Campervan86 Skrevet 23. juni 2023 Del Skrevet 23. juni 2023 Hei, Varsellampene på min Opel Vivaro lyste for en liten stund siden (STOP+batteriikon). Viste seg at dynamoen hadde gått. Fikk bytta ut denne og verifisert at spenningen var god. Varsellampene lyste fortsatt etter bytte av dynamo, fikk høre at dette ikke hadde noe å si, bilen skulle være trygg å kjøre. Men etter det har jeg i blant slitt med startproblemer. Har fått dobbeltsjekket at riktig type dynamo er satt inn og det er det. Den starter veldig fint når den starter, men trenger i blant 2-3 forsøk. De gangene den ikke starter så får jeg bare klikkelyd. Ingen ulyder ellers under kjøring. Har fått høre at det kan være noe feil på styreenheten, usikker på hva dette betyr. Har noen erfaringer med tilsvarende? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juni 2023 Del Skrevet 23. juni 2023 Når dynamoen feiler er det veldig viktig å sjekke batteriet. Og det holder ikke med bare et multimeter. Har du multimeter kan du sjekke spenningen før du starter bilen. Den skal være ca. 12,6V. Er den rundt 12,0V er batteriet ganske utladet. Er det 11,4V er det tomt. Er det under 10V er det sansynligvis ødelagt. Med motoren i gang skal du ha ca. 14,4V. Dog på moderne biler kan dette variere siden de kobler inn og ut ladinga ved behov for å spare noen milliliter med drivstoff pér mil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. juni 2023 Del Skrevet 23. juni 2023 Sjekk også kabler til batteri og jording. Er det god kontakt, sjekk bolter og om det er rust eller korrosjon på punktene. Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 24. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2023 sedsberg skrev (22 timer siden): Når dynamoen feiler er det veldig viktig å sjekke batteriet. Og det holder ikke med bare et multimeter. Har du multimeter kan du sjekke spenningen før du starter bilen. Den skal være ca. 12,6V. Er den rundt 12,0V er batteriet ganske utladet. Er det 11,4V er det tomt. Er det under 10V er det sansynligvis ødelagt. Med motoren i gang skal du ha ca. 14,4V. Dog på moderne biler kan dette variere siden de kobler inn og ut ladinga ved behov for å spare noen milliliter med drivstoff pér mil. Takk for svar! Batteriet ble byttet for snart et år siden, så det skal være bra. Ladespenningen har blitt målt på 14,2 volt nå. Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 24. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2023 kremt skrev (22 timer siden): Sjekk også kabler til batteri og jording. Er det god kontakt, sjekk bolter og om det er rust eller korrosjon på punktene. Ah.. smart! takk Det er en eldre bil med noe rust på bolter her og der rundt batteriet (som er ganske nytt). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 1 hour ago, Campervan86 said: Takk for svar! Batteriet ble byttet for snart et år siden, så det skal være bra. Ladespenningen har blitt målt på 14,2 volt nå. Problemet er at en ødelagt dynamo kan ødelegge batteriet, uavhengig av hvor gammelt det er. Så det må sjekkes uansett. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 Det finnes også en mulighet for at kortslutning, dårlig kontakt, eller annen feil utenfor dynamoen ga problemene før og etter dynamo bytte. Hvis feilen ikke er konstant kan riktig diagnose være vanskelig, og det ville ikke være første gang man bommer på første forsøk.. Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 24. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2023 sedsberg skrev (3 timer siden): Problemet er at en ødelagt dynamo kan ødelegge batteriet, uavhengig av hvor gammelt det er. Så det må sjekkes uansett. Notert takk! Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 24. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2023 Mag ne skrev (2 timer siden): Det finnes også en mulighet for at kortslutning, dårlig kontakt, eller annen feil utenfor dynamoen ga problemene før og etter dynamo bytte. Hvis feilen ikke er konstant kan riktig diagnose være vanskelig, og det ville ikke være første gang man bommer på første forsøk.. Ja, merker det på lommeboka 😕 Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 25. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2023 Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 25. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2023 Mag ne skrev (På 24.6.2023 den 12.26): Det finnes også en mulighet for at kortslutning, dårlig kontakt, eller annen feil utenfor dynamoen ga problemene før og etter dynamo bytte. Hvis feilen ikke er konstant kan riktig diagnose være vanskelig, og det ville ikke være første gang man bommer på første forsøk.. Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 Campervan86 skrev (31 minutter siden): Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. Ikke bytte kjølevæske nei. Kanskje damplås i bensinsystemet, feil på bensinpumpe eller innsprøytning. Eller en sensor/ motorstyring Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 Mag ne skrev (38 minutter siden): Kanskje damplås i bensinsystemet, feil på bensinpumpe Du tror ikke det er en diesel? Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 25. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2023 mobile999 skrev (11 minutter siden): Du tror ikke det er en diesel? Er diesel jo. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) Er det lenge siden luftfilteret ble byttet? Never mind, luftfilteret medfører ikke klikkelyder. Endret 25. juni 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 Campervan86 skrev (På 23.6.2023 den 9.42): De gangene den ikke starter så får jeg bare klikkelyd Et klikk eller mange klikk? Evt. ca. frekvens? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) Campervan86 skrev (2 timer siden): Etter å ha tenkt meg litt om så mener jeg startproblemene oftest (kanskje alltid) inntreffer på varm motor.. er det kjølevæske som bør byttes da ? Evt hva annet kan dette bety? Etter å ha kjølt ned bilen i 1-2 timer så starter den igjen. Defekt starter eller defekt termistor i starteren. Hadde det samme problemet på en BMW. Klikkelyden du hører er releet til starteren. Endret 25. juni 2023 av RRhoads Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 RRhoads skrev (7 timer siden): Defekt starter eller defekt termistor i starteren. Hadde det samme problemet på en BMW. Klikkelyden du hører er releet til starteren. Hvis spenningen på batteriet er bra, tipper jeg og det er starteren som er dårlig. Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 26. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2023 mobile999 skrev (9 timer siden): Et klikk eller mange klikk? Evt. ca. frekvens? tre raske klikk rett etter hverandre får jeg høre av samboeren nå som slet med den i går. "Tikkatikkatikka" type lyd Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 Campervan86 skrev (1 time siden): tre raske klikk rett etter hverandre får jeg høre av samboeren nå som slet med den i går. "Tikkatikkatikka" type lyd Det her er jeg 99% sikker på enten er releet til starteren eller starteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå