Gjest 037ac...667 Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Spørs veldig på personen som skal leve. Feks har jeg et vennepar, de har et lite småbruk. Prøver å leve av "jorda" har matbudsjett på 3000kr, som går til det mest essensielle, skal si at de spiser mye egg fra hønene sine, også bytter de egg mot diverse grønnsaker mot nabobonden. Slik jeg forstår har de fri tilgang på grønnsaker som egentlig "kastes" pga utseende osv. Med alle andre utgifter utenom gjeld bruker 11000kr, inkludert bhg til 2 stk. Så de klarer å leve en familie på 4 for rundt 15k i mnd. De legger alt overskytende lønn inn i fond som skal gi en avkastning på 19000kr / mnd. Som de forventer de må ha for å leve komfortabel. Målet er 2.5Mnok Har sett bankkontoen deres, de har levd på så lite som 13000kr i mnd også. Kanskje utrolig. Og de hevder de ikke har det ille. Skal sies de aldri drar på ferie eller kjøper nye ting, dama der er en mester i gjenbruk. Og hvis de skal ha noe fint, så tjener hun det via å hente gratis ting på finn og selge det igjen til hun har nok til å kjøpe det de vil ha. Så kanskje man må definere hva "arbeid" egentlig er også. For spør man folk er mye sånt en hobby. Anonymous poster hash: 037ac...667 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) Jeg er vant til å leve rimelig spartansk, og jeg hadde flyttet til et lavkostland. Så jeg hadde ikke trengt veldig mye før jeg hadde valgt å pensjonere meg. Føler livet forsvinner mellom fingrene mine når jeg bruker 8 timer om dagen på noe som ikke er gøy. Har så mange hobbyer jeg koser meg med at jeg ville hatt null problem å fylle dagene. Jeg hadde pensjonert meg dersom jeg hadde råd til to leiligheter i Oslo. Kunne leid dem ut, og tatt med pengene ut av Norge til et land hvor jeg kan leve på en brøkdel av det som trengs i Norge. Endret 29. juni 2023 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
reCaptcha_senior Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Jeg er gjeldfri, eier leilghet og ellers solid økonomi. Nå driver ikke jeg med pengespill av noe noe slag, men sett at jeg leverer inn en kupong,vinner titalls millioner, ville jeg ikke slutta å jobbe. Jeg er for glad i jobben jeg har nå, glad i hverdagslivet, og har mer en nok av fritid og har nok ferie/fri til å fylle den med fine opplevelser. Orker heller ikke alt styret med boliginvestering, så ville satt de i fond. Har ingen som arve meg, og har heller ikke behov for å leve på noen annen måte enn jeg gjør i dag. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Hvis du (man) bare skal leve av avkastning av investerte penger (aksjer/fond/eiendom) ville jeg definitivt valgt et annet land å ha primærbolig i enn Norge. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Gjest 43c53...ce7 skrev (På 26.6.2023 den 10.16): Hvis man for eksempel har XX antall millioner i noen aksjer / fond, og så tar man ut en viss sum av dette en gang hvert år / en gang hver måned. Hvor mye penger burde man egentlig ha, for å kunne leve komfortabelt i for eksempel tretti år eller femti år uten å måtte arbeide? Anonymous poster hash: 43c53...ce7 Spørsmålet gjelder hvordan å få kontroll på noe som det ikke er mulig å ha kontroll over, (fremtiden). Aksepter at det er ikke mulig. Ikke lev for et "bare jeg oppnår xx, da kan jeg virkelig leve som jeg vil". Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Mag ne skrev (55 minutter siden): Spørsmålet gjelder hvordan å få kontroll på noe som det ikke er mulig å ha kontroll over, (fremtiden). Aksepter at det er ikke mulig. Ikke lev for et "bare jeg oppnår xx, da kan jeg virkelig leve som jeg vil". Folk bygger fremtiden sin hele tiden, hvis ikke hadde ingen tatt utdanning. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 wampster skrev (1 time siden): Hvis du (man) bare skal leve av avkastning av investerte penger (aksjer/fond/eiendom) ville jeg definitivt valgt et annet land å ha primærbolig i enn Norge. Hvilket? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 (endret) PgUp skrev (3 minutter siden): Hvilket? Tja, et godt alternativ ville være et land uten formueskatt (f.eks Portugal og Hellas), lav/ingen eiendomsskatt (en god del har ikke dette heller), så lav som mulig skatt på kapitalinntekt og sist men ikke minst.. et land man har lyst til å bo i Endret 23. juli 2023 av wampster Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 PgUp skrev (10 minutter siden): Folk bygger fremtiden sin hele tiden, hvis ikke hadde ingen tatt utdanning. Det er stor forskjell å planlegge for fremtiden med utdanning og arbeid, og å satse på et kronebeløp som skal vare 30-50 år. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Folk er forskjellige, noen er glad i jobben og rammene og strukturene det gir. Og det er jo veldig flott. Andre ønsker mer fritid og mulighet til å styre tiden selv. På en side så er ikke det så rart. Selv om det går mot alt vi lærer og hva som er kulturelt akseptabelt. Helst skal man ha en jobb i 100% stilling og være fornøyd med det. Samtidig er det historisk ikke mange århundrer siden folk i mye større grad var selvforsynte og jobbet for seg selv. De moderne gigantiske selskapene er en relativt ny oppfinnelse. Jeg har tenkt på FIRE lenge og tror nok en mellomting er optimalt for de fleste. Man kan tjene ganske mye uten å måtte skatte særlig. F.eks. jobbe 2-6 måneder i året, eller 20-50% er ikke så dumt. Eller ha en selvstendig næringsdrivende jobb der man bestemmer helt hvor mye man vil jobbe. Da trenger man ikke jobbe 100% så mange tiår før man kan pensjonere seg helt. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Mag ne skrev (6 minutter siden): Det er stor forskjell å planlegge for fremtiden med utdanning og arbeid, og å satse på et kronebeløp som skal vare 30-50 år. Ingen påstår at dette er for alle. Men noen får det jo til. Dumt å avfeie det helt. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 wampster skrev (7 minutter siden): Tja, et godt alternativ ville være et land uten formueskatt (de fleste i Europa har ikke det), lav/ingen eiendomsskatt (en god del har ikke dette heller), så lav som mulig skatt på kapitalinntekt og sist men ikke minst.. et land man har lyst til å bo i Må huske på at det fort kan bli dyrt med helseforsikring, og man mister mange rettigheter hvis man senere flytter tilbake. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 (endret) PgUp skrev (4 minutter siden): Må huske på at det fort kan bli dyrt med helseforsikring, og man mister mange rettigheter hvis man senere flytter tilbake. Formueskatten på 20MNOK alene er i Norge rundt 200.000 Bor du i steden i et land som ikke har formueskatt OG ikke har eiendomsskatt OG i tillegg har lavere skatt på kapitalinntekt går dette regnestykket veldig raskt i din favør. Og jo høyere beløpet er jo mer i din favør edit: Tror det er mulig å ikke miste så mange/noen rettigheter også om man planlegger/gjør det riktig, men dette har jeg ikke satt meg nok inn i Endret 23. juli 2023 av wampster Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 PgUp skrev (6 minutter siden): Ingen påstår at dette er for alle. Men noen får det jo til. Dumt å avfeie det helt. Du misforstår. Jeg avfeier det ikke, og selvsagt er det mulig for enkelte å skaffe xx millioner og slutte i jobben, som var det jeg svarte på. Det var mer ment som et tips om at det kanskje ikke er lurt å bare leve livet sitt i fremtiden. Dessuten vil et 100% fokus på å først nå sitt millionbeløp, for å så slutte i jobben og leve av eller eksistere på millionene kreve en omstilling som få vil komme godt ut av. Tror jeg. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Mag ne skrev (1 minutt siden): Du misforstår. Jeg avfeier det ikke, og selvsagt er det mulig for enkelte å skaffe xx millioner og slutte i jobben, som var det jeg svarte på. Det var mer ment som et tips om at det kanskje ikke er lurt å bare leve livet sitt i fremtiden. Dessuten vil et 100% fokus på å først nå sitt millionbeløp, for å så slutte i jobben og leve av eller eksistere på millionene kreve en omstilling som få vil komme godt ut av. Tror jeg. Ja det er jeg helt enig i. Å ofre masse år og tid er ingen god ide. Spesielt når man ikke vet om det å pensjonere seg er noe for en selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå