Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeskift.


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Habla Møberg said:

Med unntak for noen hybrider og noen få sære lettløps småvolums motorer, så er dette "nymotens" 0W-og-noe hovedsaklig for at man skal spare ørlite på utslipp. Det negative kan bli høyere slitasje på motor (for dårlig smurning), så totalen for oss som bileiere er vel helst at man kan vurdere en litt tykkere olje. Her i Norge (med unntak av det aller kaldeste stedene) er feks 5W-30 ofte et godt valg, også fordi der finnes et godt utvalg av gode helsyntetiske oljer i denne viskositeten. Det som er greit å vite er at jo større spenn i viskositeten, jo mer kreves det av tilsetningene, og det er større fare for kortere levetid på oljen før den "kollapser" og ikke evner å gjøre en god nok jobb.
Jeg har faktisk i flere år kjørt med single-grade oljer på kjøretøy jeg har kun brukt sommerstid, med suksess. Forklaringen i hvorfor en singlegrade kan være bedre er at det kreves langt mindre av tilsetningene, det er lettere å lage en olje som gjør en god jobb, lenge. Utvalget single-grade oljer er begrenset, så igrunn er dette en nokså umulig oppgave på en bruksbil.

Som et eksempel har man Aisin (TF-80-SC) 6-trinns automat, som finnes i en mengde biler, og kommer i en versjon 1 og 2. Igrunn samme kassen, men i versjon 2 er den "sertifisert" for ymse miljøkrav, denne skal ha JWS3324, mens den eldre skal ha JWS3309. Forskjellen på disse to oljene er i hovedsak viskositet (den nyere er tynnere, akkurat slik OP opplever med oljen til Subaruen sin), og jeg har snakket med olje-teknikere/utviklere i USA (Royal Purple) som er helt tydelig på at den reelle forskjellen er mer slitasje, mens endringen i utslipp er så beskjeden at det ikke kan forsvares. De anbefalte helt klart å holde seg til den eldre JWS3309. De var og tydelige på at dette ikke var en oppfatning hos Royal Purple, men en gjengs oppfatning hos alle oljelaboratoriene de kjente til.

På min egen bruksbil, som nok ikke er helt ulik OP sitt behov til oljekvalitet og viskositet (halvgammel klassisk motorkonstruksjon, lett modifisert til å takle siste årenes miljøkrav), er det også anbefalt 0W-20, men verksted anbefaler faktisk 5W-30 for motoren sin del, noe jeg har kjørt på i åresvis. Denne motoren er en smule følsom på oljen på grunn av ventilløftere, det klakker fort i ventilløfterne på kald motor om ikke der kommer fort nok olje fram. Bruker jeg motorvarmer unngår jeg klakkelyden. Bruker jeg det ikke kan jeg ikke bruke flere "rimelige" oljer, men bruker jeg god kvalitet helsyntet er det ingen problem med kaldstart og 5W-30. F.eks Mobil 1 ESP, Royal Purple HMX evt HPS, eller Castrol Edge har alle vist seg å gi ypperlige resultater på oljeanalyser på min motortype (PSA 2,0 diesel 180ps Euro5/6).

Dette ble veldig teknisk.

Med spenn i viskositeten, mener du i forhold til temperatur?

Singelgrade? Hæ... 

Klakking i ventiløfterne, på en bensinbil kan det minne litt om lyden av en dieselmotor?

Siden du kan litt om oljer. Om jeg skulle skifte girolje på min er du personen å snakke med om type olje? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engradsoljer er vel omtrent ikke brukt på personbiler de siste 20 årene. Men er fortsatt i bruk på en del anleggsmaskiner da disse er mer brukt og går på kortere intervall. Man bruker da typisk en litt tykk olje på SAE-30 til bruk på sommer. Vinter brukes gjerne en SAE-15.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...