlyd. Mer konservativ utvikling hos muslimer tenker jeg er blant annet visuelt synlig. Tildekking av kvinner og annet var ikke så fremtredende for 30-40 år siden. Så dette er en mer moderne ny skikk. Lett å se på foto og video av eldre årgang. Å peke på religiøst trumfkort kan kanskje være krenkende. Men mener Aftenposten at man ikke kan stille noen undring og spørsmål ved religiøs utvikling? Vi har gått mye løs på kirken og endret den siste 50-100 år. Hvorfor skal muslimer være fredet for dette? Religiøst press er en utfordring, det må vi tørre å ha fokus på. Syntes Aftenposten blir for feige her. Problemet kan være at vi går for langt i tema krenkelse, der pressefrihet oftere blir kneblet av krenkelse. Et annet trumfkort som kan dras raskt opp. Jeg ser de to argumentene/punktene som Aftenposten kan ha reagert på med sensur. Endret 28. juni 2023 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå