Hanhijnn Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 https://www.motor.no/aktuelt/volvo-eieren-geely-er-svartelistet-av-ukraina/251352 Her er det som kjent Polestar og Volvo som er eid av Geely. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 Hanhijnn skrev (På 26.6.2023 den 13.32): https://www.motor.no/aktuelt/volvo-eieren-geely-er-svartelistet-av-ukraina/251352 Her er det som kjent Polestar og Volvo som er eid av Geely. Bør man boikotte Geely? Det er ikke så lett, uten at man faktisk har hatt konkrete planer om å kjøpe en Geely. Meg bekjent selges ikke bilene i Europa og har ikke europeisk typegodkjenning enda, så det er praktisk talt umulig å få kjøpt en uansett. Men prinsipielt, ja, man bør ikke kjøpe en Geely så lenge de opererer i Russland. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 AL123 skrev (10 timer siden): Bør man boikotte Geely? Det er ikke så lett, uten at man faktisk har hatt konkrete planer om å kjøpe en Geely. Meg bekjent selges ikke bilene i Europa og har ikke europeisk typegodkjenning enda, så det er praktisk talt umulig å få kjøpt en uansett. Men prinsipielt, ja, man bør ikke kjøpe en Geely så lenge de opererer i Russland. Geely eier volvo og polestar. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 PgUp skrev (6 minutter siden): Geely eier volvo og polestar. De har eierskap i Volvo, Polestar, Mercedes, Smart, Aston Martin, Lotus, Proton + en haug med Kinesiske merker, men det er kun Geely og andre kinesiske produsenter som står på den Ukrainske sanksjonslisten, dersom det er den trådstarter sikter til. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 AL123 skrev (44 minutter siden): De har eierskap i Volvo, Polestar, Mercedes, Smart, Aston Martin, Lotus, Proton + en haug med Kinesiske merker, men det er kun Geely og andre kinesiske produsenter som står på den Ukrainske sanksjonslisten, dersom det er den trådstarter sikter til. Trådstarter nevner jo volvo og polestar, så spørsmålet han stiller er om disse merkene er ok å kjøpe. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 PgUp skrev (Akkurat nå): Trådstarter nevner jo volvo og polestar, så spørsmålet han stiller er om disse merkene er ok å kjøpe. Da er svaret selvfølgelig at de er OK å kjøpe. Volvo var feks den aller første bilprodusenten som trakk seg ut av Russland, bare et par uker etter angrepet på Ukraina. Og som sagt. Ingen av de Europeiske merkene som Geely har eierandeler i (som nevnt, Volvo, Polestar, Mercedes, Smart, Aston Martin og Lotus) står på Ukrainas liste, og alle følger EUs sanksjonsregelverk. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 AL123 skrev (1 minutt siden): Da er svaret selvfølgelig at de er OK å kjøpe. Volvo var feks den aller første bilprodusenten som trakk seg ut av Russland, bare et par uker etter angrepet på Ukraina. Og som sagt. Ingen av de Europeiske merkene som Geely har eierandeler i (som nevnt, Volvo, Polestar, Mercedes, Smart, Aston Martin og Lotus) står på Ukrainas liste, og alle følger EUs sanksjonsregelverk. Den beste grunnen til å ikke kjøpe volvo og polestar er for å ikke støtte diktatoren xi ping og folkemordet i Kina av minoriteter. Uansett så burde jo eieren ikke selge noen biler i Russland, så det er jo fremdeles veldig god grunn til boikott. Litt som å boikotte Freia. 4 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 Et poeng er det som står i artikkelen https://www.motor.no/aktuelt/volvo-eieren-geely-er-svartelistet-av-ukraina/251352: "Flere poengterer at den kinesiske fabrikken som lager den kommende modellen Volvo EX30, også leverer biler til Russland." Det er en nærmere tilknytting når det er snakk om samme fabrikk i Kina, enn bare at de eier Volvo. 1 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 PgUp skrev (4 minutter siden): Den beste grunnen til å ikke kjøpe volvo og polestar er for å ikke støtte diktatoren xi ping og folkemordet i Kina av minoriteter. Uansett så burde jo eieren ikke selge noen biler i Russland, så det er jo fremdeles veldig god grunn til boikott. Litt som å boikotte Freia. Da kan man heller ikke kjøpe bil fra Mercedes, BMW, Volkswagen, Stellantis, Tesla, GM, Honda, Toyota, Jaguar eller Mazda. Bør bli et bra marked for Buddy og Think fremover, med andre ord. Når det gjelder Russland, så har både Volvo og Polestar sitt på det tørre. Som sagt var Volvo den første som trekte seg ut av Russland. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) AL123 skrev (12 minutter siden): Da kan man heller ikke kjøpe bil fra Mercedes, BMW, Volkswagen, Stellantis, Tesla, GM, Honda, Toyota, Jaguar eller Mazda. Bør bli et bra marked for Buddy og Think fremover, med andre ord. Når det gjelder Russland, så har både Volvo og Polestar sitt på det tørre. Som sagt var Volvo den første som trekte seg ut av Russland. Alle de er da ikke eid av et kinesisk selskap? Flere lager og selger biler i Kina ja. Men som alt annet så lever vi ikke i en perfekt verden, det er ikke realistisk å kjøpe biler som ikke har noen tilknytning til Kina. Det finnes ikke. Men man kan velge de som ikke er direkte eid av Kina. Da gjør man noe godt ihvertfall, da ikke alle pengene går til xi og riket hans. Er du ikke enig? Jeg tenker ihvertfall det. Mange selskaper som for tiden vurderer sin produksjon i Kina i handelskrigen med USA. Tenker det er en positiv utvikling, da Kina sitt diktatur og overgrep bare vokser. Å ikke støtte direkte kinesisk eide selskaper som Huawei, Volvo, polestar, MG osv er positivt i min bok. Ser flere og flere hopper på dette. Kina har veldig lyst til å lykkes med elbiler, så derfor kan dette legge ekstra press på dem til å slutte med sin etniske rensning av minoriteter. Endret 5. juli 2023 av PgUp 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 5. juli 2023 Del Skrevet 5. juli 2023 PgUp skrev (4 minutter siden): Alle de er da ikke eid av et kinesisk selskap? Flere lager og selger biler i Kina ja. Men som alt annet så lever vi ikke i en perfekt verden, det er ikke realistisk å kjøpe biler som ikke har noen tilknytning til Kina. Det finnes ikke. Men man kan velge de som ikke er direkte eid av Kina. Da gjør man noe godt ihvertfall, da ikke alle pengene går til xi og riket hans. Er du ikke enig? Nei, det er selvsagt mye bedre å kjøpe en svenskbygget bil fra et selskap der en kinesisk privatperson er største aksjonær enn å kjøpe en Kinesiskbygget bil der et vestlig selskap har satt opp en fabrikk med vitende og vilje. Når det er sagt, så boikotter jeg hverken kinesiske selskaper eller selskaper med fabrikker i Kina. Det blir litt for komplisert. Hvis man skal tenke sånn, så burde alle i såfall kjøpe en svenskbygget Volvo, da det er det mest demokratiske bilproduserende landet i verden. Til nøds kan man kjøpe noe fra Tyskland, Frankrike eller Spania. Utenfor Europa bør man holde seg unna alt utenom Japan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå