ForTheImperium Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 (endret) Hvis Norge var med i EU, hadde veinettet over hele Norge og ikke kun Østlandet, vært forbedret? Har ikke EU flere direktiver som hadde tvunget Norge å bygge ut og vedlikeholde norske veier? Endret 26. juni 2023 av ForTheEmperor Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Norge tar allerede inn EU's lovgivning for transport og samferdsel gjennom EØS-avtalen, så et EU-medlemskap vil ikke endre noe direkte. Vi kunne brukt medlemskapet til å påvirke EU til å prioritere samferdsel og transport høyere, men det ville ikke betydd mye fra eller til for Norge. Det Norge mangler er politisk vilje til å prioritere samferdsel. 7 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 27. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2023 GP950mAh skrev (10 timer siden): Norge tar allerede inn EU's lovgivning for transport og samferdsel gjennom EØS-avtalen, så et EU-medlemskap vil ikke endre noe direkte. Vi kunne brukt medlemskapet til å påvirke EU til å prioritere samferdsel og transport høyere, men det ville ikke betydd mye fra eller til for Norge. Det Norge mangler er politisk vilje til å prioritere samferdsel. Jo, men å være direkte med i EU er noe helt annet enn en avtale. Men tror ikke du store deler på Vestlandet og Nord-Norge som har de dårligste veinettet hadde kommet bedre ut i EU? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 11 hours ago, GP950mAh said: Det Norge mangler er politisk vilje til å prioritere samferdsel. Mer eller mindre. Kommunen kan finne på å f.eks la samfunnsnyttige reguleringsplaner utgå vis en lokal utbygger går konkurs, i stede for å ta regningen om 20-30 år når vedlikeholdet kommer til det punktet at ombygging kreves. Drabantbyene rundt større byer kan ofte finne på å ikke ville bygge ut næringsbygg, så plutselig blir det veldig lite skatt å hente kun på boenheter. Ellers så kan f.eks Oslo kommune mislike at Akershus har bygget ut en parkeringsplass til en busstop, for å fasilitere pendling. Småkonger på de fleste hauger, og en lengre allergi mot samfunnsnytte som i hvertfall går tilbake til 1930-tallet. 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 ForTheEmperor skrev (2 timer siden): Jo, men å være direkte med i EU er noe helt annet enn en avtale. Men tror ikke du store deler på Vestlandet og Nord-Norge som har de dårligste veinettet hadde kommet bedre ut i EU? Ikke i dette tilfellet, alt av relevant lovgivning og direktiver som gjelder transport og samferdsel tar vi allerede inn gjennom eøs-avtalen og vi kan allerede søke om tilskudd fra EU. 1 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 3 hours ago, ForTheEmperor said: Jo, men å være direkte med i EU er noe helt annet enn en avtale. Men tror ikke du store deler på Vestlandet og Nord-Norge som har de dårligste veinettet hadde kommet bedre ut i EU? Korleis? Gitt at vi er det rikaste landet i EU er det optimistisk å håpe på EU-støtte til samferdsletiltak. Regelverket har vi alt importert. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Noen forskjell på denne tråden og denne: ? 4 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Veinettet er ikke så veldig bra i EU hvis man beveger seg litt vekk fra alfarvei. Det er klart inntrykket er bra hvis man bare har sett motorveier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå