Skogslik Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 Noen som har tatt tog fra Wien til Bratislava før? Er dette enkelt og greit? Tenker siden man drar fra et land til et annet, med tog. Aner ikke hvordan slik fungerer 😛 Planlegger tur til Bratislava i September, konsert + noen dager ekstra i byen. Flyr til Wien, tog til Bratislava og tilbake til Wien og hjem. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 Skogslik skrev (59 minutter siden): Noen som har tatt tog fra Wien til Bratislava før? Er dette enkelt og greit? Tok buss og det gikk veldig fint. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 Skogslik skrev (1 time siden): Noen som har tatt tog fra Wien til Bratislava før? Nei, nei, nei. Etter å ha sett Klimt og Hundertwasser reiser man fra Wien til Bratislava med båt. Det er en klassisk båtreise som man bør få med seg. Mange som er i Wien reiser frem og tilbake bare for båtturen. Man sikrer seg en plass på båten med god utsikt og setter på Johann Strauss - An der schonen blauen Donau, og skjønner hvorfor den melodien ble skrevet akkurat der. 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 24. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2023 robertaas skrev (4 minutter siden): Nei, nei, nei. Etter å ha sett Klimt og Hundertwasser reiser man fra Wien til Bratislava med båt. Det er en klassisk båtreise som man bør få med seg. Mange som er i Wien reiser frem og tilbake bare for båtturen. Man sikrer seg en plass på båten med god utsikt og setter på Johann Strauss - An der schonen blauen Donau, og skjønner hvorfor den melodien ble skrevet akkurat der. Takk for tips! Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2023 Tar også i mot tips ellers i disse byene, får mest tid i Bratislava. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) Wien var jo hovedstaden i 'Østerrike-Ungarn'-kaiserdømme (Habsburg) frem til slutten av 1. verdenskrig. Ettersom det ikke fantes Spotify på den tiden samlet adelen gjerne musikklivet rund seg i hovedstaden med tilhørende finansiering. Mozart, Beethoven, Haydn, Strauss m. fl. hadde sine hovedaktiviteter i Wien med tilhørende muligheter i dag til å besøke ymse museer eller konserter. Endret 25. juni 2023 av trikola Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 Skogslik skrev (13 timer siden): Noen som har tatt tog fra Wien til Bratislava før? Er dette enkelt og greit? Tenker siden man drar fra et land til et annet, med tog. Aner ikke hvordan slik fungerer 😛 Planlegger tur til Bratislava i September, konsert + noen dager ekstra i byen. Flyr til Wien, tog til Bratislava og tilbake til Wien og hjem. Jeg tok buss, veldig enkelt og rimelig. Var for noen uker tilbake da jeg var på jobb i bratislava. tror det var flexbuss. Vi ble stoppet på grensen på returen, viste pass og alt var fint. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 10 minutes ago, Salvesen. said: Jeg tok buss, veldig enkelt og rimelig. Var for noen uker tilbake da jeg var på jobb i bratislava. tror det var flexbuss. Vi ble stoppet på grensen på returen, viste pass og alt var fint. Er vel alle med i Schengen-avtalen. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2023 Salvesen. skrev (12 minutter siden): Jeg tok buss, veldig enkelt og rimelig. Var for noen uker tilbake da jeg var på jobb i bratislava. tror det var flexbuss. Vi ble stoppet på grensen på returen, viste pass og alt var fint. Høres bra ut, regner med det går ganske greit ja, dem er jo vant med reising mellom landene der nede. Ser ut til at jeg skal reise fra Tyskland først også med tog til Wien, blir vell samme opplegget der da med eventuelt pass visning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 Skogslik skrev (8 minutter siden): Høres bra ut, regner med det går ganske greit ja, dem er jo vant med reising mellom landene der nede. Ser ut til at jeg skal reise fra Tyskland først også med tog til Wien, blir vell samme opplegget der da med eventuelt pass visning. Ja det går helt fint, han så nesten ikke på passet mitt engang. Og det kan være jeg var mega uheldig og ble stoppet på returen og at du ikke blir stoppet i det heletatt. Mulig de sjekker passet når du stopper i bratislava da, om de har kontroll. Jeg ville iallefall ikke bekymret meg, god tur! Bratislava overrasket meg, fin by! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 Foruten Klimt og Hundertwasser bør man se hvilke kulturarrangementer det er i Wien når man er der. Har selv fått med meg en stor utendørskonsert, gratis. Dette er en kulturby så mye skjer. I Bratislava er bygningen til Slovak radio noe spesielt som man bør se. Ellers var det stappfullt med statuer i sentrum. Det var de som kom opp av kumlokk og de som snek seg rundt hjørner. Det var så mange at de har muligens ryddet opp nå. 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 27. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2023 (endret) Supert, takk for tips! Noen spesielle plasser og spise som kan anbefales? Gjerne lokal, tradisjons mat. Gode øl plasser er også noe jeg alltid er på jakt etter. Funnet noen ved og søke litt. Endret 27. juni 2023 av Skogslik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå