Gå til innhold

Pulserende-lyd fra subwoofer når den er idle

Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Ser vi sporer av, paa en maate her, eller kanskje dette er nyttig inf, for traadstyrer ogsaa, som har en defekt subwoofer?

Anlegget heter, Harman/Kardon BDS 570

Interessant det med styrken du nevner. Anlegget mitt, er paa 200w, har en kjekk subwoofer pa 100w, paa fFinn, paa gang, men er usikker paa om det vil bli bra. Stoerre, vil jo funke bra, hvis det er en aktiv.

Det er en vanlig Sub out, du kan bruke hvilken Sub du vil med rca Sub in som du kobler fra Sub out på HK. watt i Sub har ikke noe å si for HK, den må bare ha nok watt for å drive seg selv, de aller fleste Subwoofere har nok watt til å drive seg selv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Det egen vanlig Sub out, du kan bruke hvilken Sub du vil. watt i Sub har ikke noe å si for HK, den må bare ha nok watt for å drive seg selv, de aller fleste Subwoofere har nok watt til å drive seg selv, resonans i kasse osv er ofte mer et problem på enkelte. 

Kjempebra, er veldig takknemlig.

Naa har jeg en god foelselse paa at jeg kan styre bent paa Finn.

Vet hva det er snakk om,

Tror jeg satser paa,  en billig en, til 150kr, som jeg bruker mens jeg jakter paa en skikkelig god en, til en bra pris.

Kanskje den til 150, er grei nok.

Takk skal du ha! 😀👍

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Vet hva det er snakk om,

Tror jeg satser paa,  en billig en, til 150kr, som jeg bruker mens jeg jakter paa en skikkelig god en, til en bra pris.

Takk skal du 

Bare husk at den må være aktiv, dvs ha egen forsterker inni.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Vet hva det er snakk om,

Takk skal du ha! 😀👍

Jeg fant en sub på Finn til den prisen, den har ikke riktig kontakt og jeg tror den er passiv.

Finn en riktig en med sub in rca som er aktiv, ser noen ligger på 400 etc..

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (38 minutter siden):

Med andre ord, ha en stroemkabel, med stikkontakt?

Du må ha med strømkabel/stikkontakt og en rca inngang, den må være aktiv.

rca kontakt vil si lik kontakt som på Sub out på HK, bare at den heter in eller Sub in eller Line in.

Den HK så fin ut den, snedig sak sikkert med mye moro.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Du må ha med strømkabel/stikkontakt og en rca inngang, den må være aktiv.

rca kontakt vil si lik kontakt som på Sub out på HK, bare at den heter in eller Sub in.

Den HK så fin ut den, snedig sak sikkert med mye moro.

Ja selv om det ikke er stabilt, har det en sinnsvak lyd.

Saa klar og fin, vil egentlig ikke kvitte meg med det

Men som sagt, forsterkeren og smaahoeytalerene, virker bra, saa jeg ser paa det som fornuftig, aa innvistere i en subwoofer paa Finn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var inne paa Finn og saa paa de som er i Rogaland. Slipper portoen, sendestresset, bare aa kjoere aa hente.

Ser at de fleste paa noen hundrelapper, for  det meste er passive og smaa.

Tror jeg venter noen uker, til den private oekonomien, er litt bedre. 

Sugler paa en Jamo, til 1500kr, freks. gaar jeg opp saapass, begynner de aa komme seg.

Men naa er jeg forberedt og vet hva jeg holder paa med. 👍

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Var inne paa Finn, aa saa paa de som er i Rogaland. Slipper portoen, sendestresset, bare aa kjoere aa hente.

Ser at de fleste paa noen hundrelapper, for  det meste er passive og smaa.

Tror jeg venter noen uker, til den private oekonomien, er litt bedre. 

Sugler paa en Jamo, til 1500kr, freks. gaar jeg opp saapass, begynner de aa komme seg.

Men naa er jeg forberedt og vet hva jeg holder paa med. 👍

Jamo er som regel bra saker, tror det er fornuftig..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (59 minutter siden):

Jamo er som regel bra saker, tror det er fornuftig..

Ja, er lei daarlig kjoeling og at det slutter aa fungere.

Jamo, har helt siden, jeg var ung, vaert i toppskiktet, naar det gjelder hoeyttalere.

Ser at hvis jeg godtar kabler og slikt, saa kan jeg boltre meg paa bruktmarkedet fremover, med bra lyd.

Tror jeg har funnet den rette loesningen for meg naa.

Hvis forsterkeren slutter aa virke, kjoeper jeg en bedre, for en tusenlapp, paa Finn, hoeyttalere det samme.

Kabler, er ikke noe problem for meg.

Lenge leve gjenbruken!

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Hva er det som er poenget, med den automatknappen? 

Hva skjer, naar du setter den paa automat?

Auto on betyr det vel, det er en funksjon ofte som skrur på Sub automatisk om den er i standby. Det er smak og behag, jeg liker å bruke on knappen dvs jeg bruker ikke auto on.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er min sub Amp gåen også, har vært blaffing i den også en stund, ampen gikk i protect mode og slo seg på igjen bump bump stadig vekk.

Skal bestille nytt ICE(b&o) steg.

Skal også teste den imorgen med forsteg/Dac, min sub gir ikke lyd bump lenger bare helt tyst. Ellers kunne jeg testet som jeg anbefalte ts.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 20.8.2023 den 20.26):

Da er min sub Amp gåen også, har vært blaffing i den også en stund, ampen gikk i protect mode og slo seg på igjen bump bump stadig vekk.

Skal bestille nytt ICE(b&o) steg.

Skal også teste den imorgen med forsteg/Dac, min sub gir ikke lyd bump lenger bare helt tyst. Ellers kunne jeg testet som jeg anbefalte ts.

Denne synes jeg virker bra, pen ogsaa. Liker den best i mokkafarve, Passer best, til stilen i stua.

https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/1059

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gouldfan skrev (På 22.8.2023 den 5:40 PM):

Ser fin ut den, og har alt du trenger.

Det sto en Jamo E 6SUB til 500 kr paa Finn,i nabobydelen, saa jeg kjoerte aa hentet den.

Ikke saa bra som den jeg hadde, men til tv titting og normal musikk spilling, er den bedre en ikke noe bass og gir meg god tid, til aa finne en bedre. Brunt og fint tre, passer til resten av sakene mine.

Du husker nok HarmanKardon annlegget mitt, det setter jeg en mikrofon, der hodet mitt er, som setter opp lydstyrken i hver hoeytaler.

Anlegget kjoerer en runde med lyd/stoey i hoeytalerene, mens den stiller inn lydstyrken i hver. Harmoniserer dem. kan jeg vel kalle det. 

Naar den kjorerden lydrunden, hva ville du ha stilt volumet paa subwooferen paa. hoyt eller lavt?

Jeg tenker lavt, slik at forsterkeren, maa gi sterkere lydsignaler og suben, maa staa paa lavt volum.

331_1222422199.jpg

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Det sto en Jamo E 6SUB til 500 kr paa Finn,i nabobydelen, saa jeg kjoerte aa hentet den.

Ikke saa bra som den jeg hadde, men til tv titting og normal musikk spilling, er den bedre en ikke noe bass og gir meg god tid, til aa finne en bedre. Brunt og fint tre, passer til resten av sakene mine.

Du husker nok HarmanKardon annlegget mitt, det setter jeg en mikrofon, der hodet mitt er, som setter opp lydstyrken i hver hoeytaler.

Anlegget kjoerer en runde med lyd/stoey i hoeytalerene, mens den stiller inn lydstyrken i hver. Harmoniserer dem. kan jeg vel kalle det. 

Naar den kjorerden lydrunden, hva ville du ha stilt volumet paa subwooferen paa. hoyt eller lavt?

Jeg tenker lavt, slik at forsterkeren, maa gi sterkere lydsignaler og suben, maa staa paa lavt volum.

331_1222422199.jpg

Det må du nesten finne ut, den skal være høy nok men helst lavere enn de andre høyttalerne slik at sub ikke dominerer og du hører den tydelig hvor bass kommer fra. Jeg holder på med akkurat det samme selv da den nye effekten er helt annerledes i lyd en den gamle. Mye mer punch i brystkassen så jeg må tweake litt, jeg tror jeg gjør det senker litt i receiver, og justerer manuelt på gain på sub om jeg skulle ville ha litt mer.

Jeg anbefaler at du sjekker innstillingene etter romkorreksjon, det blir ofte litt feil pga rommet og høytalere. Avstanden klarer min ganske bra men Sub Hz justerte den til 120, jeg foretrekker den på 80hz som alltid funker best her, det er også THX standard..

Nivå må du også justere i etterkant råder jeg til. Ta utgangspunkt i målingen og juster til det sitter. Du skal ha Punch og bass men helst ikke høre hvor bassen kommer fra feks Subwoofer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...