Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer etter bytte av dynamo - Opel Vivaro (2006)


Anbefalte innlegg

Hei, 

Varsellampene på min Opel Vivaro lyste for en liten stund siden (STOP+batteriikon). Viste seg at dynamoen hadde gått. Fikk bytta ut denne og verifisert at spenningen var god. Varsellampene lyste fortsatt etter bytte av dynamo, fikk høre at dette ikke hadde noe å si, bilen skulle være trygg å kjøre. Men etter det har jeg i blant slitt med startproblemer. Har fått dobbeltsjekket at riktig type dynamo er satt inn og det er det. 

Den starter veldig fint når den starter, men trenger i blant 2-3 forsøk. De gangene den ikke starter så får jeg bare klikkelyd. Ingen ulyder ellers under kjøring. Har fått høre at det kan være noe feil på styreenheten, usikker på hva dette betyr. 

Har noen erfaringer med tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dynamoen feiler er det veldig viktig å sjekke batteriet. Og det holder ikke med bare et multimeter.

Har du multimeter kan du sjekke spenningen før du starter bilen. Den skal være ca. 12,6V. Er den rundt 12,0V er batteriet ganske utladet. Er det 11,4V er det tomt. Er det under 10V er det sansynligvis ødelagt.

Med motoren i gang skal du ha ca. 14,4V. Dog på moderne biler kan dette variere siden de kobler inn og ut ladinga ved behov for å spare noen milliliter med drivstoff pér mil.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 timer siden):

Når dynamoen feiler er det veldig viktig å sjekke batteriet. Og det holder ikke med bare et multimeter.

Har du multimeter kan du sjekke spenningen før du starter bilen. Den skal være ca. 12,6V. Er den rundt 12,0V er batteriet ganske utladet. Er det 11,4V er det tomt. Er det under 10V er det sansynligvis ødelagt.

Med motoren i gang skal du ha ca. 14,4V. Dog på moderne biler kan dette variere siden de kobler inn og ut ladinga ved behov for å spare noen milliliter med drivstoff pér mil.

Takk for svar! Batteriet ble byttet for snart et år siden, så det skal være bra. Ladespenningen har blitt målt på 14,2 volt nå. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (22 timer siden):

Sjekk også kabler til batteri og jording. Er det god kontakt, sjekk bolter og om det er rust eller korrosjon på punktene.

Ah.. smart! takk :) Det er en eldre bil med noe rust på bolter her og der rundt batteriet (som er ganske nytt). 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Campervan86 said:

Takk for svar! Batteriet ble byttet for snart et år siden, så det skal være bra. Ladespenningen har blitt målt på 14,2 volt nå. 

Problemet er at en ødelagt dynamo kan ødelegge batteriet, uavhengig av hvor gammelt det er. Så det må sjekkes uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes også en mulighet for at kortslutning, dårlig kontakt, eller annen feil utenfor dynamoen ga problemene før og etter dynamo bytte. Hvis feilen ikke er konstant kan riktig diagnose være vanskelig, og det ville ikke være første gang man bommer på første forsøk..

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (2 timer siden):

Det finnes også en mulighet for at kortslutning, dårlig kontakt, eller annen feil utenfor dynamoen ga problemene før og etter dynamo bytte. Hvis feilen ikke er konstant kan riktig diagnose være vanskelig, og det ville ikke være første gang man bommer på første forsøk..

Ja, merker det på lommeboka 😕 

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (På 24.6.2023 den 12.26):

Det finnes også en mulighet for at kortslutning, dårlig kontakt, eller annen feil utenfor dynamoen ga problemene før og etter dynamo bytte. Hvis feilen ikke er konstant kan riktig diagnose være vanskelig, og det ville ikke være første gang man bommer på første forsøk..

Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. 

Lenke til kommentar
Campervan86 skrev (31 minutter siden):

Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. 

Ikke bytte kjølevæske nei. Kanskje damplås i bensinsystemet, feil på bensinpumpe eller innsprøytning. Eller en sensor/ motorstyring  

Lenke til kommentar
Campervan86 skrev (2 timer siden):

Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. 

Defekt starter eller defekt termistor i starteren. Hadde det samme problemet på en BMW. Klikkelyden du hører er releet til starteren. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 timer siden):

Defekt starter eller defekt termistor i starteren. Hadde det samme problemet på en BMW. Klikkelyden du hører er releet til starteren. 

Hvis spenningen på batteriet er bra, tipper jeg og det er starteren som er dårlig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...