stefan1 Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 Hei lurer på hvor grensene går for å trene hunden til å beskytte deg som eier. Om for eks. En bryter seg inn eller en angriper deg kan da min hund angripe i en lovlig omkrets? 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 Så klart er det lov, men det er idiotisk og med mindre du er en utrolig dyktig hundetrener kommer du til å forårsake en hendelse der hunden blir avlivet. 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 Hvis en hund biter et menneske så kan den bli krevd avlivet. Selv mindre ting enn biting kan føre til det. Så hvis du ser på hundene som engangsbruk så går det kanskje gitt at det er en selvforsvar-greie. Bare vær sikker på at de ikke biter noen uskyldige med et uhell, da sliter du nok enda mer. Ekstremt skjerpende hvis folk vet at du har trent de til å være aggressive. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Dersom du ber hunden din om å angripe meg (og den gjør det!), så kan det få konsekvenser for deg! Du nevner forsvar. Og ja, dersom du kan hevde nødverge, og bli trodd på dette av politi og jurister, så greit nok. Dersom politi eller domstolen mener at angrepet ikke står i stil med hva du ble utsatt for, så nei; da sliter du! Dersom noen prøver å stjele sykkelen din, har du eksempelvis ikke anledning til å sette i gang drapsforsøk på vedkommende. Bevisst og fremprovosert angrep fra hund er neppe innafor. Er naboen en real drittsekk du bare ikke kan fordra trynet på, så har du likevel ikke anledning til å pusse bikkja på hen. Prøver noen å ta livet av deg, derimot, er det helt innafor å svare med samme mynt. Da kan en selvforsvarshund sikkert være fint å ha. Men merk at hunden vil bli avlivet. Selv om den forsvarte deg. --- Selv har jeg ikke hund. Og føler meg allikevel trygg nok. Har ikke uvenner som pønsker på å ta ut meg og min familie (såvidt jeg vet). Tenker det er en bedre strategi - hvis mulig 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Veldig enkelt, det er ikke lov å trene en hund slik. https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§19 6 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Hundeloven § 19 forbyr enhver å "holde eller innføre hunder som" bl.a. "er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker". Det gjelder en del unntak i § 20: Hunder som er trent av politiet eller av andre med politiets tillatelse Hunder som er lovlig trent av en hundeorganisasjon med politiets tillatelse, og som er kjøpt/eies med politiets tillatelse Hunder som omfattes av unntaksforskrift. Slik forskrift er ikke fastsatt ennå. Hunder som angriper et menneske kan avlives uavhengig av om hundeholder har tillatelse. Hunder som trenes uten tillatelse kan avlives. Å trene en hund uten tillatelse kan føre til at man forbys å ha med hund å gjøre, hundeloven § 22 første ledd bokstav e. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå