Gå til innhold

Konfigurering av ny Creality CR-10 Smart Pro


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg skal ta deg på ordet og få fikset litt andre ting. et siste spørsmål: Sprit er ofte beskrevet som noe som det går ann å vaske / rense printbeden med. Funker 85% antibac eller har det for mye urenheter / tilsettinger til at det er bra? De neste printene jeg prøvde fikk også problemer med at filamentet ble "slept" bortover printbeden etter det var dosert utover an nozzlen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt antibac, og det fungerer. Men jeg husker ikke hvor mye jeg måtte vaske.
Jeg leste en plass at det er fett som skal bort. Og at alt vaskemiddel som tar fett og ikke etterlater rester er greit. Så nå vasker jeg med salo og skyller med varmt vann. Tørker av med papir.

Og prøver å holde fingrene vekk fra beden etterpå...

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 timer siden):

Sett på denne testen og han hadde samme problemet som jeg har ved at filamentet ikke festet seg til pritbedden. Jeg hadde ark under nozzlen da jeg tok bed leveling, men må tydeligvis finjustere den litt mer. 

Ark under nozzlen er for z-offset justering.

Når min bed er blitt for skjev, justerer jeg i følgende rekkefølge:
Tramming, Bed leveling, z-offset.

Tramming er "grovjustering". Har man en bra bed, trenger man ikke bed leveling. Før jeg fikk probe, var manuel tramming (med ark under nozzle) eneste mulighet. Nå er automatisk tramming med probe det jeg bruker. Dette må jeg gjøre flere ganger. Dette fordi beden er stiv, og selv om jeg justere så mye som jeg får beskjed om, så beveger ikke beden seg så mye. Og når man justerer flere skruer på en gang, så blir resultatet ukjent. Men det blir bedre for hver gang.

Bed leveling er automatisk prosess. Det måler bedens "defekter". 

Z-offset reguleres til slutt. Den gjøres med papir eller "live". Denne trenger jeg som regel ikke regulere på.
Proben må nødvendigvis måle før nozzel berører beden. Denne avstanden er 'Nozzle to probe z offset'. Hos meg er den 1,300mm. Z-offset kan vises som denne avstanden. Ønsker jeg 0,1mm ned vil jeg da måtte regulere til 1,200mm. Slik hadde jeg det mens jeg brukte Marlin firmware. Nå har jeg Klipper. Her er vises ikke 1,300mm, men 0,000mm. Skal jeg regulere nozzlen ned (nærmere beden) må jeg regulere til -0,100mm.
I Marlin var det jeg selv som valgte å ha det på den måten.

Det du har (kanskje) er 'x gantry leveling'. Om man har 2 uavhengige z-motorer kan man få skjevheter mellom høyre og venstre siden. Dette rettes f.eks. med å kjøre gantry (x-aksen) helt til topps. Det kan være andre måter også.

 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 timer siden):

Det er ikke noen profil for skriveren i Ultimaker Cura. Er det mulig å importere profilen noen sted eller må jeg gjøre en manuell jobb?

Det er profiler for Creality CR-10 Smart (og mange andre Creality CR-10*). Ta utgangspunkt i en av disse, og forandre på de tingene som ikke stemmer. Blir noe helt feil, er det bare å slette den, og prøve på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...